Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2526339_0001.png
Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del - Bilag 58
Offentligt
Notat
14. december 2021
J.nr. 2021-9064
Kontor:
Renteberegning ved for sene angivelser af skatte- og
afgiftskrav
Skattestyrelsen har konstateret, at der i nogle situationer er opkrævet renter baseret på en
forkert anvendelse af reglerne i opkrævningsloven.
Konkret er der tale om situationer, hvor virksomheder angiver skatte- og afgiftskrav for
sent, men inden der er truffet afgørelse om foreløbig fastsættelse af skatte- og afgiftstil-
svaret, og med urette er blevet pålagt renter tilbage i tid til udløbet af den ordinære beta-
lingsfrist. Det gælder også over for virksomheder, der bliver registreret for moms, A-skat
m.v. med tilbagevirkende kraft og samtidig med registreringen (eller efterfølgende) indgi-
ver angivelser for tidligere og lukkede afregningsperioder.
Den forkerte praksis omfatter også tilfælde vedrørende indeholdt udbytte-, rente- eller
royaltyskat, hvor der efter en rettidig indberetning efterfølgende indgives en indberetning
på et yderligere beløb.
I alle disse tilfælde foreligger der en ”for sen angivelse”. Forskellen på, hvilket tidspunkt
der er afgørende i relation til renteberegning, kan illustreres med følgende eksempel:
Boks 1. Eksempel
Opkrævning og Inddrivelse [OPI]
Kilde: Skatteministeriet
Problemstillingen er opdaget ifm. oprydningen på gældsområdet og undersøgelsen af mu-
lighederne for, at Skattekontoen kan sende skatte- og afgiftskrav til inddrivelse i inddrivel-
sessystemet, PSRM. På baggrund heraf blev der rejst nogle juridiske spørgsmål om reg-
lerne for efterangivelser og renteberegning, der som følge af reglernes kompleksitet kræ-
vede nærmere afklaring med bistand fra Kammeradvokaten.
I første halvår 2021 blev konklusionerne drøftet med Kammeradvokaten. Skattestyrelsen
vurderede på baggrund heraf i november 2021, at praksis for renteberegning i nogle situa-
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvornår henholdsvis ministeren, departementet og Skattestyrelsen blev bekendt med den forkerte anvendelse af reglerne i opkrævningsloven, til skatteministeren
2526339_0002.png
tioner ved virksomheders for sene angivelser af skatte- og afgiftskrav ikke er i overens-
stemmelse med reglerne på området. Den forkerte praksis har i hvert fald fundet sted si-
den 2013.
Skattestyrelsen skønner med væsentlig usikkerhed, at der årligt er mellem 75.000 og
90.000 sager, hvor virksomheder angiver for sent – typisk op til 10 dage – og med urette
er blevet pålagt renter tilbage i tid fra udløbet af den ordinære betalingsfrist. Krav på til-
bagebetaling af renter er omfattet af den 3-årige forældelsesfrist. Skattestyrelsen har vur-
deret, at der kan ske tilbagebetaling renter, der er indbetalt fra den 1. oktober 2017, da
Skattestyrelsen i oktober 2020 bliver bekendt med den fejlagtige praksis. Sagerne vedrører
således en potentiel tilbagebetalingsperiode på 4 �½ år.
På baggrund heraf er det foreløbigt estimeret, at der er opkrævet for meget i rente for
mellem 40 og 75 mio. kr. årligt. Dertil skønnes det med usikkerhed, at ca. 90 pct. af kra-
vene omhandler for meget opkrævede renter på under 1.000 kr. hos virksomhederne i
hver enkelt sag, og for ca. 70 pct. af virksomhederne drejer det sig om under 100 kr. I sa-
ger vedr. uregistrerede selskaber, som indgiver angivelser for tidligere og lukkede afreg-
ningsperioder, vil beløbene dog typisk være noget større.
Det er forbundet med store administrative vanskeligheder at finde frem til, hvilke virk-
somheder der er blevet pålagt for meget i rente, og hvor store beløbene er. Da der er tale
om et stort antal sager, hvor det som nævnt er særdeles vanskeligt at udsøge de konkrete
sager, og da der typisk er tale om relativt beskedne beløb for de enkelte virksomheder,
vurderes det, at Skattestyrelsen ikke er forpligtet til at genoptage disse sager af egen drift.
I stedet udsender Skattestyrelsen et styresignal, hvori virksomheder, der mener, at de har
krav på tilbagebetaling af renter, oplyses om muligheden for at anmode om tilbagebeta-
ling. Der vil ligeledes blive vejledt og kommunikeret nærmere herom på skat.dk.
Det er planen, at styresignalet offentliggøres i forbindelse med ikrafttrædelsen af de æn-
dringer, der foreslås i det kommende rentelovforslag. Rentelovforslaget indeholder bl.a.
forslag om, at der altid vil kunne beregnes renter tilbage i tid med virkning fra udløbet af
den ordinære betalingsfrist, hvis virksomheder angiver for sent. Lovforslaget vil dermed
bringe praksis og reglerne på området i overensstemmelse med hinanden.
I den forbindelse bemærkes det, at en ændring af praksis, inden loven skal træde i kraft –
efter den forventede tidsplan 1. april 2022 – ikke er mulig. Det betyder, at der frem til 1.
april 2022, hvor loven forventes at træde i kraft, vil blive opkrævet for mange renter over
for virksomheder, hvis de angiver skatte- og afgiftskrav for sent. Det skyldes, at en æn-
dring i praksis bl.a. vil kræve systemtilpasning i et eller flere legacy-systemer med lang ud-
viklingstid.
Det er som følge heraf Skattestyrelsens vurdering, at det reelt ikke er muligt at foretage
systemtilpasningen og dermed stoppe den forkerte praksis her og nu for så at ændre prak-
sis tilbage igen kort tid efter. Virksomhederne vil som ovenfor nævnt have mulighed for
Side 2 af 3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om, hvornår henholdsvis ministeren, departementet og Skattestyrelsen blev bekendt med den forkerte anvendelse af reglerne i opkrævningsloven, til skatteministeren
2526339_0003.png
selv at anmode om at få tilbagebetalt for meget betalte renter. Der vil blive vejledt og
kommunikeret nærmere herom på skat.dk.
Side 3 af 3