Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 182 (Alm. del) af 15.
marts 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af
at øge procentsatsen for beskæftigelsesfradraget med hhv. 1, 2, 5 og 10 pct.-
point? Vil ministeren endvidere oplyse, hvor meget bundskatten kan sænkes for
tilsvarende fire niveauer af mindreprovenu og konsekvenserne for
arbejdsudbuddet heraf? Der bedes angivet effekter i såvel 2025 som 2030.
Svar
Fra 2025 og frem udgør beskæftigelsesfradraget 10,65 pct. af et grundlag bestående af
arbejdsindkomst og pensionsindbetalinger, dog maks. 43.500 kr. i 2022-niveau, idet
der er taget udgangspunkt i, at det fremsatte lovforslag til udmøntning af
Aftale om en
ny reformpakke for dansk økonomi
vedtages i sin nuværende udformning.
Beskæftigelsesfradraget er et ligningsmæssigt fradrag, der har en skatteværdi på ca. 25
pct. (ekskl. kirkeskat) i en gennemsnitskommune. Skatteværdien af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag udgør således ca. 10.900 kr. i en gennemsnitskommune.
Det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved en årlig arbejdsindkomst inkl. pen-
sion på ca. 408.500 kr. (2022-niveau). Ved forhøjelser af procenten for beskæftigelses-
fradraget lægges det normalt til grund, at det maksimale beskæftigelsesfradrag øges
parallelt, således at det maksimale beskæftigelsesfradrag opnås ved samme indkomst
som ved gældende regler.
En forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget med ét pct.-point og en parallel
forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfradrag med 4.000 kr. vurderes, at medføre
et umiddelbart provenutab på omkring 2,4 mia. kr. i 2025 og 2030 opgjort i 2022-ni-
veau,
jf. tabel 1 nedenfor.
Det umiddelbare mindreprovenu modsvares af en tilsvarende umiddelbar forøgelse i
husholdningernes disponible indkomster og på den baggrund skønnes en ét pct.-po-
int forhøjelse af satsen for beskæftigelsesfradraget, at være forbundet med et positivt
tilbageløb på ca. 0,56 mia. kr. i form af øgede indtægter fra moms og afgifter. Således
vurderes saldosvækkelsen forbundet med en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med