Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2497887_0001.png
Samråd i ERU d. 7 december 2021
Samrådsspørgsmål I -O
[DET TALTE ORD GÆLDER]
[Indledning]
Tusind tak for muligheden for at få den her snak.
Og jeg bare starte med at sige, noget som både børne- og
undervisningsministeren, og jeg selv, og hele regeringen
går i virkeligheden meget op i, hvordan vores børn og
unge trives, ikke mindst i lyset af, at vi er i en tid, hvor
tech-giganter og sociale medier, fylder mere og mere.
Så jeg synes, det er rigtig godt, at vi har mulighed for at
tage denne snak i dag, og jeg er også glad for, at det er
noget, man bredt kan spore en opbakning i Folketinget til,
at vi gør, hvad vi kan for at passe på vores børn og unge.
Så jeg tror faktisk, at vi er rigtig meget enige i, at der skal
ske noget her, og så må vi jo komme ned i, hvad det kon-
kret er.
Derfor tænker jeg også, at det i dag vi har mulighed for
at lægge frem, hvad vi har planlagt fra regeringens side,
og få en snak om,
hvad der så yderligere kan gøres for, at få vores tech-gi-
ganter til at tage et større ansvar for vores børn og unges
trivsel online.
Vi har et fælles ansvar for at passe på vores børn og unge,
når de færdes online. Og de forslag, som regeringen har
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
præsenteret, det er selvfølgelig kun de første skridt i den
rigtige retning.
Og nogle løsninger undersøger vi nationalt, mens andre
løsninger, helt oplagt, skal findes i et europæisk samar-
bejde, når vi skal bokse med tech-giganterne
Jeg vil først give minbesvarelse af spørgsmålene. Jeg skal
nok gøre det, så kort jeg kan, men det er ikke så tit, at
man har syv samrådsspørgsmål til besvarelse på en gang
Så tilgiv mig, hvis minutterne går lidt udover de vanlige
ti minutter, som formanden plejer at give mig, når vi er
her i lokalet, og så vil børne- og undervisningsministeren
sige lidt om de dele af spørgsmålene, som vedrører hen-
des område bagefter.
[Spørgsmål I]
Ministrene bedes redegøre for, i hvilket omfang elementerne i
beslutningsforslag nr. B 54, Forslag til ny lov om digital børne-
beskyttelse, som beskytter børns færden på internettet (SF), fol-
ketingsåret 2020-21 (https://www.ft.dk/samling/20201/beslut-
ningsforslag/B54/beretning.htm) er omfattet i regeringens ud-
spil ”Tech-giganter:
mere retfærdig konkurrence og bedre for-
brugerbeskyttelse”, 2021 og ”Sociale mediers ansvar –
skær-
pede krav til sociale medier og digital dannelse af børn og
unge”, august 2021.
Men lad os hoppe ud det, i spørgsmål I, der bliver jeg
spurgt til det her beslutningsforslag 54 og regeringens to
udspil om tech-giganter og sociale medier.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Og jeg kan starte med at oplyse, at vi i de to udspil stram-
mer kravene til både tech-giganter og sociale medier.
Det er udspil til fælles formål, at tech-giganterne og de
sociale medier skal tage et langt større ansvar for deres
platforme og i højere grad underlægges demokratisk
kontrol.
Begge udspil de understøtter også vores mål om, at vi
passer bedre på vores børn online.
Og i udspillet om de
sociale medier,
der vil vi styrke ind-
satsen mod ulovligt indhold på sociale medier samt
styrke børn og unges digitale dannelse, hvor vi i starten
af næste bl.a. vil fremsætte en ny SoMe-lov og også har
ændret i markedsføringsloven.
Og som sagt, så er der ingen af os, der ser udspillene som
løsningen på alt, men som de første vigtige og rigtige
skridt på vejen.
Vi er fra regeringens side enig i at gøre mere for børn og
unge på det digitale område. Og vi er meget lydhøre
overfor andre forslag og input, som måtte komme fra øv-
rige partier og interessenter, og vi tager gerne politiske
drøftelser også om konkrete forslag, som det også var
forsøgt til at fremgå af B54 beretningen.
Tech-dagsordenen rummer utrolig mange forskelligar-
tede problematikker, politiske områder og dilemmaer.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Der er flere planlagte initiativer, som løser generelle pro-
blemstillinger inden for tech-dagsordenen, men som
samtidig også betyder en forbedring for børn og unge på
den samme dagsorden.
Udover de allerede planlagte initiativer på tech-dagsor-
denen, så skal vi både have et fokus på at løse de mere
generelle problemstillinger, men dertil selvfølgelig også
have et fokus på at løse konkrete problemstillinger, som
alene måtte vedrøre børn og unge.
Derfor har regeringen også nedsat en tværministeriel
taskforce, fordi spørgeren kan have ret i, der er faktisk
mange, som har ansvaret for den dagsorden også på tværs
af ministerier, så derfor er der nedsat en tværministeriel
taskforce, som netop løbende skal drøfte og følge op på
regeringens indsats overfor tech-giganterne.
Det er derfor også min vurdering, at det ikke vil være
muligt, og få en samlet drøftelse om alt, hvad der vedrø-
rer børn og unge om børn og unge online i en pulje.
Derfor har vi valgt at holde drøftelserne opdelt ift. de en-
kelte elementer. Det har vi gjort med fx:
o
Diskussion om importøransvar i forbindelse med den
forordning om digitale tjenester, som også bliver
kaldt DSA, Digital Services Act.
o
Så har der været en diskussion, om bedre beskyttelse
af børn og unge ift markedsføring, som var i forbin-
delse med den lov, der hedder L13. den har vi lige
vedtaget som netop er vedtaget.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
o
Og så er der kommende lovforslag, som jeg også
sagde lige før om SoMe. Vores første SoMe-lov i
Danmark, hvor der kommer nogle tidsfrister for ned-
tagning af ulovligt indhold.
Og der er stadigvæk emner, som bliver nævnt i beretnin-
gen til B54, som der bliver henvist til fra spørgerens side,
og som også indgår i Djøfs tech-kommission og i USA's
Kids Act, som vi slet ikke har drøftet endnu, og mere som
lægger foran os
Det skyldes, at vi er i gang med at undersøge forslagene
nærmere både ift. tekniske, juridiske og europæiske
vinkler. Når vi har undersøgt de ting nærmere, så vil vi
selvfølgelig tage en drøftelse herom på et senere tids-
punkt.
Det gælder fx spørgsmålet, som mere eksplicit bliver
nævnt, af Karina Lorentzen om adfærdsdesign. I nogle
henseender bruges det faktisk til beskyttelse af børn og
unge og i andre sammenhænge vurderes det direkte ska-
deligt for børn og unge.
[Spørgsmål J]
Ministrene bedes redegøre for, i hvilket omfang adfærdsdesign
målrettet unge under 18 år er adresseret i regeringens udspil og
regeringens holdning til at forbyde dem.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Og det bringer mig videre til spørgsmål J, hvor jeg er ble-
vet bedt om at redegøre for, i hvilket omfang adfærdsde-
sign målrettet under 18 år er adresseret i de udspil, som
regeringen har lagt frem.
Og som jeg siger, så er vi meget optaget af beskytte unge
under 18, og at adfærdsdesign benyttes på en hensigts-
mæssig og forbrugerbeskyttende måde.
Derfor er vi enige i, at området omkring adfærdsdesign,
og særligt adresseret mod unge under 18, er noget, som vi
skal have undersøges politisk med det mål at gøre hvad vi
kan for at beskytte vores børn og unge.
Adfærdsdesign, hvis der er nogen, der tænker hvad er det,
relaterer sig til farver, bagvedliggende standard-indstil-
linger, mængden af valgmuligheder til rådighed og endda
også hvilke ordlyde, der bliver anvendt i forskellige sam-
menhænge benyttes.
Da Og efter som adfærdsdesign er så mange forskellige
ting, så skal vi have grundigt belyst hvilke dele af ad-
færdsdesign, er det vi finder uhensigtsmæssigt, hvad er
det vi kan afgrænse uden stor mulighed for omgåelse, og
hvad kan vi nationalt i forhold til vores fælles europæiske
regler.
Regeringen er enig i at, at de miljøer vores børn færdes i
online skal være så beskyttende, som det kan lade sig
gøre.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Og derfor arbejder vi også med at beskytte børn mod mål-
rettet brug af uhensigtsmæssig adfærdsdesign, og det
kommer bl.a. til udtryk ved, at vi i europæisk regi arbej-
der for en standardiseret reklamemarkering på digitale
platforme.
Derudover kan jeg også nævne, at vi med vores udspil,
som er vores tech-udspil, har igangsat en stor analyse af,
hvordan forbrugerne generelt påvirkes af indbyggede
pres-salgsteknikker, som uden deres viden påvirker for-
brugerne, som eksempelvis tidspres, information om be-
grænsede mængder tilgængeligt, der er tilgængelig i en
reklame sammenhæng, og det kan være også være andre
ting.
[Spørgsmål K]
Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til en til-
valgsmodel frem for en fravalgsmodel, for så vidt datasamlende
elementer i børneprodukter, og hvordan en sådan realiseres.
Så går jeg videre til spørgsmål K, hvor jeg bliver bedt om
at redegøre for regeringens holdning til en tilvalgsmodel
frem for en fravalgsmodel, for så vidt angår datasamlende
elementer i børneprodukter, og hvordan en sådan realise-
res.
