Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 177 (Alm. del) af 15.
marts 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af
at gennemføre ”Forslag til et mere robust SU-system” fra 2016? Konsekvenserne
bedes beregnet med udgangspunkt i elementerne ”Lige dele stipendium og lån –
et SU-system,
der tilnærmer sig de øvrige nordiske lande”, ”Rentefrit lån under
uddannelsen”, ”Begrænsning af SU til normeret studietid – ramme på 5 år”, og
”Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år efter afsluttet uddannelse”. Der udbe-
des beregninger både for den samlede effekt og for de fire forslag hver for sig.
Svar
Den samlede effekt fra de fire nævnte elementer fra ”Forslag til et mere robust
SU-system”
fra 2016 vurderes med betydelig usikkerhed at forbedre den offentlige
saldo med 3,6 mia. kr. fuldt indfaset (2022-pl) samt at øge arbejdsudbuddet sva-
rende til 10.500 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
Effekterne fra de enkelte elementer
gennemgås nedenfor. Det bemærkes, at der vil være samspilseffekter mellem de
enkelte elementer, hvorfor effekterne fra de enkelte elementer ikke summer til den
samlede effekt.
Tabel 1
Konsekvenserne for statens provenu og arbejdsudbuddet af at gennemføre dele af
”Forslag til et
mere robust SU-system”
fra 2016
fuldt indfaset
Virkning på offentlig saldo
(mia. kr., 2022-pl)
1.Lige dele stipendium og lån
–
et SU-system,
der tilnærmer sig de øvrige nordiske lande
2.Rentefrit lån under uddannelsen
3.Begrænsning af SU til normeret studietid
–
ramme på 5 år
4. Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år ef-
ter afsluttet uddannelse
Samspilseffekt mellem forslagene
Samlet
3,0
-0,2
1,7
-0,7
-0,2
3,6
Arbejdsudbudseffekt
(fuldtidspersoner)
4.700
0
5.900
200
-300
10.500
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet samt egne beregninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K