Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
28. februar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 115 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af indføre et nyt fradrag på 84.000 kroner
årligt ved en forhøjelse af det eksisterende personfradrag for personer i
beskæftigelse, og et fradrag på 84.000 kroner for arbejdsmarkedsbidraget for
personer i beskæftigelse, jf. svaret på FIU alm del-spørgsmål 25 (2018-19,
1.samling)? Der bedes opgjort effekter i 2030 og 2035 på de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og
adfærd) samt på arbejdsudbud og BNP.
Svar
Forhøjelsen af personfradraget for personer i beskæftigelse er fortolket således, at
forhøjelsen er på
op til
84.000 kr. Personer med en arbejdsindkomstindkomst
1
un-
der 37.400 kr.
2
årligt får ikke den fulde forhøjelse, men alene en forhøjelse sva-
rende til deres samlede arbejdsindkomst for det pågældende indkomstår. Uden
denne betingelse ville blot én krone i lønindkomst give anledning til en betydelig
lempelse i beskatningen af andre indkomster, hvilket ikke vurderes at være i tråd
med intensionen med de betragtede ændringer.
Forhøjelsen af personfradraget vurderes at være forbundet med et umiddelbart
provenutab på i størrelsesorden 42 mia. kr., svarende til en samlet offentlig saldo-
svækkelse på 32,8 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1 nedenfor.
Det kan bemærkes, at den afledte adfærdsvirkning af forhøjelsen af personfradra-
get indebærer en udgift for det offentlige trods en positiv arbejdsudbudsvirkning.
Det skal ses i lyset af, at arbejdsudbudsvirkningen afspejler modsatrettede virknin-
ger,
jf. nedenfor,
hvor personer med høje lønindkomster reducerer deres arbejdsud-
bud, mens personer med lavere lønindkomster øger deres arbejdsudbud.
Arbejdsindkomsten er her defineret ved grundlaget for beskæftigelsesfradraget, hvilket grundlæggende vil
sige AM-bidragspligtig løn og overskud af virksomhed samt siden 2018 endvidere indbetalinger til pension.
2
Personfradraget udgør efter gældende regler 46.600 kr., hvorfor forhøjelsen maksimalt udgør 84.000-46.600
= 37.400 kr. Det er lagt til grund, at forhøjelsen til 84.000 kr. også gælder for personer under 18 år, og da det
gældende personfradrag for disse udgør 37.300 kr., er den maksimale forhøjelse her 84.000-37.300=46.700 kr.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K