Finansudvalget 2021-22
FIU Alm.del
Offentligt
2525320_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
8. februar 2022
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2022-0031-0074
Dok.:
2289212
Besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 99 (Alm. del), som Folketingets
Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvilken metode der bør anvendes til at planlægge politiets patruljering, hvis ikke det skal være på baggrund af systematiske vurderinger af kriminalitetsmønstre, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 99 (Alm. del) fra Folketingets Finansudvalg:
”Kan
ministeren oplyse, hvilken metode politiet benytter til at
udvælge steder at opsætte overvågningskameraer og patruljere,
hvis det ikke stemmer overens med den måde, som Rigsrevisio-
nen har anbefalet det i sin beretning 2/2021?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”For
så vidt angår opsætning af overvågningskameraer kan
Rigspolitiet oplyse, at Folketinget siden 2018 har afsat midler til
opsætning af i alt 450 overvågningskameraer. Kameraerne er
bevilliget på baggrund af to forskellige politiske aftaler.
De 150 kameraer fra finanslovsaftalerne fra henholdsvis 2018
og 2019 er opsat med det formål at øge brugen af videoovervåg-
ning i områder, hvor der er behov for en særlig tryghedsska-
bende indsats, mens de 300 kameraer fra Trygheds- og Sikker-
hedspakken fra 2019 har til formål at forebygge og efterforske
kriminalitet.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at formålene med opsætning
af kameraerne, der fremgår af politiske aftaler, har dannet bag-
grund for de enkelte politikredses beslutning om placering af
overvågningskameraerne. Politikredsene har, særligt i forhold
til de tryghedsskabende kameraer fra finanslovsaftalerne, foran-
kret beslutningen om placeringen lokalt med inddragelse af
kommunerne, herunder ved drøftelse i kredsrådene.
Rigspolitiet vurderer, at den lokalt forankrede proces i de en-
kelte politikredse er i overensstemmelse med det politisk fast-
satte opdrag.
For så vidt angår politiets patruljering kan Rigspolitiet henvise
til, at politiets disponering af beredskabets patruljer baserer sig
på en helhed af data, herunder det til enhver tid gældende poli-
timæssige situationsbillede i den enkelte politikreds, lokalstra-
tegiske analyser, lokale temaanalyser og det aktuelle efterret-
ningsbillede. For politiet har udrykninger første prioritet, og der-
næst skal politiets ressourcer anvendes balanceret i forhold til
den meget brede opgaveportefølje.
Rigspolitiet kan afslutningsvis henvise til, at der som opfølgning
på flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi
i 2016-2019 generelt er arbejdet med at optimere beredskabets
Side 2/3
FIU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 100: Spm. om, hvilken metode der bør anvendes til at planlægge politiets patruljering, hvis ikke det skal være på baggrund af systematiske vurderinger af kriminalitetsmønstre, til justitsministeren
ressourceforbrug og styrke den analysebaserede patruljering.
Dette er bl.a. sket ved at gennemføre beredskabsanalyser i poli-
tikredsene, der har bidraget til at vurdere og i fornødent omfang
justere politikredsenes vagtplaner i forhold til behovet for kapa-
citet og i forhold til vurdering af politikredsenes zoneopdelinger
og placering af patruljerne. Der er endvidere sket et kvalitetsløft
i form af udarbejdelse af patruljeoplæg og et nyt koncept for
mere fremadrettet og opgavefokuseret briefing af patruljerne.”
Side 3/3