Udenrigsministeriet
Folketingets Europaudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
http://www.um.dk
Bilag
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
-
2022-23149
JTK
25. juli 2022
EUU alm. del
–
svar på spørgsmål 246 fra Søren Søndergaard
(EL) stillet den 4. juli 2022 til udenrigsministeren
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse med hvilken begrundelse de danske myndigheder
i forbindelse med aktindsigtsanmodninger, der vedrører korrespondance
mellem Danmark og EU-Kommissionen omkring udarbejdelse og
godkendelse af genopretningsplaner under EU´s genopretningsfacilitet,
beder EU-Kommissionen om lov, førend korrespondancen kan
udleveres, idet spørgeren bemærker, at man i Sverige ikke anvender samme
praksis.
Svar
Det følger af offentlighedslovens § 32, stk. 1, at retten til aktindsigt kan
begrænses af hensyn til rigets udenrigspolitiske interesser m.v., herunder
forholdet til andre lande eller internationale organisationer, i det omfang
fortrolighed følger af EU-retlige eller folkeretlige forpligtelser eller
lignende.
I den forbindelse kan henvises til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1049/2001 af 30. maj 2001 om aktindsigt i
Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens dokumenter.
Forordningen regulerer i udgangspunktet aktindsigt ift. EU-
institutionerne. Der er endvidere i forordningens artikel 5 fastsat, at
såfremt der over for en medlemsstat fremsættes anmodning om aktindsigt
i et dokument i dens besiddelse, som hidrører fra en EU-institution, skal
medlemsstaten rådføre sig med den pågældende institution for at træffe en
afgørelse, som ikke bringer opfyldelsen af forordningens målsætning i fare.
Denne »rådføringspligt« kan dog efter bestemmelsen fraviges, hvis det er
indlysende, at dokumentet skal eller ikke skal udleveres.