Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2493444_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
3. december 2021
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 91 (Alm. del) af 1.
december 2021 stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren sende udvalget sit talepapir fra det lukkede samrådet den 1. decem-
ber 2021 om ECOFIN-rådsmødet den 7. december 2021, jf. ERU alm. del - sam-
rådsspm. U?
Svar
Talepapiret fra samrådet er vedlagt som bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm., om talepapir fra det lukkede samråd den 1/12-21 om ECOFIN-rådsmødet den 7/12-21, til finansministeren
Side 2 af 3
Bilag 1
Tak for denne mulighed for at orientere udvalget om de relevante sager vedr. det
kommende ECOFIN 7. december. Jeg vil redegøre for tre sager, som er uddybet i
notatet til udvalget.
Jeg nævner ikke sagen om status på bankunionen, men Udvalget kan naturligvis
spørge til den.
Ændring af pengeoverførselsforordningen
Jeg vil starte med at orientere om forslaget om at ændre EU’s forordning om op-
lysninger, der skal medsendes ved pengeoverførsler.
Den gældende forordning skal sikre, at pengeoverførsler kan spores fuldt ud. Der
stilles krav om, at betalingsformidlere, fx banker, skal medsende oplysninger om
kunderne, der overfører, og kunderne, der modtager pengeoverførsler. Det er ba-
sale identitetsoplysninger som navn, adresse og kontonummer.
Det nye forslag udvider disse regler, så de også omfatter såkaldte kryptoaktivtjene-
ster, der på vegne af deres kunder udfører overførsler af kryptoaktiver. Kryptoak-
tiver er digitale aktiver, fx betalingsmidler, der registreres i decentrale databaser,
frem for centralt som det bl.a. er tilfældet i banker.
En kryptoaktivtjeneste, som formidler en overførsel af kryptoaktiver fra én kunde
til en anden kunde, der også benytter en sådan tjeneste, skal ifølge forslaget sikre,
at overførslen ledsages af oplysninger om både kunden, der overfører, og kunden,
der modtager.
Forslaget gennemfører en anbefaling fra FATF (Financial Action Task Force), der
er et globalt samarbejde mod hvidvask.
Kompromisforslaget fastholder generelt Kommissionens forslag med enkelte ju-
steringer. Man fjerner en tærskel på 1.000 euro, så
alle
overførsler af kryptoaktiver,
uanset værdi, omfattes af kravene. Og kravene udbredes, så de også omfatter
overførsler af kryptoaktiver mellem en kryptoaktivtjeneste og en person eller virk-
somhed, der ikke benytter en sådan tjeneste.
Regeringen støtter generelt pakken af forslag mod hvidvask, herunder ændringen
af forordningen om pengeoverførsler. Regeringen lægger vægt på, at forslaget im-
plementerer internationale anbefalinger, så kryptoaktivtjenester som minimum er
omfattet af de samme regler som udbydere af overførsler af penge. Der skal være
klare og gennemsigtige regler og oplysninger om kunderne og deres overførsler af
kryptoaktiver.
Regeringen finder, at kompromisforslaget kan styrke kampen mod hvidvask og
generelt imødekommer danske prioriteter.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm., om talepapir fra det lukkede samråd den 1/12-21 om ECOFIN-rådsmødet den 7/12-21, til finansministeren
Side 3 af 3
Kommissions pakke om kapitalmarkedsunionen
ECOFIN skal have en første overordnet drøftelse af Kommissionens nye pakke
af forslag, der skal udvikle EU-landenes kapitalmarkeder, den såkaldte kapitalmar-
kedsunion.
Pakken består bl.a. af fire forslag. For det første foreslås det at etablere en ny fæl-
les europæisk, digital portal for virksomhedsoplysninger, kaldet ESAP (European
Single Access Point). Portalen skal bl.a. gøre virksomheders årsrapporter og oplys-
ninger om bæredygtighed let tilgængelige. For det andet foreslås justerede rammer
for forskellige typer investeringsfonde, der bl.a. skal give dem flere muligheder for
at finansiere virksomheder. For det tredje foreslås en revision af rammerne for eu-
ropæiske langsigtede investeringsfonde, en særlig fondstype, der bl.a. skal sikre
flere investeringer i den bæredygtige omstilling. For det fjerde foreslås en række
justeringer i rammerne for handler med finansielle instrumenter, fx aktier og obli-
gationer. Justeringerne skal især fremme gennemsigthed på de finansielle marke-
der.
Forslagene skal bidrage til flere investeringer på tværs af grænserne i EU, bl.a. ved
at fremme visse typer investeringsfonde, understøtte sund risikohåndtering samt
give investorer lettere adgang til informationer om virksomheder og handler på de
finansielle markeder.
Pakken kom først i sidste uge, efter vi sendte samlenotat til Udvalget. Vi vil nu
vurdere forslagene nærmere, fastlægge en holdning, og udarbejde grund- og nær-
hedsnotater om forslagene.
EU-tiltag til hvidvaskbekæmpelse
fremskridtsrapport
Pakken af forslag mod hvidvask og terrorfinansiering i EU består af fire dele: et
forslag om en fælles EU-hvidvasktilsynsmyndighed, et nyt hvidvaskdirektiv, en ny
hvidvaskforordning, samt de nye regler om overførsler af kryptoaktiver, som jeg
netop har orienteret om.
På ECOFIN fremlægges en fremskridtsrapport, som gør status for drøftelserne af
hvidvaskpakken på teknisk niveau.
Der er generelt stor opbakning til hvidvaskpakken i EU-landene. Det er samtidig
klart, at forslagene giver anledning til nogle grundige og vanskelige drøftelser, her-
under om den nye tilsynsmyndigheds nærmere kompetencer og arbejdsdelingen
mellem myndigheden og de nationale hvidvasktilsyn. Det er endnu uklart, hvornår
man vil nærme sig en enighed i Rådet.
Regeringen støtter generelt hvidvaskpakken, som kan bidrage betydeligt til en styr-
ket indsats på området. Regeringen støtter således etablering af en EU-hvidvasktil-
synsmyndighed på grundlag af mere harmoniserede EU-hvidvaskregler.
Regeringen vil tage fremskridtsrapporten til efterretning.