Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 118 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de samlede effekter af at afskaffe det 6. SU-år samtidig
med at SU på kandidatdelen omlægges til lån? Der bedes opgjort effekter i 2025,
2030 og 2035 på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilba-
geløb og provenu efter tilbageløb og adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP.
Svar
Tabel 1 viser de skønnede virkninger ved afskaffelse af det 6. SU-år samtidig med
at SU på kandidatdelen omlægges til lån.
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at
tiltagene fuldt indfaset i 2035 vil give et provenu efter skat, tilbageløb og adfærd på ca.
2,8 mia. kr., et øget arbejdsudbud gennem reduceret studietidsforsinkelse på ca. 4.200
fuldtidspersoner og en BNP-virkning på ca. 3,3 mia. kr. Det er lagt til grund, at ind-
fasningen sker over en årrække for nye studerende fra sommeroptaget 2022, og det
varige provenu skønnes efter skat, tilbageløb og adfærd at udgøre ca. 2,7 mia. kr.,
mens den varige BNP-virkning skønnes at være ca. 3,2 mia. kr.
Tabel 1
Skønnet provneu samt virkning på arbejdsbudbud og BNP ved afskaffelse af det 6. SU år og
omlægning af SU til lån på kandidatuddannelser
2025
Mia. kr., 2022-pl
Umiddelbar virkning (opgjort
efter skat)
Virkning efter skat og tilbage-
løb
Virkning efter skat, tilbageløb
og adfærd
BNP-virkning
Arbejdsudbudsvirkning (1.000
fuldtidspersoner)
2,4
1,8
2,5
2,7
3,4
2,5
1,9
2,8
3,3
4,2
2,5
1,9
2,8
3,3
4,2
2,5
1,9
2,7
3,2
4,2
2030
2035
Varigt
Anm.: Beløb afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Arbejdsudbud afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
Indfasning sker for nye studerende fra sommeroptaget 2022.
Kilde: Egne beregninger
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K