Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. april 2022
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 113 (Alm. del) af 14.
januar 2021 stillet efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekterne på de offentlige finanser, arbejdsudbud og
BNP af at inflationsregulere alle indkomstoverførsler (inkl. SU) i årene 2022-
2030? Der bedes angivet effekter i hvert af årene 2022-2030.
Svar
Dette svar erstatter tidligere Svar på Finansudvalgets spørgsmål 113 (alm. del) af 14. januar
2021 med en berigtigelse af de skønnede økonomise konsekvenser afledt af Svar på Finansud-
valgets spørgsmål nr. 180 (alm. del) af 15. marts 2022. Ændringen ift. den oprindelige besva-
relser består primært i, at i det tidligere svar var virkningen beregnet i løbende priser, men angivet
som reale priser. Dertil var der ikke indregnet adfærdsvirkninger på tilbagetrækningsoverførsler.
I forbindelse med det reviderede svar er der derudover taget udgangspunkt i seneste skøn for pris-
og lønudviklingen og enhedsomkostningerne og aktivitetskøn for de respektive berørte ydelser sva-
rende til grundlaget i Svar på Finansudvalgets spørgsmål 180 (alm. del) af 15. marts 2022.
Med den gældende regulering skønnes de fleste omfattede ydelser at stige med
24,3 pct. fra 2022 til 2030 men afhænge af den konkrete satsregulering for over-
førslen
1
. Hvis de omfattede ydelser i stedet inflationsreguleres fra 2024 til 2030
2
(2023 til 2030 for SU) skønnes de omfattede ydelser at stige med 13,4 pct.
3
, hvil-
ket svarer til en mindreregulering i 2030 på 10,9 pct.-point.
Af tabel 1 fremgår de skønnede gennemsnitssatser for de omfattede indkomst-
overførsler, hvis de omfattede ydelser inflationsreguleres frem til 2030. I 2023 er
satserne uændret opgjort i reale priser. Fra 2024 og frem vil satserne være faldende
opgjort i reale, hvilket følger af inflationsregulering frem for den gældende regule-
ring frem til 2030.
For SU gælder der eksempelvis en anderledes akkumuleret mindreregulering, som bl.a. skyldes, at der indbe-
tales obligatorisk pensions.
2
Det antages, at den gældende regulering fortsættes frem til 2024, hvorefter ydelserne inflationsreguleres.
Dette antages af hensyn til sammenligneligheden med FIU 112, som spørger til denne periode.
3
Ligesom den gældende regulering er anderledes for visse ydelser, jf. ovenfor, vil prisreguleringen også være
anderledes for ydelser, som ikke er omfattet af Obligatorisk Pensionsordning.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K