Færøudvalget 2021-22
FÆU Alm.del
Offentligt
2619374_0001.png
Færøudvalget 2021-22
FÆU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 18
Offentligt
Folketinget
Færøudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2022
Nordatlantkontoret
Maise Biørn Jørgensen
2022-0032/35-0019
2458366
Besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del) fra Folketingets Færøudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 (Alm. del), som Folketingets
Færøudvalg har stillet til justitsministeren den 27. maj 2022. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Sjúrður Skaale (JF).
Mattias Tesfaye
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om digitale krænkelser mod kvinder på Færøerne, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 18 (Alm. del) fra Folketingets Færøudvalg:
Der har de seneste år været en alarmerende tendens med digi-
tale krænkelser, hvor især kvinder og piger oplever, at der deles
personlige billeder og videoer af dem på nettet og sociale me-
dier, uden at de har givet samtykke hertil. I sidste uge bragte
færøske medier en historie om, at der florerer en digital fil på
Færøerne
– den såkaldte ”Golden Maps”, der indeholder navn-
givne mapper med nøgenbilleder og -videoer af omkring 70 fæ-
røske kvinder og piger helt ned til 14 år. Filen bliver delt på de
sociale medier
uden kvindernes samtykke. Spørger har for-
stået, at en række kvinder har politianmeldt sagen, men er sam-
tidig bekendt med, at der foreligger et meget stort mørketal ved-
rørende digitale krænkelser på Færøerne i form af deling af nø-
genbilleder og videoer uden samtykke. Dette skyldes dels, at der
ikke findes statistik på området, dels at få sager bliver politian-
meldt. Spørger ønsker derfor at få indblik i problemets omfang,
samt hvilke midler og redskaber politiet på Færøerne har for at
opklare og få bugt med sager om digitale krænkelser.
I den forbindelse bedes ministeren oplyse:
Hvor mange årlige politianmeldelser har der været på Færø-
erne i årene 2012-2022, som omhandler digitale krænkelser
i form af deling uden samtykke af indhold, som beskrevet
ovenfor? Og hvordan ser disse tal ud for Danmark?
Hvor mange årlige sigtelser er blevet rejst på Færøerne, som
omhandler digitale krænkelser i form af deling uden sam-
tykke af sådant indhold i årene 2012-2022? Og hvordan ser
disse tal ud for Danmark?
Hvor mange årlige domme er faldet omhandlende digitale
krænkelser i form af deling uden samtykke af sådant indhold
i årene 2012-2022? Og hvordan ser disse tal ud for Dan-
mark?
Hvilke midler og redskaber har politiet på Færøerne til at
opklare og få bugt med sager om digitale krænkelser?
Er der blevet afsat midler til Politiet i hhv. Danmark og på
Færøerne til specifik bekæmpelse og opklaring af sager, der
handler om digitale krænkelser som beskrevet ovenfor?
Har der været nogen politisager på Færøerne i årene 2012-
2022, hvor piger og kvinder har været udsat for påtrykninger
eller afpresning på baggrund af, at andre personer har været
i besiddelse af nøgenbilleder eller videoer af vedkommende,
og i givet fald, hvor mange?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Side 2/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om digitale krænkelser mod kvinder på Færøerne, til justitsministeren
”1.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Færøernes Politi, der oplyser, at politikredsen endnu
ikke benytter Politiets sagsstyringssystem (POL-SAS) til sags-
behandling mv. Som led i udmøntningen af aftalen om politiets
og anklagemyndighedens økonomi for 2021-2023, er det beslut-
tet, at POLSAS skal moderniseres og herefter udbredes, så det
også tages i brug hos Færøernes Politi. Dette arbejde pågår, og
derfor anvender Færøernes Politis fortsat det elektroniske sags-
styringssystem Niflheimr.
Niflheimr er et ældre system, hvis funktionalitet er begrænset,
og det understøtter bl.a. ikke obligatoriske søgenøgler. Derfor er
der ikke ved Færøernes Politi indført søgenøglen ”digitale sex-
krænkelser”, som blev indført i Danmark i 2017. Det er således
ikke muligt elektronisk at søge sager frem, som er relevante for
besvarelsen af spørgsmålet. Færøernes Politi vil kunne trække
oplysninger om antal af sager fordelt på gerningskoder til de re-
levante bestemmelser i den færøske straffelov, som er lovens §§
232 (om blufærdighedskrænkelse), 236 (om børnepornografi)
og 264 d (om videregivelse af bl.a. billeder vedrørende en an-
dens private forhold). En sådan søgning vil dog også omfatte
andre overtrædelser end de ”digitale sexkrænkelser”, og vil der-
for ikke være retvisende. Færøernes Politi vil således ikke uden
en manuel gennemgang af omkring 200 sager fra den angivne
periode kunne oplyse, hvor mange årlige politianmeldelser eller
sigtelser vedrørende digitale krænkelser, der er tale om.
Færøernes Politi har i forhold til spørgsmålet om, hvilke midler
og redskaber kredsen har anvendt til at få bugt med sager om
digitale krænkelser, henvist til den nuværende flerårsaftale, hvor
der er afsat 750.000 kr. over tre år til at styrke den tekniske ef-
terforskning. Disse penge anvendes til at opdatere hardware,
software og uddannelse. Færøernes Politi er meget opmærksom
på udviklingen i internetbaseret kriminalitet, herunder seksuelle
krænkelser via nettet, og der afsættes løbende ressourcer til om-
rådet. Færøernes Politi er herudover for nyligt blevet tilknyttet
NCMEC-samarbejdet og modtager således løbende underret-
ning fra udbydere af forskellige platforme om mulige seksuelle
krænkelser af mindreårige.
2.
Rigspolitiet kan vedrørende spørgsmålet om, hvorvidt der er
afsat midler til politiet i hhv. Danmark og på Færøerne oplyse,
at bekæmpelse og efterforskning af sager, der handler om digi-
tale krænkelser, indgår i politiets generelle arbejde både på Fæ-
røerne og i Danmark. Der er ikke afsat særlige øremærkede mid-
ler inden for politikredsenes bevillingsrammer i hhv. Danmark
og på Færøerne til specifik bekæmpelse og opklaring af sager,
der handler om digitale krænkelser. Politikredsenes arbejde in-
den for området finansieres inden for politikredsenes samlede
økonomiske rammer.
Side 3/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om digitale krænkelser mod kvinder på Færøerne, til justitsministeren
Med flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens øko-
nomi for 2021-2023 er der taget en række initiativer, der skal
bekæmpe digitale krænkelser. For eksempel er der oprettet en
ny national efterforskningsenhed (National enhed for Særlig
Kriminalitet), der skal bistå politikredsenes efterforskninger af
digitale krænkelser. Enheden er etableret med henblik på at
styrke efterforskningen af de mest komplekse sager og sikre en
bedre videndeling og anvendelse af de specialiserede kompeten-
cer på tværs. Etableringen forventes på sigt at få en række for-
dele for kvaliteten af efterforskningen i sager om bl.a. digitale
krænkelser.”
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Politidirektøren på Færøerne, der indledningsvist har
bemærket, at Færøernes Politi ikke benytter sagsbehandlingssy-
stemet POLSAS til sagsbehandling mv., idet Færøernes Politi
anvender sagsbehandlingssystemet Niflheimr.
Politidirektøren har endvidere oplyst følgende:
”Når der ikke kan trækkes tal fra Niflheimr på det, som
der bliver spurgt om, er det vanskeligt at skønne over,
hvor mange sigtelser, der har været årligt.
Et varsomt skøn er, at antallet er omkring 5 sigtelser år-
ligt. Det skal for en god ordens skyld bemærkes, at i for-
bindelse med tilblivelsen og ikrafttrædelsen af en ny til-
holdslov i 2017 blev straffeloven konsekvensændret.
Konsekvensændringen indebar, at man i straffelovens §
275, stk. 2, om påtale af overtrædelser af bl.a. § 264 d,
ændrede en henvisning
fra ”§§ 263-265” til “§§ 263 og
264”. Dvs., at der ved ændringen ikke længere blev hen-
vist til § 264 a-d. Denne lov trådte i kraft den 1. april
2017. Ændringen medførte, at overtrædelser af bl.a. §
264 d alene var underlagt privat påtale.
Straffelovens § 275, stk. 2, blev efterfølgende ændret,
således at den betingede offentlige tiltale kom ind i be-
stemmelsen igen pr. 1. juli 2018.
Dette betyder, at der er ca. 15 måneder af den relevante
periode (fra 1. april 2017 til 1. juli 2018), hvor overtræ-
delse af § 264 d alene var underlagt privat påtale, hvilket
indebærer, at påtaleretten tilkommer den forurettede,
Side 4/5
FÆU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om digitale krænkelser mod kvinder på Færøerne, til justitsministeren
dvs. at man som privat person selv har ansvar for at an-
lægge en retssag.
I forhold til spørgsmålet om antallet af domme vedrø-
rende digitale sexkrænkelser kan Færøernes Politi af
samme årsager, som angivet i forhold til antallet af sig-
telser, ikke trække oplysninger herom elektronisk. Når
tallene ikke kan trækkes elektronisk, er det meget van-
skeligt at skønne over, hvor mange domme der er faldet
i den samme periode. Det antages umiddelbart, at tallet
er lidt mindre end antallet af årlige sigtelser, idet nogle
sigtelser erfaringsmæssigt bliver frafaldet.”
Politidirektøren har endvidere bemærket, at det ved aftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2021-2023 er ble-
vet besluttet, at POLSAS skal implementeres hos Færøernes Po-
liti. Politidirektøren henviser bl.a. til besvarelse af spørgsmål nr.
28 (alm. del) fra Folketingets Færøudvalg stillet til justitsmini-
steren den 30. september 2021 og bemærker, at dette arbejde
pågår.”
Justitsministeriet har ikke i besvarelsen af spørgsmålet medtaget antallet af
årlige politianmeldelser vedrørende digitale krænkelser for Danmark, da der
ikke foreligger et sammenligningsgrundlag uden relevante tal for Færøerne.
Tilsvarende har Justitsministeriet ikke medtaget antallet af årlige sigtelser
og domsfældelser for Danmark, da Færøernes Politi alene har angivet et var-
somt skøn over antallet af årlige sigtelser og domsfældelser for Færøerne.
Der foreligger således ikke et sikkert og brugbart sammenligningsgrundlag
for Danmark og Færøerne.
Det bemærkes i øvrigt, at National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) i
relation til politikredsene i Danmark varetager efterforskningen og straffe-
forfølgningen af forbrydelser, hvor der er grund til at antage, at overtrædel-
sen har et særligt betydeligt omfang, indebærer komplekst samarbejde med
udenlandske retshåndhævende myndigheder, er et led i organiseret krimina-
litet, er udført ved anvendelse af særegne metoder eller på anden måde er af
særlig kvalificeret karakter. Derudover bistår enheden politikredsene i kred-
senes efterforskninger med specialiserede kriminaltekniske ydelser og sær-
lige kompetencer mv. Det bemærkes i den sammenhæng, at NSK kan bistå
Færøernes Politi i kredsens efterforskninger, herunder i forbindelse med di-
gitale sexkrænkelser. Justitsministeriet er ved at udarbejde en ændring af
den færøske retsplejelov, hvorved NSK tildeles formel kompetence til at va-
retage efterforskningen og straffeforfølgningen af nogle af de mest ressour-
cetunge og komplekse sager for Færøerne.
Side 5/5