Færøudvalget 2021-22
FÆU Alm.del
Offentligt
2478313_0001.png
Folketinget
Færøudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. november 2021
Nordatlantkontoret
Theis Thorbjørn Bigandt
2021-0032/35-0013
2177074
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Færøudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (Alm. del), som Folketingets
Færøudvalg har stillet til justitsministeren den 15. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet på udvalgets vegne.
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at kommentere henvendelsen af 5. oktober 2021 fra Føroya Politistafelag (Færøernes Politiforening) vedr. Færøernes Politi som en ligestillet del af dansk politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 (Alm. del) fra Folketingets Færøudvalg:
”Vil ministeren kommentere henvendelsen af 5. oktober 2021
fra Føroya Politistafelag (Færøernes Politiforening) vedr. Færø-
ernes Politi som en ligestillet del af dansk politi?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”1. Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Færøernes Politi.
Rigspolitiet kan på den baggrund oplyse, at det er Færøernes
Politis oplevelse, at der fra vedkommende myndigheder, herun-
der særligt Rigspolitiet, er en betydelig bevågenhed på at opgra-
dere politikredsen for så vidt angår både it-udstyr og udstyr re-
lateret til politiets opgavevaretagelse.
Det kan fx nævnes, at Rigspolitiet, i tæt samarbejde med Færø-
ernes Politi, har etableret en ny og tidssvarende beredskabskom-
munikationsløsning i politikredsen, der har været i brug siden
december 2020. Endvidere er der i oktober 2021 implementeret
et system hos Færøernes Politi, der væsentligt har forbedret po-
litikredsens kapabilitet på området for indgreb i meddelelses-
hemmeligheden.
Det kan samtidig nævnes, at Færøernes Politi har fået ny hoved-
politistation, der har tilført politikredsen et betydeligt løft ikke
alene bygningsmæssigt, men også udstyrsmæssigt, idet der er
opsat en fuldt moderne vagtcentral, der er kompatibel med det
nye beredskabskommunikationssystem, ligesom politikredsen
nu har et moderne og velfungerende serverrum, hvilket sikrer en
stabil it-drift.
Dertil kan det nævnes, at der i den nuværende aftale om politiets
og anklagemyndighedens økonomi for 2021 – 2023 bl.a. er afsat
midler til etablering af en ny skydebane hos Færøernes Politi og
Side 2/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at kommentere henvendelsen af 5. oktober 2021 fra Føroya Politistafelag (Færøernes Politiforening) vedr. Færøernes Politi som en ligestillet del af dansk politi, til justitsministeren
udstyr til at styrke den tekniske efterforskning ved Færøernes
politi.
2. Rigspolitiet er dog samtidig bevidst om, at der fortsat er for-
hold, der kan skabe frustration hos medarbejderne i politikred-
sen.
Således har Færøernes Politi begrænset adgang til efterforsk-
ningsmæssige systemer, herunder fx adgang til kredsgrænse-
overskridende søgninger i politiets systemer, hvilket oplyses
også at være en hæmsko i bekæmpelsen af visse kriminalitets-
former.
Som et andet eksempel rummer Færøernes Politis nuværende
døgnrapport- og journalsystem (NIFLHEIMR) ikke i samme
grad de muligheder og funktioner, der er tilgængelige i politiets
sagsstyringssystem (POLSAS), hvilket meget forståeligt kan
føre til frustrationer hos medarbejderne, der for den overvejende
del er uddannet i Danmark og dermed tidligere har arbejdet med
POLSAS. Brugen af NIFLHEIMR har også en række ledelses-
mæssige og administrative implikationer da muligheden for at
generere data til brug for fx ledelsesinformation er meget be-
grænsede, hvilket også begrænser muligheden for at etablere en
effektiv legalitets- og kvalitetskontrol.
Rigspolitiet arbejder, som led i udmøntningen af aftalen om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, på
gennemførelsen af en større modernisering af POLSAS, der
blandt andet indebærer sammenlægning og opgradering af data-
baser samt migrering af platforme. Efter moderniseringen er
gennemført skal anvendelsen af POLSAS i politiet udbredes, så
det også tages i brug hos Færøernes Politi. Moderniseringen af
POLSAS forventes at pågå gennem hele flerårsaftaleperioden.
3. Færøernes Politi fik i 2014 selvstændig økonomi med ansvar
og kompetence til at styre inden for denne i lighed med de dan-
ske kredse. Der har siden 2014 været et mindre fald i antallet af
polititjenestemænd, mens der omvendt har været en mindre stig-
ning i øvrige faggrupper ved Færøernes Politi. Det samlede antal
Side 3/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at kommentere henvendelsen af 5. oktober 2021 fra Føroya Politistafelag (Færøernes Politiforening) vedr. Færøernes Politi som en ligestillet del af dansk politi, til justitsministeren
2478313_0004.png
ansatte har derfor overordnet set været konstant i perioden, jf.
tabel 1.
Tabel 1
Udvikling i polititjenestemænd og øvrige ansatte
Antal ansatte
Polititjenestemænd
Øvrigt ansatte
Samlede antal ansatte
2014
110
47
157
2015
111
43
154
2016
110
40
150
2017
107
40
147
2018
109
43
152
2019
108
50
158
2020
105
52
157
2021*
104
51
155
Anm. Antallet af ansatte er udtryk for et gennemsnit over perioden. *2021 udgør det gennemsnitlige antal medarbejdere i
perioden fra januar til september 2021. I september 2021 var der aktuelt 107 polititjenestemænd ansat.
Kilde: Rigspolitiet
Faldet i antallet af polititjenestemænd over de seneste år skyldes
en lidt større afgang end forventet. Færøernes Politi har et lø-
bende fokus på rekruttering af polititjenestemænd, og det er for-
ventningen af antallet af politiansatte vil stige i takt med, at der
optages ny politistuderende på politiets basisuddannelse.
Derudover skal udviklingen i personalesammensætningen ses i
sammenhæng med anvendelsen af civilt ansatte til at varetage
bl.a. administrative opgaver i relation til eksempelvis udlændin-
geområdet, våbentilladelser og HR, som tidligere har været løst
af polititjenestemænd i Færøernes Politi med henblik på at fri-
gøre polititjenestemænd til andre opgaver.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi for
2021-2023 gennemføres en styrkelse af politiet gennem et mer-
optag på i alt 450 ekstra politistuderende i løbet af flerårsaftale-
perioden. På nuværende tidspunkt forventes det, at en større an-
del af meroptaget i 2021 vil blive tilført National enhed for Sær-
lig Kriminalitet (NSK) for at styrke indsatsen mod særlige prio-
riterede kriminalitetsformer på tværs af politikredsene. Derud-
over er en andel af meroptaget tilført til den styrkede indsats
over for ofre for vold i nære relationer og voldtægt, en styrket
indsats mod tvangsarbejde samt til den styrkede indsats mod di-
gitale sexkrænkelser, hvor betjentene vil blive tilført de speci-
fikke indsatser i takt med, at meroptaget bliver færdiguddannet
fra slutningen af 2023 og frem. Den resterende del af meroptaget
Side 4/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om at kommentere henvendelsen af 5. oktober 2021 fra Føroya Politistafelag (Færøernes Politiforening) vedr. Færøernes Politi som en ligestillet del af dansk politi, til justitsministeren
fra 2021 til 2023 er foreløbigt fordelt til politikredsene i Dan-
mark, men der kan ske justeringer i fordelingen, såfremt de nye
betjente målrettes specifikke indsatser.”
Side 5/5