UDLEVERINGSNOTAT fra ministeren for udviklingssamarbejde
Redegørelse for EU’s arkitektur for udviklingsfinansiering og
udvik-
lingsfinansielle instrumenter
Problem/Formål
Folketingets europaudvalgsmedlem, Rasmus Nordqvist (SF), har udbedt sig et notat,
der redegør for EU’s
arkitektur for udviklingsfinansiering og udviklingsfinansielle in-
strumenter, herunder regeringens holdning til anbefalingerne fra højniveaugruppen.
Baggrund
Arbejdet med reformen af
EU’s udviklingsfinansielle arkitektur (EFAD)
har stået på
siden 2018, hvor forhandlingerne om den flerårige finansielle ramme (MFF) blev en
naturlig anledning til at tage fat på ønsket om at adressere udfordringer med systemet.
I april 2019 nedsatte Rådet på fransk-tysk foranledning en Højniveaugruppe af Vise
Personer (HVP) inklusiv med dansk deltagelse og med mandat til at foretage en uvildig
vurdering af EU’s arkitektur for
udviklingsfinansiering og nuværende udviklingsfinan-
sielle instrumenter forvaltet af hhv. Kommissionen, Den Europæiske Investeringsbank
(EIB) og Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD). Rapporten
blev offentliggjort 8. oktober 2019. I rapporten vurderede HVP, at udviklingsfinansie-
ringen var ineffektiv på en række områder. EU råder eksempelvis over vigtige finan-
sielle institutioner, men disse bidrager ikke i tilstrækkelig grad til at tackle de store eks-
terne klima- og udviklingsmæssige udfordringer, som EU står overfor. HVP-rapporten
fandt ligeledes, at det nuværende system er præget af uigennemskuelighed og stærke
institutionelle særinteresser, der skaber fragmentering og overlap. Lignende vurderin-
ger blev
fremsat i den såkaldte ”Camdessus Rapport” i 2010.
HVP-rapporten indeholdt en række kortsigtede anbefalinger og tre langsigtede scena-
rier. De kortsigtede anbefalinger indebærer, at der skal skabes stærke udviklingspoliti-
ske kompetencer i EU. Det skal bl.a. ske ved, at Rådet og Det Europæiske Råd styrker
ejerskabet for udviklingspolitikken, at Kommissionen får en større synlig og koordine-
rende rolle inden for udviklingsfinansiering samt, at der laves en overordnet branding
og fortælling om EU’s globale strategi
og relateret udviklingsfinansiering. HVP-rap-
porten vurderede tre mulige, langsigtede alternative optioner for at oprette en ny Eu-
ropæisk Bank for Klima og Bæredygtig Udvikling ("European Climate and Sustainable
Development Bank", ECSDB):
1) At gøre EBRD til anker for ECSDB, så EBRD’s
og EIB’s udviklingsfinansielle
aktiviteter samles i EBRD-regi.
2) At oprette en helt ny bank med blandet ejerskab fra EIB, Kommissionen og
EBRD samt EU-landene
og udfase EIB og EBRD’s låneaktiviteter
uden for
EU.
3) At oprette et datterselskab under EIB, der fungerer som ECSDB, med gradvis
udfasning af EBRD-aktiviteter. HVP-rapporten opfordrede til, at der udføres
detaljerede analyser af gennemførligheden af de tre optioner, der kan danne
grundlag for senere politiske drøftelser.
Dato:
30 april 2022
Sagsnummer:
2022-14058