Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2571257_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
6. maj 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 144 (Alm. del) af 9.
februar 2022 stillet efter ønske fra Lars Løkke Rasmussen (MFU)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den potentielle forskel i arbejdskrafttilgangen i den af
regeringen aftalte model med nedsættelsen af grænsen i den såkaldte
beløbsordning fra 448.000 kr. til 375.000 kr. for alle lande i forhold til den
alternative model forslået af en kreds af partier, hvor grænsen nedsættes til
365.000 kr. for udvalgte lande? Ministeren bedes i forlængelse heraf anslå en
beløbsgrænse i en
”ren”
model uden landeudtagelser, der har samme potentielle
effekt som den af en kreds af partier foreslåede
”lande-afhængige”
model.
Svar
For at understøtte den økonomiske udvikling i en situation, hvor virksomhederne
mangler arbejdskraft, har regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Kristendemokraterne med forslaget
Styrket international rekruttering på rimelige
arbejdsvilkår og målrettet mangel på arbejdskraft
lagt op til at etablere en midlertidig
supplerende beløbsordning, hvor beløbsgrænsen er 375.000 kr. i en afgrænset
periode på to år fra 1. juli 2022 til 1. juli 2024. Opholds- og arbejdstilladelser
opnået efter ordningen kan have en varighed på fem år. I den toårige periode kan
der meddeles nye opholdstilladelser, så længe den sæsonkorrigerede
bruttoledighed i gennemsnit er under 3,75 pct., eller indtil der er opnået en
stigning på 10.000 beskæftigede efter ordningen (ekskl. eventuelt beskæftigede
medfølgende familie).
Den nuværende beløbsordning giver personer fra lande uden for EU/EØS
mulighed for at få opholds- og arbejdstilladelse i Danmark. Tilladelserne gives på
baggrund af et tilbud om en ansættelse til en årlig løn på mindst 448.000 kr. (2022-
pl). Tilladelserne kan gælde op til fire år med mulighed for forlængelse.
I tråd med tidligere spørgsmål om virkninger af ændringer i beløbsgrænsen kan
der laves regneeksempler til illustration af de mulige effekter. Baseret på de
antagelser, som er anvendt i bl.a. svar på FIU spørgsmål nr. 362 af 11. september
2020, kan det pege på, at en supplerende beløbsordning og et supplerende
beløbsspor i fast-track ordningen med en lavere beløbsgrænse på 375.000 kr. i et
regneeksempel vil kunne medføre et løft i antallet af beskæftigede udlændinge
med ophold efter disse erhvervsordninger på omkring 2.400 helårspersoner årligt.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm. om den potentielle forskel i arbejdskrafttilgangen i den af regeringen aftalte model med nedsættelsen af grænsen i den såkaldte beløbsordning, til finansministeren
2571257_0002.png
Side 2 af 4
Regneeksemplet er baseret på historiske tilgange og afgange for den nuværende
beløbsordning i en periode med omtrent neutrale konjunkturer. Der er derfor ikke
taget højde for, at økonomien aktuelt befinder sig i en situation med historisk lav
ledighed og mangel på arbejdskraft. Hvis virksomhederne af den grund i højere
grad efterspørger udenlandsk arbejdskraft, kan beskæftigelsespotentialet for den
supplerende beløbsordning være større end illustreret med regneeksemplet.
Beskæftigelsespotentialerne er behæftet med betydelig usikkerhed og har som
nævnt ikke karakter af skøn, der kan indregnes som virkningerne på arbejdsudbud
i de økonomiske fremskrivninger.
Det bemærkes, at der i regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Kristendemokraternes forslag er lagt op til, at den supplerende beløbsordning
gælder i to år. Der kan derfor ikke komme flere ind på ordningen efter 1. juli 2024
og beskæftigelsespotentialet vil derfor aftage i årene efter 2024, i takt med at
nogen af stillingerne vil blive nedlagt eller personer på ordningen vil forlade
ordningen igen af andre grunde. Eksempelvis havde omkring 65 pct. af de
personer, som fik meddelt opholdstilladelse på beløbsordningen i 2014, ifølge
registerdata ikke længere en opholdstilladelse på beløbsordningen efter fem år.
Yderligere bemærkes det, at beskæftigelsespotentialet ved den supplerende
midlertidige beløbsordning både omfatter beløbsordningen og fast-track
ordningens beløbsspor. Beskæftigelsespotentialet er således udtryk for det samlede
beskæftigelsespotentiale fra beløbsordningen og fast-track ordningens beløbsspor
under ét.
Det er i spørgsmålet nævnt, at Venstre, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance
og Nye Borgerlige foreslår en sænkning af beløbsgrænsen til 365.000 kr. De
nævnte partier har netop fremsat et beslutningsforslag, hvor de foreslår at sænke
den nuværende beløbsgrænse til 360.000 kr.
1
Der er i regneeksemplet derfor taget
udgangspunkt i en sænkelse af beløbsgrænsen til 360.000 kr.
Venstre, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige lægger
desuden op til, at den lavere beløbsgrænse kun skal gælde for statsborgere fra
lande, som Danmark enten har flest ud- og indgående investeringer med
dvs.
tredjelande, der er på top-30 over lande med det største investerings-flow til og fra
Danmark
eller som Danmark og de øvrige Schengenlande har et organiseret og
velfungerende samarbejde med, hvilket måles på, om der er visumfrihed for
besøgende i Schengen fra de pågældende lande.
2
På baggrund af en opdateret opgørelse over de 30 lande, Danmark har flest ud- og
indgående investeringer med
målt ved summen af ud- og indadgående direkte
investeringer
er følgende lande uden for EU/EØS inkluderet i opgørelsen målt
efter investeringsomfang: Storbritannien, USA, Singapore, Kina, Japan, Australien,
1
2
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20211/beslutningsforslag/b83/20211_b83_som_fremsat.pdf
https://www.ft.dk/ripdf/samling/20211/beslutningsforslag/b83/20211_b83_som_fremsat.pdf
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm. om den potentielle forskel i arbejdskrafttilgangen i den af regeringen aftalte model med nedsættelsen af grænsen i den såkaldte beløbsordning, til finansministeren
2571257_0003.png
Side 3 af 4
Canada, Malaysia, Indien, Rusland, Mexico, Brasilien og Tyrkiet.
3
De øvrige top-
30 lande er inden for EU/EØS.
Opgjort ved udgangen af 2019 var knap 17 pct. af personer med ophold efter
beløbsordningen hverken fra et land på top-30 listen uden for EU/EØS målt på
investeringsomfang eller fra et land omfattet af visumfrihed for besøgende i
Schengen fra pågældende land.
4
Lægges det derfor til grund, at knap 17 pct. ekskluderes fra at kunne søge
opholdstilladelse ved den lavere beløbsgrænse, vurderes beskæftigelsespotentialet
af Venstre, Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerliges forslag i
regneeksemplet med betydelig usikkerhed at udgøre mellem 2.400 og 2.500
helårspersoner årligt.
Beskæftigelsespotentialet ved regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Kristendemokraternes forslag
Styrket international rekruttering på rimelige
arbejdsvilkår og målrettet mangel på arbejdskraft
og forslaget fremlagt af Venstre,
Konservative Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerliges vurderes således på
baggrund af regneeksempler at være omtrent ens
om end den mulige aftagende
tendens efter 2024 ikke findes i forslaget fra Venstre, Konservative Folkeparti,
Liberal Alliance og Nye Borgerlige, idet der her ikke er tale om en midlertidig
ordning.
Det skal bemærkes, at de to forslag
foruden at adskille sig fra hinanden på
beløbsgrænse og landeafgrænsning
også adskiller sig i forhold til varighed af
opholdstilladelser, ledighedsbremse og det øvre loft over opholdstilladelser.
Konkret har regeringen, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og
Kristendemokraterne foreslået, at opholdstilladelser kan have en varighed på fem
år, en ledighedsbremse, der bliver aktuel ved en bruttoledighed over 3,75 pct. og
et øvre loft over opholdstilladelser på 10.000 personer. Venstre, Konservative
Folkeparti, Liberal Alliance og Nye Borgerlige har foreslået, at opholdstilladelser
kan have en varighed på syv år, en ledighedsbremse, der bliver aktuel ved en
arbejdsløshed over 4,5 pct. og et øvre loft over opholdstilladelser på 12.000
personer pr. år.
Det er i beregningerne lagt til grund, at incitamentet til at ansøge om en
opholdstilladelse ikke begrænses af opholdstilladelsernes midlertidige varighed.
Det skyldes dels, at de personer, som ønske at blive i Danmark efter udløbet af
deres opholdstilladelse, vil have andre muligheder for at blive i Danmark. Fx må
det forventes, at de efter fem års beskæftigelse i Danmark vil kunne opnå en
højere løn og dermed potentielt kan opnå ophold via den eksisterende
beløbsordning. Derudover er der under visse betingelser mulighed for at opnå
Opgørelsen er foretaget på baggrund af investeringer i perioden 2018-2020.
Det bemærkes, at Storbritannien ved udgangen af 2019 var et land inden for EU/EØS, men siden har
forladt EU/EØS, hvilket der ikke er taget højde for i beregningerne.
3
4
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 144: MFU spm. om den potentielle forskel i arbejdskrafttilgangen i den af regeringen aftalte model med nedsættelsen af grænsen i den såkaldte beløbsordning, til finansministeren
2571257_0004.png
Side 4 af 4
tidsubegrænset opholdstilladelse efter fire års lovligt ophold i Danmark.
5
På den
baggrund er der taget udgangspunkt i samme metode anvendt ved regneeksemplet
for den ordinære beløbsordning.
Desuden er beskæftigelsespotentialet i regneeksemplerne opgjort i en periode,
hvor det ikke forventes, at ledighedsbremsen vil blive aktuel.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Udlændinge kan som udgangspunkt først kan opnå tidsubegrænset opholdstilladelse efter otte års lovligt
ophold i Danmark. En udlænding kan imidlertid allerede efter fire års lovligt ophold opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis udlændingen opfylder de grundlæggende betingelser for opnåelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse om bl.a. danskkundskaber, beskæftigelse, gæld til det offentlige og vandel, samt fire
supplerende betingelser, herunder et skærpet danskkrav. Derudover er det en betingelse, at opholdsgrundlaget
fortsat er til stede på tidspunktet for meddelelsen af tidsubegrænset opholdstilladelse.
5