Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
17. marts 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 121 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at fjerne børnechecken, og i stedet lade
forældre benytte deres børns personfradrag, jf. svar på FIU alm del-spørgsmål 25
(2018-19, 1.samling)? Der bedes opgjort effekter i 2030 og 2035 på de offentlige
finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter
tilbageløb og adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP.
Svar
Opgjort i 2022-niveau udgør børne- og ungeydelsen 16.992 kr. årligt pr. barn i al-
deren 0-2 år, 13.452 kr. årligt pr. barn i alderen 3-6 år og 10.584 kr. årligt pr. barn i
alderen 7-17 år. Ydelsen aftrappes med 2 pct. af den del af forældrenes indkomst,
der overstiger 828.100 kr.
1
Der forventes udbetalt i alt ca. 15 mia. kr. i børne- og ungeydelse i 2022. Satserne
for børne- og ungeydelsen reguleres årligt svarende til udviklingen i forbrugerpris-
indekset i året 2 år forud for det kalenderår, hvor ydelsen udbetales. Prisregulering
indebærer isoleret set, at udgiften til børne- og ungeydelsen vurderes at falde til ca.
13,5 mia. kr. i 2030 og ca. 12,7 mia. kr. i 2035, når den opgøres i 2022-niveau.
En afskaffelse af børne- og ungeydelsen skønnes at bidrage til en stigning i ar-
bejdsudbuddet svarende til 4.330 fuldtidspersoner i 2030 faldende til 4.160 fuld-
tidspersoner i 2035
–
hovedsagelig som følge af, at en lavere disponibel indkomst
indebærer, at der skal en øget arbejdsindsats til, for at opnå samme forbrugsni-
veau, som ved gældende regler (indkomsteffekten). Dertil kommer en virkning fra
øget incitament til beskæftigelse som følge af, at forskelsbeløbet mellem overfør-
selsindkomst og arbejdsindkomst godt nok er omtrent uændret, men nu skal ses i
forhold til et indkomstniveau, der er reduceret svarende børne- og ungeydelsen.
Som konsekvens af det vedtagene lovforslag om ligedeling af børne- og ungeydelsen sker der fra og med 1.
januar 2022 alene indkomstaftrapning ud fra modtagerens egen indkomst. Indkomsten har samme opgørel-
sesgrundlag som grundlaget for topskat. Ligedelingen er indregnet i opgørelsen for så vidt angår børn, hvor
begge forældre har samme adresse som barnet. For børn, der kun har fællesadresse med den ene forældre,
kan forældrene vælge, hvordan de ønsker at dele ydelsen. Dette valg har finansministeriet på nuværende tids-
punkt ikke datagrundlag for og har i disse tilfælde derfor valgt at fastholde den nuværende modtaget som
grundlag for den fremtidige fordeling. Grundlaget for indkomstaftrapning er i beregningen individualiseret
for alle modtagere.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K