Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2482699_0001.png
Finansudvalget 2020-21
FIU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 250
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
20. april 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 250 (Alm. del) af 23.
marts 2021 stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB)
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på beskæftigelsen, bnp og de offentlige finanser
(umiddelbart, efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd) ved følgende forslag:
-
-
-
-
Omlægning fra SU til lån på kandidatdelen
SU reduceres med 20 pct.
Mindreregulering videreføres til hhv. 2025 og 2030
Fjumreår fjernes?
Svar
Det er i besvarelsen lagt til grund, at der er tale om fire særskilte forslag. Der er så-
ledes
ikke
korrigeret for overlap mellem forslagene. Dermed kan provenuerne, be-
skæftigelses- og BNP-virkningerne
ikke
lægges sammen.
Omlægning fra SU til lån på kandidatdelen
1
Der er lagt til grund for besvarelsen, at SU-stipendiet omlægges til lån på kandi-
datuddannelserne, og at de nuværende muligheder for SU-lån fastholdes, således
at SU-modtagere vil have samme potentielle indkomst som i dag. Dvs., at stude-
rende med forslaget får mulighed for at tage et nyt SU-lån svarende til det nuvæ-
rende stipendium, samtidig med at de også har mulighed for at tage det eksiste-
rende SU-lån. Det skal bemærkes, at med det nuværende SU-system bortfalder
alle tillægsydelser (fx SU-handicaptillæg), når studerende ikke modtager SU-stipen-
dium eller slutlån. Disse er derfor medregnet i provenuet.
Omlægningen skønnes at føre til et samlet provenu på 2,4 mia. kr. fuldt indfaset
efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
1
Jf. også svar på FIU nr. 123 (Alm. del) af 7. februar 2020
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om ministeren vil beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), arbejdsudbud og BNP ift. SU, til finansministeren
2482699_0002.png
Side 2 af 5
Tabel 1
Provenu ved omlægning af SU’en fra stipendie til lån for studerende på kandidatuddannelserne
Mia. kr., 2021-pl
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Virkning på BNP
Fuldt indfaset
3,4
1,8
2,4
1,9
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
2.700
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Fuldtidspersoner afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger
Der er lagt til grund, at forslaget vil reducere studietidsforsinkelsen. Det skønnes,
at det vil føre til et positivt arbejdsudbud på 2.700 fuldtidspersoner,
jf. tabel 1.
BNP-virkningen skønnes at være 1,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det er endvidere lagt til grund, at omlægningen ikke vil føre til væsentlige ændrin-
ger i tilgangen til kandidatuddannelserne. Det kan dog forventes, at studerende i
højere grad inddrager beskæftigelsesmulighed og fremtidig løn ved valg af kandi-
datuddannelse. Dette vil i givet fald føre til øget beskæftigelse blandt dimittender.
Der er ikke taget højde for evt. misligholdt gæld i beregningerne. Det er en vanlig
antagelse for uddannelsesområdet overordnet set, at indtægter fra renter og udgif-
ter til misligholdt gæld omtrent udligner hinanden. I overensstemmelse med
spørgsmålets udformning er der ikke taget højde for, at omlægningen kan forven-
tes ledsaget af en justering af SU-rammen for studerende på øvrige videregående
uddannelser.
SU reduceres med 20 pct.
Der er lagt til grund for besvarelsen, at initiativet som i
Helhedsplanen
for et stær-
kere Danmark (2016)
indebærer, at SU’en (ekskl. supplerende tillæg til forsørgere
og mennesker med handicap) reduceres med 20 pct., og at lånemulighederne for-
bedres.
Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i forudsætningerne fra
Helhedsplan
for et stærkere Danmark (2016),
idet der dog er sket en opdatering af målgruppen,
mens forbrug af SU-klip og erhvervsfrekvenser er opdateret til det nyeste år. Det
er som i
Helhedsplanen
lagt til grund, at forslaget vil reducere studietidsforsinkelsen
og øge merarbejdet under studiet, hvilket vil øge arbejdsudbuddet. De beregnings-
tekniske antagelser fra 2016 er videreført med undtagelse af arbejdsudbudseffek-
ten for hjemmeboende på ungdomsuddannelser, som er blevet justeret på bag-
grund af nye forskningsresultater.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om ministeren vil beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), arbejdsudbud og BNP ift. SU, til finansministeren
2482699_0003.png
Side 3 af 5
Det skønnes, at initiativet giver et provenu på 3,4 mia. kr. fuldt indfaset efter tilba-
geløb og adfærd og et øget arbejdsudbud på 6.400 fuldtidspersoner,
jf. tabel 2.
BNP-virkningen skønnes at være 5,0 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Provenu ved reduktion af SU’en på 20 pct.
Mia. kr., 2021-pl
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Virkning på BNP
Fuldt indfaset
3,9
2,1
3,4
5,0
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
6.400
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Fuldtidspersoner afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger
Mindreregulering videreføres til hhv. 2025 og 2030
Med
aftale om reform af SU-systemet og rammerne for studiegennemførelse
af april 2013 blev
der indført en afdæmpet regulering af SU’en i perioden 2014 til 2021. SU-satserne
reguleres således frem til og med 2021 med satsreguleringsprocenten minus den
afdæmpede regulering i medfør af skattereformen fra juni 2012 fremrykket 2 år.
Det indebærer, at SU'en er reguleret med 1,25 pct. i 2021, hvilket er 1,05 pct.-po-
int mindre end den normale regulering af SU'en. Fra 2022 og frem vil SU-satserne
igen blive reguleret med ’tilpasningsprocenten+2’ (2,3 pct.).
Hvis den afdæmpede regulering videreføres til og med hhv. 2025 og 2030 skønnes
det at medføre en reduktion i SU-satsen på ca. 4,0 pct. (281 kr.) og 8,8 pct. (713
kr.) ift. ved den gældende regulering. Tiltaget forventes at skabe et direkte provenu
som følge af færre SU-udgifter og en indirekte effekt ved, at de studerende vil øge
deres arbejdsudbud under studiet. En del af stigningen i arbejdsudbuddet forven-
tes at sætte sig i forsinkelser, som vil have en modsat rette effekt på arbejdsudbud
og provenu.
Hvis den afdæmpede regulering videreføres til og med 2025 skønnes det at give et
provenu på 0,6 mia. kr. fuldt indfaset efter tilbageløb og adfærd og et øget ar-
bejdsudbud på 1000 fuldtidspersoner,
jf. tabel 3.
Videreføres den afdæmpede regu-
lering til og med 2030 skønnes provenuet at være 1,3 mia. kr. og arbejdsudbudsef-
fekten 2.300 fuldtidspersoner,
jf. tabel 3.
BNP virkningen skønnes at være hhv. 0,7
mia. kr. i 2025 og 1,5 mia. kr. i 2030,
jf. tabel 3.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om ministeren vil beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), arbejdsudbud og BNP ift. SU, til finansministeren
2482699_0004.png
Side 4 af 5
Tabel 3
Provenu ved videreførelse af afdæmpet regulering
Mia. kr., 2021-pl
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Virkning på BNP
2025
0,8
0,4
0,6
0,7
2030
1,7
0,9
1,3
1,5
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
1.000
2.300
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Fuldtidspersoner afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger
Afskaffelse af det 6. SU-år
Det antages, at en afskaffelse af det 6. SU-år svarer til en reduktion i den globale
ramme fra 70 klip (5 år og 10 måneder) til 58 klip (4 år og 10 måneder). Ændrin-
gen vil således primært være rettet mod studerende, der læser en kandidatuddan-
nelse og ikke gennemfører på normeret tid eller studerende, der påbegynder flere
videregående uddannelser. Det skal bemærkes, at med det nuværende SU-system
bortfalder alle tillægsydelser (fx SU-handicaptillæg), når studerende ikke modtager
SU-stipendium eller slutlån.
En reduktion til 58 SU-klip skønnes at føre til et samlet provenu på 1,2 mia. kr.
fuldt indfaset efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 4.
Der er lagt til grund, at forslaget
vil reducere studietidsforsinkelsen. Det skønnes, at det vil føre til et positivt ar-
bejdsudbud på 4.200 fuldtidspersoner, da de studerende træder ind på arbejdsmar-
kedet tidligere,
jf. tabel 4.
BNP-virkningen skønnes at være 3,0 mia. kr.,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Provenu ved at afskaffe det 6. SU-år
Mia. kr., 2021-pl
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
Virkning på BNP
Fuldt indfaset
0,7
0,4
1,2
3,0
Virkning på arbejdsudbud, fuldtidspersoner
4.200
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Fuldtidspersoner afrundet til nærmeste 100.
Kilde: Egne beregninger
Med venlig hilsen
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: MFU spm. om ministeren vil beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), arbejdsudbud og BNP ift. SU, til finansministeren
Side 5 af 5
Nicolai Wammen
Finansminister