Europaudvalget 2021-22
EUU Alm.del
Offentligt
2552658_0001.png
Ministeren
Europaudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af fredag den 4. marts 2022 har Europaudvalget efter ønske fra Eva Kjer
Hansen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
EUU alm. del
Spørgsmål 104
I forlængelse af udenrigsministerens svar på spørgsmål 95 (EUU, alm del, folke-
tingsåret 2021-22) bedes ministeren oplyse, hvilke konkrete indsatser, regeringen
har sat i værk eller planlægger at sætte i værk for at styrke danske unges tysk-
kundskaber, og hvilke konkrete mål, regeringen forventer at opnå med disse
Svar
Jeg er, ligesom udenrigsministeren, glad for, at regeringen og Folketingets partier
er enige om vigtigheden af det dansk-tyske samarbejde. Tyskland er en nær sam-
arbejdspartner for Danmark. Både historisk, kulturelt og økonomisk har vi tætte
bånd.
Det tætte og gode forhold mener jeg, som uddannelses- og forskningsminister, at
vi skal bevare og udbygge. Derfor er det vigtigt, at mange danskere kan tale og
forstå det tyske sprog og den tyske kultur. Det forudsætter en stærk sproglig føde-
kæde i vores uddannelsessystem, og at vi får genskabt respekten om fremmed-
sprog som kompetence.
Netop for at styrke det tyske sprog indgik regeringen i december 2021 sammen
med alle Folketingets partier en aftale, der tilfører tysk- og franskområdet 40 mio.
kr.
Med aftalen får lærerstuderende, der har tysk og fransk som undervisningsfag,
bedre muligheder for at få trænet deres sproglige færdigheder. Professionshøjsko-
lerne får midler til at tilbyde intensive sproglærings- og sprogtræningsforløb. Og vi
har afsat midler til, at professionshøjskolerne kan oprette samarbejdsaftaler med
praktikskoler i tysk- og fransktalende lande.
I aftalen har vi også prioriteret midler til, at de universiteter, der udbyder både ba-
chelor- og kandidatuddannelser i tysk og fransk, kan give de studerende væsentlig
31. marts 2022
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
301991
Side 1/2
EUU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 104: Spm. om, hvilke konkrete indsatser, regeringen har sat i værk eller planlægger at sætte i værk for at styrke danske unges tyskkundskaber, til uddannelses- og forskningsministeren, kopi til udenrigsministeren
2552658_0002.png
flere undervisningstimer, og derigennem bedre muligheder for at træne deres
sprogfærdigheder.
Og endelig har vi i aftalen afsat midler til, at universitetsstuderende på ikke-sprog-
uddannelser tilbydes særlige forløb, hvor de kan styrke deres sprogkompetencer i
sammenhæng med deres kernefaglighed.
Jeg mener, at det er en rigtig god aftale, som jeg forventer vil give flere stude-
rende mulighed for at udvikle og forberede deres praktiske sprogfærdigheder. Men
både regeringen og aftalepartierne er opmærksomme på, at vi ikke løser alle ud-
fordringerne på sprogområdet med denne aftale.
Jeg følger derfor arbejdet med sprogområdet løbende, herunder initiativerne i den
nuværende sprogstrategi fra 2017. Med den nuværende sprogstrategi er der bl.a.
oprettet et Nationalt Center for Fremmedsprog, som løbende udarbejder rapporter
og analyser, der kan gøre os klogere på sprogområdet, og de muligheder og ud-
fordringer der knytter sig til det videregående uddannelsessystem. Følgegruppen
til sprogstrategien forventes desuden i løbet af foråret 2022 at offentliggøre deres
første rapport, hvor de gør status på sprogområdet og initiativerne i sprogstrate-
gien.
Der pågår dermed en række indsatser med det mål at styrke sprogområdet i høj
grad med fokus på tysk.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 2/2