Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2538738_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
4. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 128 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at reducere elafgiften til EU’s mindste-
sats, hvilket næsten svarer til en afskaffelse af elafgiften? Der bedes opgjort effek-
ter i 2025, 2030 og 2035 på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu
efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og adfærd) samt på arbejdsudbud og
BNP. Der bedes taget udgangspunkt i gældende regler, inkl. ændringerne i ”En ny
reformpakke for dansk økonomi” januar 2022.
Svar
Den almindelige elafgift udgør 63,9 øre pr. kWh i 2025 faldende til 62,9 øre pr.
kWh fra og med 2030 inkl. lempelserne i ”En
ny reformpakke for dansk økonomi”
af
januar 2022.
Hvis den almindelige elafgift for husholdninger og ikke-momsregistrerede erhverv
nedsættes yderligere til EU’s minimumssats på 0,8 øre pr. kWh, skønnes det med
væsentlig usikkerhed at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på
ca. 6,3 mia. kr. i 2025 og 6,0 mia. kr. i 2030 og 2035,
jf. tabel 1.
Lempelsen skønnes
at reducere arbejdsudbuddet med ca. 100 personer i 2025, faldende til ca. 50 per-
soner i 2030 og 2035 samt øge BNP med ca. 2�½ mia. kr. i alle årene.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser ved nedsættelse af elafgiften til EU’s minimumsniveau på 0,8 øre pr. kWh
2025
2030-regler (2022-niveau), mia. kr.
Umiddelbart provenu
1
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter tilbageløb og adfærd
BNP
Arbejdsudbud,
personer
-8,1
-6,4
-6,3
2�½
-100
-7,7
-6,1
-6,0
2�½
-50
-7,7
-6,1
-6,0
2�½
-50
2030
2035
Anm.: Provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 100 mio. kr., arbejdsudbud til nærmeste 50 personer og BNP til
nærmeste ¼ mia kr. Beregningen af BNP er baseret på Finansministeriets sædvanlige metoder. Ved
opgørelser af fordelingsvirkningerne af elafgift er der antaget fuldt tilbageløb på den andel, der påhviler den
offentlige sektor, hvilket bl.a. indebærer, at det offentliges forbrug ikke påvirker Gini-koefficienten. Der er
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 128: MFU spm. om effekterne af at reducere elafgiften til EU’s mindstesats, hvilket næsten svarer til en afskaffelse af elafgiften, til finansministeren
Side 2 af 2
generelt stor usikkerhed om udviklingen i elforbruget, og det er lagt til grund, at elforbruget efter 2030 følger
BNP-udviklingen.
1)
Opgjort inkl. moms, ekskl. det offentlige.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister