Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2538536_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 136 (Alm. del) af 1.
februar 2022 stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre virkningerne på de disponible indkomster i kroner og øre af
reformpakken
”Hurtigere
i job, et stærkere arbejdsmarked, investeringer i fremti-
den og innovative virksomheder” for familietyperne: Dimittenddagpengemodta-
ger, enlig pensionist, pensionistpar, enlig direktør og direktørfamilie?
Svar
I besvarelsen indgår initiativer i reformpakken
Hurtigere i job, et stærkere arbejdsmar-
ked, investeringer i fremtiden og innovative virksomheder.
Der ses bort fra initiativer, der er
finansieret af en sanering af erhvervsstøtten, da udmøntningen af initiativerne af-
hænger af den konkrete finansiering fra erhvervsstøttesanering, som konkretiseres
senere. Det skal bemærkes, at der vedrørende forhøjelsen af det maksimale be-
skæftigelsesfradrag kun er anvist konkret finansiering for en del af lempelsen på
nuværende tidspunkt. Hele lempelsen er imidlertid indregnet i besvarelsen.
Initiativerne i reformpakken er opdelt i tre kategorier: 1) Initiativer, der har direkte
virkning på de disponible indkomster, 2) initiativer, der vedrører forbrugsafgifter
opgjort som ækvivalent virkning på disponibel indkomst, 3) initiativer, der er mål-
rettet erhvervslivet, og som nedvæltes i de disponible indkomster.
I besvarelsen præsenteres virkningen for udvalgte standardfamilietyper, hvilket
omfatter en enlig pensionist i lejebolig, et pensionistpar i lejebolig og en direktør-
familie med 2 børn i børnehave og SFO i ejerbolig. Dimittenddagpengemodtagere
og enlige direktører indgår ikke som standardfamilietyper i Finansministeriets Fa-
milietypemodel, hvormed det er nødvendigt at opstille specifikke antagelser i for-
bindelse med besvarelsen. Heriblandt antages det, at en enlig dimittenddagpenge-
modtager under 30 år bliver boende i samme bolig, som da personen var stude-
rende (lejebolig på 45 m
2
), mens en enlig dimittenddagpengemodtager med forsør-
gerpligt bor i lejebolig på 60 m
2
og har et barn i børnehave. En enlig direktør anta-
ges at bo i ejerbolig på 100 m
2
.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om ministeren vil opgøre virkningerne på de disponible indkomster i kroner og øre af reformpakken, til finansministeren
2538536_0002.png
Side 2 af 3
1)
Initiativer, der har direkte virkning på de disponible indkomster
Initiativer med en direkte virkning på de disponible indkomster dækker over initi-
ativer, der påvirker ydelsessystemet, indkomstbeskatningen eller på anden måde
har umiddelbar virkning på de disponible indkomster. I overensstemmelse med
den sædvanlige metode til opgørelse af fordelingsvirkninger medregnes alene de
umiddelbare virkninger på de disponible indkomster. Det betyder, at eventuelle
adfærdsvirkninger ikke er medtaget i opgørelserne.
Initiativerne med en direkte virkning medfører en stigning i den disponible ind-
komst for en direktørfamilie, hvilket især er drevet af det forhøjede beskæftigelses-
fradrag. For dimittenddagpengemodtagerne vil den disponible indkomst, mens
den disponible indkomst falde,
jf. tabel 1.
Ændringen i den disponible indkomst for
dimittender giver nyuddannede et styrket incitament til at finde beskæftigelse, og
det forudsættes i beregningen, at familietypen modtager dimittenddagpenge hele
året.
Tabel 1
Virkning på disponibel indkomst for udvalgte familietyper (2030-regler i 2022-niveau)
Antal
børn
Ejer/
Bolig-
lejer størrelse
Kvm.
Enlig dimittend-
dagpengemodtager,
under 30 år
Enlig dimittend-
dagpengemodtager,
forsørger
Enlig pensionist
Pensionistpar
Arbejderfamilie
Funktionærfamilie
Enlig direktør
Direktørfamilie
0
1
0
0
2
2
0
2
Lejer
Lejer
Lejer
Lejer
Lejer
Ejer
Ejer
Ejer
45
60
70
85
100
150
100
150
Direkte
virkning
1)
Virkning af
Initiativer
ændring af
målrettet
forbrugsafgifter erhvervslivet
Elforbrug
kWh
1.600
1.900
1.800
2.100
3.400
4.300
2.300
4.300
-------------- Kroner (2022-niveau) -------------
-24.100
-300
0
0
1.900
2.500
1.300
2.500
300
400
400
400
700
900
500
900
-100
-100
-100
-100
-300
-400
-300
-500
Anm.: Virkning opgjort årligt per familie og afrundet til nærmeste 100 kr. Ændring i afgiftsbetaling indregnet som
ækvivalent ændring i disponibel indkomst. Ved benyttelsen af Energistyrelsens typiske elforbrug antages
lejere at bo i lejlighed, mens ejere bor i hus. Pensionistparret og den enlige pensionist antages ikke at have
supplerende indkomst udover en med ATP. Børnene i direktørfamilien er i hhv. børnehave og SFO, mens
barnet i dimittendfamilien er i børnehave. For direktører og dimittenddagpengemodtagere er der antaget et
årligt fagforeningskontingent på 3.500 kr. For en enlig dimittenddagpengemodtager under 30 år forudsættes,
at dimittendsatsen forbliver uændret i de første tre måneder, hvorefter satsen nedsættes til 9.514 kr. pr.
måned (2022-niveau).
1)
700 mio. kr. af den samlede finansiering af forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget på 1,2 mia. kr. er betinget
af, at der besluttes konkret finansiering.
Kilde: Egne beregninger på Finansministeriets Familietypemodel og faktaarket
Virkninger på de disponible indkomster
for forskellige familietyper.
Der er ingen direkte virkning af reformpakken for en enlig pensionist og et pensi-
onistpar, da begge familietyper er uden lønindkomst. De vil derfor ikke være be-
rørt af en afskaffelse af modregning i folkepension for egen og partners lønind-
komst. Virkningen af initiativerne kan være betragtelig for andre familietyper.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om ministeren vil opgøre virkningerne på de disponible indkomster i kroner og øre af reformpakken, til finansministeren
Side 3 af 3
Tages der for eksempel udgangspunkt i en folkepensionist med supplerende ind-
tægter fra en privat pensionsudbetaling på 75.000 kr. årligt, og har partneren en år-
lig lønindkomst på 400.000 kr., reduceres folkepensionen efter gældende regler til
104.000 kr. Med regeringens forslag udgør folkepensionen 142.000 kr. årligt op-
gjort i 2022-niveau, når der ses bort fra ægtefælles eller samlevers arbejdsindtægt,
hvilket svarer til en gevinst på 38.000 kr. (før skat).
2) Initiativer, der vedrører forbrugsafgifter
Reformpakken indeholder også en nedsættelse af den almindelige elafgift, som
mindsker familietypernes betaling af forbrugsafgifter. Ændrede forbrugsafgifter
påvirker ikke befolkningens disponible indkomster direkte, men påvirker i stedet
befolkningens forbrugsmuligheder.
For de viste familietyper afhænger virkningen af ændrede forbrugsafgifter af for-
udsætningerne om familiens elforbrug, som tager udgangspunkt i
oplysninger om
typisk elforbrug fra Energistyrelsen.
Elforbruget afhænger således af antagelser om
boligtype og -størrelse samt antal personer i husstanden.
Det skønnes, at en enlig dimittend med forsørgerpligt vil opleve et årligt fald i af-
giftsbetalingen på 400 kr., mens den årlige afgiftsbetaling vil falde med 900 kr. for
en direktørfamilie,
jf. tabel 1
3) Initiativer, der er målrettet erhvervslivet
Initiativer målrettet erhvervslivet forventes at have en indirekte virkning på dispo-
nible indkomster gennem nedvæltning i lønninger eller overvæltning i priser. I be-
svarelsen indgår blot initiativet vedrørende en nedsættelse af afskrivningssatsen på
ejendomme fra 4 til 3 pct.
Det antages beregningsteknisk, at initiativet bliver nedvæltet i indkomsterne i bred
forstand (overførsler og lønninger påvirkes symmetrisk). Det skal ses i sammen-
hæng med, at en ændring i lønnen afspejler sig i en ændring i overførslerne via
satsreguleringsprincipperne samt i en ændring af de offentlige lønninger via regu-
leringsmekanismen i de offentlige overenskomster.
På den baggrund vurderes initiativet målrettet erhvervslivet at indebære en reduk-
tion i disponibel indkomst på 100 kr. for en dimittenddagpengemodtager og 500
kr. for en direktørfamilie med to børn i ejerbolig,
jf. tabel 1.
Opgørelsen skal imid-
lertid ses i lyset af, at der er stor usikkerhed om, hvordan den enkelte familie bliver
påvirket via løndannelsen.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister