Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2540138_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
8. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 145 (Alm. del) af 9.
februar 2022 stillet efter ønske fra Lars Løkke Rasmussen (UFG)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor meget dagpengebeløbet skal reduceres med i
slutningen af den 2-årige dagpengeperiode i en periode på henholdsvis a) 3
måneder før udløb, b) 6 måneder før udløb, c) 9 måneder før udløb og d) 12
måneder før udløb, således at effekten kompenserer for de skønnede effekter fra
tiltaget
”Investering
i dagpengene” fra aftalen
”Hurtigere
i job, et stærkere
arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder” af 21.
januar? Det forudsættes at reduktionen i dagpengebeløbet medfører en stigning i
den strukturelle beskæftigelse i henholdsvis 2025 og 2030 svarende til reduktionen
i den strukturelle beskæftigelse som tiltaget
”Investeringen
i dagpengene” skønnes
at medføre.
Svar
Tiltagne vedrørende investeringer i dagpenge fra
Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi
består af beskæftigelsestillæg i starten af dagpengeperioden og
ændrede regler for tekniske belægninger i dagpengesystemet.
Beskæftigelsestillægget til dagpenge udgør op til 3.649 kr. om måneden i de
første tre måneder af dagpengeperioden (2022-niveau). Det betyder, at en dagpen-
gemodtager vil kunne få udbetalt op til 23.000 kr. om måneden (2022-niveau) i
dagpenge inkl. tillægget i de første tre måneder, dog som hidtil højst 90 pct. af tid-
ligere indkomst. For at være berettiget til tillægget skal en person have været med-
lem af en a- kasse i de seneste fire år og haft to års beskæftigelse inden for de se-
neste tre år. Tiltaget skønnes at forværre den strukturelle saldo med ca. 520 mio.
kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd) samt reducere arbejdsudbud med ca. 770
fuldtidspersoner i 2025 og 2030 (2022-niveau).
Med aftalen forbedres fleksibiliteten i dagpengesystemet ved at ændre i reglerne
for tekniske belægninger, så der tages større hensyn til, at ikke alle arbejder ligeligt
fordelt på alle ugens hverdage. Arbejder man for eksempel i weekender eller har
lange arbejdsdage, og holder i stedet fri på en hverdag, skal man ikke modegnes
ekstra i dagpenge. Med ændringen vil tekniske belægninger opgøres for hele den
periode, hvor man til- eller afmelder sig jobcenteret. Tiltaget skønnes at forværre
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: MFU spm. om, hvor meget dagpengebeløbet skal reduceres med, til finansministeren
2540138_0002.png
Side 2 af 3
den strukturelle saldo med ca. 25 mio. kr. efter skat og tilbageløb, mens det ikke
forventes at påvirke beskæftigelsen (2022-niveau).
De to tiltag vedrørende investeringer i dagpenge skønnes således samlet set at for-
værre den strukturelle saldo med 545 mio. kr. efter skat, tilbageløb og adfærd og
reducere arbejdsudbuddet med 770 fuldtidspersoner (2022-niveau).
En reduktion af den maksimale dagpengesats på ca. 775 kr. pr. måned efter 12
måneders ledighed skønnes at forbedre den strukturelle saldo, der omtrent mod-
svarer virkningen af beskæftigelsestillægget og ændrede regler for tekniske belæg-
ning,
jf. tabel 1.
Tilsvarende skønnes det, at en reduktion af den maksimale dagpen-
gesats på 395 kr. pr. måned efter 12 måneders ledighed vil medføre et positivt ar-
bejdsudbud, der modsvarer det skønnede tab i arbejdsudbuddet som følge af be-
skæftigelsestillægget.
Hvis den lavere sats udskydes til senere i dagpengeperioden, vil det kræve en endnu
større reduktion af dagpengesatsen,
jf. tabel 1.
Det skyldes, at den lavere sats vil være
gældende i en kortere perioden og påvirke færre ledige.
Virkninger er opgjort som de fuldt indfasede strukturelle virkninger. Virkninger på
kort sigt vil dog være lavere, og vil være afhængig af den konkrete udmøntningsmo-
del.
Tabel 1
Reduktion i den maksimale dagpengesats efter efter 12, 15, 18 og 21 ledighedsmåneder for en
kompensation af tiltagne vedrørende investeringer i dagpenge fra
Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi
Kr. pr. måned (2022-niveau)
Provenuneutral
Arbejdsudbudsneutral
Efter 12 mdr.
775
395
Efter 15 mdr.
1.050
530
Efter 18 mdr.
1.570
795
Efter 21 mdr.
2.650
1.325
Anm.: Reduktion i den maksimale dagpengesats er afrundet til nærmeste 5 kr. Tiltagne vedrørende investeringer i
dagpenge fra
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
består af beskæftigelsestillæg i starten af
dagpengeperioden og ændrede regler for tekniske belægninger i dagpengesystemet.
Kilde: Egne beregninger pba. Dagpengemodellen.
I beregningerne til brug for besvarelsen af spørgsmålet er der taget udgangspunkt i
en forudsætning om, at reduktionen af dagpengesatsen vil gælde for alle dagpen-
geledige efter hhv. 12, 15, 18 og 21 måneders ledighed. Det vil medføre, at der vil
være dagpengemodtagere, som får reduceret deres sats uden først at have fået for-
højet den i de første tre måneder. Dimittendsatserne forudsættes dog at være uæn-
dret.
Det bemærkes, at skønnene er lavet på baggrund af separate stød i dagpengemo-
dellen, hvorved der ikke er taget direkte højde for samspilseffekter til de aftalte til-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 145: MFU spm. om, hvor meget dagpengebeløbet skal reduceres med, til finansministeren
Side 3 af 3
tag fra
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi,
herunder beskæftigelsestillæg-
get. Det skønnes dog, at samspilseffekterne mellem beskæftigelsestillægget og
satsreduktionen i slutningen af dagpengeperioden ikke vil påvirke resultaterne i
væsentlig grad, da størrelsen på adfærdsvirkningen som følge af beskæftigelsestil-
lægget udgør en relativt lille andel ift. den samlede dagpengebestand, der skønnes
at være berørt af satsreduktionen. Skønnene er dog behæftet med betydelig usik-
kerhed.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister