Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2570104_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 183 (Alm. del) af 15.
marts 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
I Nordsø-aftalen
fra 2017 indgår følgende: ”Fra og med 2022 gælder følgende: I
indkomstår, hvor olieprisen er 75 USD per (2017 priser) eller mere i gennemsnit,
aktiveres en tilbagebetaling af skattelempelsen. Kulbrinteproducenterne betaler så-
ledes en tillægsskat på 5 pct. af deres overskud fra kulbrinteindvinding før skat og
renteudgifter (EBIT) i de år, hvor olieprisen er 75 USD per tønde eller mere i gen-
nemsnit og 10 pct. af EBIT i de år, hvor olieprisen er 85 USD per tønde eller
mere i gennemsnit.”
Vil ministeren vurdere den forventede provenueffekt årligt i
år 2022-2025 under antagelse af en gennemsnitlig oliepris på 100 USD (2022-pri-
ser)?
Svar
I forbindelse med indførsel af investeringsvinduet i Nordsøaftalen fra 2017 ind-
førtes også en tilbagebetalingsordning for at sikre fortsat balance mellem kulbrin-
teproducenterne og staten ved fremtidigt høje oliepriser. Selskaber, der vælger at
gøre brug af investeringsvinduet, vil blive pålagt en tillægsskat. Selskaberne vil der-
med betale en højere skat ved en særlig gunstig markedsudvikling fremadrettet.
Tillægsskatten betales af overskuddet fra kulbrinteindvinding før skat og renteud-
gifter (EBIT), hvorved selskaberne vil betale hurtigere tilbage, hvis olieprisen er
høj. Fra og med 2022 vil en tillægsskat på 5 pct. blive udløst, hvis olieprisen i gen-
nemsnit over et år er 75 USD per tønde (2017-priser) eller derover. Hvis oliepri-
sen er 85 USD per tønde (2017-priser) eller derover, er tillægsskatten 10 pct. I
2022 svarer det til, at tillægsskatten på hhv. 5 og 10 pct. udløses, hvis olieprisen
overstiger hhv. 83 og 94 USD per tønde. Tillægsskatten er fradragsberettiget i kul-
brinteskatten, og tilbagebetalingskravet udløber i 2037.
Hvis det antages, at olieprisen udgør 100 USD/td. (2022-priser) i 2022-25 skøn-
nes tillægsskatten (eksl. fradrag i kulbrinteskatten) at udgøre 500 mio. kr. i 2022,
stigende til 750 mio. kr. i 2025 (2022-niveau). Hertil skal der korrigeres for den del
af skatten, der vedr. statens deltagelse via Nordsøfonden, idet tillægsskatten blot
fragår fondens udbytter til staten. Når der tages højde herfor, skønnes provenu-
virkningen at udgøre ca. 400 mio. kr. i 2022, stigende til 600 mio. kr. i 2025. Det
svarer til i omegnen af 2,5 mia. kr. (2022-niveau) samlet set over hele perioden
2022-2025,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 183: Spm. om ministeren vil vurdere den forventede provenueffekt årligt i år 2022-2025 under antagelse af en gennemsnitlig oliepris på 100 USD (2022-priser), til finansministeren
2570104_0002.png
Side 2 af 2
Tabel 1
Provenuvirkningen af tillægsskatten ved oliepris på 100 USD/td. i 2022-2025
Mio. kr. (2022-niveau)
Tillægsskat ekskl. fradrag i kulbrinteskat
Provenuvirkning
2022
500
400
2023
900
750
2024
950
750
2025
750
600
I alt
3.100
2.500
Anm.: Den forudsatte oliepris på 100 USD per tønde i 2022-priser fremskrives med 2 pct. p.a. De skønnede
provenuvirkninger er en sammenligning med de seneste provenufremskrivninger i
Økonomisk redegørelse,
december 2021.
Beregningen er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: Skatteministeriet.
Ved statens seneste forudsætninger for den fremtidige olieprisudvikling forventes
det ikke, at der vil blive udløst tillægsskat i perioden 2022-2025,
jf. Økonomisk Rede-
gørelse, december 2021.
Oliepriserne på verdensmarkedet er dog steget betydeligt
over de seneste måneder, hvilket kan give anledning til, at tillægsskatten vil blive
udløst i henhold til de kommende fremskrivninger.
Det bemærkes, at et reduceret salg af energi, benzin og diesel som følge af højere
energi- og brændstofpriser vil føre til et lavere provenu fra energi- og brændstofaf-
gifter, fordi de betales i kr./GJ eller kr./liter. Mindreprovenuet fra afgifterne kan
helt eller delvist modsvare stigningen i skatteindtægter fra Nordsøen. Overordnet
set vurderes det ikke muligt entydigt at konkludere, hvordan stigende energi- og
oliepriser samlet set påvirker de offentlige finanser.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister