Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2473380_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
Svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 2 (Alm. del) af 11. oktober
2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Økonomikommissæren har i forbindelse med en mulig revision af regelsættet bag
bl.a. Stabilitets- og Vækstpagten antydet, at andre instrumenter kan anvendes som
f.eks. en fortolkende meddelelse om det nuværende regelsæt, som Kommissionen
kan fremsætte næste år som en form for
”quick-fix”.
Hvilke forventninger har mi-
nisteren til en sådan fortolkende meddelelse, og hvilken yderligere fleksibilitet i re-
gelsættet kan den forventes at medføre?
Svar
Den såkaldte ”generelle undtagelsesklausul”, som dækker over fleksibilitet
i Stabili-
tets- og Vækstpagten ifm. tilfælde af alvorlige økonomiske tilbageslag i EU/euro-
området, har været aktiv i 2020 og 2021 og vil også være aktiv i 2022. Kommissio-
nen har oplyst, at den venter, at betingelserne for klausulen ikke længere vil være
opfyldt i 2023.
Der er parallelt sat en proces i proces i gang i EU, hvor det i den kommende tid
skal drøftes, hvorvidt, der er behov for at justere reglerne i Stabilitets- og Vækst-
pagten. Kommissionen ventes tidligst at fremlægge konkret forslag om eventuelle
justeringer i løbet af 2022.
Hvis en revision af reglerne ikke besluttes og træder i kraft inden 2023, ventes ud-
gangspunktet at være deaktivering af undtagelsesklausulen og anvendelse af de ek-
sisterende finanspolitiske rammer, hvor den konkrete implementering er op til
Kommissionens initiativ.
De finanspolitiske regler i Stabilitets- og Vækstpagten giver et væsentligt rum for
fortolkning af Kommissionen og har indbygget en række muligheder for fleksibili-
tet, som blandt andet gør det muligt fortsat at tage højde for den økonomiske situ-
ation og særlige omstændigheder. Kommissionen kan eventuelt vælge at fremlægge
et udspil, evt. i form af en meddelelse, om, hvordan Kommissionen forventer at
implementere de finanspolitiske rammer og fortolke deres fleksibilitet for at skabe
klarhed om anvendelsen af rammerne.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om revision af regelsættet bag stabilitets- og vækstpagten, til finansministeren, kopi til udenrigsministeren
Side 2 af 2
Fleksibiliteten i reglerne indebærer bl.a., at der altid foretages helhedsvurderinger
ifm. overskridelser af reglernes grænser for faktiske underskud og bruttogæld, hvor
der ud over de rent numeriske grænser inddrages en række relevante faktorer vedr.
økonomien og de offentlige finanser, før der evt. træffes beslutning om åbning af
en procedure for uforholdsmæssigt store underskud,
jf. svar på Europaudvalgets spørgs-
mål nr. 1 af 11. oktober 2021.
Der foretages også helhedsvurderinger fsva. reglerne
om strukturelle tilpasninger hen imod landenes mellemfristede mål (MTO-reg-
lerne), ligesom der kan gives mulighed for at afvige midlertidigt fra MTO-reglerne
i særlige tilfælde, fx i tilfælde af usædvanlige hændelser, medfinansiering af EU-in-
vesteringer og gennemførelse af reformer. Endelig tillader reglerne, at anbefalinger
til landenes finanspolitikker og frister i eventuelle henstillinger tager højde for lan-
despecifikke situationer, herunder holdbarhedsudfordringer og den økonomiske si-
tuation.
Kommissionen har oplyst, at den vil komme med retningslinjer til brug for den
finanspolitiske planlægning i 2023 ifm. EU-landenes stabilitets- og konvergenspro-
grammer i første kvartal 2022. Der er dog endnu ikke klarhed om Kommissionens
eventuelle udspil og retningslinjer.
Eventuelle udspil om fortolkning af reglerne eller forslag om implementering af
reglerne over for konkrete lande, der skal behandles i Rådet, vil naturligvis blive
forelagt Europaudvalget i henhold til de gældende procedurer.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister