Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2535525_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 118 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede effekter af at afskaffe det 6. SU-år samtidig
med at SU på kandidatdelen omlægges til lån? Der bedes opgjort effekter i 2025,
2030 og 2035 på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilba-
geløb og provenu efter tilbageløb og adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP.
Svar
Tabel 1 viser de skønnede virkninger ved afskaffelse af det 6. SU-år samtidig med
at SU på kandidatdelen omlægges til lån.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at
tiltagene fuldt indfaset i 2035 vil give et provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på ca.
2,8 mia. kr., et øget arbejdsudbud gennem reduceret studietidsforsinkelse på ca. 4.200
fuldtidspersoner og en BNP-virkning på ca. 3,3 mia. kr. Det er lagt til grund, at ind-
fasningen sker over en årrække for nye studerende fra sommeroptaget 2022, og det
varige provenu skønnes efter skat, tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 2,7 mia. kr.,
mens den varige BNP-virkning skønnes at være ca. 3,2 mia. kr.
Tabel 1
Skønnet provneu samt virkning på arbejdsbudbud og BNP ved afskaffelse af det 6. SU år og
omlægning af SU til lån på kandidatuddannelser
2025
Mia. kr., 2022-pl
Umiddelbar virkning (opgjort
efter skat)
Virkning efter skat og tilbage-
løb
Virkning efter skat, tilbageløb
og adfærd
BNP-virkning
Arbejdsudbudsvirkning (1.000
fuldtidspersoner)
2,4
1,8
2,5
2,7
3,4
2,5
1,9
2,8
3,3
4,2
2,5
1,9
2,8
3,3
4,2
2,5
1,9
2,7
3,2
4,2
2030
2035
Varigt
Anm.: Beløb afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Arbejdsudbud afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
Indfasning sker for nye studerende fra sommeroptaget 2022.
Kilde: Egne beregninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 118: MFU spm. om de samlede effekter af at afskaffe det 6. SU-år samtidig med at SU på kandidat-delen omlægges til lån, til finansministeren
Side 2 af 2
Det skal bemærkes, at med det nuværende SU-system bortfalder alle tillægsydelser
(fx SU-handicaptillæg), når studerende ikke modtager SU-stipendium eller slutlån.
Disse er derfor medregnet i provenuet.
Afskaffelse af det 6. SU-år
Det antages, at en afskaffelse af det 6. SU-år svarer til en reduktion i den globale
ramme fra 70 klip (5 år og 10 måneder) til 58 klip (4 år og 10 måneder). Ændrin-
gen vil således primært være rettet mod studerende, der læser en kandidatuddan-
nelse og ikke gennemfører på normeret tid eller studerende, der påbegynder flere
videregående uddannelser.
Omlægning fra SU til lån på kandidatuddannelser
Det er lagt til grund for besvarelsen, at SU-stipendiet omlægges til lån på kandidat-
uddannelserne, og at de nuværende muligheder for SU-lån fastholdes, således at
SU-modtagere vil have samme potentielle forbrugsmuligheder som i dag. Dvs., at
studerende med forslaget får mulighed for at tage et nyt SU-lån svarende til det
nuværende stipendium, samtidig med at de også har mulighed for at tage det eksi-
sterende SU-lån.
Det er endvidere lagt til grund, at omlægningen ikke vil føre til væsentlige ændrin-
ger i tilgangen til eller frafaldet på kandidatuddannelserne. Det kan indebære, at
studerende i højere grad inddrager beskæftigelsesmulighed og fremtidig løn ved
valg af kandidatuddannelse, hvilket i givet fald føre til en øget beskæftigelse blandt
dimittender, som ikke er indregnet i de skønnede virkninger af forslaget.
Der er ikke taget højde for evt. misligholdt gæld i beregningerne. Det er en vanlig
antagelse for uddannelsesområdet overordnet set, at indtægter fra renter og udgif-
ter til misligholdt gæld omtrent udligner hinanden.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister