Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2558409_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 180 (Alm. del) af 15.
marts 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen i 2012, som
blev indført af den S-ledede regering, af indkomstoverførslerne (inkl. SU) i 2024-
2030? Der bedes angivet effekter i hvert af årene 2024-2030 og samtidigt angivet
de reale satser for hver type af indkomstoverførsler i hvert af årene 2024-2030
med forslaget.
Svar
Med
Aftale om skattereform
af 2012 blev der indført en afdæmpet regulering af de
satsregulerede indkomstoverførsler i perioden 2016 til 2023. Den afdæmpede re-
gulering medfører, at de omfattede indkomstoverførsler frem til og med 2023 re-
guleres med satsreguleringsprocenten minus den afdæmpede regulering i medfør
af skattereformen. Siden 2018 har den afdæmpede regulering udgjort 0,75 pct.-po-
int. De omfattede indkomstoverførsler fremgår af tabel 1. SU var i første omgang
ikke omfattet af den afdæmpede regulering, men med
Aftale om Reform af SU-syste-
met og rammerne for studiegennemførelse
af 2013 blev SU også omfattet frem til 2021.
En fortsættelse af den afdæmpede regulering til og med 2030 vil overordnet set
medføre en akkumuleret mindreregulering af de fleste omfattede indkomstover-
førsler på 5 pct. i 2030, men afhænge af den konkrete satsregulering for overførs-
len
1
. Af tabel 1 fremgår de skønnede gennemsnitssatser for de omfattede ind-
komstoverførsler, hvis den afdæmpede regulering fortsættes frem til 2030. I 2023
er satserne uændret opgjort i reale priser. Fra 2024 og frem vil satserne være fal-
dende opgjort i reale, hvilket følger af en videreførelse af den afdæmpede regule-
ring til 2030.
Det skal bemærkes, at de skønnede satser er udtryk for en gennemsnitsberegning
for de respektive ydelser med udgangspunkt i de budgetterede udgifts- og aktivi-
tetstal på finansloven for 2022, og de kan derfor ikke sammenlignes direkte med
For SU gælder det eksempelvis en anderledes akkumuleret mindreregulering, som bl.a. skyldes, at der ikke
indbetales obligatorisk pension.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen i 2012, til finansministeren
2558409_0002.png
Side 2 af 3
de respektive lovfastsatte ydelsessatser. Eksempelvis udgør den maksimale dag-
pengesats 19.351 kr. om måneden (2022-niveau), mens den gennemsnitlige dag-
pengesats udgør 17.443 kr. om måneden.
Tabel 1
Ydelsessatser pr. helårsperson ved fortsat afdæmpet regulering fra 2024 til 2030
(2022-niveau)
Arbejdsløshedsdag-
penge
Kontanthjælp
Uddannelseshjælp
Feriedagpenge
Ressourceforløb
Jobafklaring
Efterløn
Fleksydelse
1
2022
17.443
12.231
8.307
17.416
13.175
12.981
13.968
2.839
17.267
15.086
19.567
15.611
13.328
16.549
16.094
11.218
11.848
2023
17.443
12.231
8.307
17.416
13.175
12.981
13.968
2.839
17.267
15.086
19.567
15.611
13.328
16.549
16.094
11.218
11.848
2024
17.316
12.142
8.246
17.289
13.079
12.886
13.866
2.819
17.142
14.976
19.424
15.498
13.231
16.429
15.977
11.137
11.762
2025
17.190
12.054
8.186
17.163
12.984
12.793
13.766
2.798
17.017
14.867
19.283
15.385
13.135
16.309
15.860
11.056
11.676
2026
17.065
11.966
8.127
17.038
12.890
12.699
13.665
2.778
16.893
14.759
19.143
15.273
13.039
16.190
15.745
10.976
11.592
2027
16.940
11.879
8.068
16.914
12.796
12.607
13.566
2.757
16.770
14.651
19.003
15.162
12.944
16.072
15.630
10.896
11.507
2028
16.816
11.792
8.009
16.791
12.702
12.515
13.467
2.737
16.648
14.544
18.864
15.051
12.849
15.955
15.516
10.817
11.424
2029
16.694
11.706
7.950
16.668
12.610
12.423
13.368
2.717
16.526
14.438
18.727
14.941
12.756
15.838
15.403
10.738
11.340
2030
16.572
11.621
7.892
16.546
12.517
12.333
13.271
2.697
16.405
14.332
18.590
14.832
12.662
15.723
15.290
10.660
11.258
Revalideringsydelse
Sygedagpenge
Barselsdagpenge
Ledighedsydelse
Fleksjob
Seniorpension
Førtidspension
Folkepension
3)
Tidlig pension
4)
Selvforsørgelses-
og hjemrejseydelse
eller overgangs-
ydelse (SHO)
SU
2
7.177
7.177
7.125
7.073
7.022
6.971
6.920
6.869
6.819
6.397
6.397
6.332
6.268
6.204
6.141
6.078
6.016
5.955
Anm.: De lavere ydelser indebærer, at indbetalingerne til obligatorisk pensions også vil falde i kronebeløb svarende
til, at der indbetales samme procentdel som tidligere, men altså af en mindre reguleret ydelse. Det gælder dog
ikke for folkepension, SHO og SU, hvor der ikke indbetales obligatorisk pension.
1
Fleksydelsessatsen er opgjort som den gennemsnitlige nettofleksydelse, dvs. fleksydelse minus fleksydelses-
bidraget, for at afspejle effekten på de offentlige finanser.
2
SU mindrereguleres ikke i dag, men antages at mindrereguleres fra 2024 til 2030.
3
Folkepensionens grundbeløb mindrereguleres i dag, men imødegås delvist af en forhøjelse af pensionstil-
lægget. I fremskrivningen af satserne er der lagt til grund, at grundbeløbet og pensionstillægget vil mindrere-
guleres.
4)
Tidlig pension eksisterede ikke ved indførelse af den afdæmpede regulering, men mindrereguleres i dag. I
beregningen er det derfor antaget, at tidlig pension også vil være omfattet af forsættelse af den afdæmpede
regulering.
Tiltaget forventes at skabe et umiddelbart provenu på 9,5 mia. kr. i 2030 som
følge af lavere ydelsesudgifter,
jf. tabel 2.
Virkningen er skønnet på baggrund af
den beregningsteknisk fremskrevne lønudvikling, udviklingen i aktiviteten på de
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 180: Spm. om effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og BNP af at fortsætte den afdæmpede regulering fra skattereformen i 2012, til finansministeren
2558409_0003.png
Side 3 af 3
forskellige overførsler og de respektive gennemsnitlige ydelsessatser. Det betyder,
at skønnene er behæftet med betydelig usikkerhed, da skønnene vil afhænge af
den faktisk udvikling.
De lavere ydelser forventes at medføre et strukturelt øget arbejdsudbud på 10.900
fuldtidspersoner i 2030. Størrelserne heraf er vurderet ud fra regneprincipperne
for de respektive overførsler. Det indebærer, at det særligt er adfærdsvirkningen
blandt dagpengemodtagere, som driver den samlede beskæftigelsesvirkning.
En forsættelse af den afdæmpede regulering af indkomstoverførslerne i perioden
2024 til 2030 skønnes samlet set at indebære en forbedring af den strukturelle
saldo i 2030 med ca. 10 mia. kr. i 2030 efter skat, tilbageløb og adfærd en positiv
BNP-effekt på 8,8 mia. kr.
jf. tabel 2.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser af fortsat afdæmpet regulering fra 2024 til 2030
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Saldovirkning efter skat, tilbage-
løb og adfærd
2022
0,0
0,0
0,0
2023
0,0
0,0
0,0
2024
1,3
1,0
1,4
2025
2,7
2,1
2,9
2026
4,1
3,2
4,3
2027
5,4
4,2
5,7
2028
6,7
5,3
7,1
2029
8,1
6,3
8,5
2030
9,5
7,4
10,0
BNP-effekt (mia. kr. 2022-niveau)
Arbejdsudbudsvirkning
(1.000 personer)
0,0
0,0
0,0
0,0
1,2
1,5
2,6
3,2
3,9
4,8
5,1
6,3
6,3
7,8
7,6
9,4
8,8
10,9
Anm.: I skønnet for de økonomiske konsekvenser indgår der også afledte virkning på indbetalingerne til obligatorisk
pension.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister