Transportministeren
24. januar 2022
2022-278
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Europaudvalget
Folketinget
Europaudvalget har i brev af 10. januar 2022 stillet mig følgende
spørgsmål (EUU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Spørgsmål nr. 78:
Ministeren bedes oplyse, om det er muligt at foretage registrering
af ikke-kommercielle luftfartøjer, som er registreret i et andet EU-
land eller tredjeland, men med base i Danmark, hvis ikke det forår-
sager utilsigtede omkostninger for indehaveren af luftfartøjet.
Spørgeren bemærker, at det danske krav om registrering skyldes
sikkerhedsmæssige årsager, jf. ministerens svar af 8. oktober 2021
på spm. nr. 281 (EUU, alm. del, 2020-21), hvorfor det vil være ide-
elt fortsat at registrere de ikke-kommercielle luftfartøjer, dog på en
måde hvorpå det er foreneligt med EU-retten.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som er registre-
ringsmyndighed på luftfartsområdet, som oplyser følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Det følger af Chicagokonventionen og dertilhørende bilag, at
et
luftfartøj ikke kan være gyldigt registreret i mere end én stat.
Det er således slet ikke muligt at foretage dansk registrering af et
luftfartøj, hvis luftfartøjet allerede er registreret og fortsat vil være
registreret i en anden stat.
Som anført i svaret af 8. oktober 2021 på spm. nr. 281 (EUU, alm.
del, 2020-2021), kan et EU-registreret ikke-kommercielle luftfar-
tøjer have en fast base i Danmark. Trafikstyrelsen skal dog notifice-
res om denne permanente base, og der er ingen omkostninger for-
bundet med en sådan notifikation.
Som anført i samme svar af 8. oktober 2021 kan et tredjelandsregi-
streret ikke-kommercielt luftfart af sikkerhedsmæssige årsager
ikke have fast base i Danmark.