Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2544597_0001.png
Transportministeren
Finansudvalget
Folketinget
17. marts 2022
2022-1915
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Finansudvalget har i brev af 28. februar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (FIU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål nr. 168:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Sund og Bælt Holding A/S og
dets datterselskabers eksisterende aftaler med 3. parts operatører
til lynladning af elbiler på Sund og Bælt Holding A/S og dets dat-
terselskabers matrikler er blevet indgået, herunder om der har væ-
ret foretaget et udbud, og om der i dag er en eksklusiv ret til en-
kelte ladeselskaber på disse matrikler? Vil ministeren ligeledes op-
lyse regler for udbud af opladning af elbiler for statslige selskaber?
Svar:
Jeg har forelagt første del af spørgsmålet for Sund & Bælt Holding
A/S, der oplyser følgende:
”A/S Storebælt har ladestationsaftaler med eksterne operatører i
Halsskov og ved Knudshoved. Kontrakterne, som blev udbudt i
2018-2019, vedrører etablering, drift, vedligehold og finansiering
af ladestationer på de to lokationer. A/S Storebælt vurderede, at
der var tale om en tjenesteydelseskoncession omfattet af direktiv
2014/23/EU af 26. februar 2014 om tildeling af koncessionskon-
trakter.
Det blev på tidspunktet for udbuddet vurderet, at de to delaftalers
samlede forventede værdi ikke oversteg koncessionsdirektivets
tærskelværdi, jf. direktivets artikel 8. Derfor fandt koncessionsdi-
rektivet ikke anvendelse, og A/S Storebælt var ikke bundet af kon-
cessionsdirektivets procedureregler. A/S Storebælt vurderede det
hensigtsmæssigt alligevel at konkurrenceudsætte hver tjeneste-
ydelseskoncession. Konkurrenceudsættelsen blev gennemført efter
en procedure, der lignede udbud med forhandling, men uden gen-
nemførelse af en forudgående prækvalifikation. Alle interesserede
tilbudsgivere kunne således afgive indledende forhandlingstilbud,
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 168: Spm. om, hvordan Sund og Bælt Holding A/S og dets datterselskabers eksisterende aftaler med 3. parts operatører til lynladning af elbiler på Sund og Bælt Holding A/S og dets datterselskabers matrikler er blevet indgået, til transportministeren
2544597_0002.png
Side 2/2
og proceduren blev herefter gennemført som udbud med forhand-
ling.
Begge kontrakter har noget eksklusivitet reguleret i sig på et be-
grænset område (rastepladsen Knudshoved og rastepladsen Hals-
skov), men dog kun i det omfang, at kontraktparten opfylder krav
til tilpasning af ladestationer til efterspørgsel mv. Ladestationerne
skal tilbyde ladeløsninger, der kan anvendes af alle biltyper, og
som følger med den teknologiske udvikling. Der skal være en nem,
åben og ikke-diskriminerende adgang til brug af ladestationerne.
Der må ikke sættes som forudsætning for benyttelse af ladestatio-
nen, at bilisten har indgået aftale med koncessionshaveren eller
andre om et abonnement.”
Om regler for udbud af opladning af elbiler for statslige selskaber
gælder de almindelige udbudsregler. Aftaler om retten til at virke
som operatør af ladepunkter på et bestemt område vil således efter
omstændighederne og aftalens konkrete indhold allerede være om-
fattet af de gældende udbudsregler, såfremt det statslige selskab er
omfattet af udbudsreglerne.
Statslige myndigheders udlejning af arealer er reguleret af Finans-
ministeriets budgetvejledning, hvoraf det fremgår, at statslige
myndigheders lejeindtægter skal fastsættes således, at det for sta-
ten bedst mulige økonomiske resultat opnås.
Offentlige myndigheder er underlagt statsstøttereglerne, som bl.a.
indebærer, at offentlige myndigheders aftaler, som ikke indgås på
markedsvilkår, kan udgøre ulovlig statsstøtte.
Med
venlig
hilsen
Trine Bramsen