Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. november 2021
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 14 (Alm. del) af 20.
oktober 2021
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekterne på de offentlige finanser (umiddelbart provenu,
provenu efter tilbageløb, provenu efter tilbageløb og adfærd og varig virkning), ar-
bejdsudbud og BNP i årene 2022-2030 af nedenstående tiltag?
- SU reduceres med 25 pct. for alle på videregående uddannelser. På kandidatde-
len reduceres SU’en med 50 pct. Lånemulighederne forøges tilsvarende, så man
har mulighed for at opnå samme købekraft som i dag.
- Der indføres et uddannelsesfradrag, som har samme udformning som det eksi-
sterende jobfradrag, dog således, at uddannelsesfradraget har en årlig skatteværdi
på 12.000 kr. årligt (svarende til et maksimalt fradrag på ca. 48.000 kr. og en fra-
dragsprocent på ca. 83 pct.). Uddannelsesfradraget gælder for alle, der afslutter en
videregående uddannelse. Man kan modtage uddannelsesfradraget i lige så mange
år, som den afsluttede uddannelse er normeret til. Hvis man f.eks. har afsluttet en
5-årig universitetsuddannelse, kan man få uddannelsesfradraget i 5 år.
- SU begrænses til normeret tid
- Den
afdæmpede regulering af SU’en
fortsættes fra 2022 til 2030 (0,75 pct. point
årligt) for SU på de videregående uddannelser.
Svar
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at tiltagene fuldt indfaset i 2030 vil give et
provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på 3,7 mia. kr., et øget arbejdsudbud på
9.500 fuldtidspersoner og en BNP-virkning på 7,0 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Indfasningen
sker over en årrække, og det varige provenu skønnes efter skat, tilbageløb og ad-
færd at udgøre ca. 3,6 mia. kr., mens den varige BNP-virkning skønnes at være ca.
6,9 mia. kr.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K