Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2534444_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
25. februar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 125 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at reducere dimittenddagpengene til SU-
niveau? Der bedes opgjort effekter i 2025, 2030 og 2035 på de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og
adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP. Der ønskes 2 opgørelser, dels
a) med udgangspunkt i gældende regler, inkl. ændringerne i
”En
ny
reformpakke for dansk økonomi”, januar 2022,
b) dels med udgangspunkt i gældende regler, ekskl. ændringerne i
”En
ny
reformpakke for dansk økonomi”, januar 2022.
Svar
Dimittenddagpengesatsen er i dag opdelt i to satser. Dimittender, der ikke har for-
sørgerpligt, kan få udbetalt 71,5 pct. af den maksimale dagpengesats. Dimittender
med forsørgerpligt kan få udbetalt 82 pct. af den maksimale dagpengesats. Dette
svarer til en bruttoudbetaling på henholdsvis 13.836 kr. (2022-pl) og 15.868 kr.
(2021- pl) om måneden for fuldtidsforsikrede.
Med
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi
er det aftalt, at
Dimittendsatsen for ikke-forsørgere under 30 år nedsættes til 9.514 kr. pr.
måned efter de første tre måneders forbrug af dagpengeperioden. Dimit-
tendsatsen for ikke-forsørgere, der er fyldt 30 år, nedsættes til 12.018 kr.
pr. måned efter de første tre måneders forbrug af dagpengeperioden. Di-
mittendsatsen for forsørgere ændres ikke. Satserne er opgjort i 2022-ni-
veau.
Dimittenders ordinære dagpengeperiode reduceres fra to år til ét år, men
med forsat mulighed for fleksibel forlængelse i et år.
Dimittender skal fremadrettet opfylde et sprogkrav for at kunne modtage
dimittenddagpenge. Dimittender, som har vist aktuel tilknytning til det
danske arbejdsmarked, undtages fra sprogkravet.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om effekterne af at reducere dimittenddagpengene til SU-niveau, til finansministeren
2534444_0002.png
Side 2 af 3
Det vurderes, at en reduktion af dimittendsatsen til SU-niveau vil medføre en
strukturel forbedring af de offentlige finanser med ca. 3,1 mia. kr. årligt fuldt ind-
faset efter skat, tilbageløb og adfærd, når virkningen opgøres ekskl. de aftalte æn-
dringer med
Aftale om en ny reformpakke for dansk økonomi, jf. tabel 1.
Den isolerede
virkning af den yderligere satsreduktion ift. de aftalte ændringer i
Aftale om ny re-
formpakke for dansk økonomi
skønnes at svare til en strukturel forbedring af de of-
fentlige finanser ca. 1,1 mia. kr. fuldt indfaset
1
efter skat, tilbageløb og adfærd.
I skønnet for de økonomiske konsekvenser er det vurderet, at den lavere dimit-
tendsats ekskl. virkningen af de aftalte ændringer med
Aftale om en ny reformpakke
for dansk økonomi
vil medføre en varig positiv arbejdsudbudsvirkning på omkring
9.400 fuldtidspersoner, hvilket svarer til en stigning i BNP på ca. 7,9 mia. kr. årligt.
Opgøres virkningen inkl. de aftalte ændringer med
Aftale om en ny reformpakke for
dansk økonomi,
skønnes arbejdsudbudsvirkningen at falde til 3.350 fuldtidsperso-
ner, svarende til en stigning i BNP på 2,8 mia. kr. årligt.
Det bemærkes, at en dimittendsatsen på SU-niveau vil indebære, at satsen vil være
lavere end satserne i kontanthjælpssystemet. Dimittender i dagpengesystemet vil
kunne få suppleret deres dagpengeydelse op til niveauet for deres alternative kon-
tanthjælpssats, såfremt de er berettiget hertil. Den yderligere satsreduktion ift. de
nyuddannedes alternative kontanthjælpssats vil derfor kun medføre en yderligere
satsnedsættelse for dimittendledige, der ikke er berettiget til kontanthjælp (fx pga.
af evt. ægtefælleindkomst samt egen formue og evt. ægtefælleformue).
Eksempelvis vil en udeboende ikke-forsørger under 30 år kunne modtage 7.552
kr. pr. måned i kontanthjælp (2022-niveau). Såfremt personen er berettiget til kon-
tanthjælp vil vedkomne kun få reduceret dimittendsatsen til 7.552 kr. pr. måned.
Hvis vedkomne ikke er berettiget til kontanthjælp vil dimittendsatsen reduceres
yderligere ned til SU-niveau.
Nyuddannede, der er berettiget til kontanthjælp, vil derfor kunne modtage op til
samme offentlig ydelse i kontanthjælp som i dimittenddagpenge, men hvor det vil
kræve indbetaling af a-kassekontingent for dimittenddagpenge. Dimittendordnin-
gen vil derfor primært være målrettet nyuddannede, der ikke er berettiget til kon-
tanthjælp. Hvor mange nyuddannede, der forsat vil gøre brug af dimittendordnin-
gen ved en dimittendsats på SU-niveau, er usikkert, hvorfor beregningerne af de
økonomiske konsekvenser er behæftet med betydelig usikkerhed.
I 2025 er virkningen marginalt lavere, når tages højde for de aftalte ændringer fra
Aftale om en ny reformpakke
for dansk økonomi.
Det skyldes, at den kortere dagpengeperiode for dimittender og sprogkravet for dimittend-
dagpenge løbende indfases i de viste beregninger.
1
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 125: MFU spm. om effekterne af at reducere dimittenddagpengene til SU-niveau, til finansministeren
2534444_0003.png
Side 3 af 3
Tabel 1
Strukturelle økonomiske virkninger ved en nedsættelse af dimittendsatsen til SU-niveau
SU-niveau marginalt ekskl. re-
formaftale
Mio. kr., 2022-pl
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Adfærdsvirkning
Saldovirkning efter tilbageløb og adfærd
2025
1.050
810
2.320
3.130
2030
1.050
810
2.320
3.130
2035
1.050
810
2.320
3.130
SU-niveau marginalt inkl. re-
formaftale
2025
490
380
750
1.130
2030
490
380
720
1.090
2035
490
380
720
1.090
Arbejdsudbudsvirkning, fuldtidspersoner
BNP, mia. kr., 2022-niveau.
9.410
7,9
9.410
7,9
9.410
7,9
3.450
2,9
3.350
2,8
3.350
2,8
Anm.: I tabellen er udgifterne afrundet til nærmeste 10 mio. kr., og arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste
50 fuldtidspersoner. Tiltagene er i beregningen forudsat at træde i kraft fra 1. oktober 2022.
Kilde: Egne beregninger pba. dagpengemodellen.
Virkningerne for dimittender er vurderet ud fra den generelle afgangsadfærd fra
ledighed omkring en ydelsesreduktion for alle dagpengemodtagere. Skøn for af-
gangsadfærd for dimittender og den samlede population af dagpengemodtagere
afviger dog ikke i en betydelig grad,
jf. appendiks 3B i Dagpengemodellen Teknisk Ana-
lyserapport.
Det bemærkes, at der i beregningerne er antaget, at en nedsættelse af dimittendsat-
sen til SU-niveau vil indebære, at 20 pct. af de dimittendledige vil overgå til at
modtage dagpenge under ordinære vilkår, hvorved de ikke vil være berørte af ydel-
sesreduktionen. Det er således forudsat, at disse nyuddannede efter en tilpasning
af dimittendordningen også vil have beskæftigelse under uddannelsen og dermed
opfylde de ordinære krav til dagpenge.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister