Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2555005_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
5. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 175 (Alm. del) af 9. marts
2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne det demografiske- og velstandsregulerede træk fra 2022 til
2033, dvs. det nominelle offentlige forbrug skal følge det beregnede demografiske
træk og lønudviklingen, idet bemærkes, at Det Økonomiske Råds formandskab
foretog en lignende beregning inden for den mellemfristede periode i deres efter-
årsrapport fra 2019?
Svar
I
tabel 1
er det nominelle offentlige forbrug ekskl. ekstraordinære udgifter relateret
til COVID-19 (engangsforhold) fremskrevet med velstandsudviklingen og det de-
mografiske træk fra 2022 til 2025 og sammenholdt med udviklingen i det nomi-
nelle offentlige forbrug (tilsvarende ekskl. ekstraordinære udgifter relateret til CO-
VID-19) i Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning
Opdateret 2025-
forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025,
august 2021.
Tabel 1
Nominelt offentligt forbrug ekskl. ekstraordinære udgifter relateret til COVID-19 fremskrevet med
velstandsudviklingen og det demografiske træk fra 2022 til 2025 sammenholdt med Opdateret 2025-
forløb, august 2021
2021
Mia. kr. (Løbende priser)
Fremskrevet med velstandsud-
vikling og demografisk træk
Opdateret 2025-forløb
Forskel, mia. kr.
Forskel, pct.
525,5
525,5
0,0
0,0
542,5
538,7
3,8
0,7
561,7
557,2
4,5
0,8
581,6
577,2
4,4
0,8
602,4
602,4
0,0
0,0
2022
2023
2024
2025
Kilde: Opdateret 2025-forløb, august 2021 og egne beregninger.
I 2022-2024 er det nominelle offentlige forbrug ekskl. udgifter relateret til CO-
VID-19 lidt højere fremskrevet med velstandsudviklingen og det demografiske
træk end i det opdaterede 2025-forløb. Der er imidlertid ingen forskel på udgifts-
niveauerne i 2025 i de to forløb. Det afspejler blandet andet, at der i den mellem-
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 175: Spm. om en beregning af det demografiske-og velstandskorrigerede træk fra 2022 til 2033, til finansministeren
Side 2 af 2
fristede fremskrivning til det opdaterede 2025-forløb var en underliggende forbed-
ring af den strukturelle saldo på ca. 0,1 pct. af BNP i 2023-2025, der
givet målet
om strukturel balance i 2025
beregningsteknisk forøgede det offentlige forbrug i
2025.
I årene efter 2025 fremskrives det offentlige forbrug efter de samme beregnings-
tekniske principper i de to forløb, som derfor også vil have samme udgiftsprofil.
Da forskellen mellem de to forløb er 0 i 2025, er den det også i 2026-2033. Efter
2025 svækker den demografiske modvind den strukturelle saldo, der i det bereg-
ningstekniske forløb efter 2025 skønnes til -0,7 pct. af BNP i 2030 og -1,0 pct. af
BNP i 2033.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister