Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2541870_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 150 (Alm. del) af 10.
februar 2022 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere
10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en
beløbsordning, hvor beløbsgrænsen er 360.000 kr. (2022-niveau)?
Svar
De hypotetiske regneeksempler i indeværende besvarelse tager udgangspunkt i
Finansministeriets seneste analyse
Indvandreres nettobidrag til de offentlige finanser i 2018
fra oktober 2021. Udlændinge, som kommer hertil for at arbejde, vil bl.a. trække
på de offentlige serviceudgifter. Nettobidragsopgørelsen indeholder en fordeling
af de samlede offentlige indtægter og udgifter på de enkelte personer i
befolkningen under forudsætning om trækket på serviceydelser, som er baseret på
en historisk opgørelse på tilsvarende befolkningsgruppers anvendelse af de
pågældende offentlige serviceydelser. Der er imidlertid ikke nødvendigvis en
direkte virkning af en forøgelse af efterspørgslen efter de pågældende udgifter og
den offentlige bevilling til disse. Når nettobidragsopgørelsen bruges til at give et
bud på virkningen på de offentlige finanser af øget indvandring, skal resultaterne
derfor tolkes med forsigtighed.
Finansministeriets regneeksempler peger på, at en reduktion i beløbsgrænsen i
beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor på 88.000 kr. (448.000-360.000
kr.) vil kunne medføre et løft i antallet på beløbsordningen og fast-track ordningens
beløbsspor på ca. 3.200 helårspersoner i 2025.
1
Opgørelser baseret på at 10.000,
20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 personer skulle benytte sig af ordningen må på den
baggrund betragtes som værende rent hypotetiske.
I det hypotetiske regneeksempel er der som grundlag for beregningen af virkningen
på de offentlige finanser taget udgangspunkt i det gennemsnitlige nettobidrag til de
offentlige finanser for personer på andre erhvervsrelaterede ordninger med
Regneeksemplet tager udgangspunkt i den metode, der er anvendt i
svar på FIU spørgsmål nr. 362 af 11.
september 2020.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en beløbsordning, til finansministeren
2541870_0002.png
Side 2 af 3
lønindkomst mellem den foreslåede beløbsgrænse (360.000 kr. i 2022) og den
gældende beløbsgrænse (448.000 kr. i 2022).
Det gennemsnitlige nettobidrag pr. person for denne gruppe er opgjort til knap
129.000 kr. årligt. Hvis der rent hypotetisk kommer 10.000 personer til Danmark på
beløbsordningen, når grænsen sænkes til 360.000 kr., og de i øvrigt ligner personerne
på de andre erhvervsrelaterede ordninger med lønindkomster mellem 360.000 og
448.000 kr., kan det samlede nettobidrag for disse personer opgøres til 1,3 mia. kr.
Tilsvarende kan der opgøres et samlet nettobidrag på 10,3 mia. kr., hvis der kommer
80.000 personer til Danmark på beløbsordningen, når grænsen sænkes til 360.000 kr.,
jf. tabel 1.
Det skal bemærkes, at det anses som værende rent hypotetisk, at der vil
komme så mange personer hertil, når beløbsgrænsen sænkes med 88.000 kr.
Tabel 1
Regneeksempel: Nettobidrag til de offentlige finanser af 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 og 80.000
ekstra personer på beløbsordningen ved en lavere beløbsgrænse, 2018-niveau
Antal ekstra personer på beløbsordningen
10.000
20.000
40.000
60.000
80.000
Årligt nettobidrag, mia. kr. i 2018-niveau
Personer på beløbsordningen
- Inkl. familiemedlemmer
1,3
1,1
2,6
2,2
5,1
4,5
7,7
6,7
10,3
8,9
Anm.: Nettobidraget til de offentlige udgifter er beregnet på baggrund af gennemsnit for personer på øvrige
erhvervsrelaterede opholdsordninger og deres medrejsende familiemedlemmer. Nettobidraget er opgjort
inkl. virkningen fra medrejsende familiemedlemmer. Effekterne er skalerbare.
Kilde: Egne beregninger på registerdata fra Danmarks Statistik.
I gennemsnit havde personer på andre erhvervsrelaterede ordninger med en løn
mellem 360.000-448.000 kr. omkring 0,4 medrejsende familiemedlemmer med til
landet. De medrejsende familiemedlemmer vurderes at være forbundet med en
gennemsnitlig nettoudgift pr. person på knap 41.000 kr. årligt.
Antages det, at dem, der kommer til Danmark på beløbsordningen, når grænsen
sænkes til 360.000 kr., ligeledes vil have 0,4 medrejsende familiemedlemmer, og at der
til de medrejesende familiemedlemmer er knyttet et nettobidrag, som ligner det, der er
opgjort for de medrejsende familiemedlemmer på de andre erhvervsrelaterede
ordninger i lønintervallet fra 360.000 til 448.000 kr., kan der rent hypotetisk opgøres
et samlet nettobidrag inkl. medrejsende familiemedlemmer på 1,1 mia. kr., hvis det er
10.000 personer, der kommer til Danmark, når beløbsgrænsen sænkes til 360.000 kr.
Er det i stedet 80.000 personer, der kommer til Danmark for at arbejde, når
beløbsgrænsen sænkes, kan der rent hypotetisk opgøres et samlet nettobidrag inkl.
medrejsende familiemedlemmer på 8,9 mia. kr.
Som nævnt indledningsvist, skal virkningerne tolkes med forsigtighed, når
nettobidragsanalysen bruges til at vurdere effekten af øget indvandring på de
offentlige finanser. Det skyldes, at i den konkrete tilrettelæggelse og planlægning
af finanspolitikken er en lang række udgifter ikke mekanisk knyttet til ændringer i
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 150: MFU spm. om virkningen på de offentlige finanser, såfremt yderligere 10.000, 20.000, 40.000, 60.000 eller 80.000 udlændinge kom til Danmark på en beløbsordning, til finansministeren
Side 3 af 3
befolkningen. Det gælder fx de offentlige investeringer, udviklingsbistand, EU-
bidrag og subsidier. Disse er ikke nødvendigvis påvirket én til én af ændringer i
befolkningstallet. Udgiftsstyringen sker inden for rammerne af de udgiftslofter,
der er vedtaget i Folketinget og Finansministeriets mellemfristede
fremskrivninger. Beregninger på baggrund af en gennemsnitlig virkning skal
derfor ses som et tilnærmet mål for den faktiske virkning på de offentlige finanser
fra øget indvandring.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister