Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2536655_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
2. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 139 (Alm. del) af 1.
februar 2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre provenuvirkningerne af reformaftalen ”Hurtigere i job, et
stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder”,
opgjort på hhv. umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og provenuvirkning
efter tilbageløb og adfærd? Opgørelsen bedes følge samme opdeling som tabel 1
og 2 i aftalen.
Svar
Af tabel 1 og 2 fremgår den efterspurgte opgørelse af provenuvirkningerne af til-
tagene i reformpakken
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremtiden
og innovative virksomheder.
Tabellerne tager afsæt i opdelingen i aftalen.
Tabel 1 angiver provenuvirkningerne i 2025 og 2030 af tiltagene under
Hurtigere i
job og et stærkere arbejdsmarked.
Tabel 1
Økonomioversigt for
Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked
2025
Umiddelbar
virkning
Mio. kr. (2022-pl)
Dimittenders overgang fra uddannelse til
job
Reduktion af dimittendsatserne
Forkortelse af dagpengeperioden for dimit-
tenddagpengemodtagere
Krav om dansk sprogkundskab eller be-
skæftigelse for dimittenddagpenge
Sammenspilseffekter mellem dimittendtiltag
Forhøjelse af fribeløbet for SU
Forhøjelse af indkomstloftet for a-kassekon-
tingentfritagelse
Investering i dagpengene
Beskæftigelsestillæg i de første 3 måneder
af dagpengeperioden
Ændring af dagpengereglerne for tekniske
belægninger
298
260
180
60
-100
-100
-2
218
200
120
50
-80
-70
-2
2.238
1.510
1.160
230
-640
-20
-2
308
260
190
70
-110
-100
-2
228
200
130
50
-80
-70
-2
2.328
1.510
1.280
240
-680
-20
-2
Virkning
efter
tilbageløb
2030
Virkning
Virkning
efter
Umiddelbar
efter
tilbageløb
virkning
tilbageløb
og adfærd
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
-365
-330
-35
-275
-250
-25
-545
-520
-25
-365
-330
-35
-275
-250
-25
-545
-520
-25
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren vil opgøre provenuvirkningerne af reformaftalen opgjort på hhv. umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, til finansministeren
2536655_0002.png
Side 2 af 4
Det organiserede arbejdsmarked
Nedsættelse af et permanent råd for fremti-
dens arbejdsmarked
Ændring af fradragsretten for private lønsik-
ringer
Målrettet indsats rettet mod virksomheder
med gentagne brud på arbejdsmiljøreglerne
Opfølgning på arbejdsgruppen om sårbare
arbejdstagere, styrket indsats mod illegal ar-
bejdskraft og brancherettet indsats mod fal-
ske selvstændige i 2023 og 2024
Forhøjet fradrag for fagforeningskontingen-
ter
Lærlingekrav ifm. offentlige udbud
Styrket indsats for borgere med handicap,
kognitive udfordringer og psykiske lidelser
via IPS-metoden
Flere i arbejde og nedsættelse af elafgif-
ten
Afskaffelse af modregning af partners ar-
bejdsindkomst i førtids- senior- og folkepen-
sion*
Afskaffelse af modregning af egen arbejds-
indtægt i folkepensionens grundbeløb og
pensionstillæg*
Førtidspensionisters mulighed for at arbejde
Afskrivningssatsen på ejendomme nedsæt-
tes fra 4 til 3 pct.
Midlertidig jobpræmie til kontanthjælpsmod-
tagere
Afskaffelse af den grønne check for ikke-
pensionister
Grøn check til børn fastholdes og forhøjes til
240 kr.
