Folketingets Europaudvalg
Søren Søndergaard
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 10652
[indsæt dato]
Europaudvalget har i brev af 9. november 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 45
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Søren Søn-
dergaard (EL).
Spørgsmål nr. 45:
”Ministeren
bedes redegøre for, hvorvidt kvindens 9 ugers øremærket barsel, jf.
orlovsmodellen af 26. oktober 2021, kan indregnes i kvindens ret til barselsorlov i
mindst 14 sammenhængende uger, jf. direktiv 92/85/EØF, artikel 8, stk. 1
”
Svar:
Retten til 14 ugers sammenhængende barselsorlov efter direktiv 92/85/EØF (gravi-
ditetsdirektivet), og retten til ni ugers øremærket forældreorlov efter direktiv
2019/1158 (orlovsdirektivet) er to selvstændige rettigheder med hver deres formål.
Graviditetsdirektivet er et arbejdsmiljødirektiv, der har til formål at beskytte kvin-
delige lønmodtagere, der er gravide, som lige har født eller som ammer, ved at give
dem ret til barselsorlov i en sammenhængende periode omkring fødslen.
Orlovsdirektivet er direktiv, hvis formål er at forbedre ligestillingen mellem mænd
og kvinder ved at skabe et større incitament for, at orlov og omsorgsforpligtelser
fordeles mere ligeligt mellem forældre.
EU-Kommissionen har ved flere lejligheder bekræftet, at begge direktiver er mini-
mumsdirektiver, og at orlovsdirektivets rettigheder ikke kan opfyldes ved at ind-
regne den i kvinders ret efter graviditetsdirektivet til 14 ugers sammenhængende
barselsorlov.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelses- og ligestillingsminister