Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2535504_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 116 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at fjerne modregning af lønindkomst i
SU? Der bedes opgjort effekter i 2025, 2030 og 2035 på de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og ad-
færd) samt på arbejdsudbud og BNP, med udgangspunkt i gældende regler, inkl.
ændringerne i
”En ny reformpakke for dansk økonomi”,
januar 2022.
Svar
Det månedlige SU-fribeløb er aktuelt 9.178 kr. og 13.876 kr. på hhv. ungdomsud-
dannelser og videregående uddannelser for de måneder, hvor den studerende
modtager SU eller SU-slutlån. For studerende, der f.eks. har valgt SU fra i en må-
ned, er fribeløbet højere. Studerende, der tjener mere end deres årsfribeløb, vil få
et tilbagebetalingskrav på det for meget udbetalte SU.
Aftalepartierne bag
En ny reformpakke for dansk økonomi
af januar 2022 er enige om
at øge det månedlige fribeløb, der kan tjenes ved siden af SU’en med 4.000
kr. om
måneden. Ændringer i SU-fribeløbsgrænser er forligsbelagt i SU-forligskredsen
(regeringen, DF, V, LA, R, SF og K) og kræver ændring af SU-loven.
En forhøjelse af SU-fribeløbsgrænsen på 4.000 kr. om måneden forventes at med-
føre merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd på ca. 20 mio. kr. årligt og øge
strukturel beskæftigelse med ca. 300 fuldtidspersoner. BNP-virkningen skønnes at
være 190 mio. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm. om effekterne af at fjerne modregning af lønindkomst i SU, til finansministeren
2535504_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Virkninger ved forhøjelse af SU-fribeløbsgrænser med 4000 kr. om måneden
2025
Mio. kr., 2022-pl
Umiddelbar virkning (opgjort
efter skat)
Virkning efter skat og tilbage-
løb
Virkning efter skat og tilbage-
løb og adfærd
BNP-virkning
Arbejdsudbudsvirkning (antal
fuldtidspersoner)
-100
-70
-20
190
300
-100
-70
-20
190
300
-100
-70
-20
190
300
2030
2035
Anm.: Beløb afrundet til nærmeste 10 millioner. Arbejdsudbudsvirkning afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger.
Det er lagt til grund, at der vil være en positiv arbejdsudbudsvirkning ved at hæve
fribeløbsgrænsen med 4.000 kr. om måneden. En yderligere forhøjelse af fribelø-
bet skønnes
ikke
at medføre øget arbejdsudbud, men kun øgede SU-udgifter, da
studerende, der modtager SU, på videregående uddannelser med en fribeløbs-
grænse på 17.876 kr. vil kunne arbejde omtrent fuld tid uden at blive modregnet i
SU.
En afskaffelse af SU-fribeløbet med udgangspunkt i de gældende regler, inkl. æn-
dringerne i
En ny reformpakke for dansk økonomi
af januar 2022, skønnes således ikke
at medføre øget arbejdsudbud eller BNP, men merudgifter efter skat, tilbageløb
og adfærd på ca. 150 mio. kr. årligt,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Virkninger ved afskaffelse af SU-fribeløbsgrænser med udgangspunkt i de gældende regler, inkl.
ændringerne i ”En ny reformpakke for dansk økonomi” af januar 2022
2025
Mio. kr., 2022-pl
Umiddelbar virkning (opgjort
efter skat)
Virkning efter skat og tilbage-
løb
Virkning efter skat og tilbage-
løb og adfærd
BNP-virkning
Arbejdsudbudsvirkning (antal
fuldtidspersoner)
-200
-150
-150
0
0
-200
-150
-150
0
0
-200
-150
-150
0
0
2030
2035
Anm.: Beløb afrundet til nærmeste 10 millioner. Arbejdsudbudsvirkning afrundet til nærmeste 100 fuldtidspersoner.
Kilde: Egne beregninger.
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 116: MFU spm. om effekterne af at fjerne modregning af lønindkomst i SU, til finansministeren
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister