Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2539603_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 154 (Alm. del) af 14.
februar 2022 stillet efter ønske fra Troels Lund Poulsen (V),
Sophie Løhde (V) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Christoffer
Aagaard Melson (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for det årlige forbrug af konsulenter i den offentlige
sektor for årene 2019-2021 pr. år. opdelt på hhv. statens, kommunernes og
regionernes forbrug? Ministeren bedes tillige sende en oversigt over de 10 mest
typiske konsulentydelser, og hvad forbruget har været for hver af disse typer
konsulentydelser i perioden.
Svar
Det er regeringens ambition at reducere anvendelsen af eksterne konsulenter i den
offentlige sektor og i stedet bruge pengene på at prioritere bl.a. velfærd og den
grønne omstilling.
Med hhv.
Aftale om finansloven for 2020,
herunder finansieringsbidrag til
Aftale om ret til
seniorpension for nedslidte
af maj 2019, samt
Aftale om politiet og anklagemyndighedens øko-
nomi i 2021-2023
af december 2020 er der aftalt konsulentbesparelser i staten på 1,1
mia. kr. årligt, når besparelserne er fuldt indfaset.
Regeringen har i forbindelse med aftaler om kommunernes og regionernes øko-
nomi for hhv. 2021 og 2022 aftalt årlige konsulentbesparelser i kommuner og regi-
oner på i alt 1,45 mia. kr., når de er fuldt indfaset. Endelig har regeringen som led i
finansieringen af den politiske aftale om
Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Dan-
mark
af juni 2021 aftalt besparelser på eksterne konsulenter på de videregående ud-
dannelser på 0,1 mia. kr. årligt.
Samlet er der dermed aftalt konsulentbesparelser i den offentlige sektor på 2,6 mia.
kr. årligt, når besparelserne er fuldt indfaset,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter i den offentlige sektor for årene 2019-2021 pr. år. opdelt på hhv. statens, kommunernes og regionernes forbrug, til finansministeren
2539603_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Aftalte konsulentbesparelser i stat, kommuner, regioner og selvejesektoren, mio. kr.
2020
Staten (FL20 + politiaftale)
Kommuner (ØA21 + ØA22)
Regioner (ØA21 + ØA22)
Selvejesektor
videregående uddannel-
ser
I alt
327
-
-
-
327
2021
803
500
100
-
1.403
2022
981
800
100
74
1.955
2023
1.042
950
150
74
2.216
2024
1.068
1.100
175
74
2.417
2025
1.068
1.250
200
74
2.592
Det er kommunernes og regionernes ansvar at realisere de aftalte besparelser på
konsulentforbruget, hvilket der årligt følges op på med KL og Danske Regioner i
forbindelse med aftalerne om kommunernes og regionernes økonomi.
Konsulentbesparelserne udmøntes i staten på en række indkøbskategorier. Forbru-
get på de omfattede indkøbskategorier i perioden 2019 til 1. halvår 2021 fremgår af
tabel 2.
Det er på baggrund af det anvendte datagrundlag ikke muligt at underopdele
de indkøbte konsulentydelser yderligere.
Når opgørelsen af statens konsulentforbrug for hele 2021 endeligt foreligger, vil
den blive oversendt til Finansudvalgets orientering.
Tabel 2
Statens forbrug af eksterne konsulenter fordelt på indkøbskategorier i 2019- 1. halvår 2021 (mio. kr.,
2021-pl)
2019
Indkøbskategori
Kammeradvokat
Advokat
andre
Konsulentydelser (ej IT)*
Managementkonsulenter
Øvrige rådgivende konsulenter
IT-konsulenter*
Rådgivende IT-konsulenter, drift
Rådgivende IT-konsulenter, udvikling
Udførende IT-konsulenter, drift
Udførende IT-konsulenter, udvikling
Konsulentforbrug, i alt
761,0
64,2
20,0
716,5
834,4
1,3
162,9
337,2
1.332,4
1.342,8
5.572,6
910,5
73,4
0,7
373,8
435,8
-
166,2
464,0
1.288,7
1.480,2
5.193,5
517,8
42,8
-
140,3
163,5
-
65,0
195,8
605,6
738,1
2.468,9
2020
1.halvår 2021
Anm.: Opgørelsen baserer sig på ministeriernes fakturaer (Fakturadatabasen) ekskl. selvejesektoren. Økonomistyrelsen
kan kun i begrænset omfang validere kategoriseringen, og opgørelsen er dermed behæftet med usikkerhed. Kreditnotaer
er fratrukket. Køb indgår efter fakturadato. Tallene påvirkes ikke af regnskabsmæssige korrektioner, hvilket betyder, at
fejlkonteringer, der opdages senere, som udgangspunkt ikke rettes i databasen med tilbagevirkende kraft. Tallene kan
variere grundet opgørelsestidspunktet og kan dermed afvige fra tidligere eller senere opgørelser bl.a. sfa. efterregistrerin-
ger og løbende dataoptimering. Opgørelsen af forbruget på Kammeradvokaten er baseret på fakturadata og kan variere
fra øvrige opgørelser, som er baseret på Kammeradvokatens sagsoversigter. Interne offentlige betalinger er frasorteret.
Lovbundne advokatydelser under Justitsministeriet og Udlændinge og Integrationsministeriet er frasorteret. Der er korri-
geret for kommunernes og regionernes andel af konsulentforbrug relateret til fællesoffentlige digitaliseringsinitiativer.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 154: Spm. om det årlige forbrug af konsulenter i den offentlige sektor for årene 2019-2021 pr. år. opdelt på hhv. statens, kommunernes og regionernes forbrug, til finansministeren
Side 3 af 3
Konsulentforbrug relateret til Rigsombudsmanden på Færøerne og Rigsombudsmanden i Grønland indgår ikke i opgø-
relsen. Udgifter til ekstern rådgivning, herunder især juridisk og finansiel rådgivning, relateret til Finansministeriets ar-
bejde med ejerskabsvaretagelsen af statens selskaber er efter vanlig praksis ikke medtaget i opgørelsen. Forbruget hos
Forsvarets Efterretningstjeneste og Forsvarets udenlandske leverandører er ikke medtaget i opgørelsen.
*Indkøbskategorierne Konsulentydelser (ej IT) og IT-konsulenter er tidligere indkøbskategorier, som ikke længere
benyttes. Kategorierne har kun i begrænset omfang været benyttet hos enkelte ministerier efter implementeringen af de
nye indkøbskategorier på området.
Kilde: Statens Fakturadatabase (data trukket den 23. august 2021)
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister