Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2541871_0001.png
Finansudvalget 2019-20
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 362
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. november 2020
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 362 (Alm. del) af 11.
september 2020
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på FIU alm. del spørgsmål 17 (2018-19, 2. samling)
herunder figurerne 1-4, således at der i svaret tages hensyn til, at indbetalinger til
arbejdsmarkedspension kan indgå ved opgørelsen af beløbsgrænsen, og at pend-
lere på beløbsordningen også bidrager til de offentlige finanser?
Vil ministeren endvidere angive det gennemsnitlige nettobidrag fra de personer på
beløbsordningen, der vil komme til landet som følge af nedsættelsen af beløbs-
grænsen, i en tabel? Nettobidraget bedes angives i 10.000 kroners indkomstinter-
valler, jf. også data bag figur 3 i svaret på spørgsmål 17. Nettobidragene bedes op-
delt i nettobidraget fra hhv. den person, der rekrutteres via beløbsordningen, og
nettobidraget fra dennes medbragte familie. Ministeren bedes endvidere bruttofi-
cere samtlige nettobidrag i bidrag fra hhv. offentlige indtægter og offentlige udgif-
ter.
Svar
I besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (folketingsåret 2019-20) indgår
et regneeksempel, der illustrere de provenumæssige konsekvenser af at sænke be-
løbsgrænsen i beløbsordningen med 100.000 kr. I denne besvarelse er regneek-
semplet opdateret med seneste registerdata for 2017 og antallet på beløbsordnin-
gen og fast-track ordningens beløbsspor er opregnet på baggrund af de seneste års
udvikling.
Beløbsordningen og beløbssporet på fast-track ordningen giver udlændinge mulig-
hed for at opholde sig og arbejde i landet, hvis de er tilbudt et arbejde med en års-
løn over beløbsgrænsen, der i 2020 udgør 436.000 kr.
Provenueffekten af at sænke beløbsgrænsen afhænger af, hvor mange ekstra per-
soner, der vil benytte ordningen, disses lønfordeling og nettobidrag til de offent-
lige finanser samt antallet af familiemedlemmer til personer på beløbsordningen
og fast-track ordningens beløbsspor, som følger med til Danmark.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en beløbsordning, til finansministeren
2541871_0002.png
Side 2 af 5
Det er uvist, hvor mange ekstra personer, der vil benytte beløbsordningen og fast-
track ordningens beløbsspor, hvis beløbsgrænsen sænkes, og det er forbundet
med betydelig usikkerhed at skønne herover. Ligeledes er det uvist, hvor stort et
nettobidrag disse personer vil bidrage med til de offentlige finanser, da personers
nettobidrag til de offentlige finanser alene kan iagttages for personer med en ind-
komst over beløbsgrænsen. Dette er således også forbundet med betydelig usik-
kerhed at skønne over.
På grund af denne betydelige usikkerhed samt utilstrækkeligt empirisk grundlag
indregnes ikke virkninger på de offentlige finanser og beskæftigelsesvirkninger af
ændringer i beløbsordningen. Der er således heller ikke indregnet saldo- og be-
skæftigelsesvirkninger i forbindelse med tidligere ændringer af beløbsordningen,
herunder eksempelvis da beløbsgrænsen blev forhøjet i 2016.
I det opdaterede regneeksempel, hvor en reduktion af beløbsgrænsen på 100.000
kr. medfører et løft i antallet på beløbsordningen og fast-track ordningens beløbs-
spor på 3.600 helårspersoner, styrkes de offentlige finanser på sigt med ca. 410
mio. kr. i 2020-priser,
jf. tabel 1.
Virkningen på de offentlige finanser er dermed i
samme størrelsesordene som angivet i et lignende regneeksempel i besvarelsen af
Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (2018-2019, 2. samling) selvom der er foretaget
en række metodemæssige ændringer
jf. metodeboks.
Tabel 1
Regneeksempel: Provenueffekt af merindvandring ved at sænke beløbsgrænsen med 100.000 kr.
Mio. kr.
Provenu i opdateret regneeksempel pba. 2016-nettobidrag (2019-priser),
hvor der i regneeksemplet antages merindvandring på 2.800 helårspersoner
Provenu i opdateret regneeksempel pba. 2017-nettobidrag (2020-priser),
hvor der i regneeksemplet antages merindvandring på 3.600 helårspersoner
240-470
410
Anm.: Beløb er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Sammenlignet med besvarelsen af Finansudvalgets spørgsmål nr.
17 (2018-2019, 2. samling) er der i dette opdaterede regneeksempel foretaget en række metodiske ændringer,
hvorfor de to regneeksempler ikke er direkte sammenlignelige. En metodemæssig justering er blandt andet
afgrænsning af familien, der medfølger en person, der indvandrer på beløbsordningen eller øvrige erhvervs-
ordninger. Ændringen i afgrænsningen betyder, at familierne til indvandrere fra de to grupper i højere grad
ligner hinanden, hvorfor provenueffekten i regneeksemplet ikke som tidligere angives i et interval,
jf. metode-
boks.
Kilde: Egne beregninger og besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 17 (folketingsåret 2019-20).
Som grundlag for beregningen af viklingen på de offentlige finanser i regneeksem-
plet, tages der i beregningerne udgangspunkt i de gennemsnitlige nettobidrag for
personer på øvrige erhvervsordninger med lønindkomst i givne løninterval ved en
nedsættelse af beløbsgrænsen. Opdeles det gennemsnitlige nettobidraget i gen-
nemsnitlige indtægter og udgifter for disse personer samt deres medbragte familie,
ses et positivt gennemsnitligt nettobidrag for personerne på øvrige erhvervsord-
ninger, mens det gennemsnitlige nettobidrag for den medbragte familie er nega-
tivt,
jf. tabel 2.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en beløbsordning, til finansministeren
2541871_0003.png
Side 3 af 5
Opgøres det gennemsnitlige nettobidrag for familier til personer på beløbsordnin-
gen med lønindkomst i intervallet 400.000 til 500.000 kr. er dette ca. -16.000 kr.
Tabel 2
Gennemsnitligt nettobidrag opdelt i indtægter og udgifter, 1.000 kr.
Lønindkomst for person
på erhvervsordning
1.000 kr.
330-340
340-350
350-360
360-370
370-380
380-390
390-400
400-410
410-420
420-430
430-440
Personer på øvrige erhvervsordning
Gns. indtægt
214
220
225
230
234
236
244
251
258
255
269
Gns. udgift
103
103
105
106
115
107
110
111
113
105
110
Gns.
Gns. indtægt
nettobidrag
111
118
120
124
119
129
135
141
145
149
159
40
47
42
42
48
38
49
47
50
45
46
Familie
Gns. udgift
67
67
64
64
68
54
58
62
61
53
72
Gns.
nettobidrag
-27
-20
-22
-22
-20
-17
-9
-15
-11
-8
-26
Anm.: Summer kan afvige fra totalen på grund af afrunding.
Kilde: Egne beregninger.
Der er i beregningen af nettobidraget til de offentlige finanser foretaget en række
metodiske valg. Dette er bl.a. gjort i forbindelse med grupper, der bidrager til eller
trækker på de offentlige finanser, men som ikke direkte indgår i befolkningen i
Danmark. Et eksempel herpå er pendlere, der arbejder i Danmark og er
bosiddende i udlandet. For disse er nettobidraget (fx skatteindtægter) i opgørelsen
fordelt på befolkningen bosiddende i Danmark.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en beløbsordning, til finansministeren
2541871_0004.png
Side 4 af 5
Metodeboks
Regneeksempel tager udgangspunkt i, at koncentrationen af personer på beløbsordningen og fast-track ordningens
beløbsspor ved beløbsgrænsen forlænges ved en reduktion af beløbsgrænsen. Der var i 2017 ca. 950 personer i
indkomstintervallet 400.000 til 450.000 kr.,
jf. figur 1.
Der er på beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor tale om en relativt lille gruppe personer, og det er
ikke givet, at antallet på ordningerne har nået sin ligevægt. Fra 2017 til seneste oplysninger i Jobindsats.dk i medio
2020 er antallet på beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor steget. Omvendt er det ikke oplagt, at den
historiske stigning i ordningerne kan forventes at fortsætte fremadrettet. Antages en konstant tilgang til
beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor, samt at afgangsfrekvensen fra ordningerne er som
gennemsnittet over de seneste tre dataår, vil ordningerne stige yderligere men med en afdæmpet takt,
jf. figur 2.
På denne baggrund giver regneeksemplet af en reduktion af beløbsgrænsen på 100.000 kr. en øget tilgang til be-
løbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor på 3.600 helårspersoner. Regneeksemplet angiver merindvan-
dring (og provenueffekt) af en lavere beløbsgrænse på sigt. Indfasning betyder, at effekten de første år er væsentligt
mindre.
Det er endvidere forbundet med usikkerhed at skønne over provenuvirkningen af at sænke beløbsgrænsen, da per-
soners nettobidrag til de offentlige finanser alene kan iagttages for personer med en indkomst over beløbsgrænsen.
Personer, der er kommet til landet på andre erhvervsordninger end beløbsordningen og fast-track ordningens be-
løbsspor, kan have en lønindkomst under beløbsgrænsen. I regneeksemplet benyttes derfor lønfordelingen og net-
tobidraget for personer på øvrige erhvervsordninger og disses medbragte familiemedlemmer,
jf. figur 3.
I regneeksemplet svarer antallet, der yderligere vil benytte beløbsordningen og fast-track ordningen ved en sæn-
kelse af beløbsgrænsen til antallet af personer på ordningerne i lønindkomstintervallet ved den nuværende beløbs-
grænse. Herved antages en svagt faldende andel svarende til en fortsættelse af lønfordelingens form,
jf. figur 4.
Metodeændringer siden besvarelse af FIU 17 (2018-2019, 2. samling)
Population
Der er i tidligere regneeksempler af antallet af helårspersoner på beløbsordningen betinget på, at personer indgår i
befolkningen ultimo året. I beregningen af det gennemsnitlige nettobidrag for personer i et givet lønindkomstinterval
blev yderligere afgrænset til personer, der i landet hele året. Idet personer på beløbsordningen kan være i landet i
kortere perioder er afgrænsningen ændret i nærværende regneeksempel, således at personer indgår med den del
af året, de har opholdt sig i Danmark. Lønindkomst opregnes i denne sammenhæng til helårsniveau.
Familieafgrænsning
En række indvandrere, der har et erhvervsmæssigt opholdsgrundlag, danner familie med personer bosiddende i
Danmark. Dette er derfor ikke familiemedlemmer, der kommer til Danmark i forbindelse med indvandringen på er-
hvervsordningen, men som ville have opholdt sig i Danmark uafhængigt af, at en person i familien er indvandret på
erhvervsordningen. I nærværende regneeksempel er familieafgrænsningen ændret, så der alene medregnes familie
”afledt”
af indvandring i forbindelse med erhvervsordningen. Dette gøres ved at afgrænse til familiemedlemmer ind-
vandret højest et år før eller efter personen på erhvervsordningen. Ændringen i familieafgrænsningen betyder, at
familier til personer på beløbsordningen og familier til personer på øvrige erhvervsordninger i højere grad ligner hin-
anden fx med hensyn til graden at tilknytning til arbejdsmarkedet.
Lønbegreb
Beløbsgrænsen på 436.000 kr. omfatter grundløn, indbetaling til arbejdsmarkedspension og udbetalte feriepenge.
Lønbegrebet anvendt i besvarelsen af FIU 17 indeholder ikke indbetalinger til arbejdsmarkedspension. Dette kan
bidrage til at undervurdere lønnen, der sammenholdes med beløbsgrænsen. I nærværende beregning er indbetalin-
ger til arbejdsgiveradministreret pension medregnet i lønindkomsten. Tilføjelsen af pension til lønindkomsten bety-
der, at
fordelingen af personer på beløbsordningen over indkomst forskydes ”opad” til højere indkomst.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en beløbsordning, til finansministeren
2541871_0005.png
Side 5 af 5
Figur 1
Antal helårspersoner på beløbsordningen og
fast-track ordningens beløbsspor i 2017
Helårspersoner
1.200
1.000
Helårspersoner
1.200
1.000
Figur 2
Udvikling i beløbsordningen og fast-track
ordningens beløbsspor
1.000 helårspersoner
15
1.000 helårspersoner
15
800
600
400
200
0
0
50
100
150
200
250
300
350
400
450
500
550
600
650
700
750
800
850
900
950
1000
>1000
800
600
400
200
0
10
10
5
5
0
2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025
Beløbsordning
Fast track
Samlet
0
Lønindkomst i 1.000 kr.
Figur 3
Gennemsnitligt nettobidrag for personer på
øvrige erhvervsordninger og familie, 2017 i
2020-priser
1.000 kr.
200
180
1.000 kr.
200
180
Figur 4
Antal på beløbs- og fast-track ordningens
beløbs-spor som andel af den samlede
beskæftigelse
Pct.
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
Pct.
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
160
140
120
160
140
120
100
80
60
100
80
60
0,6
0,4
0,2
0,0
0,6
0,4
0,2
0,0
40
20
0
340 350 360 370 380 390 400 410 420 430 440
Lønindkomst for person på erhvervsordning i 1.000 kr.
40
20
0
1250
1050
1150
1350
1450
550
450
350
650
750
850
950
Årlig lønindkomst i 1.000 kr
.
Anm.: Det bemærkes ift. figur 2, at der jf. besvarelse af Finansudvalgets spørgsmål nr. 361 af 11. september, ikke er
egentligt statistikgrundlag for en tidsserie med udviklingen i personer på beløbsordningen og fast track
ordningens beløbsspor. Figur 4 er beregnet på baggrund af lønindkomst inkl. arbejdsgiveradministreret pension i
2017, hvilket for flere personer ikke vil være den løn, de er indtrådt på beløbsordningen med.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af registerdata fra Danmarks Statistik.
Over 1500