Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
23. februar 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 114 (Alm. del) af 31.
januar 2022 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne af at afskaffe loftet over beskæftigelsesfra-
draget? Der bedes opgjort effekter i 2025, 2030 og 2035 på de offentlige finanser
(umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og ad-
færd) samt på arbejdsudbud og BNP, med udgangspunkt i gældende regler, inkl.
ændringerne i ”En ny reformpakke for dansk økonomi”, januar 2022.
Svar
Inkl.
de ændringer, der følger af
En ny reformpakke for dansk økonomi
fra januar 2022, vil
beskæftigelsesfradraget i 2025 udgøre 10,65 pct. af et grundlag bestående af arbejds-
indkomst og pensionsindbetalinger, dog maks. 46.500 kr. Heri indgår forhøjelsen af
det maksimale beskæftigelsesfradrag med 4.900 kr. som følge af
En ny reformpakke for
dansk økonomi.
En afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget vurderes at medføre et umiddel-
bart provenutab på omkring 9,1 mia. kr. i 2025, 2030 og 2035,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser af en afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget, 2025-2035 i
2022-niveau
Mia kr. 2022-niveau.
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb
Efter tilbageløb og adfærd
2025
-9,1
-7,0
-5,1
2030
-9,1
-7,0
-5,1
2035
-9,1
-7,0
-5,1
Arbejdsudbud (fuldtidspersoner)
6.400
6.400
6.400
BNP
7,1
7,1
7,1
Anm.: Antallet af fuldtidspersoner er afrundet til nærmeste 100 personer. Det er beregningsteknisk lagt til grund, at
det alene er ændringerne af beskæftigelsesfradraget i
En ny reformpakke for dansk økonomi
fra januar 2022, som
har betydning for de opgjorte virkninger af en afskaffelse af loftet over beskæftigelsesfradraget.
Kilde: Egne beregninger på basis af stikprøve på 3,3 pct. af befolkningen.