Vi synes, at forslaget som I udtrykker, er interessant i
forhold til at kunne øge forbrugerbeskyttelsen.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Samtidig er det den faglige vurdering, at der er behov for
at få en nærmere undersøgelse af forslaget, før vi lægger
os endelig fast. Men jeg i hvert fald sige, at vi er helt på
linje med støtter intensionen i det, og nu undersøger,
hvilke veje der kan bringes til det fælles mål der er.
[Spørgsmål M]]
Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til en
strømlining af markedsføringsregler, så digitale produkter i hø-
jere grad skal leve op til beskyttelsesniveauet for fysiske produk-
ter.
Så til spørgsmål M, hvor jeg bliver bedt om at redegøre
for regeringens holdning til en strømlining af markedsfø-
ringsregler, så digitale produkter i højere grad skal leve
op til beskyttelsesniveauet for fysiske produkter.
Vi har de sidste mange år set en stigning af digitale pro-
dukter, hvilket også har medført en general udfordring
om, at vi skal have vores digitale produkter til at efterleve
de højere krav, som vi også stiller til fysiske produkter.
Her har tech-virksomhederne bidraget til at øge fokus på
at løse den her problemstilling med den hastighed, som
udvikling af digitale produkter foregår med.
Det kræver en tilgang fra os som politikere om at tænke i
nye løsninger for at sikre at digitale produkter også efter-
lever kravene, som vi er vant til at stille fysiske produkter.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Det jeg kan konkret kan sige, det er at markedsføringslo-
ven, den teknologineutral, som det hedder. Det betyder,
at loven finder anvendelse, uanset hvilket medie markeds-
føringen optræder i, uanset om det er fysiske og det er
online.
Markedsføringsloven den regulerer, hvordan erhvervsdri-
vende markedsfører deres produkter.
Markedsføringsloven har samme beskyttelsesniveau uan-
set medie, men har også et øget beskyttelsesniveau gen-
nem særlige regler for handelspraksis rettet mod børn og
unge og mod særligt sårbare forbrugere.
Handelspraksis mod børn og unge skal således være ud-
formet med særlig hensyntagen til børns og unges natur-
lige godtroenhed og manglende erfaring og kritiske sans,
som bevirker, at de er lettere at påvirke og nemmere at
præge.
Markedsføringsloven indeholder ikke nogen produktspe-
cifikke regler. Hvis der er et særligt beskyttelsesbehov, så
reguleres det i en sektorspecifik lovgivning. Det kunne fx
være fødevarelovgivningen, hvis der er noget på spil den
sammenhæng.
Og jeg vil sige, regering er meget opmærksom på, at børn
og unge er en særlig gruppe, som vi skal passe på. De kan
have svært ved at identificere, at noget er en reklame i
samme grad, som vi voksne er i stand til. Derfor er der
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
risiko for, at børn i højere grad bliver påvirket af markeds-
føringsmæssige virkemidler, som alle vi andre også bliver
udsat for.
Og når man så er på sociale medier skal man være ekstra
opmærksom på indhold, som spredes via sociale medier.
Og det erderfor vi foreslog fra regeringen at skærpe kra-
vene til markedsføring over for børn og unge, herunder
ikke mindst på de sociale medier, ved at vi kunne lave den
her ændring af markedsføringsloven, som lige er blevet
vedtaget sammen med det parlamentariske grundlag og
Alternativet og Frie Grønne. Bestemmelserne om mar-
kedsføring rettet mod børn og unge, og det træder pr. før-
ste nytårsdag 2022, faktisk lige om lidt.
[Spørgsmål N]
Ministrene bedes redegøre for, hvilke yderligere tiltag der med
fordel kan igangsættes for at understøtte, at børn og unge kan
færdes sikkert på internettet, herunder spørgsmålet om en ny lov
om børnebeskyttelse med relevante elementer fra det amerikan-
ske lovforslag KIDS Act (KIDS Act, s. 3411-116th Congres,
2019-2020)
og Djøf’s TechDK Kommission.
Og så til spørgsmål N spørges til KIDS Act fra USA og
Djøfs Tech-kommission, og hvad vi kan igangsætte med
inspiration derfra.
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Både den amerikanske KIDS Act og anbefalingerne fra
Djøfs Tech-kommission indeholdte elementer, der be-
grænser børn og unges eksponering af skadeligt indhold
og skadelige mekanismer på nettet.
Det gælder fx specifikke krav til adfærdsdesign og vane-
dannende mekanismer.
Børn skal ikke udsættes for skadeligt og uegnet markeds-
føring. Derfor er kravene til markedsføring over for børn
og unge, ikke mindst på de sociale medier, netop blevet
skærpet, som jeg har sagt, ved en ændring af markedsfø-
ringsloven.
Det betyder, at handelspraksis rettet mod børn og unge
under 18 år ikke må indeholde omtale af, billeder af eller
henvisninger til andre produkter, der er uegnede for børn
og unge under 18 år. Det kunne fx være kosmetiske be-
handlinger, solarier, slankeprodukter og tatoveringer eller
produkter af seksuel karakter mod betaling
også det der
er i nogen sammenhænge er kendt som sugar-dating.
Derudover er må handelspraksis på sociale medier rettet
mod børn og unge ikke udøves på eller fra profiler på so-
ciale medier, som tilhører eller de fremstår som tilhørende
børn og unge under 15 år, og i øvrigt anvende børn og
unge under 15 år, medmindre anvendelsen indgår i en na-
turlig sammenhæng for at illustrere eller vise et produkt.
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
- Som nævnt, har vi fra regeringen - arbejdet for, at der i
EU-Kommissionens forslag til forordning om digitale tje-
nester,
DSA’en
stilles yderligere krav om tydeliggørelse
af reklame på sociale medier, herunder særligt reklame
rettet mod børn og unge.
Rådets kompromisforslag indeholder derfor også yderli-
gere krav om tydeliggørelse af reklame, herunder at re-
klame skal ske gennem fremtrædende markering. Vi har
fra dansk side arbejdet for, at reklame også skal være
standardiseret, og det fremgår nu, at markering af reklame
må være standardiseret, men det er desværre ikke blevet
et krav.
Derfor mener jeg, at regeringen allerede har taget skridt,
der ligger i tråd med intentionen i både den amerikanske
KIDS Act og Djøfs Tech kommission.
Jeg synes, at der er nogle rigtig spændende elementer i
den amerikanske Kids Act og Djøfs Tech Kommission,
men som jeg sagde tidligere, er den faglige vurdering, at
der er nogle principielle og juridiske spørgsmål, som vi er
nødt til at have belyst, før vi kan hoppe mere detaljeret
ombord i dem.
[Spørgsmål O]
Ministrene bedes redegøre for regeringens holdning til at ind-
føre en frivillig mærkningsordning for retoucherede billeder
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Så går vi til spørgsmål O, hvor jeg bliver bedt om at re-
degøre for regeringens holdning til at indføre en frivillig
mærkningsordning for retoucherede billeder
Regeringen Vi finder fra regeringens side, at det her for-
slag om en frivillig mærkningsordning for retoucherede
billeder er vældig interessant.
Vi har også kigget til Norge, som har en ordning, hvor
der stilles krav om, at billeder der er retoucheret på en
måde, så det ændrer modellens kropsfacon, skal gøre op-
mærksom på det.
Vi er ved at undersøge om og hvordan vi vil kunne gøre
noget lignende i en dansk sammenhæng, der både stem-
mer overens med EU-retten selvfølgelig og vores natio-
nale regler, som vi har på området.
Der findes allerede i dag regler i markedsføringsloven,
der skal sikre, at erhvervsdrivende skal udvise, det der
hedder god skik, og at den markedsføring, man anvender,
ikke må være vildledende.
Og det følger også af markedsføringsloven, at erhvervs-
drivende, der markedsfører sig over for børn og unge,
skal udforme deres markedsføring på en måde, der tager
højde for de særlige beskyttelsesbehov, som de har som
e målgruppe, børn og unge.
Og som nævnt, så har vi netop vedtaget et lovforslag, der
skærper kravene til markedsføring over for børn og unge.
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 94: Spm., om talepapir fra samrådet den 7/12-21 om digital børnebeskyttelse, til erhvervsministeren, kopi til børne- og undervisningsministeren
Retoucheret reklame kan på den måde efter omstændig-
hederne være i strid med markedsføringslovens krav om
god skik og vejledningsforbuddet allerede som det er i
dag, og det vil så i givet fald være Forbrugerombudsman-
den, der skal afgøre, om retoucheret markedsføring er i
strid med markedsføringsloven. Det er for at prøve at give
et billede af, at der allerede i dag er nogen regler, som kan
anvendes i den her sammenhæng, men derfor kigger vi
alligevel til Norge, for at se om vi kan gøre mere.
[Afrunding]
Til sidst, så afslutningsvis vil jeg bare understrege igen,
at vi er totalt på linje både med spørgeren, og så oplever
jeg også mange andre partier i det her spørgsmål, om at
vi skal gøre mere, og vi skal gøre trivslen for vores børn
og unge trivsel på nettet bedre.
Det er samtidig et område, som vi i regeringen med god
støtte fra partier i Folketinget allerede er i godt gang med
at se på.
Og dermed vil jeg ikke sige mere i den her omgang, men
give ordet foreløbig til formanden.
14