Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Søren Søndergaard (EL) har den 20. april 2022
stillet følgende spørgsmål nr. 190, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 190:
Ministeren bedes redegøre for de juridiske forpligtelser, som Danmark
vil blive underlagt, hvis vi tilslutter os PESCO-samarbejdet, i tilfælde af,
at forsvarsforbeholdet ophæves den 1. juni 2022, herunder liste juridi-
ske forpligtelser med udgiftsmæssig effekt.
Dato:
Enhed:
Sagsnr.:
Dok.nr.:
Bilag:
2. maj 2022
TIJ
2022/003358
382428
1
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 9
1060 København K
Tlf.: +45 7281 0000
Fax: +45 7281 0300
www.fmn.dk
EAN: 5798000201200
CVR: 25 77 56 35
Svar:
Hvis forsvarsforbeholdet afskaffes ved folkeafstemningen den 1. juni
2022 anbefaler regeringen, at Danmark indgår i PESCO-samarbejdet.
Der skal dog træffes selvstændig beslutning herom, herunder ved ind-
dragelse af Folketinget.
PESCO-samarbejdet er forankret i Traktaten om Den Europæiske Uni-
on. En rådsafgørelse fastlægger samarbejdets nærmere indhold. Der er
derfor en juridisk ramme om samarbejdet, idet deltagelse i PESCO er
frivilligt og grundlæggende har en mellemstatslig karakter.
Rådsafgørelsen, der fastlægger PESCO-samarbejdets nærmere indhold,
indeholder en liste over
20 ”mere bindende fælles forpligtelser”, som
deltagende lande påtager sig at gennemføre på sigt. PESCO-
samarbejdet indebærer således en række forpligtelser, uden at der i
den sammenhæng opstilles en skarp sondring mellem det juridiske og
det politiske. Flere af disse forpligtelser er således bredt formuleret og
har mest karakter af hensigtserklæringer. Ved deltagelse i PESCO-
samarbejdet vil der imidlertid være en politisk forventning om, at
Danmark søger at leve op til forpligtelserne. Der er således et årligt
tilsyn med landenes fremskridt på de enkelte forpligtelser, som
–
ved
beslutning af de øvrige lande
–
kan føre til suspension af PESCO, hvis
et land ikke lever op til sine forpligtelser. EU-Domstolen har ikke en
rolle i den forbindelse.
De 20 PESCO-forpligtelser fremgår af bilag II (side 16-18) til vedlagte
rådsafgørelse (FUSP) 2017/2315 af 11. december 2017.
Side 1 af 2