Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2541199_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
10. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 160 (Alm. del) af 14.
februar 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V)
Spørgsmål
Som følge af udmeldingen af forsinkelsen af den nye Digital Post-løsning har godt
4 mio. borgere markeret i e-Boks, at de fremadrettet gerne vil modtage deres digi-
tal post via e-boks. Vil ministeren redegøre for, hvilken betydning det har for
grundlaget og ideen bag den nye Digital Post-løsning og de investeringer, der er
gjort her?
Svar
Den nye Digital Post-løsning giver borgere og virksomheder mulighed for at tilgå
deres post fra det offentlige via forskellige offentlige og private platforme.
I den nye løsning kan borgere og virksomheder benytte de offentlige platforme
borger.dk (for borgere), Virk (for virksomheder) eller den tilhørende Digital Post-
app. Borgere og virksomheder får desuden mulighed for at vælge mellem flere
forskellige privatudviklede platforme, hhv. e-Boks.dk og mit.dk, som har opnået
godkendelse som platform for visning af Digital Post. Sådanne platforme kaldes i
lov om Digital Post fra offentlige afsendere
for kommercielle visningsklienter. Andre ak-
tører
såvel offentlige som private virksomheder, der måtte ønske at træde ind på
markedet for visningsklienter, kan på samme vis fremover anmode om at blive
godkendt som udbyder. Hensigten med denne ordning er at fremme konkurren-
cen mellem de private udbydere og give borgere og virksomheder større valgfri-
hed, mens staten ved at overtage ejerskabet får bedre mulighed for kontinuerligt at
justere og videreudvikle løsningen efter behov.
Borgere og virksomheder vil derfor frit kunne vælge mellem de forskellige vis-
ningsklienter til at tilgå deres digitale post fra det offentlige. De kommercielle vis-
ningsklienter skal have samtykke fra den enkelte borger eller virksomhed for at
kunne fremvise deres digitale post fra offentlige afsendere via den pågældende vis-
ningsklient. Det betyder dog ikke, at borgere og virksomheder, ved at give deres
samtykke, låser sig fast til en bestemt platform. Den enkelte borger eller virksom-
hed kan således godt takke ja til at benytte e-Boks og samtidig benytte andre vis-
ningsklienter sideløbende.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 160: Spm. om betydningen af borgernes markering af at de fremadrettet gerne vil modtage deres digital post via e-boks, til finansministeren
Side 2 af 2
At et stort antal borgere og virksomheder har takket ja til at benytte e-Boks som
visningsklient påvirker således ikke grundlaget for den nye Digital Post-løsning el-
ler de foretagne investeringer ift. løsningen, men ligger i forlængelse af mulighe-
den for frit at kunne vælge at tilgå digital post fra forskellige visningsklienter. Sam-
tidig vurderes det ikke, at der er en sammenhæng mellem forsinkelsen udmeldt i
november og de omtalte borgeres valg om at anvende e-Boks som visningsklient.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister