Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2608085_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2022-23149
JTK
25. juli 2022
EUU alm. del
svar på spørgsmål 246 fra Søren Søndergaard
(EL) stillet den 4. juli 2022 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse med hvilken begrundelse de danske myndigheder
i forbindelse med aktindsigtsanmodninger, der vedrører korrespondance
mellem Danmark og EU-Kommissionen omkring udarbejdelse og
godkendelse af genopretningsplaner under EU´s genopretningsfacilitet,
beder EU-Kommissionen om lov, førend korrespondancen kan
udleveres, idet spørgeren bemærker, at man i Sverige ikke anvender samme
praksis.
Svar
Det følger af offentlighedslovens § 32, stk. 1, at retten til aktindsigt kan
begrænses af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder
forholdet til andre lande eller internationale organisationer, i det omfang
fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser eller
lignende.
I den forbindelse kan henvises til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i
Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter.
Forordningen regulerer i udgangspunktet aktindsigt ift. EU-
institutionerne. Der er endvidere i forordningens artikel 5 fastsat, at
såfremt der over for en medlemsstat fremsættes anmodning om aktindsigt
i et dokument i dens besiddelse, som hidrører fra en EU-institution, skal
medlemsstaten rådføre sig med den pågældende institution for at træffe en
afgørelse, som ikke bringer opfyldelsen af forordningens målsætning i fare.
Denne »rådføringspligt« kan dog efter bestemmelsen fraviges, hvis det er
indlysende, at dokumentet skal eller ikke skal udleveres.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 246: Spm. om, hvilken begrundelse de danske myndigheder bruger i forbindelse med aktindsigtsanmodninger, der vedrører korrespondance mellem Danmark og EU-Kommissionen omkring udarbejdelse og godkendelse af genopretningsplaner under EU’s genopretningsfacilitet, til udenrigsministeren
2
Det må således efter Udenrigsministeriets opfattelse generelt forudsættes,
at EU-Kommissionen høres, jf. artikel 5 i forordning 1049/2001, forud
for, at der meddeles aktindsigt i dokumenter, der hidrører fra EU-
Kommissionen, med mindre det er indlysende, at dokumenterne skal
udleveres, herunder for eksempel hvis dokumenterne er offentligt
tilgængelige.
Det er endvidere Udenrigsministeriets opfattelse, at hvis EU-
Kommissionen udtaler sig imod udlevering, jf. artikel 5 i forordning
1049/2001, vil betingelserne for at undtage dokumenterne fra
aktindsigt almindeligvis være opfyldt, jf. offentlighedslovens § 32, stk.
1.
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod