Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
15. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 123 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af fjerne offentlige tilskud til opførelse af
almene boliger? Der bedes opgjort effekter i 2030 og 2035 på de offentlige
finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter
tilbageløb og adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP.
Svar
For at kunne besvare spørgsmålet er der indhentet bidrag fra Indenrigs- og Bolig-
ministeriet fsva. afskaffelse af offentligt tilskud til opførsel af almene boliger i
2030 og 2035. Indenrigs- og Boligministeriet oplyser følgende:
"Nedenstående regneeksempel er udarbejdet som teknisk bidrag til svar på FIU
spm. nr. 123 (2021-2022). Regneeksemplet viser konsekvenserne i 2030 og 2035
af, at offentlig støtte til opførelse af almene boliger med tilsagn fra 1. januar 2023
afskaffes. Regneeksemplet bygger på en række stiliserede forudsætninger og anta-
gelser, jf. nedenfor.
Offentlig støtte til opførelse af almene boliger
Den offentlige støtte til alment nybyggeri består af:
•
Ydelsesstøtte (løbende støtte) til betaling af ydelser på de 30-årige realkre-
ditlån, der finansierer byggeriet. Når lånene er afviklet, indbetales beboer-
betaling til staten i 10 år.
•
•
•
•
Ungdomsboligbidrag (løbende støtte til nedsættelse af huslejen for den be-
rettigede personkreds i ungdomsboliger).
Tilskud til oprettelse af servicearealer i tilknytning til ældreboliger (en-
gangstilskud pr. bolig).
Garantiprovision, der betales af realkreditinstitutterne til staten på realkre-
ditlån med 100 pct. statsgaranti.
Promillegebyr til dækning af statens udgifter til den løbende støtteudbeta-
ling.