Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2532802_0001.png
Retsudvalget 2020-21
B 160 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2021
Økonomikontoret
Jakob Dalsgaard
2021-0038-0035
1965775
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 (B 160) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om afskaffelse af strafrabat ved flere lovovertrædelser (B
160), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27.
april 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehn-
hardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: MFU spm. om effekterne af et opgør med strafferabatter for alvorlige forbrydelser, til finansministeren
Spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om afskaf-
felse af strafrabat ved flere lovovertrædelser (B 160) fra Folketingets
Retsudvalg:
”Vil
ministeren beregne den økonomiske konsekvens ved at ind-
føre forslaget i sin helhed?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgen har på baggrund af departementets straf-
masseberegninger lavet en beregning af de økonomiske konse-
kvenser.
Det vurderes, at forslaget vil indebære øget kapacitetsbehov på
mellem ca. 3.100 og ca. 6.000 pladser og dermed indebære år-
lige driftsudgifter på mellem ca. 2,0 mia. kr. og 3,8 mia. kr.
Hertil kommer udgifter forbundet med etablering af 3.100-6.000
pladser. Etableringen af det seneste storskala nybyggeri i form
af Storstrøm Fængsel øgede kapaciteten med 250 pladser til en
pris på ca. 1 mia. kr. Byggeriet blev idriftsat ca. 8 år efter, be-
slutningen blev truffet. En imødekommelse af B 160 ville såle-
des skønsmæssigt kræve investeringer på i størrelsesordenen
14-27 mia. kr., ligesom det ville kræve en nettotilgang på i stør-
relsesordenen 1.500-3.000 fængselsbetjente frem mod idriftsæt-
telsen af den udvidede kapacitet i løbet af 2030’erne.
Kriminalforsorgen vil på ingen måde være i stand til at håndtere
et så markant øget pladsbehov, hverken i relation til den forven-
tede kapacitetssituation eller det deraf afledte bemandingsbehov
og hverken på kort, mellemlang eller lang sigt.
Gennemførelsen af en strafskærpelse i denne størrelsesorden vil
skabe uoverstigelige udfordringer for kriminalforsorgen ift. be-
manding, sikkerhed og kapacitet. Dette vil ikke blot kompromit-
tere, men umuliggøre en sikker og effektiv drift af kriminalfor-
sorgen.”
I forlængelse af ovenstående bemærkes, at indførelse af et princip om
absolut kumulation også må forventes at medføre merudgifter for den
resterende del af straffesagskæden, herunder anklagemyndigheden og
domstolene.
Side 2/2