Nedsættelse af elafgiften
Ny ekspertgruppe for skematisk værdian-
sættelse
Forhøjelse af det maksimale beskæftigel-
sesfradrag
Udmøntning af reserve til sikring af gode
rammebetingelser for dansk erhvervsliv
Investeringer i kvalitet i uddannelse
Klimaerhvervsskoler
Ramme til investeringer i kvalitet i uddan-
nelse
Balance
-143
-5
41
-10
-123
-5
31
-10
-160
-5
-6
-10
-183
-5
41
-10
-153
-5
31
-10
-190
-5
-6
-10
-29
-29
-29
-29
-29
-29
-120
-20
-
-90
-20
-
-90
-20
-
-160
-20
-
-120
-20
-
-120
-20
-
-3.570
-1.720
-2.710
-1.330
-1.290
-870
-3.330
-1.720
-2.490
-1.330
-1.120
-870
-920
-
240
-
1.560
-160
-1.970
-
-800
205
-720
-
210
-
1.200
-120
-1.550
-
-600
205
-430
-
180
-
1.520
-160
-1.230
-
-500
205
-800
-
590
-
1.330
-140
-1.990
-
-800
205
-620
-
510
-
1.020
-100
-1.570
-
-600
205
-380
-
450
-
1.300
-140
-1.180
-
-500
205
-245
-100
-145
-245
-100
-145
-245
-100
-145
-385
-30
-355
-385
-30
-355
-385
-30
-355
0
0
0
0
0
0
Anm.: Administrationsudgifter er under afklaring og kan påvirke aftaleøkonomien i mindre omfang.
* Provenuvirkningen for afskaffelse af modregning af egen arbejdsindtægt i folkepensionens grundbeløb og
pensionstillæg tager ikke højde for fremrykkede udgifter til sociale pensioner, der følger af svækket tilskyndelse til opsat
pension. I 2030 indgår midlertidige effekter i året, som afspejler indekseringen af folkepensionsalderen. Korrigeret for
midlertidige effekter svarer provenuet efter tilbageløb og adfærd til -470 mio. kr. Midlerne til investeringer i uddannelse
er dimensioneret herefter. Det bemærkes, at der for dette samt tiltaget om afskaffelse af modregning af partners
arbejdsindkomst i førtids- senior- og folkepension er usikkerhed forbundet med opgørelsesgrundlaget. De skønnede
virkninger af ændrede modregningsregler for arbejdsindkomst i den sociale pension muligvis vil blive justeret, når det
bliver muligt at opgøre det på baggrund af det regnesetup, som er under udarbejdelse i forbindelse med arbejdet i
Kommission om tilbagetrækning og nedslidning. I forhold til provenuvirkningen kan der være modsatrettede virkninger
af dels virkningen af nyt datagrundlag mv., og modsat afledt virkning af opsat pension. Ift. virkningen på
arbejdsudbuddet kan et nyt datagrundlag trække i retning af en lavere positiv virkning på arbejdsudbuddene af tiltagene.
Tabel 2 angiver provenuvirkningerne i 2025 og 2030 af tiltagene under
Stærke og
innovative virksomheder.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren vil opgøre provenuvirkningerne af reformaftalen opgjort på hhv. umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, til finansministeren
2536655_0003.png
Side 3 af 4
Tabel 2
Økonomioversigt for
Stærke og innovative virksomheder
2025
Mio. kr. (2022-priser)
Fra erhvervsstøtte til investeringer i ud-
dannelse, forskning og grøn omstilling
samt skattelettelse
Initiativer
Ramme til uddannelse og grøn omstilling
2)
2030
Virkning
Virkning
efter
Umiddelbar
efter
tilbageløb
virkning
tilbageløb
og adfærd
Virkning
efter
tilbageløb
og adfærd
Umiddelbar
virkning
Virkning
efter
tilbageløb
-
1)
-
1)
-
1)
-
1)
3.500
1.945
295
160
290
-130
200
855
700
-
3.500
3.500
100
50
20
-
30
100
-
100
-
1)
-
1)
-
1)
-
1)
3.430
1.950
295
130
250
-120
200
780
700
-
3.500
3.500
100
70
-
-
30
100
-
100
- heraf takstløft til humanistiske, sam-
fundsvidenskabelige, merkantile og teo-
logiske uddannelser
- heraf permanent uddannelsesløft med
110 pct. i dagpenge (nettofinansierings-
behov)
-
udgifter ved tiltaget
-
finansiering fra omprioritering af frie
midler i puljen for uddannelsesløft
- heraf bedre velfærdsuddannelser
Forhøjet permanent FoU-fradrag på 130
pct
1)
Forhøjet maksimalt beskæftigelsesfradrag
2)
Partnerskab for Viden & Vækst
Finansiering
Sanering af erhvervsstøtten
Initiativer
-
Særlig accelerationsindsats til vækst-
ende danske virksomheder
-
Øget kapacitet til små vækstkautioner
-
Øget kapacitet til vækstlåneordning
-
Storskala demonstrationsanlæg
Finansiering
Decentralt erhvervsfremmesystem
Øget udbyttekrav til Danmarks Eksport- og
Investeringsfond
3)
Nemmere at drive virksomhed gennem
digitale værktøjer
4)
Initiativer
Automatisk erhvervsrapportering
SMV-venligt digitalt udbudssystem
Finansiering
Reserve til digital vækst Aftale om erhvervs-
og iværksætterinitiativer af november 2017
Lokale erhvervsfyrtårne skal bidrage til
at fremtidssikre styrkepositioner
Finansiering
5)
Midler fra REACT-EU
Midler fra EU’s Regionalfond og Socialfond
Midler fra EU’s Fond til Retfærdig Omstilling
Styrket samfundskontrakt via offentlige
udbud
6)
2)
295
20
150
-130
200
1.135
1.100
-
-
-
1)
1)
295
20
150
-130
200
1.005
850
-
-
-
1)
1)
295
30
150
-120
200
1.040
1.100
-
-
-
1)
1)
295
30
150
-120
200
920
850
-
-
-
1)
1)
Danmarks Investeringsfond
100
50
20
-
30
100
-
100
100
50
20
-
30
100
-
100
100
70
-
-
30
100
-
100
100
70
-
-
30
100
-
100
21
10
12
21
21
21
10
12
21
21
21
10
12
21
21
26
7
18
26
26
-
-
-
-
-
26
7
18
26
26
26
7
18
26
26
1 mia. kr. i alt frem mod 2027
4)
1 mia. kr. i alt
500 mio. kr. frem mod 2023
400 mio. kr. frem mod 2027
100 mio. kr. frem mod 2027
-
-
-
-
-
-
1)
2)
Der er ikke for de samlede tiltag finansieret af erhvervsstøtten beregnet en umiddelbar virkning og virkning efter
tilbageløb, idet der både er tale om konkrete tiltag og en udisponeret ramme.
Tiltag er betinget af, at der besluttes konkret finansiering.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 139: Spm. om ministeren vil opgøre provenuvirkningerne af reformaftalen opgjort på hhv. umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd, til finansministeren
Side 4 af 4
3)
4)
5)
6)
Øget udbyttekrav på 100 mio. kr. årligt til EKF og Vækstfonden (frem over Danmarks Eksport- og
Investeringsfond) indgår med lavere finansieringsbidrag i de første år, da finansieringsbidraget strukturelt
indregnes som et centreret 7-årigt glidende gennemsnit i det enkelte år.
Der er angivet det nationale finansieringsbehov. Der er imidlertid forudsat, at op til ca. 40 pct. af udgifterne på
Erhvervsministeriets område kan medfinansieres af EU-midler
fra EU’s Regionalfond frem mod 2027.
Finansieringsbehovet er således under forudsætning af, at der hjemtages EU-medfinansiering.
Der afsættes 1 mia. kr. i alt til etablering af 8 lokale erhvervsfyrtårne, hvoraf 500 mio. kr. finansieres via REACT-
EU og anvendes frem mod 2023, mens 400 mio. kr. finansieres af EU’s Regionalfond og Socialfond, og 100 mio.
kr. finansieres af EU’s Fond til Retfærdig Omstilling
og anvendes frem mod 2027. De 500 mio. kr. fra REACT-
EU blev afsat med
Aftale om stimuli og grøn genopretning af 6. december 2020.
Provenuvirkningerne er den samme
uanset om det er umiddelbar virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og adfærd.
Finansiering vedr. lærlingekrav i relevante offentlige udbud finansieres via
Hurtigere i job og et stærkere arbejdsmarked.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister