Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2567774_0001.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 331/57
AFGØRELSER
RÅDETS AFGØRELSE (FUSP) 2017/2315
af 11. december 2017
om etablering af et permanent struktureret samarbejde (PESCO) og fastlæggelse af listen over
deltagende medlemsstater
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Union, særlig artikel 46, stk. 2,
under henvisning til protokol nr. 10 om permanent struktureret samarbejde etableret ved artikel 42 i traktaten om Den
Europæiske Union til traktaten om Den Europæiske Union og til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til forslag fra Forbundsrepublikken Tyskland, Kongeriget Spanien, Den Franske Republik og Den
Italienske Republik,
under henvisning til udtalelse fra Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik (»den
højtstående repræsentant«), og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Artikel 42, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Union (TEU) fastsætter, at de medlemsstater, der opfylder
højere kriterier for militær kapacitet, og som har indgået mere bindende forpligtelser på dette område med
henblik på mere krævende opgaver, etablerer et permanent struktureret samarbejde (PESCO) inden for rammerne
af Unionen.
Den 13. november 2017 modtog Rådet og den højtstående repræsentant en fælles underretning
i overensstemmelse med artikel 46, stk. 1, i TEU fra 23 EU-medlemsstater, og den 7. december 2017 fra
yderligere to medlemsstater, om, at alle disse medlemsstater har til hensigt at deltage i et PESCO med den
begrundelse, at de opfylder ovennævnte krav, og at de indbyrdes har indgået de mere bindende forpligtelser på
dette område, jf. bilaget til denne afgørelse, og på grundlag af alle de øvrige elementer i underretningen, herunder
præamblen og de vejledende principper for PESCO, jf. bilag I til underretningen, til hvilke de forbliver forpligtede
i sin helhed, og også under henvisning til artikel 42 i TEU, herunder artikel 42, stk. 7 (
1
).
Disse mere bindende forpligtelser, jf. bilaget til denne afgørelse, er i tråd med opfyldelsen af de mål, der er fastsat
i artikel 1 i protokol nr. 10 til traktaterne, og de forpligtelser, der er omhandlet i nævnte protokols artikel 2.
Medlemsstaters beslutning om at deltage i PESCO er frivillig og berører ikke som sådan den nationale suverænitet
eller den særlige karakter af visse medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik. De deltagende medlemsstaters
bidrag med henblik på at opfylde de mere bindende forpligtelser under PESCO vil blive indbetalt
i overensstemmelse med deres forfatningsbestemmelser.
At styrke fælles og samarbejdsbaserede projekter vedrørende udvikling af forsvarskapaciteter er blandt de
bindende forpligtelser under PESCO. Sådanne projekter kan støttes med bidrag fra EU-budgettet
i overensstemmelse med traktaterne og i overensstemmelse med relevante EU-instrumenter og -programmer.
De deltagende medlemsstater har i deres respektive nationale gennemførelsesplaner fastlagt deres evne til at
opfylde de mere bindende forpligtelser, som de har indgået.
De nødvendige betingelser er blevet opfyldt, og Rådet bør derfor vedtage en afgørelse om etablering af et PESCO.
Enhver medlemsstat, der på et senere tidspunkt ønsker at deltage i et PESCO, underretter Rådet og den
højtstående repræsentant herom i overensstemmelse med artikel 46, stk. 3, i TEU.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
(8)
(
1
) Underretningen offentliggøres sammen med denne afgørelse (se side 65 i denne EUT).
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0002.png
L 331/58
(9)
(10)
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
Den højtstående repræsentant vil blive inddraget fuldt ud i arbejdet inden for PESCO'et.
Der bør være sammenhæng mellem de aktioner, der iværksættes inden for rammerne af PESCO og andre FUSP-
aktioner og Unionens øvrige politikker. Rådet og, inden for deres respektive ansvarsområder, den højtstående
repræsentant og Kommissionen, bør samarbejde for at maksimere synergierne, hvor dette er relevant.
I medfør af artikel 5 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til TEU og til traktaten om
Den Europæiske Unions funktionsmåde, deltager Danmark ikke i udarbejdelsen og gennemførelsen af Unionens
afgørelser og aktioner, som har indvirkning på forsvarsområdet. Danmark er derfor ikke bundet af denne
afgørelse —
(11)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Etablering af et permanent struktureret samarbejde
Der etableres hermed et permanent struktureret samarbejde (PESCO) inden for Unionens rammer mellem de
medlemsstater, der opfylder højere kriterier for militær kapacitet som omhandlet i artikel 1 i protokol nr. 10, og som
har indgået forpligtelser på dette område som omhandlet i nævnte protokols artikel 2 med henblik på mere krævende
opgaver, og som bidrag til at nå Unionens ambitionsniveau.
Artikel 2
Deltagende medlemsstater
De medlemsstater, der deltager i PESCO'et, er følgende:
— Belgien
— Bulgarien
— Den Tjekkiske Republik
— Tyskland
— Estland
— Irland
— Grækenland
— Spanien
— Frankrig
— Kroatien
— Italien
— Cypern
— Letland
— Litauen
— Luxembourg
— Ungarn
— Nederlandene
— Østrig
— Polen
— Portugal
— Rumænien
— Slovenien
— Slovakiet
— Finland
— Sverige.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0003.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 3
Mere bindende forpligtelser i henhold til protokol nr. 10
L 331/59
1.
For at nå de mål, der er fastsat i artikel 1 i protokol nr. 10, og de forpligtelser, der er nævnt i nævnte protokols
artikel 2, skal de deltagende medlemsstater indbetale bidrag, der opfylder de mere bindende forpligtelser, de har indgået
med hinanden, jf. bilaget.
2.
Til dette formål reviderer de deltagende medlemsstater hvert år og ajourfører, hvor det er relevant, deres nationale
gennemførelsesplaner, hvori de skal skitsere, hvordan de vil opfylde de mere bindende forpligtelser, og specificerer,
hvordan de vil opfylde de mere præcise mål, der skal opstilles for hver enkelt fase. De ajourførte nationale gennemførel­
sesplaner meddeles årligt Tjenesten for EU's optræden udadtil (EU-Udenrigstjenesten) og Det Europæiske Forsvarsagentur
(EDA) og stilles til rådighed for alle deltagende medlemsstater.
Artikel 4
Forvaltning af PESCO'et
1.
Forvaltningen af PESCO'et tilrettelægges:
— på rådsniveau, og
— inden for rammerne af projekter, der gennemføres af grupper af de deltagende medlemsstater, som har aftalt
indbyrdes at gennemføre de pågældende projekter.
2.
Rådet vedtager i overensstemmelse med artikel 46, stk. 6, i TEU afgørelser og henstillinger, der:
a) udstikker den strategiske retning for og retningslinjer til PESCO'et
b) opstiller rækkefølgen for opfyldelsen af de mere bindende forpligtelser i bilaget i løbet af to på hinanden følgende
indledende faser (årene 2018-2020 og 2021-2025) og specificerer i begyndelsen af hver fase mere præcise mål for
opfyldelsen af de mere bindende forpligtelser, jf. bilaget
c) ajourfører og om nødvendigt udvider de mere bindende forpligtelser, der er fastsat i bilaget, på baggrund af de
resultater, der opnås via PESCO'et, for at afspejle Unionens sikkerhedsmiljø, der er i forandring. Disse beslutninger
træffes navnlig i slutningen af de faser, der er omhandlet i stk. 2, litra b), på baggrund af en strategisk gennemgang,
der evaluerer opfyldelsen af PESCO-forpligtelserne.
d) evaluerer de deltagende medlemsstaters bidrag til at overholde de aftalte forpligtelser i henhold til den i artikel 6
beskrevne mekanisme
e) opstiller listen over projekter, der skal udvikles under PESCO'et, som både afspejler støtte til kapacitetsudvikling og,
i det omfang midlerne og kapaciteterne tillader det, ydelse af betydelig støtte til operationer og missioner under den
fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP)
f) opstiller et fælles sat forvaltningsregler for projekter, som de deltagende medlemsstater, der deltager i et konkret
projekt, kan tilpasse som nødvendigt for nævnte projekt
g) rettidigt og i overensstemmelse med artikel 9, stk. 1, fastsætter de generelle betingelser, hvorpå tredjelande
undtagelsesvis kan indbydes til at deltage i individuelle projekter, og i overensstemmelse med artikel 9, stk. 2, fastslår,
om et givet tredjeland opfylder disse betingelser, og
h) fastlægger eventuelle andre foranstaltninger, der er nødvendige for at gennemføre denne afgørelse.
Artikel 5
PESCO-projekter
1.
Efter forslag fra de deltagende medlemsstater, der har til hensigt at deltage i et konkret projekt, kan den højtstående
repræsentant fremsætte en henstilling om identifikation og evaluering af PESCO-projekter på grundlag af de evalueringer,
der forelægges i overensstemmelse med artikel 7, med henblik på Rådets afgørelser og henstillinger, der skal vedtages
i overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, litra e), på baggrund af militær rådgivning fra Den Europæiske Unions
Militærkomité (EUMC).
2.
Deltagende medlemsstater, der har til hensigt at foreslå et enkelt projekt, underretter de øvrige deltagende
medlemsstater i god tid, inden de fremlægger deres forslag med henblik på at samle støtte og give dem mulighed for
i fællesskab at indsende forslaget.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0004.png
L 331/60
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
Projektmedlemmerne er de deltagende medlemsstater, der har fremsat forslaget. Listen over projektmedlemmer for hvert
enkelt projekt vedlægges Rådets afgørelse, der er omhandlet i artikel 4, stk. 2, litra e).
De deltagende medlemsstater, der deltager i et projekt, kan indbyrdes aftale, at andre deltagende medlemsstater, der på et
senere tidspunkt ønsker at tage del i projektet, kan deltage.
3.
De deltagende medlemsstater, der deltager i et projekt, aftaler indbyrdes de nærmere ordninger for og omfanget af
deres samarbejde og forvaltningen af det pågældende projekt. De deltagende medlemsstater, der deltager i et projekt,
orienterer regelmæssigt Rådet om projektets udvikling, hvis det er relevant.
Artikel 6
Overvågnings-, evaluerings- og rapporteringsordninger
1.
Rådet sikrer, inden for rammerne af artikel 46, stk. 6, i TEU, at PESCO'et fremtræder som en helhed, er
sammenhængende og effektivt. Den højtstående repræsentant bidrager også til at nå disse mål.
2.
Den højtstående repræsentant inddrages fuldt ud i arbejdet inden for PESCO'et, jf. protokol nr. 10.
3.
Den højtstående repræsentant forelægger hvert år Rådet en rapport om PESCO'et. Rapporten baseres på bidrag fra
EDA, jf. artikel 7, stk. 3, litra a), og bidrag fra EU-Udenrigstjenesten, jf. artikel 7, stk. 2, litra a). Den højtstående
repræsentants rapport beskriver status for gennemførelsen af PESCO'et, herunder de enkelte deltagende medlemsstaters
opfyldelse af deres forpligtelser, i overensstemmelse med deres nationale gennemførelsesplaner.
EUMC yder militær rådgivning og fremsætter henstillinger til Den Udenrigs- og Sikkerhedspolitiske Komité med hensyn
til den årlige evaluering af PESCO'et.
På grundlag af den årlige rapport om PESCO'et, som forelægges af den højtstående repræsentant, undersøger Rådet en
gang om året, om de deltagende medlemsstater fortsat overholder de mere bindende forpligtelser, der er omhandlet
i artikel 3.
4.
Enhver afgørelse om suspension af en medlemsstats deltagelse vedtages først i overensstemmelse med artikel 46,
stk. 4, i TEU, efter at medlemsstaten har modtaget en klart defineret tidsramme for individuel høring og reaktionsforan­
staltninger.
Artikel 7
Støtte fra EU-Udenrigstjenesten og EDA
1.
Under den højtstående repræsentants ansvar, herunder i dennes egenskab af leder af EDA, varetager EU-Udenrigs­
tjenesten, herunder EU's Militærstab (EUMS), og EDA i fællesskab de nødvendige sekretariatsopgaver for PESCO'et,
bortset fra på rådsniveau, og fungerer i den forbindelse som et enkelt kontaktpunkt.
2.
EU-Udenrigstjenesten, herunder EUMS, støtter PESCO'ets funktion, navnlig ved:
a) at bidrage til den højtstående repræsentants evaluering i dennes årlige rapport om PESCO'et af de deltagende
medlemsstaters bidrag for så vidt angår operationelle aspekter i overensstemmelse med artikel 6
b) at koordinere den evaluering af projektforslag, der er forudset i artikel 5, navnlig hvad angår styrkers disponibilitet,
interoperabilitet, fleksibilitet og deployeringsevne. EU-Udenrigstjenesten, herunder EUMS, evaluerer navnlig et
foreslået projekts overensstemmelse med og bidrag til operationelle behov.
3.
EDA støtter PESCO'et, navnlig ved:
a) at bidrage til den højtstående repræsentants evaluering i dennes årlige rapport om PESCO'et af de deltagende
medlemsstaters bidrag i overensstemmelse med artikel 6 for så vidt angår kapaciteter, navnlig bidrag ydet
i overensstemmelse med de mere bindende forpligtelser, der er omhandlet i artikel 3
b) at fremme projekter vedrørende kapacitetsudvikling, herunder at koordinere den evaluering af projektforslag, der er
forudset i artikel 5, navnlig hvad angår kapacitetsudvikling. EDA støtter navnlig medlemsstaterne i at sikre, at der
ikke forekommer unødvendige overlapninger med eksisterende initiativer i andre institutionelle sammenhænge.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0005.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
Artikel 8
Finansiering
L 331/61
1.
EU-institutionernes og EU-Udenrigstjenestens administrationsudgifter i forbindelse med gennemførelsen af denne
afgørelse afholdes over Unionens budget. EDA's administrationsudgifter er underlagt EDA's relevante finansieringsregler
i overensstemmelse med Rådets afgørelse (FUSP) 2015/1835 (
1
).
2.
Driftsudgifter i forbindelse med projekter, der gennemføres inden for rammerne af PESCO, støttes primært af de
deltagende medlemsstater, der deltager i et konkret projekt. Der kan også ydes bidrag fra Unionens almindelige budget til
sådanne projekter i overensstemmelse med traktaterne og i overensstemmelse med de relevante EU-instrumenter.
Artikel 9
Tredjelandes deltagelse i konkrete projekter
1.
De generelle betingelser for tredjelandes deltagelse i konkrete projekter fastlægges i en rådsafgørelse, der er vedtaget
i overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, og som kan indeholde en model for administrative ordninger med tredjelande.
2.
Rådet træffer i henhold til artikel 46, stk. 6, i TEU afgørelse om, hvorvidt et tredjeland, som deltagende
medlemsstater, der deltager i et projekt, ønsker at opfordre til at deltage i det pågældende projekt, opfylder kravene i den
i stk. 1 omhandlede afgørelse.
3.
Efter en positiv afgørelse i henhold til stk. 2 kan de deltagende medlemsstater, der deltager i et projekt, indgå
administrative ordninger med det pågældende tredjeland med henblik på deltagelse i projektet. Sådanne ordninger skal
følge Unionens procedurer og beslutningsautonomi.
Artikel 10
Sikkerhedsregler
Bestemmelserne i Rådets afgørelse 2013/488/EU (
2
) finder anvendelse i forbindelse med PESCO.
Artikel 11
Ikrafttræden
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den 11. december 2017.
På Rådets vegne
F. MOGHERINI
Formand
(
1
) Rådets afgørelse (FUSP) 2015/1835 af 12. oktober 2015 om fastlæggelse af statutten, hjemstedet og de nærmere bestemmelser for Det
Europæiske Forsvarsagenturs drift (EUT L 266 af 13.10.2015, s. 55).
(
2
) Rådets afgørelse 2013/488/EU af 23. september 2013 om reglerne for sikkerhedsbeskyttelse af EU's klassificerede informationer
(EUT L 274 af 15.10.2013, s. 1).
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0006.png
L 331/62
DA
Den Europæiske Unions Tidende
BILAG
14.12.2017
Liste over ambitiøse og mere bindende fælles forpligtelser, som de deltagende medlemsstater påtager sig på de
fem områder, der er fastlagt i artikel 2 i protokol nr. 10
»a) fra og med Lissabontraktatens ikrafttrædelse at samarbejde med henblik på at nå de aftalte mål for niveauet for investerings­
udgifter til forsvarsmateriel og til at tage disse mål op til vurdering med jævne mellemrum på baggrund af sikkerhedssituationen
og Unionens internationale ansvar.«
På grundlag af de kollektive benchmarks, der blev identificeret i 2007, påtager de deltagende medlemsstater sig følgende
forpligtelser:
1. Regelmæssigt at øge forsvarsbudgetterne i faste priser for at nå de aftalte mål.
2. Gradvist og på mellemlang sigt at øge udgifterne til forsvarsinvesteringer til 20 % af de samlede forsvarsudgifter
(kollektivt benchmark) med henblik på at afhjælpe strategiske kapacitetsmangler ved at deltage i projekter
i overensstemmelse med CDP og den samordnede årlige gennemgang vedrørende forsvar (CARD).
3. At styrke fælles, samarbejdsbaserede projekter omhandlende strategiske forsvarskapaciteter. Sådanne fælles,
samarbejdsbaserede projekter bør støttes via Den Europæiske Forsvarsfond, hvis det er nødvendigt og
hensigtsmæssigt.
4. At øge andelen af udgifter til forsvarsforskning og -teknologi med henblik på at nærme sig de 2 % af de samlede
forsvarsudgifter (kollektivt benchmark).
5. At indføre, at disse forpligtelser regelmæssigt tages op til revision (med henblik på Rådets godkendelse).
»b) så vidt muligt at tilnærme deres forsvarsinstrumenter til hinanden, især ved at harmonisere fastlæggelsen af de militære be­
hov, ved at samle og eventuelt specialisere deres forsvarsaktiver og -kapaciteter og ved at fremme samarbejde inden for uddannelse
og logistik.«
6. At spille en væsentlig rolle i forbindelse med kapacitetsudvikling inden for EU, herunder inden for rammerne af
CARD, med henblik på at sikre tilgængeligheden af de nødvendige kapaciteter til at nå ambitionsniveauet i Europa.
7. At forpligte sig til at støtte CARD i videst muligt omfang og samtidig anerkende den frivillige karakter af revisionen
og de deltagende medlemsstaters individuelle begrænsninger.
8. At forpligte sig til, at en fremtidig europæisk forsvarsfond inddrages intensivt i multinationale indkøb med påvist
EU-merværdi.
9. At forpligte sig til at udarbejde harmoniserede krav til alle kapacitetsudviklingsprojekter, som alle de deltagende
medlemsstater er enige om.
10. At forpligte sig til at overveje fælles udnyttelse af eksisterende kapaciteter for at optimere de til rådighed værende
ressourcer og forbedre deres samlede effektivitet.
11. At forpligte sig til at sikre en øget indsats inden for samarbejdet om cyberforsvar.
»c) at træffe konkrete foranstaltninger for at øge deres styrkers disponibilitet, interoperabilitet, fleksibilitet og deployeringsevne,
navnlig ved at fastlægge fælles mål med hensyn til styrkeprojektion, herunder ved eventuelt at revidere deres nationale beslutnings­
procedurer.«
12. Med hensyn til styrkernes disponibilitet og deployeringsevne forpligter de deltagende medlemsstater sig til:
— At stille formationer til rådighed, der er strategisk deployerbare, til realiseringen af EU's ambitionsniveau som
supplement til en eventuel deployering af en EU-kampgruppe. Denne forpligtelse omfatter hverken en
beredskabsstyrke, en stående styrke eller en standbystyrke.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0007.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 331/63
— At udvikle et solidt instrument (f.eks. en database), der kun er tilgængeligt for deltagende medlemsstater og
bidragydende stater, hvori der kan registreres disponible og umiddelbart deployerbare kapaciteter med henblik
på at lette og fremskynde styrkeopbygningsprocessen.
— At tilstræbe hasteprocedurer i forbindelse med politiske tilsagn på nationalt, herunder eventuel revision af deres
nationale beslutningsprocedurer.
— I det omfang midlerne og kapaciteterne tillader det at yde betydelig støtte til FSFP-operationer (f.eks. EUFOR) og
-missioner (f.eks. EU-uddannelsesmissioner) — med personel, materiel, uddannelse, øvelsesstøtte, infrastruktur
eller lignende — efter enstemmighed i Rådet med forbehold af andre afgørelser om bidrag til FSFP-operationer
og forfatningsmæssige begrænsninger af nogen art.
— At yde væsentlig støtte til EU-kampgrupperne ved bekræftelse af bidrag principielt mindst fire år i forvejen, med
en standbyperiode i overensstemmelse med kampgruppekonceptet, pligt til at gennemføre EUBG-øvelser
i forbindelse med EU-kampgruppernes styrkepakke (rammenation) og/eller til at deltage i disse øvelser (alle EU-
medlemsstater, der deltager i EU-kampgrupperne).
— At forenkle og standardisere grænseoverskridende militær transport i Europa med henblik på hurtig deployering
af militært materiel og personel.
13. Med hensyn til styrkernes interoperabilitet forpligter de deltagende medlemsstater sig til:
— At udvikle deres interoperabilitet ved:
— At forpligte sig til at nå til enighed om fælles kriterier for evaluering og validering af EU-kampgruppernes
styrkepakke i overensstemmelse med NATO's standarder og bibeholdelse af national certificering.
— At forpligte sig til at nå til enighed om fælles tekniske og operationelle standarder, idet de skal kunne sikre
interoperabilitet med NATO.
— At optimere de multinationale strukturer: de deltagende medlemsstaterne kunne forpligte sig til at gå sammen
og spille en aktiv rolle i de vigtigste eksisterende og eventuelle fremtidige strukturer, der deltager i EU's optræden
udadtil på militærområdet (Eurokorpset, Euromarfor, den europæiske gendarmeristyrke, MCCE/Atares/SEOS).
14. De deltagende medlemsstater vil bestræbe sig på en ambitiøs tilgang til fælles finansiering af militære CSFP-
operationer og -missioner, ud over hvad der fastlægges i som fælles udgifter i Rådets afgørelse om Athena.
»d) at samarbejde for at sikre sig, at de træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på, bl.a. gennem multinationale til­
tag og med forbehold af deres relevante forpligtelser inden for Den Nordatlantiske Traktats Organisation, at afhjælpe de mangler,
der konstateres inden for rammerne af kapacitetsudviklingsmekanismen.«
15. At bidrage til at afhjælpe manglende kapacitet som identificeret i henhold til kapacitetsudviklingsplanen (CDP) og
CARD. Disse kapacitetsprojekter skal øge Europas strategiske uafhængighed og styrke det europæiske forsvars
teknologiske og industrielle basis (EDTIB).
16. Som en prioritet at overveje en europæisk samarbejdsbaseret tilgang med henblik på afhjælpe kapacitetsmangler, der
identificeres på nationalt plan, og generelt kun anvende en rent national tilgang, hvis en sådan undersøgelse allerede
er blevet gennemført.
17. At deltage i mindst ét projekt under PESCO, som udvikler eller skaffer kapacitet, der er identificeret som strategisk
relevant af medlemsstaterne.
»e) eventuelt at deltage i udvikling af fælles eller europæiske programmer for større materiel inden for rammerne af Det Europæ­
iske Forsvarsagentur.«
18. At forpligte sig til at anvende EDA som det europæiske forum for fælles kapacitetsudvikling og betragte OCCAR
som den foretrukne forvaltningsorganisation for samarbejdsprogrammer.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0008.png
L 331/64
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
19. At sikre, at alle de projekter, der vedrører kapaciteter, og som ledes af deltagende medlemsstater, øger den
europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne ved hjælp af en passende industripolitik, hvormed unødvendige
overlapninger undgås.
20. At sikre, at samarbejdsprogrammerne — der skal kun være til gavn for enheder, der påviseligt skaber en merværdi
på EU's område — og erhvervelsesstrategierne vedtaget af de deltagende medlemsstater vil have en positiv
indvirkning på EDTIB.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0009.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
OVERSÆTTELSE
L 331/65
Underretning om permanent struktureret samarbejde (PESCO) til Rådet og Unionens højtstående
repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik
Præambel
De deltagende medlemsstater,
som minder om, at Unionen fører en fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, der bygger på opnåelse af »en stadig stigende
konvergens i medlemsstaternes optræden« (artikel 42, stk. 2, i TEU), og at den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP)
udgør en integrerende del af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik,
som tager i betragtning, at den fælles sikkerheds- og forsvarspolitik giver Unionen en operationel kapacitet, der gør brug
af civile og militære aktiver, og at en styrkelse af sikkerheds- og forsvarspolitikken vil kræve en indsats fra
medlemsstaternes side med hensyn til kapaciteter,
som også minder om Den Europæiske Unions og dens medlemsstaters forpligtelse til at fremme en regelbaseret
verdensorden med multilateralisme som nøgleprincip og FN som kerne,
som minder om artikel 42, stk. 6, i traktaten om Den Europæiske Union (TEU), ifølge hvilken de »medlemsstater, der
opfylder højere kriterier for militær kapacitet, og som har indgået mere bindende forpligtelser på dette område« med
henblik på mere krævende opgaver», etablerer et permanent struktureret samarbejde inden for Unionens rammer«,
som tager i betragtning, at PESCO kan bidrage betydeligt til at nå EU's ambitionsniveau, herunder med henblik på de
mest krævende missioner og operationer, og at det kan fremme udviklingen af medlemsstaternes forsvarskapaciteter
gennem en intensiv inddragelse i multinationale udbudsprojekter og med relevante industrielle enheder, herunder små og
mellemstore virksomheder, samt styrke det europæiske forsvarssamarbejde under fuld anvendelse af traktaterne,
som tager hensyn til målene for det permanent strukturerede samarbejde og medlemsstaternes forpligtelser til at nå disse
mål som fastsat i protokol nr. 10 om permanent struktureret samarbejde og omhandlet i artikel 46 i TEU,
som bemærker, at Det Europæiske Råd den 15. december 2016 konkluderede, at europæerne skal tage et større ansvar
for deres egen sikkerhed, og at Det Europæiske Råd for at styrke Europas sikkerhed og forsvar i et udfordrende
geopolitisk miljø og for at beskytte dets borgere bedre understregede behovet for at gøre mere, samtidig med at det
bekræftede tidligere tilsagn i denne henseende, bl.a. ved at afsætte tilstrækkelige ekstra ressourcer, idet der samtidig tages
hensyn til nationale omstændigheder, retlige forpligtelser og, for de medlemsstater, der også er medlemmer af NATO,
NATO's relevante retningslinjer for forsvarsudgifter,
som desuden minder om, at Det Europæiske Råd ligeledes opfordrede til, at samarbejdet om at udvikle de nødvendige
kapaciteter styrkes, og at der gives tilsagn om at stille disse kapaciteter til rådighed, når det er nødvendigt, og at det
fastholdt, at Den Europæiske Union og dens medlemsstater skal være i stand til at bidrage afgørende til kollektive
bestræbelser samt til at handle på egen hånd, når og hvor det er nødvendigt, og sammen med partnere, når det er
muligt,
som henviser til, at Det Europæiske Råd i juni 2017 opfordrede til fælles udvikling af kapacitetsprojekter, som
medlemsstaterne i fællesskab er nået til enighed om for at afhjælpe de nuværende omfattende mangler og udvikle
fremtidens teknologier, der er af altafgørende betydning for at opfylde EU's ambitionsniveau, godkendt af Det
Europæiske Råd i december 2016, og som glædede sig over Kommissionens meddelelse om Den Europæiske
Forsvarsfond, der består af et forskningsvindue og et kapacitetsvindue, og tilskyndede medlemsstaterne til at identificere
egnede kapacitetsprojekter for Den Europæiske Forsvarsfond og programmet for udvikling af den europæiske forsvars­
industri,
som navnlig minder om, at Det Europæiske Råd anmodede den højtstående repræsentant om at fremsætte forslag for så
vidt angår elementer og valgmuligheder i forbindelse med et inklusivt permanent struktureret samarbejde, der er baseret
på en modulær tilgang og skitserer mulige projekter,
som minder om, at Rådet (udenrigsanliggender) den 6. marts 2017 nåede til enighed om behovet for at fortsætte
arbejdet med et inklusivt permanent struktureret samarbejde, der bygger på en modulær tilgang, og som bør være åbent
for alle medlemsstater, der er villige til at afgive de nødvendige bindende tilsagn og opfylder kriterierne, på grundlag af
artikel 42, stk. 6, og artikel 46 samt protokol nr. 10 i traktaten,
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0010.png
L 331/66
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
som er fast besluttet på at nå et nyt niveau i den gradvise udformning af en fælles EU-forsvarspolitik som omhandlet
i artikel 42, stk. 2, i TEU gennem etableringen af et permanent struktureret samarbejde inden for Unionens rammer,
samtidig med at der tages hensyn til den særlige karakter af alle medlemsstaters sikkerheds- og forsvarspolitik,
som minder om forpligtelsen til gensidig hjælp og bistand, jf. artikel 42, stk. 7, i TEU,
som minder om, at forpligtelserne og samarbejdet inden for området fælles sikkerheds- og forsvarspolitik
i overensstemmelse med artikel 42, stk. 7, i traktaten om Den Europæiske Union »skal være i overensstemmelse med de
forpligtelser, der er indgået inden for Den Nordatlantiske Traktats Organisation, som for de stater, der er medlemmer
heraf, fortsat er grundlaget for deres kollektive forsvar og organet for dets iværksættelse«,
som understreger, at Det Europæiske Råd den 22.-23. juni 2017 nåede til enighed om behovet for at iværksætte et
inklusivt og ambitiøst permanent struktureret samarbejde (PESCO), og som reagerer på Det Europæiske Råds mandat til
inden for tre måneder at udarbejde »en fælles liste over kriterier og bindende forpligtelser, i fuld overensstemmelse med
artikel 42, stk. 6, og artikel 46 i TEU og protokol nr. 10 til traktaten — herunder med henblik på de mest krævende
missioner […] med en præcis tidsplan og specifikke vurderingsmekanismer for at give medlemsstater, som er i stand til
det, mulighed for uden forsinkelse at give meddelelse om, at de agter at deltage«,
UNDERRETTER HERMED
Rådet og Den Europæiske Unions højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik om deres hensigt om at deltage i det permanente strukturerede samarbejde,
OPFORDRER
Rådet til at vedtage en afgørelse om etablering af et permanent struktureret samarbejde i overensstemmelse
med de relevante bestemmelser i traktaten om Den Europæiske Union og protokol nr. 10 til traktaten og på grundlag af
principperne i bilag I, de fælles mere bindende forpligtelser i bilag II samt forslagene til forvaltning i bilag III,
FORELÆGGER
inden Rådets vedtagelse af afgørelsen om etablering af PESCO en national gennemførelsesplan, der viser
deres evne til at overholde de mere bindende forpligtelser i bilag II.
Udfærdiget i Bruxelles den trettende november to tusind og sytten.
* Irland underrettede den 7. december 2017 Rådet og den højtstående repræsentant om, at det agter at deltage i PESCO,
og tilsluttede sig denne fælles underretning.
* Den Portugisiske Republik underrettede den 7. december 2017 Rådet og den højtstående repræsentant om, at den
agter at deltage i PESCO, og tilsluttede sig denne fælles underretning.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0014.png
L 331/70
DA
Den Europæiske Unions Tidende
BILAG I — PRINCIPPER FOR PESCO
14.12.2017
Artikel 42 og 46 i traktaten om Den Europæiske Union og protokol nr. 10 til traktaten muliggør et »permanent
struktureret samarbejde«. Det kan kun aktiveres en gang og etableres ved en afgørelse, som Rådet vedtager med
kvalificeret flertal for at samle alle de medlemsstater, der ønsker det, på forsvarsområdet, og »som opfylder højere
kriterier for militær kapacitet«, og som har indgået »mere bindende forpligtelser med henblik på mere krævende
opgaver« og operationer.
PESCO er en ambitiøs, bindende og inklusiv europæisk retlig ramme for investeringer i sikkerhed for og forsvar af EU's
område og dets borgere. PESCO udgør også en vigtig politisk ramme for alle medlemsstater til at forbedre deres
respektive militære aktiver og forsvarskapaciteter gennem velkoordinerede initiativer og konkrete projekter, som er
baseret på mere bindende forpligtelser. Forbedrede forsvarskapaciteter i EU-medlemsstaterne også vil gavne NATO. De
vil styrke den europæiske søjle inden for alliancen og NATO og er en respons på gentagne krav om øget transatlantisk
byrdefordeling.
PESCO er et afgørende skridt i retning af at styrke den fælles forsvarspolitik. Det kan indgå som et element i den mulige
udvikling hen imod et fælles forsvar, hvis Rådet med enstemmighed træffer afgørelse herom (jf. artikel 42, stk. 2, i TEU).
En langsigtet vision for PESCO kunne være at nå frem til en sammenhængende fuldspektret styrkepakke —
i komplementaritet med NATO, som fortsat vil være hjørnestenen i et kollektivt forsvar for dets medlemmer.
Vi anser et inklusivt PESCO for at være det vigtigste instrument til at fremme fælles sikkerhed og forsvar på et område,
hvor der er behov for en højere grad af sammenhæng, kontinuitet, samordning og samarbejde. Europæiske tiltag med
henblik herpå skal samles, koordineres og være relevante og skal baseres på politiske retningslinjer, der er vedtaget
i fællesskab.
PESCO udgør en troværdig og bindende retlig ramme inden for EU's institutionelle rammer. De deltagende
medlemsstater vil overholde deres bindende forpligtelser og bekræfter dermed, at etableringen og gennemførelsen af det
permanente strukturerede samarbejde vil blive iværksat i fuld overensstemmelse med bestemmelserne i TEU og de
tilhørende protokoller og under overholdelse af medlemsstaternes forfatningsbestemmelser.
Den bindende karakter af PESCO's forpligtelser vil blive sikret via en årlig regelmæssig evaluering, der foretages af
Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og sikkerhedspolitik, støttet navnlig af Det Europæiske
Forsvarsagentur (EDA) for så vidt angår kapacitetsudviklingsaspekter (som beskrevet især i artikel 3 i protokol nr. 10) og
af EU-Udenrigstjenesten, herunder EUMS og andre FSFP-strukturer for så vidt angår de operationelle aspekter af PESCO.
Unionen kan via PESCO arbejde hen imod en sammenhængende fuldspektret styrkepakke, da PESCO vil tilføje top-
down-samordning og vejledning til eksisterende eller fremtidige bottom-up-baserede strukturer og bestræbelser.
PESCO ville give medlemsstaterne mulighed for at forbedre forsvarskapaciteter gennem deltagelse i velkoordinerede
initiativer og konkrete fælles projekter og for derved potentielt at udnytte eksisterende regionale klynger. Deltagelse
i PESCO er frivillig og berører ikke den nationale suverænitet.
Et inklusivt PESCO er et stærkt politisk signal til vores borgere og omverdenen om, at regeringerne i EU's medlemsstater
tager fælles sikkerhed og forsvar alvorligt og fremmer det. For EU's borgere betyder det større sikkerhed og er et klart
tegn på alle medlemsstaternes vilje til at fremme fælles sikkerhed og forsvar med henblik på at nå de mål, der er fastsat
i EU's globale strategi.
PESCO vil være resultatorienteret og bør give mulighed for mærkbare fremskridt med hensyn til investeringsudgifter til
militært udstyr, samarbejde om kapacitetsudviklingsmål og adgang til deployerbare forsvarskapaciteter til kombinerede
missioner og operationer i anerkendelse af princippet om kun ét sæt styrker. Den vigtigste drivkraft for PESCO's
kapacitetsudvikling vil være afhjælpningen af de kapacitetsmangler, der vedrører EU's ambitionsniveau og den fælles
sikkerheds- og forsvarspolitiks mål og prioriteter.
PESCO's »inklusive« og »modulære« karakter som beskrevet af Det Europæiske Råd i december 2016 må ikke føre til et
lavere samarbejdsniveau. Målet om et »ambitiøst« PESCO understreger behovet for, at alle de heri deltagende
medlemsstater overholder en fælles liste af mål og forpligtelser. Som Det Europæiske Råd i juni 2017 mindede om, er
PESCO »inklusivt og ambitiøst«.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0015.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 331/71
Følgende liste over forpligtelser skal bidrage til at nå EU's ambitionsniveau som fastsat i Rådets konklusioner af
14. november 2016, som Det Europæiske Råd godkendte i december 2016, og dermed styrke både borgernes og EU's
strategiske autonomi.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0016.png
L 331/72
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
BILAG II — LISTE OVER AMBITIØSE OG MERE BINDENDE FÆLLES FORPLIGTELSER PÅ DE FEM OMRÅDER, DER
ER FASTLAGT I PROTOKOL NR. 10, ARTIKEL 2
»a) fra og med Lissabontraktatens ikrafttrædelse at samarbejde med henblik på at nå de aftalte mål for niveauet for investerings­
udgifter til forsvarsmateriel og til at tage disse mål op til vurdering med jævne mellemrum på baggrund af sikkerhedssituationen
og Unionens internationale ansvar.«
På grundlag af
de kollektive benchmarks, der blev identificeret i 2007,
påtager de deltagende medlemsstater sig
følgende forpligtelser:
1.
2.
Regelmæssigt at øge forsvarsbudgetterne i faste priser for at nå de aftalte mål.
Gradvist og på mellemlang sigt at øge udgifterne til forsvarsinvesteringer til 20 % af de samlede forsvars­
udgifter (kollektivt benchmark) med henblik på at afhjælpe strategiske kapacitetsmangler ved at deltage
i projekter i overensstemmelse med CDP og den samordnede årlige gennemgang vedrørende forsvar
(CARD).
At styrke fælles, samarbejdsbaserede projekter omhandlende strategiske forsvarskapaciteter. Sådanne
fælles, samarbejdsbaserede projekter bør støttes via Den Europæiske Forsvarsfond, hvis det er nødvendigt
og hensigtsmæssigt.
At øge andelen af udgifter til forsvarsforskning og -teknologi med henblik på at nærme sig de 2 % af de
samlede forsvarsudgifter (kollektivt benchmark).
At indføre en regelmæssig gennemgang af disse forpligtelser (med henblik på Rådets godkendelse).
3.
4.
5.
»b) så vidt muligt at tilnærme deres forsvarsinstrumenter til hinanden, især ved at harmonisere fastlæggelsen af de militære be­
hov, ved at samle og eventuelt specialisere deres forsvarsaktiver og -kapaciteter og ved at fremme samarbejde inden for uddannelse
og logistik.«
6.
At spille en væsentlig rolle i forbindelse med kapacitetsudvikling inden for EU, herunder inden for rammerne af
CARD, med henblik på at sikre tilgængeligheden af de nødvendige kapaciteter til at nå ambitionsniveauet i Europa.
At forpligte sig til at støtte CARD i videst muligt omfang og samtidig anerkende den frivillige karakter af revisionen
og de deltagende medlemsstaters individuelle begrænsninger.
At forpligte sig til, at en fremtidig europæisk forsvarsfond inddrages intensivt i multinationale indkøb med påvist
EU-merværdi.
At forpligte sig til at udarbejde harmoniserede krav til alle kapacitetsudviklingsprojekter, som alle de
deltagende medlemsstater er enige om.
7.
8.
9.
10. At forpligte sig til at overveje fælles udnyttelse af eksisterende kapaciteter for at optimere de tilgængelige
ressourcer og forbedre deres samlede effektivitet.
11. At forpligte sig til at sikre en øget indsats inden for samarbejdet om cyberforsvar.
»c) at træffe konkrete foranstaltninger for at øge deres styrkers disponibilitet, interoperabilitet, fleksibilitet og deployeringsevne,
navnlig ved at fastlægge fælles mål med hensyn til styrkeprojektion, herunder ved eventuelt at revidere deres nationale beslutnings­
procedurer«.
12. Med hensyn til styrkernes disponibilitet og deployeringsevne forpligter de deltagende medlemsstater sig
til:
at stille formationer til rådighed, der er strategisk deployerbare, til realiseringen af EU's
ambitionsniveau som supplement til en eventuel deployering af en EU-kampgruppe. Denne forpligtelse
omfatter hverken en beredskabsstyrke, en stående styrke eller en standbystyrke
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0017.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 331/73
at udvikle et solidt instrument (f.eks. en database), der kun er tilgængeligt for deltagende
medlemsstater og bidragydende stater, hvori der kan registreres disponible og umiddelbart
deployerbare kapaciteter med henblik på at lette og fremskynde styrkeopbygningsprocessen
at tilstræbe hasteprocedurer i forbindelse med politiske tilsagn på nationalt plan, herunder eventuel
revision af deres nationale beslutningsprocedurer
i det omfang midlerne og kapaciteterne tillader det at yde betydelig støtte til FSFP-operationer (f.eks.
EUFOR) og -missioner (f.eks. EU-uddannelsesmissioner) — med personel, materiel, uddannelse,
øvelsesstøtte, infrastruktur eller lignende — efter enstemmighed i Rådet med forbehold af andre
afgørelser om bidrag til FSFP-operationer og forfatningsmæssige begrænsninger af nogen art
at yde væsentlig støtte til EU-kampgrupperne ved bekræftelse af bidrag principielt mindst fire år
i forvejen, med en standbyperiode i overensstemmelse med kampgruppekonceptet, pligt til at
gennemføre EUBG-øvelser i forbindelse med EU-kampgruppernes styrkepakke (rammenation) og/eller
til at deltage i disse øvelser (alle EU-medlemsstater, der deltager i EU-kampgrupperne)
at forenkle og standardisere grænseoverskridende militær transport i Europa med henblik på hurtig
deployering af militært materiel og personel.
13. Med hensyn til styrkernes interoperabilitet forpligter de deltagende medlemsstater sig til:
at udvikle deres interoperabilitet ved:
at forpligte sig til at nå til enighed om fælles kriterier for evaluering og validering af EU-
kampgruppernes styrkepakke i overensstemmelse med NATO's standarder og bibeholdelse af
national certificering
at forpligte sig til at nå til enighed om fælles tekniske og operationelle standarder, idet de skal
kunne sikre interoperabilitet med NATO
at optimere de multinationale strukturer: de deltagende medlemsstater kunne forpligte sig til at gå
sammen og spille en aktiv rolle i de vigtigste eksisterende og eventuelle fremtidige strukturer, der
deltager i EU's optræden udadtil på militærområdet (Eurokorpset, Euromarfor, den europæiske
gendarmeristyrke, MCCE/Atares/SEOS).
14. De deltagende medlemsstater vil bestræbe sig på en ambitiøs tilgang til fælles finansiering af militære
CSFP-operationer og -missioner, ud over hvad der fastlægges som fælles udgifter i Rådets afgørelse om
Athena.
»d) at samarbejde for at sikre sig, at de træffer de nødvendige foranstaltninger med henblik på, bl.a. gennem multinationale til­
tag og med forbehold af deres relevante forpligtelser inden for Den Nordatlantiske Traktats Organisation, at afhjælpe de mangler,
der konstateres inden for rammerne af kapacitetsudviklingsmekanismen«.
15. At bidrage til at afhjælpe manglende kapacitet som identificeret i henhold til kapacitetsudviklingsplanen
(CDP) og CARD. Disse kapacitetsprojekter skal øge Europas strategiske uafhængighed og styrke det
europæiske forsvars teknologiske og industrielle basis (EDTIB).
16. Som en prioritet at overveje en europæisk samarbejdsbaseret tilgang med henblik på afhjælpe
kapacitetsmangler, der identificeres på nationalt plan, og generelt kun anvende en rent national tilgang,
hvis en sådan undersøgelse allerede er blevet gennemført.
17. At deltage i mindst ét projekt under PESCO'et, som udvikler eller skaffer kapacitet, der er identificeret
som strategisk relevant af medlemsstaterne.
»e) eventuelt at deltage i udvikling af fælles eller europæiske programmer for større materiel inden for rammerne af Det Europæ­
iske Forsvarsagentur.«
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0018.png
L 331/74
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
18. At forpligte sig til at anvende EDA som det europæiske forum for fælles kapacitetsudvikling og betragte
OCCAR som den foretrukne forvaltningsorganisation for samarbejdsprogrammer.
19. At sikre, at alle de projekter, der vedrører kapaciteter, og som ledes af deltagende medlemsstater, øger den
europæiske forsvarsindustris konkurrenceevne ved hjælp af en passende industripolitik, hvormed
unødvendige overlapninger undgås.
20. At sikre, at samarbejdsprogrammerne — der kun skal være til gavn for enheder, der påviseligt skaber en
merværdi på EU's område — og erhvervelsesstrategierne vedtaget af de deltagende medlemsstater vil have
en positiv indvirkning på EDTIB.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0019.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
BILAG III — FORVALTNING
L 331/75
1.
De deltagende medlemsstater forbliver i centrum af beslutningsprocessen, samtidig med at de samarbejder med den
højtstående repræsentant
PESCO'et er en ramme, der styres af de deltagende medlemsstater og forbliver primært inden for deres ansvarsområde.
Der sikres gennemsigtighed for ikkedeltagende EU-medlemsstater.
For at sikre passende samordning af PESCO'et med den samlede fælles sikkerheds- og forsvarspolitik (FSFP), som
samarbejdet er en integreret del af, inddrages Unionens højtstående repræsentant for udenrigsanliggender og
sikkerhedspolitik fuldt ud i sager, der vedrører PESCO. Den højtstående repræsentant er ansvarlig for forvaltningen af
den årlige evaluering, som Det Europæiske Råd har ønsket, og som er fastlagt i del 4 nedenfor. EU-Udenrigstjenesten,
herunder EU's Militærstab (EUMS) og EDA skal fungere som sekretariat for PESCO'et i tæt samarbejde med vicegeneral­
sekretæren for FSFP og kriserespons i Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (EU-Udenrigstjenesten).
I overensstemmelse med artikel 3 i protokol nr. 10 til TEU og Rådets afgørelse om oprettelse af Det Europæiske
Forsvarsagentur skal EDA støtte den højtstående repræsentant for så vidt angår PESCO'ets kapacitetsudviklingsaspekter.
EU-Udenrigstjenesten skal støtte den højtstående repræsentant, navnlig i forbindelse med PESCO'ets operationelle
aspekter, herunder gennem EU's Militærstab og andre FSFP-strukturer.
Det bemærkes, at i henhold til art. 41, stk. 1, i TEU, afholdes »institutionernes administrationsudgifter i forbindelse med
iværksættelsen af dette kapitel over Unionens budget«.
2.
Forvaltningen omfatter to forvaltningsniveauer med et overordnet niveau, som har ansvaret for vedligeholdelse af
PESCO'ets sammenhæng og ambitionsniveau, suppleret af særlige forvaltningsprocedurer for PESCO-projekter
2.1. Det overordnede niveau skal være ansvarligt for sammenhængen i og den troværdige gennemførelse af
PESCO'et
Det skal baseres på eksisterende strukturer. Når EU's udenrigs- og forsvarsministre mødes i en fælles samling i Rådet for
Udenrigsanliggender/forsvar (normalt to gange om året), kan de beskæftige sig med PESCO-spørgsmål. Når Rådet mødes
for at behandle PESCO-spørgsmål, er stemmerettighederne forbeholdt repræsentanterne for de deltagende medlemsstater.
Ved denne lejlighed kan de deltagende medlemsstater med enstemmighed vedtage nye projekter (i overensstemmelse
med artikel 46, stk. 6, i TEU), modtage evalueringer om deltagende medlemsstaters indsats, navnlig dem, der er
beskrevet i del 3 i dette bilag, og kan således bekræfte deltagelsen af en anden medlemsstat med kvalificeret flertal efter
høring af den højtstående repræsentant i overensstemmelse med artikel 46, stk. 3, i TEU.
Som en sidste udvej kan Rådet suspendere en medlemsstats deltagelse, hvis denne ikke længere opfylder kriterierne,
såfremt der i forvejen er givet en klart defineret tidsramme for individuelle hørings- og reaktionsforanstaltninger, eller
såfremt den ikke længere er i stand til eller villig til at opfylde PESCO-tilsagnene og -forpligtelserne i overensstemmelse
med artikel 46, stk. 4, i TEU.
Relevante eksisterende forberedende organer i Rådet samles i »PESCO-format«, dvs. med alle EU's medlemsstater til stede,
men efter en ordning, der afspejler, at det kun er de deltagende medlemsstater, der har stemmeret i Rådet. Der kan
indkaldes til møder i PSC i »PESCO-format« for at behandle spørgsmål af fælles interesse blandt de deltagende
medlemsstater, planlægge og drøfte projekter eller drøfte nye PESCO-medlemskaber. Dens arbejde understøttes af møder
i den politiske overvågningsgruppe i PESCO-format. EU's Militærkomité indkaldes også i PESCO-format og anmodes
navnlig om militær rådgivning. Desuden kan der kun afholdes uformelle møder med de deltagende medlemsstater.
2.2. Forvaltning af projekter
2.2.1. PESCO-projektkontrol skal baseres på en evaluering foretaget af den højtstående repræsentant med hjælp fra EU-
Udenrigstjenesten, EUMS og EDA, og udvælgelsen af projekter vil kræve en rådsafgørelse
Deltagende medlemsstater kan frit foreslå projekter, som de måtte finde nyttige for PESCO'et. De skal offentliggøre
formålet med dem for at samle støtte og i fællesskab indsende projekter til PESCO-sekretariatet og samtidig dele dem
med alle deltagende medlemsstater.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0020.png
L 331/76
DA
Den Europæiske Unions Tidende
14.12.2017
Projekterne skal bidrage til overholdelsen af de forpligtelser, der er omhandlet i bilag II til meddelelsen, hvoraf mange
kræver udvikling eller levering af kapaciteter, som medlemsstaterne har identificeret som strategisk relevante, hvis EU-
merværdi der er almindelig enighed om, og hvoraf mange kræver omfattende støtte inden for rammerne af de
disponible midler og kapaciteter til FSFP-operationer (EUFOR) og missioner (f.eks. EU's uddannelsesmissioner)
i overensstemmelse med artikel 42, stk. 6, i TEU.
For at sikre sammenhæng og konsekvens mellem forskellige PESCO-projekter foreslår vi et begrænset antal projekter, der
specifikt er målrettet mod missioner og operationer i overensstemmelse med EU's ambitionsniveau. Andre projekter kan
støtte disse projekter ved at spille en fremmende og formidlende rolle. Projekterne skal grupperes i overensstemmelse
hermed.
PESCO-sekretariatet koordinerer evalueringen af projektforslag. Med hensyn til projekter vedrørende kapacitetsudvikling
sikrer EDA, at der ikke sker overlapning med eksisterende initiativer, også i andre institutionelle sammenhænge. Hvad
angår projekterne med fokus på operationer og missioner evaluerer EUMS overensstemmelse med og bidrag til EU's og
dets medlemsstaters operationelle behov. På denne baggrund vil den højtstående repræsentant fremlægge en henstilling
med de mest ambitiøse projektforslag, som bidrager til EU's ambitionsniveau, og som er bedst egnede til at fremme
Europas strategiske uafhængighed. Projektporteføljen skal afspejle en passende balance mellem projekter, der i højere
grad falder inden for området kapacitetsudvikling, og projekter, der i højere grad falder inden for området operationer
og missioner.
Den højtstående repræsentants henstilling skal give input, så Rådet kan træffe beslutning om listen over PESCO-projekter
inden for rammerne af PESCO'et efter EUMC's militære rådgivning i PESCO-format og via PSC i PESCO-format. Rådet
træffer afgørelse med enstemmighed opnået blandt de deltagende medlemsstaters repræsentanters stemmer i henhold til
artikel 46, stk. 6, i TEU.
Ikkedeltagende EU-medlemsstater kan altid tilkendegive deres hensigt om at deltage i projekter ved at binde sig til
forpligtelserne og tilslutte sig PESCO'et.
Tredjelande kan undtagelsesvis indbydes af projektdeltagerne i overensstemmelse med generelle ordninger, som Rådet på
et senere tidspunkt træffer afgørelse om i overensstemmelse med artikel 46, stk. 6, i TEU. De vil skulle levere en
væsentlig merværdi til projektet, bidrage til en styrkelse af PESCO'et og FSFP og opfylde mere krævende forpligtelser.
Dette tillægger ikke disse tredjelande beføjelser til at træffe beslutninger om forvaltningen af PESCO'et. Desuden vil Rådet
i en PESCO-sammensætning afgøre, om betingelserne i de generelle ordninger overholdes af hvert enkelt tredjeland, der
indbydes af de respektive projektdeltagere.
2.2.2. Projektforvaltningen ligger i første instans hos de deltagende medlemsstater
Når Rådet træffer beslutning om listen over PESCO-projekter, skal det også have en liste over de deltagende
medlemsstater, der er forbundet med et projekt. De medlemsstater, der deltager i et projekt, vil kollektivt have forelagt
projektet på forhånd.
Deltagende medlemsstater, der er forbundet til et projekt, bliver indbyrdes, ved enstemmighed, enige om de nærmere
bestemmelser for og omfanget af deres samarbejde, herunder det bidrag, der er nødvendigt for at tilslutte sig projektet.
De fastlægger reglerne med henblik på forvaltning af projektet og træffer en beslutning om optagelse af yderligere
deltagende medlemsstater under projektforløbet, med status af deltager eller med observatørstatus. Imidlertid bør der
udvikles et fælles sæt forvaltningsregler, der kan tilpasses de enkelte projekter. Dette vil sikre en form for standardisering
i forvaltningen på tværs af alle projekter og lette deres iværksættelse. Navnlig for projekter vedrørende kapacitets­
udvikling henhører projektforvaltningen (specifikationer, opkøbsstrategi, valg af forvaltningsorganet, udvælgelse af
industrivirksomheder osv.) fortsat udelukkende under de deltagende medlemsstater, der er tilknyttet projektet.
Deltagende medlemsstater underretter ikkedeltagende medlemsstater om projekter, hvis det er relevant.
3.
En præcis trinvis tilgang med realistiske og bindende målsætninger for hver fase
De forpligtelser, som de deltagende medlemsstater påtager sig, overholdes gennem nationale bestræbelser og konkrete
projekter.
En realistisk trinvis tilgang er nøglen til at bevare deltagelsen af en fortrop af medlemsstater i PESCO'et og dermed sikre
principperne om ambition og inklusivitet. De deltagende medlemsstater vil arbejde hen imod overholdelsen af alle deres
forpligtelser, så snart PESCO'et lanceres officielt, men nogle forpligtelser kan opfyldes hurtigere end andre. Med henblik
herpå skal en faseinddelt tilgang godkendes af de deltagende medlemsstater.
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om de juridiske forpligtelser Danmark vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet i tilfælde af, at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, til forsvarsministeren, kopi til udenrigsministeren
2567774_0021.png
14.12.2017
DA
Den Europæiske Unions Tidende
L 331/77
Faserne vil tage hensyn til andre planlagte begivenheder (såsom gennemførelsen af den europæiske forsvarshandlingsplan,
lanceringen af den næste flerårige finansielle ramme i 2021 og de tilsagn, som medlemsstaterne allerede har påtaget sig
i forbindelse med andre rammer). To respektive faser (2018-2021 og 2021-2025) giver mulighed for planlægning af
forpligtelser. Efter 2025 foretages der en gennemgang. Med henblik herpå vurderer de deltagende medlemsstater
opfyldelsen af alle PESCO-forpligtelser og træffer beslutning om nye forpligtelser med henblik på indledningen af en ny
fase hen imod europæisk sikkerheds- og forsvarsintegration.
4.
Forvaltningen af PESCO'et forudsætter en veltilrettelagt og ambitiøs evalueringsmekanisme baseret på nationale
gennemførelsesplaner
Alle deltagende medlemsstater optræder som garantstater, og den højtstående repræsentant aflægger rapport om
opfyldelsen af forpligtelserne i overensstemmelse med princippet om regelmæssig evaluering, jf. protokol nr. 10
(artikel 3). Den bindende karakter og troværdigheden af de forpligtelser, som medlemsstaterne er nået til enighed om,
sikres gennem en tostrenget evalueringsmekanisme:
4.1. Den »nationale gennemførelsesplan«
For at påvise hver af de deltagende medlemsstaters evne og vilje til at overholde de aftalte forpligtelser, forpligter disse
sig til, inden vedtagelsen af Rådets afgørelse om oprettelsen af PESCO'et, at fremlægge en national gennemførelsesplan,
der redegør for deres evne til at overholde de bindende forpligtelser. Af hensyn til gennemsigtigheden får alle deltagende
medlemsstater adgang til disse gennemførelsesplaner.
Der gennemføres årligt en evaluering af, hvorvidt de deltagende medlemsstater overholder de aftalte forpligtelser på
grundlag af de nationale gennemførelsesplaner, gennem PESCO-sekretariatet under den højtstående repræsentants ansvar
(med støtte fra EDA, for så vidt angår investeringer i forsvar og kapacitetsudvikling, og med støtte fra EU-Udenrigs­
tjenesten, herunder EUMS, for så vidt angår de operationelle aspekter). Under Rådets ansvar sendes denne evaluering til
PSC (i PESCO-format) og til EUMC (i PESCO-format) med henblik på rådgivning herfra.
Bedømmerne skal fokusere på troværdigheden af PESCO-forpligtelserne ved at gennemgå medlemsstaternes nationale
gennemførelsesplaner, faktuelle bestemmelser og bidrag til projekter.
Efter iværksættelsen af PESCO'et ajourfører de deltagende medlemsstater i givet fald deres nationale gennemførelsesplaner
på grundlag af den trinvise tilgang.
Ved begyndelsen af hver fase redegøres der mere detaljeret gennem mere præcise mål, der fastlægges blandt de
deltagende medlemsstater for at lette evalueringsprocessen.
4.2. En årlig og en strategisk gennemgang ved udløbet af hver fase
Mindst en gang om året modtager den fælles samling i Rådet for Udenrigsanliggender/forsvar en rapport fra den
højtstående repræsentant, baseret på bidrag fra EDA (i overensstemmelse med artikel 3 i protokol nr. 10) og EU-
Udenrigstjenesten, herunder EUMS. I denne årlige rapport gennemgås status for PESCO'ets gennemførelse, herunder hver
deltagende medlemsstats overholdelse af sine forpligtelser i overensstemmelse med dens nationale gennemførelsesplan.
Denne rapport skal efter EUMC's rådgivning tjene som grundlag for Rådets henstillinger og afgørelser vedtaget i medfør
af artikel 46 i TEU.
Ved udløbet af hver fase (2021; 2025) foretages der en strategisk gennemgang med henblik på at evaluere overholdelsen
af de forpligtelser, der efter planen skulle være opfyldt i denne fase, og med henblik på at træffe afgørelse om
iværksættelse af næste fase samt, hvis det er nødvendigt, opdatere forpligtelserne for den næste fase.