Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
17. marts 2022
2022-1915
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 28. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 168:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Sund og Bælt Holding A/S og
dets datterselskabers eksisterende aftaler med 3. parts operatører
til lynladning af elbiler på Sund og Bælt Holding A/S og dets dat-
terselskabers matrikler er blevet indgået, herunder om der har væ-
ret foretaget et udbud, og om der i dag er en eksklusiv ret til en-
kelte ladeselskaber på disse matrikler? Vil ministeren ligeledes op-
lyse regler for udbud af opladning af elbiler for statslige selskaber?
Svar:
Jeg har forelagt første del af spørgsmålet for Sund & Bælt Holding
A/S, der oplyser følgende:
”A/S Storebælt har ladestationsaftaler med eksterne operatører i
Halsskov og ved Knudshoved. Kontrakterne, som blev udbudt i
2018-2019, vedrører etablering, drift, vedligehold og finansiering
af ladestationer på de to lokationer. A/S Storebælt vurderede, at
der var tale om en tjenesteydelseskoncession omfattet af direktiv
2014/23/EU af 26. februar 2014 om tildeling af koncessionskon-
trakter.
Det blev på tidspunktet for udbuddet vurderet, at de to delaftalers
samlede forventede værdi ikke oversteg koncessionsdirektivets
tærskelværdi, jf. direktivets artikel 8. Derfor fandt koncessionsdi-
rektivet ikke anvendelse, og A/S Storebælt var ikke bundet af kon-
cessionsdirektivets procedureregler. A/S Storebælt vurderede det
hensigtsmæssigt alligevel at konkurrenceudsætte hver tjeneste-
ydelseskoncession. Konkurrenceudsættelsen blev gennemført efter
en procedure, der lignede udbud med forhandling, men uden gen-
nemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede
tilbudsgivere kunne således afgive indledende forhandlingstilbud,