Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2570013_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 177 (Alm. del) af 15.
marts 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af
at gennemføre ”Forslag til et mere robust SU-system” fra 2016? Konsekvenserne
bedes beregnet med udgangspunkt i elementerne ”Lige dele stipendium og lån –
et SU-system,
der tilnærmer sig de øvrige nordiske lande”, ”Rentefrit lån under
uddannelsen”, ”Begrænsning af SU til normeret studietid – ramme på 5 år”, og
”Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år efter afsluttet uddannelse”. Der udbe-
des beregninger både for den samlede effekt og for de fire forslag hver for sig.
Svar
Den samlede effekt fra de fire nævnte elementer fra ”Forslag til et mere robust
SU-system”
fra 2016 vurderes med betydelig usikkerhed at forbedre den offentlige
saldo med 3,6 mia. kr. fuldt indfaset (2022-pl) samt at øge arbejdsudbuddet sva-
rende til 10.500 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Effekterne fra de enkelte elementer
gennemgås nedenfor. Det bemærkes, at der vil være samspilseffekter mellem de
enkelte elementer, hvorfor effekterne fra de enkelte elementer ikke summer til den
samlede effekt.
Tabel 1
Konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af at gennemføre dele af
”Forslag til et
mere robust SU-system”
fra 2016
fuldt indfaset
Virkning på offentlig saldo
(mia. kr., 2022-pl)
1.Lige dele stipendium og lån
et SU-system,
der tilnærmer sig de øvrige nordiske lande
2.Rentefrit lån under uddannelsen
3.Begrænsning af SU til normeret studietid
ramme på 5 år
4. Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år ef-
ter afsluttet uddannelse
Samspilseffekt mellem forslagene
Samlet
3,0
-0,2
1,7
-0,7
-0,2
3,6
Arbejdsudbudseffekt
(fuldtidspersoner)
4.700
0
5.900
200
-300
10.500
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet samt egne beregninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af at gennemføre Forslag til et mere robust SU-system fra 2016, til finansministeren
2570013_0002.png
Side 2 af 3
Provenu og arbejdsudbudsvirkninger er opjusteret ift. beregningerne fra ”Forslag
til et mere robust SU-system”,
hvilket overvejende skyldes en ny opgørelsesme-
tode af målgruppen (antal berørte studerende),
jf. også UFU alm. del spm. 132 (2020-
21).
Ad 1. Lige dele stipendium og lån
et SU-system, der tilnærmer sig de øvrige nordiske lande
Med forslaget lægges der op til, at SU for udeboende studerende skal bestå af lige
dele stipendium og lån. Det nuværende stipendium reduceres således med 20 pct.
samtidig med at lånemulighederne forbedres. Satsen for stipendier til hjemmebo-
ende reduceres tilsvarende med 20 pct.
Forslaget skønnes at forbedre den offentlige saldo med 3,0 mia. kr. og at øge ar-
bejdsudbuddet svarende til 4.700 fuldtidspersoner.
Ad 2. Rentefrit lån under uddannelsen
Med forslaget lægges der op til, at studielån gøres rentefri, mens den studerende er
under uddannelse (mod 4 pct. i dag), mens rentesatsen efter uddannelse fastholdes
på diskontoen plus 1 pct.-point.
Forslaget skønnes at forringe den offentlige saldo med 0,2 mia. kr. grundet lavere
renteindtægter. Forslaget forventes ikke at have nogen nævneværdig arbejdsud-
budseffekt.
Ad 3. Begrænsning af SU til normeret studietid
ramme på 5 år
Med forslaget lægges der op til, at studerende kan få SU til den normerede tid af
den pågældende uddannelse, samt at den globale SU-ramme reduceres til 5 års SU
(58 måneder) for studerende på videregående uddannelser.
Forslaget skønnes at forbedre den offentlige saldo med 1,7 mia. kr. og at øge ar-
bejdsudbuddet svarende til 5.900 fuldtidspersoner.
Ad 4. Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år efter afsluttet uddannelse
Med forslaget lægges der op til, at nyuddannede får et særskilt beskæftigelsesfra-
drag på op til 19.300 kr. (2022-niveau)
1
de første 3 år efter afsluttet erhvervskom-
petencegivende uddannelse i tillæg til de eksisterende job- og beskæftigelsesfra-
drag.
Fradraget optjenes med 30 pct. af den del af arbejdsindkomsten før AM-bidrag og
inkl. pension, der over stiger 169.500 kr. (2022-niveau)
2
, således at det maksimale
1
2
Svarende til 17.000 kr. (2016-niveau).
Svarende til 150.000 kr. (2016-niveau).
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 177: Spm. om konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af at gennemføre Forslag til et mere robust SU-system fra 2016, til finansministeren
2570013_0003.png
Side 3 af 3
fradrag på 19.300 kr., er optjent ved en indkomst på 233.800 kr. Et ekstra beskæf-
tigelsesfradrag på 19.300 kr. (2022-niveau) vil have en årlig skatteværdi på knap
5.000 kr. for en borger i en gennemsnitskommune.
3
Tiltaget skønnes isoleret set at svække den offentlige saldo med 0,7 mia. kr., base-
ret på et umiddelbart provenutab på 1 mia. kr., et tilbageløb i form af moms og af-
gifter på godt 0,2 mia. kr. og en begrænset adfærdsvirkning. Sidstnævnte skal ses i
lyset af, at tiltaget skønnes at øge arbejdsudbuddet svarende til 200 fuldtidsperso-
ner.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Baseret på en gennemsnitlig kommuneskatteprocent på 25 pct. og en gennemsnitlig kirkeskatteprocent (gen-
nemsnit over medlemmer og ikke-medlemmer) på 0,7 pct. i 2022.
3