Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2502544_0001.png
EFFEKTER AF
COVID-19
RÅDGIVNING
Implement Economics
Spørgeskemaanalyse af The Trade
Councils COVID-19 rådgivning
Maj 2021
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0002.png
Baggrund for undersøgelsen
The Trade Council har styrket rådgivningsindsatserne på eksportmarkederne for bedst muligt at støtte
dansk eksport igennem COVID-19.
INDSATSER FOR DANSK EKSPORT
Med igangsættelsen af Eksport- og Investeringspakken 18. april 2020 har
Udenrigsministeriet gennem The Trade Council styrket
rådgivningsindsatserne på eksportmarkederne for bedst muligt at støtte
dansk eksport igennem COVID-19
samt
sikre en grøn og bæredygtig
genstart efter pandemien.
Fokus
for rådgivningen
har været todelt:
Det ene fokus har været at hjælpe virksomhederne med
deres akutte
problemer for blandt andet at fastholde eksisterende eksport. Et særligt
fokus har været på at understøtte de små og mellemstore virksomheder
(SMV’erne), når de har været ramt af rejserestriktioner og derfor haft
udfordringer med at nå ud på markederne.
Det andet fokus har været at støtte op om opdyrkning af nye
markedsmuligheder, særligt i forhold til
grønne og bæredygtige
løsninger.
For at understøtte virksomhederne bedst muligt i en krisesituation, hvor
mange har været økonomisk udfordret, har rådgivningstaksterne siden
periodens start været
halveret. Dertil kommer et
yderligere tilskud på 50 pct.
til SMV’erne.
Denne spørgeundersøgelse er udsendt til 1.007 virksomheder,
som
siden
Eksport- og Investeringspakkens ikrafttræden 18. april 2020 frem til 20. april
2021 har modtaget betalingsbelagte rådgivningsydelser fra The Trade
Council.
Undersøgelsen sætter fokus på virksomhedernes oplevelse af situationen på
eksportmarkederne og deres respons i den forbindelse, samt på deres brug
af The Trade Councils rådgivning og effekten af denne.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0003.png
Sammenfatning af konklusionerne
Virksomhedernes oplevede effekter af The Trade Councils COVID-19 rådgivning.
COVID-19 har påvirket de fleste
virksomheders eksport, men krisen har ramt
små og store virksomheder forskelligt
• 38 pct. af virksomhederne har oplevet en lavere
eksport siden april 2020 end forventet forud for
krisen. Mikrovirksomhederne (0-9 ansatte) og
SMV’erne (10-199 ansatte) har været hårdest ramt.
• Ifølge undersøgelsen er det nedlukningen af
eksportmarkederne (67 pct.) og rejserestriktioner (64
pct), der har ramt eksporten hårdest. Der er dog
forskel på, hvordan virksomhederne har været
påvirket. SMV’erne er dem, som er blevet værst
ramt af nedlukningen af eksportmarkederne (74 pct.)
og rejserestriktionerne (70 pct.).
• 56 pct. af virksomhederne har ændret deres
eksportstrategi som følge af COVID-19. For
mikrovirksomhederne er andelen 66 pct. mod 44 pct.
blandt de store virksomheder (200+ ansatte). Den
dominerende strategi for mikrovirksomhederne har
været at søge nye muligheder på nære markeder
inden for EU. SMV’erne og de store virksomheder
har derimod i højere grad ændret deres strategi til at
fokusere på markeder, hvor de allerede er til stede.
COVID-19 har også bragt muligheder med sig,
og mange virksomheder har oplevet øget
efterspørgsel efter deres digitale og
bæredygtige løsninger
• 19 pct. af virksomhederne har oplevet, at eksporten
er steget mere end forventet siden april 2020. Blandt
dem angiver 68 pct., at COVID-19 har været
årsagen til fremgangen. De fleste af disse
virksomheder forventer, at eksportstigningen vil
fortsætte.
• COVID-19 rådgivningen har haft særlig fokus på at
understøtte eksporten af grønne og bæredygtige
løsninger, og tilbagemeldingen fra virksomhederne
tyder på, at indsatsen har ramt målgruppen.
• 76 pct. af virksomhederne angiver, at de leverer
grønne og bæredygtige løsninger. Af disse
virksomheder har 54 pct. oplevet, at efterspørgslen
efter grønne og bæredygtige løsninger er steget
eller steget meget under COVID-19. Andelen af
virksomheder, som har oplevet en stigning i
efterspørgslen, er størst blandt
mikrovirksomhederne (61 pct.).
• 70 pct. af virksomhederne oplyser, at de leverer
digitale løsninger. Af disse virksomheder har 51 pct.
oplevet, at efterspørgslen efter digitale løsninger er
steget eller steget meget under COVID-19. Andelen
af virksomheder, der har oplevet stigning i
efterspørgslen, er størst blandt de store
virksomheder (59 pct.).
40 pct. af virksomhederne vurderer, at The
Trade Councils rådgivning i høj grad har
bidraget til at øge og fastholde deres eksport
• Prisnedsættelsen på The Trade Councils rådgivning
har haft afgørende betydning for en stor del af de
virksomheder, der ikke tidligere har benyttet sig af
organisationens rådgivning. Det gælder specielt de
mindre virksomheder.
• Næsten halvdelen af virksomhederne søgte
rådgivning helt eller delvist som følge af COVID-19.
Mens de store virksomheder i langt overvejende
grad søgte rådgivning til at komme i dialog med
lokale myndigheder (87 pct.), havde de mindre
virksomheder i højere grad brug for bistand til at
komme ind på et nyt marked (64 pct.).
• 67 pct. af virksomhederne oplyser, at de har øget
eller forventer at øge deres eksport efter deres
samarbejde med The Trade Council. 27 pct. af
virksomhederne angiver, at de har fastholdt eller
forventer at fastholde eksport, der potentielt kunne
være gået tabt.
• Virksomhederne estimerer, at de har øget deres
eksport for DKK 620 mio. og fastholdt eksport for
DKK 1,4 mia. efter rådgivningen fra The Trade
Council. 40 pct. af virksomhederne vurderer, at The
Trade Councils rådgivning i høj grad har haft en
betydning for disse resultater. En simpel
ekstrapolering af respondenternes estimater til
samtlige virksomheder, der har modtaget rådgivning
under COVID-19, giver DKK 9,6 mia. i øget og
fastholdt eksport.
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0004.png
Metode
Rapporten belyser effekten af The Trade Councils COVID-19 rådgivning på baggrund af en
spørgeskemaundersøgelse.
METODE
Virksomhedernes rådgivningsforløb er udvalgt ud fra følgende kriterier:
• Virksomheden har købt rådgivning fra The Trade Council under Eksport-
og Investeringspakkens nedsatte rådgivningstakster frem til 20. april 2021.
• Rådgivningsforløb, der er igangsat fra 1. januar 2020 men først fuldført
efter Eksport og Investeringspakken ikrafttræden, er medtaget.
• Virksomhederne har købt minimum 10 timers rådgivning. Virksomheder,
der har købt færre timer eller har modtaget gratisydelser i perioden, er
således ikke medtaget i undersøgelsen.
The Trade Councils kontaktperson i virksomhederne har modtaget et
spørgeskema pr. rådgivningsforløb. Kontaktpersoner, der har modtaget mere
end tre rådgivningsforløb, har kun modtaget et spørgeskema for de første tre
forløb.
Spørgeskemaer er en effektiv måde at indsamle information blandt mange
respondenter. Analyser på baggrund af spørgeskemadata kan afsløre
mønstre og tendenser. Spørgeskemaundersøgelsen har dog også en række
svagheder:
• Angivelserne af eksporteffekten er baseret på respondenternes egne
estimater og må forventes at være forbundet med betydelig usikkerhed.
Det er svært for respondenterne at vide, hvad der ville være sket, hvis de
ikke havde modtaget rådgivning.
• Respondenterne kan ikke forventes at svare 100 pct. objektivt på alle
spørgsmål omkring samarbejdet med The Trade Council.
Disse svagheder betyder, at den kausale sammenhæng mellem rådgivning
og eksporteffekt ikke entydigt kan fastslås på baggrund af respondenternes
estimater.
Der kan også være virksomheder med bestemte karakteristika, der er mere
tilbøjelige til at svare. Da der er stort sammenfald mellem respondenternes og
populationens størrelse, forventer vi ikke systematiske forskelle baseret på
denne parameter.
Fordeling af virksomheder på virksomhedsstørrelse
(procent)
11
9
12 13
14 14
11 11
11
9
7
4
5
6
3
1
Respondenter
2-4
5-9
Population
10-19
20-49
50-99 100-199 200-499 500-999 +1000
8
14
12
9 10
1
0
2
I analysen bliver virksomhederne inddelt i tre grupper:
• Mikrovirksomheder med 0-9 ansatte
• Små og mellemstore virksomheder (SMV’er) med 10-199 ansatte
• Store virksomheder med 200+ ansatte
Inddelingen adskiller sig fra den officielle definition, ifølge hvilken SMV’er er
virksomheder med 10-249 ansatte. Der er 14 virksomheder, der ikke har angivet,
hvor mange ansatte virksomheden har (svaret ‘ved ikke’ eller ‘blank’). Disse
besvarelser er medtaget i analysen, hvor det har været muligt.
Fordeling af virksomheder på virksomhedsstørrelse
(procent)
REPRÆSENTATIVITET
Validiteten af en spørgeskemaanalyse afhænger blandt andet af, om
respondenterne er repræsentative for population. Ellers vil en simpel
ekstrapolering af resultaterne til den fulde population ikke kunne give et
retvisende billede. Der kan for eksempel være en risiko for, at
respondenterne har haft særligt positive eller negative oplevelser, som har
betydning for deres tilbøjelighed til at besvare spørgeskemaet.
259
(50 pct.)
123
(24 pct.)
Mikro (0-9 ansatte)
SMV (10-199 ansatte)
126
(24 pct.)
Stor (200+ ansatte)
14
(3 pct.)
Ukendt
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0005.png
«
COVID-19 KRISENS BETYDNING
FOR VIRKSOMHEDERNES EKSPORT
COVID-19 krisen har skabt både udfordringer og muligheder for virksomhederne.
Virksomhederne giver udtryk for, at:
• Det er svært at opbygge personlige relationer med kunderne.
• Usikkerhed blandt kunderne betyder, at de fokuserer på drift og ikke sætter nye
projekter i gang.
• Lange ventetider bremser salgsprocessen.
• Rejserestriktioner har påvirket dem både positivt og negativt, da virksomhederne
med mange års erfaring med samarbejde over landegrænser har kunne hjælpe nye
kunder, som ikke havde denne ”know-how”.
• Budgetallokering til bekæmpelse af COVID-19 har til gengæld øget efterspørgslen
efter virksomhedernes produkter.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0006.png
Covid-19 krisen har skabt både udfordringer og muligheder
38 pct. af virksomhederne har oplevet, at deres eksport var lavere end forventet grundet COVID-19,
mens 19 pct. har oplevet højere eksport.
COVID-19 KRISENS EFFEKT PÅ EKSPORTEN
• COVID-19 krisen har ikke været entydig negativ for de virksomheder, der
har modtaget rådgivning fra The Trade Council. Halvdelen af
virksomhederne har oplevet, at deres eksport er som forventet eller
højere.
• COVID-19 krisens effekter forventes at være midlertidige. De fleste
virksomheder, der har oplevet lavere eksport, forventer at være tilbage til
niveauet før COVID-19 krisen inden for et år.
• Af de virksomheder, der har oplevet en stigning i deres eksport, angiver
de fleste, at stigningen skyldes COVID-19. Mere end halvdelen af disse
virksomheder forventer, at stigningen vil fortsætte.
Hvilket af følgende udsagn passer bedst på din virksomheds eksport
siden COVID-19 krisen start i foråret 2020, sammenlignet med dine
forudgående forventninger til perioden?
(antal)
For virksomheder, der har lavere eksport end forventet: Hvornår
forventer din virksomhed at vende tilbage til et eksportniveau fra før
april 2020?
(procent)
50
40
30
26
17
4
Om 1 - 6
måneder
Om 7 - 12
måneder
Om mere
end 1 år
Vi frygter, vi
aldrig kommer
tilbage til
normalen
7
Ved ikke
47
20
10
0
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=187.
Eksporten er lavere
end forventet
187
(38 pct.)
For virksomheder, der er har højere eksport end forventet: Hvilken af
følgende udsagn passer bedst til din virksomheds eksport frem til nu?
(procent)
60
50
40
51
Eksporten er
som forventet
151
(31 pct.)
Eksporten er højere
end forventet
92
(19 pct.)
30
20
10
0
17
29
3
Virksomhedens
Virksomhedens
eksport er steget
eksport er steget
som følge af COVID- som følge af COVID-
19, men forventes at 19, og stigningen
falde igen
forventer at fortsætte
Virksomhedens
eksport er steget
som følge af
andre grunde
end COVID-19
Ved ikke
Ved ikke
60 (12 pct.)
0
50
100
150
200
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=490.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=87.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0007.png
Covid-19 krisen har ramt virksomheder af forskellig størrelse forskelligt
COVID-19 HAR RAMT MIKROVIRKSOMHEDER OG SMV’ER HÅRDEST
• Ifølge undersøgelsen har mikrovirksomhederne og SMV’erne generelt
været hårdere ramt af COVID-19 krisen end de større virksomheder.
• For mere end 40 pct. af mikrovirksomhederne og SMV’erne har eksporten
været lavere end forventet i perioden. Blandt dem frygter 15 pct. af
mikrovirksomhederne, at de aldrig kommer tilbage til normalen – det
samme gælder stort set ingen af SMV’erne eller de store virksomheder.
• For 20 pct. af de store virksomheder er eksporten højere end forventet, og
for 71 pct. af disse virksomheder skyldes stigningen COVID-19. 52 pct. af
virksomhederne forventer, at stigningen vil fortsætte.
Mere end 40 pct. af mikrovirksomhederne og SMV’erne angiver at have haft lavere eksport end forventet grundet
COVID-19 krisen, mens det samme kun er tilfældet for 30 pct. af de store virksomheder.
For virksomheder, der har lavere eksport end forventet: Hvornår
forventer din virksomhed at vende tilbage til et eksportniveau fra før
april 2020?
(andel af virksomhedskategorien, procent)
Mikro (n=48)
SMV
(n=102)
Stor
44
20
22
49
44
25
25
25
10
5
8
15
1
(n=36)
Hvilket af følgende udsagn passer bedst på din virksomheds eksport
siden Coronakrisens start i foråret 2020, sammenlignet med dine
forudgående forventninger til perioden?
(andel af virksomhedskategorien, procent)
16
Eksporten er højere
end forventet
19
20
41
Eksporten er lavere
end forventet
30
26
Eksporten er som
forventet
31
35
16
Ved ikke
9
14
Mikro (n=116)
SMV (n=243)
Stor (n=119)
42
0
Om 1 - 6
Om 7 - 12
Om mere
Ved ikke
Vi frygter, vi
måneder
måneder
end 1 år
aldrig kommer
tilbage til
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=186.
normalen
6
For virksomheder, der er har højere eksport end forventet: Hvilken af
følgende udsagn passer bedst til din virksomheds eksport frem til nu?
(andel af virksomhedskategorien, procent)
Mikro (n=19)
SMV
58
23
(n=43)
(n=21)
Stor
37
19
26
24
5
2
Ved ikke
5
49
52
0
Virksomhedens
Virksomhedens
Virksomhedens
eksport er steget
eksport er steget
eksport er steget som
som følge af COVID- som følge af COVID- følge af andre grunde
19, men forventes at
19, og stigningen
end COVID-19
falde igen
forventer at fortsætte
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=484.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=83.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0008.png
Mere end halvdelen af virksomhederne har ændret deres eksportstrategi
56 pct. af virksomhederne har ændret eksportstrategi, men der er stor variation i, om virksomhederne har
valgt at søge nye markeder eller fokusere på eksisterende markeder.
MANGE VIRKSOMHEDER HAR ÆNDRET EKSPORTSTRATEGI
• Mere end halvdelen af virksomhederne har ændret deres eksportstrategi
under COVID-19, men der er forskelle på tværs af virksomhedsstørrelser.
• De store virksomheder har i højere grad bibeholdt deres strategi (56 pct.)
eller øget fokus på markeder, hvor de allerede var til stede (26 pct.).
• Mikrovirksomhederne
været mest tilbøjelige til at ændre deres strategi, og
disse virksomheder har i højere grad trukket sig fra nogle markeder (19
pct.) og søgt mod nære markeder inden for EU (30 pct.).
Hvilke af følgende udsagn (vælg gerne flere) passer bedst på, hvordan
COVID-19 har påvirket din virksomheds eksportstrategi? Som konsekvens
af COVID-19 har min virksomhed:
(procent)
MIKRO (n=105)
22
30
19
17
34
14
Hvilke af følgende udsagn (vælg gerne flere) passer bedst på, hvordan
COVID-19 har påvirket din virksomheds eksportstrategi? Som
konsekvens af COVID-19 har min virksomhed:
(procent)
SMV (n=218)
44
29
9
22
18
11
44
26
11
Ændret vores
eksportstrategi
til kun at
fokusere på
aktiviteter på
markeder, hvor
vi allerede var
til stede
Trukket sig
fra nogle
markeder
Ændret vores Ændret vores COVID-19 har
strategi til at
strategi til at
ikke påvirket
søge nye
søge nye
vores
muligheder på muligheder eksportstrategi
nære markeder uden for EU
inden for EU
STOR (n=96)
56
13
Andet
16
9
7
Ændret vores Trukket sig fra Ændret vores Ændret vores
eksportstrategi nogle markeder strategi til at
strategi til at
til kun at
søge nye
søge nye
fokusere på
muligheder på
muligheder
aktiviteter på
nære markeder uden for EU
markeder, hvor
inden for EU
vi allerede var
til stede
26
16
COVID-19 har
ikke påvirket
vores
eksportstrategi
Andet
21
17
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=425.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=419.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0009.png
Specielt nedlukningen af eksportmarkederne og rejsereskriktioner
har påvirket eksporten
Det er især de mindre virksomheder, der har været ramt af nedlukningen af eksportmarkederne og
rejserestriktioner, mens de store virksomheder også er blevet ramt via deres globale værdikæder.
TILTAG I ANDRE LANDE HAR PÅVIRKET EKSPORTEN NEGATIVT
• Mere end 2/3 af virksomhederne oplever, at nedlukning af aktiviteter på
eksportmarkederne og rejserestriktioner har påvirket deres eksport
negativt. Det er især mikrovirksomhederne og SMV’erne, der har været
ramt.
• En højere andel af de store virksomheder, der ofte har mere globale
forsyningskæder, oplever, at deres forsyningskæder har været udfordrede
på grund af dyrere leverancer (41 pct.) og/eller forsinket eller manglende
leverancer (44 pct.).
• Nedlukningen af aktiviteter i Danmark har haft begrænset effekt på
virksomhedernes eksport.
Hvordan har følgende faktorer påvirket jeres eksport under COVID-19?
(procent)
MIKRO (n=107)
5%
7%
41%
68%
47%
11%
15%
69%
10%
10%
3%
13%
2%
32%
43%
23%
1%
38%
42%
19%
100%
SMV (n=229)
1%
10%
33%
56%
3%
7%
74%
100%
3%
7%
70%
21%
Hvordan har følgende faktorer påvirket jeres eksport under COVID-19?
(procent)
11%
2%
33%
67%
64%
37%
10%
7%
10%
4%
18%
3%
14%
2%
13%
2%
38%
47%
2%
9%
38%
51%
100%
15%
STOR (n=105)
40%
15%
3%
23%
44%
10%
13%
6%
13%
54%
17%
Nedlukning af
aktiviteter i Danmark
Nedlukning af
aktiviteter på
eksportmarkederne
22%
Rejserestriktioner
(fysisk
tilstedeværelse) på
eksportmarkedet
52%
42%
47%
34%
Rejserestriktioner
(fysisk
tilstedeværelse) på
eksportmarkedet
4%
41%
23%
4%
17%
100%
44%
35%
Vores
forsyningskæder
er udfordrede
pga. forsinket
eller manglende
leverancer
59%
25%
Vores
forsyningskæder
er udfordrede pga.
dyrere leverancer
Vores
forsyningskæder
er udfordrede
pga. forsinket
eller manglende
leverancer
Nedlukning af
aktiviteter i Danmark
Nedlukning af
aktiviteter på
eksportmarkederne
32%
Vores
forsyningskæder
er udfordrede pga.
dyrere leverancer
Ved ikke
Har påvirket vores eksport positivt
Har påvirket vores eksport negativt
Har ikke påvirket vores eksport
Ved ikke
Har påvirket vores eksport positivt
Har påvirket vores eksport negativt
Har ikke påvirket vores eksport
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=450.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=441.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0010.png
DIGITALE SALGSPLATFORME
Virksomhedernes brug af digitale salgsplatforme i
deres eksportaktiviteter er steget under COVID-19,
og det gælder særligt brugen af B2B-platforme. Der
er dog en stor andel af virksomhederne, der oplyser,
at de ikke benytter digitale salgsplatforme. Det
gælder især de mindre virksomheder.
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0011.png
Virksomhedernes brug af digitale salgsplatforme er steget
Afhængigt af platformstypen angiver 12-31 pct. af virksomhederne, at deres brug af digitale salgsplatforme er steget eller steget
meget. Omvendt angiver halvdelen af virksomhederne, at de ikke bruger de angivne digitale salgsplatforme i deres eksport.
VARIERET MEN STIGENDE BRUG AF DIGITALE SALGSPLATFORME
• Virksomhedernes brug af digitale salgsplatforme er generelt steget under
COVID-19. Særligt angiver mange virksomheder (31 pct.), at brugen af
eksterne Business-to-Business platforme er steget eller steget meget.
• Samtidigt svarer næsten halvdelen af virksomhederne dog, at de ikke
bruger de digitale salgsplatforme, der indgår som svarmuligheder i
undersøgelsen. Det gælder specielt mikrovirksomhederne og SMV’erne.
• I de åbne svarmuligheder angiver en håndfuld virksomheder, at de
benytter sociale medier som LinkedIn, Facebook og Instagram som
salgsplatforme.
Hvordan har COVID-19 påvirket din virksomheds brug af digitale
salgsplatforme i jeres eksport?
(procent)
Hvordan har COVID-19 påvirket din virksomheds brug af digitale
salgsplatforme i jeres eksport?
(procent)
MIKRO (n=102)
51%
7%
20%
3%
11%
8%
1%
31%
19%
10%
21%
2%
15% 3%
51%
17%
8%
9%
14% 2%
0%
49%
22%
4%
6%
14%
6%
0%
SMV (n=214)
54%
100%
33%
10%
24%
8%
55%
9%
11%
2%
50%
48%
11%
9%
13%
18%
1% 1%
Egen e-
handelsplatform
33%
50%
13%
9%
23%
49%
6%
14%
2%
7%
16% 0%
7%
16% 0%
13%
9%
2%
4%
21% 0%
22%
4%
0%
14%
7%
12%
17%
4%
8%
19%
0% 3%
STOR (n=94)
34%
35%
39%
18%
9%
19%
13% 1%
1%
Eksterne Business-to-
Consumer platforme
48%
20%
9%
15%
1% 1%
Eksterne Business-to- Eksterne Business-to- Eksterne Business-
Business platforme Consumer platforme
to-Government
platforme
19%
1% 3%
17%
15%
5%
15%
27%
15%
19% 0%
17% 0%
1%
0%
Egen e-handelsplatform Eksterne Business-to-
Business platforme
2%
20% 0%
1%
Eksterne Business-to-
Government platforme
Vi bruger ikke denne salgsplatform
Ved ikke
Steget meget
Steget
Uændret
Faldet
Faldet meget
Vi bruger ikke denne salgsplatform
Ved ikke
Steget meget
Steget
Uændret
Faldet
Faldet meget
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=418.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=410.
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0012.png
Virksomhederne vurderer, at de har gode forudsætninger for at anvende
digitale salgsplatforme
Omkring en femtedel af virksomhederne angiver, at digitale salgsplatforme ikke er relevante for dem.
GODE FORUDSÆTNINGER FOR BRUG AF DIGITALE SALGTFORME
• Virksomhederne vurderer, at de generelt har gode forudsætninger for at
anvende digitale salgsplatforme, særligt de sproglige og tekniske
kompetencer opleves at være på plads.
• Næsten 1/3 af virksomhederne angiver, at de har generelt godt kendskab
til relevante salgsplatforme. Dette mønster gør sig gældende på tværs af
virksomhedsstørrelse.
• Halvdelen af mikrovirksomhederne oplever at have middel eller gode
økonomiske forudsætninger for at investere i brugen af digitale
salgsplatforme på eksportmarkederne, mens den tilsvarende andel for
SMV’erne og de store virksomheder er større.
• Omkring 1/5 af virksomhederne uanset størrelse vurderer, at digitale
salgsplatforme ikke er relevante for deres virksomhed.
Hvor gode forudsætninger har din virksomhed generelt for at anvende
digitale salgsplatforme i jeres eksport (gennem egne ressourcer eller
samarbejdspartnere på markederne)?
(procent)
MIKRO (n=99)
28%
48%
26%
10%
26%
9%
20%
3%
20%
8%
28%
4%
20%
8%
15%
39%
35%
17%
23%
9%
100%
SMV (n=203)
100%
Hvor gode forudsætninger har din virksomhed generelt for at anvende
digitale salgsplatforme i jeres eksport (gennem egne ressourcer eller
samarbejdspartnere på markederne)?
(procent)
100%
28%
53%
28%
44%
31%
30%
9%
24%
10%
19%
3%
18%
7%
27%
18%
7%
3%
5%
22%
12%
29%
51%
27%
9%
25%
11%
Kendskab til
relevante digitale
salgsplatforme lokalt
18%
3%
20%
9%
Sproglige kompetencer
43%
30%
28%
STOR (n=91)
100%
25%
3%
20%
9%
Tekniske kompetencer
32%
24%
7%
25%
12%
Kendskab til
relevante digitale
salgsplatforme lokalt
7%
23%
13%
Økonomiske muligheder
for at investere i brugen
af digitale salgsplatforme
på eksportmarkederne
48%
44%
20%
2%
21%
13%
Tekniske kompetencer
46%
13%
2%
23%
15%
Økonomiske muligheder
for at investere i brugen
af digitale salgsplatforme
på eksportmarkederne
Ved ikke
14%
1%
22%
14%
Sproglige kompetencer
Generelt gode forudsætninger
Generelt dårlige forudsætninger
Digitale salgsplatforme er ikke
relevante for vores virksomhed
Ved ikke
Generelt gode forudsætninger
Generelt dårlige forudsætninger
Digitale salgsplatforme er ikke
relevante for vores virksomhed
Generelt middel forudsætninger
Generelt middel forudsætninger
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=400.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=393.
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0013.png
Virsomhederne oplever, at efterspørgselen efter digitale og grønne
løsninger er steget
51 pct. af de virksomheder, der leverer digitale løsninger, angiver, at den udenlandske efterspørgsel efter digitale løsninger
er steget. 54 pct. af virksomhederne oplever, at efterspørgslen efter grønne og bæredygtige løsninger er steget.
ØGET EFTERSPØRGSEL EFTER DIGITALE LØSNINGER….
• 70 pct. af virksomhederne angiver, at de sælger digitale løsninger. Af disse
oplever over halvdelen, at den udenlandske efterspørgsel er steget (39 pct.) eller
steget meget (12 pct.).
• Det er især de store virksomheder (59 pct.) og SMV’erne (52 pct.), der har oplevet
denne stigning i efterspørgslen.
• Kun 6 pct. af virksomhederne angiver, at efterspørgslen efter deres digitale
løsninger er faldet eller faldet meget i perioden. Denne andel er højere blandt
mikrovirksomhederne.
Hvordan har din virksomhed oplevet den udenlandske efterspørgsel efter jeres
produkter/løsninger inden for digitale løsninger det seneste år?
(procent)
100
13%
3%
38%
37%
33%
32%
5%
9%
Mikro (n=64)
Ved ikke
Steget meget
30%
1%
0%
Stor (n=71)
32%
3%
3%
25%
6%
4%
2%
45%
39%
100
12%
15%
100
10%
14%
100
11%
12%
51%
….TILSVARENDE FOR GRØNNE OG BÆREDYGTIGE LØSNINGER
• 76 pct. af virksomhederne oplyser, at de sælger grønne og bæredygtige
løsninger. Af disse oplever over halvdelen, at den udenlandske efterspørgsel er
steget (43 pct.) eller steget meget (11 pct.).
• Den største, positive udvikling ses hos mikrovirksomhederne, hvor hele 61 pct.
angiver, at efterspørgslen efter deres grønne og bæredygtige løsninger er steget
(51 pct.) eller steget meget (10 pct.).
• Kun 6 pct. af virksomhederne angiver, at efterspørgslen efter deres grønne og
bæredygtige løsninger er faldet eller faldet meget i perioden.
Denne andel er
højere blandt mikrovirksomhederne.
Hvordan har din virksomhed oplevet den udenlandske efterspørgsel efter jeres
produkter/løsninger inden for grønne og bæredygtige løsninger det seneste år?
(procent)
100
4%
10%
100
6%
12%
100
6%
12%
100
6%
11%
38%
44%
43%
39%
3%
34%
4%
0%
Stor (n=77)
34%
2%
4%
1%
3%
SMV (n=137)
Steget
Uændret
Faldet
Faldet meget
Alle (n=272)
Mikro (n=69)
Ved ikke
Steget meget
SMV (n=147)
Steget
Uændret
Faldet
Faldet meget
Alle (n=293)
Note: Virksomheder, der har svaret ”min virksomhed leverer ikke disse løsninger”,
indgår ikke i figuren. Det drejer sig om 34 mikrovirksomheder, 64 SMV’er og 19 store
virksomheder, samlet set 30 pct. af besvarelsen til dette spørgsmål.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=272.
Note: Virksomheder, der har svaret ”min virksomhed leverer ikke disse løsninger”,
indgår ikke i figuren. Det drejer sig om 29 mikrovirksomheder, 54 SMV’er og 13 store
virksomheder, samlet set 24 pct. af besvarelsen til dette spørgsmål.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=293.
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0014.png
VIRSOMHEDERNES FORMÅL
MED RÅDGIVNINGEN
Det fleste virksomheder angiver, at de har søgt rådgivning
for at opnå ny eller øget eksport. Nogle virksomheder giver
herudover udtryk for, at de har fået hjælp til at etablere sig
på nye markeder. Nogle af virksomhederne skriver:
• Vi ønsker at oprette lokal repræsentation.
• Vi har brug for hjælp i forbindelse med stiftelse af
udenlandsk datterselskab.
• Vi har en ekspansiv internationaliseringsplan og har i den
forbindelse haft brug for The Trade Councils bistand.
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0015.png
Den nedsatte timepris har påvirket virksomheders beslutning om at
søge rådgivning
For 86 pct. af mikrovirksomhederne, der ikke tidligere har modtaget rådgivning hos The Trade Council, har den nedsatte
pris i nogen eller høj grad påvirket deres beslutning om at søge assistance.
DEN NEDSATTE PRIS HAR VÆRET HAFT STØRST BETYDNING FOR
FØRSTEGANGSKØBERE AF THE TRADE COUNCILS YDELSER
• 22 pct. af virksomhederne angiver, at de ikke tidligere har fået rådgivning af The
Trade Council. Andelen er størst (35 pct.) blandt mikrovirksomhederne.
• For 52 pct. af de virksomheder, der ikke har fået rådgivning tidligere, var den
nedsatte timepris i høj grad afgørende for, at de søgte rådgivning. Det gælder for
62 pct. af mikrovirksomhederne, hvor prisfølsomheden tyder på at være størst.
• Blandt de omkring 3/4 virksomheder, der angiver tidligere at have fået rådgivning
fra The Trade Council, ser prisfølsomheden ud til at være mindre. I denne gruppe
angiver 26 pct. af virksomhederne, at den nedsatte timepris var afgørende for, at
de søgte rådgivning. Også her er der dog forskel afhængig af
virksomhedsstørrelsen.
• For en mindre del af virksomhederne har den nedsatte timepris ikke haft
betydning for beslutningen om at søge rådgivning. Det gælder for 13 pct. af dem,
der ikke har fået rådgivning før, og for 23 pct. af dem, der har.
Gjorde din virksomhed brug af The Trade Council rådgivning før COVID-19?
(procent)
6%
35%
4%
19%
78%
3%
13%
83%
5%
22%
74%
For virksomheder, der ikke har fået rådgivning tidligere: I hvor høj grad var den
nedsatte timepris afgørende for, at din virksomhed søgte rådgivning hos The
Trade Council?
(procent)
100%
17%
62%
53%
33%
0%
25%
25%
Stor (n=12)
Slet ikke
52%
24%
3%
0%
Mikro (n=34)
I høj grad
12%
32%
3%
3%
28%
13%
5%
2%
11%
SMV (n=38)
I nogen grad
I mindre grad
Alle (n=84)
Ved ikke
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=84 (kun virksomheder,
der ikke tidligere har modtaget rådgivning fra The Trade Council).
For virksomheder, der har fået rådgivning tidligere: Har din virksomhed
udvidet brugen af The Trade Councils rådgivning som konsekvens af de
nedsatte timepriser?
(procent)
100%
59%
36%
26%
20%
21%
26%
MIKRO
(n=98)
Ved ikke
Ja
SMV
(n=200)
Nej
STOR
(n=90)
ALLE
(n=388)
34%
12%
16%
2%
Mikro (n=58)
I høj grad
41%
10%
17%
36%
35%
12%
23%
19%
3%
SMV (n=155)
I nogen grad
I mindre grad
5%
Stor (n=75)
Slet ikke
Ved ikke
3%
Alle (n=288)
Note: 7 af respondenterne til dette spørgsmål har ikke angivet størrelse på deres virksomhed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=395*.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=288 (kun virksomheder
der tidligere har modtaget rådgivning fra The Trade Council).
15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0016.png
Næsten halvdelen af virksomhederne søgte hjælp hos the trade
council grundet covid-19
Virksomheder, der søgte bistand relateret til COVID-19, gjorde det hovedsageligt for at komme ind på et nyt marked eller
for at komme i dialog med lokale myndigheder eller andre samarbejdspartnere.
COVID-19 HAR ÅBNET BEHOV FOR AT SØGE NYE MARKEDER
• 60 pct. af virksomhederne, der søgte rådgivning relateret til COVID-19, havde brug
for hjælp til at komme ind på et nyt marked. Det er specielt de mindre
virksomheder, der har haft dette behov.
• 50 pct. af virksomhederne søgte hjælp for at komme i dialog med lokale
myndigheder. Det gælder særligt de store virksomheder.
Var jeres behov for bistand fra The Trade Council relateret til udfordringer
grundet COVID-19?
(procent)
11%
34%
7%
34%
3%
30%
8%
33%
100%
For virksomheder, der søgte bistand relateret til COVID-19: Vi søgte rådgivning hos
The Trade Council med henblik på hjælp til (flere svar muligt)
(procent)
MIKRO (n=44)
64
18
32
39
5
7
9
SMV (n=82)
54%
1%
Mikro (n=98)
Ja, helt
Ja, delvist
58%
2%
SMV (n=200)
Nej
Ved ikke
64%
57%
2%
Alle (n=388)
66
48
48
9
9
9
2%
Stor (n=90)
16
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=388.
For virksomheder, der søgte hjælp relateret til COVID-19: Vi søgte rådgivning
hos The Trade Council med henblik på hjælp til (flere svar muligt)
(procent)
At komme ind på et nyt marked
At løse udfordringer med eller identificere
nye underleverandører
Dialog med lokale myndigheder
Dialog og samarbejde med eksisterende
udenlandske partnere (fx distributører og agenter)
Få adgang til teknisk support/tekniske ressourcer
Kvalitetssikring, kontrolopgaver og/eller
due diligence
Andet
60
16
50
40
6
6
9
STOR (n=30)
87
43
10
At komme
ind på et
nyt marked
At løse
Dialog med
udfordringer med
lokale
eller identificere myndigheder
nye
underleverandører
0
3
Dialog og
Få adgang til Kvalitetssikring,
samarbejde
teknisk
kontrolopgaver
med
support/tekniske og/eller due
eksisterende
ressourcer
diligence
udenlandske
partnere (fx
distributører
og agenter)
20
10
Andet
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=159.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=156.
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0017.png
67 pct. Af virksomhederne søgte rådgivning for at opnå ny eller øget eksport
Det er især de mindre virksomheder, der søger rådgivning for at opnå ny eller øget eksport.
BETYDELIGT EKSPORTFOKUS I FORMÅLET MED RÅDGIVNINGEN
• 67 pct. af virksomhederne søgte rådgivning for at opnå ny eller øget
eksport, og det er især gældende for de mindre virksomheder.
• 19 pct. af virksomhederne søgte rådgivning for at fastholde eksisterende
eksport, hvilket især var tilfældet for SMV’erne og de store virksomheder.
• 17 pct. af virksomhederne angiver, at de søgte rådgivning for at få hjælp til
håndtering af værdikæder, og her var det særligt SMV’erne og de store
virksomheder, der havde dette behov.
• Få virksomheder søgte rådgivning for at opnå ekstern investering.
• Der var også relativt få virksomheder, der søgte rådgivning vedrørende
reduktion af omkostninger eller for at undgå nedlukning af produktion.
Disse to årsager er mest hyppige blandt de store virksomheder, hvor
henholdsvis 6 pct. og 9 pct. har angivet disse faktorer som årsager til at
søge bistand.
Hvilke af nedenstående formål havde jeres virksomhed med
samarbejdet med The Trade Council (flere svar muligt):
(procent)
Hvilke af nedenstående formål havde jeres virksomhed med samarbejdet
med The Trade Council (flere svar muligt):
(procent)
MIKRO (n=98)
76
12
13
12
7
3
5
SMV (n=198)
71
23
20
2
1
2
18
STOR (n=89)
67
52
38
19
17
4
4
3
Opnå ny
Reducere
Undgå
eller øget omkostninger nedlukning
eksport
(fx i
af produktion
produktionen) på markedet
21
Andet
17
Fastholde
eksisterende
eksport
12
Få hjælp til
håndtering af
vores
værdikæder
(fx opdyrke
nye sourcing-
kontakter)
2
Opnå ekstern
investering
Fastholde Få hjælp til
Opnå
eksisterende håndtering
ekstern
eksport
af vores
investering
værdikæder
(fx opdyrke
nye
sourcing-
kontakter)
6
Opnå ny eller
øget eksport
Reducere
omkostninger
(fx i
produktionen)
9
Undgå
nedlukning af
produktion
på markedet
Andet
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=392.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=385.
17
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0018.png
VIRKSOMHEDERNES
OPLEVEDE ØKONOMISKE
EFFEKTER
18
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0019.png
Virksomhederne angiver, at de har øget deres eksport efter samarbejdet
67 pct. af virksomhederne angiver, at de har øget eller forventer at øge deres eksport efter deres samarbejde med The Trade
Council. For 27 pct. har samarbejdet fastholdt eller forventes at fastholde eksport, der potentielt set kunne være gået tabt.
MANGE VIRKSOMHEDER HAR ØGET EKSPORTEN
Et af de vigtigste formål med rådgivningsindsatsen under COVID-19 har
været at støtte dansk eksport igennem krisen. Virksomhederne er derfor
blevet bedt om at angive, om de efter deres samarbejde med The Trade
Council har øget deres eksport eller forventer at gøre det.
15 pct. af virksomhederne angiver, at de har øget deres eksport efter
samarbejdet, og yderligere 52 pct. angiver, at de forventer at øge
eksporten inden for de næste tre år.
Det er specielt SMV’erne (75 pct.) og mikrovirksomhederne (65 pct.), der
har øget eller forventer at øge deres eksport. For de store virksomheder
er andelen 51 pct.
MANGE VIRKSOMHEDER HAR FASTHOLDT EKSPORT
Virksomhederne er også blevet bedt om at angive, om de efter deres
samarbejde med The Trade Council har fastholdt eksport eller forventer at
gøre det.
27 pct. af virksomhederne oplyser, at de har fastholdt eksport eller
forventer at gøre det.
18 pct. af de store virksomheder angiver, at de har fastholdt eksport,
mens det kun gælder 8 pct. af mikrovirksomhederne. Omvendt forventer
en større andel af mikrovirksomhederne (18 pct.) at fastholde eksport de
kommende tre år, mens dette kun gælder for 6 pct. af de store
virksomheder.
Har I efter jeres samarbejde med The Trade Council øget jeres eksport?
(procent)
100
13%
100
17%
100
12%
100
15%
Har I fastholdt eksport, som potentielt havde været tabt uden
samarbejdet med The Trade Council?
(procent)
100
8%
18%
100
14%
13%
100
18%
6%
100
14%
13%
39%
52%
58%
52%
51%
49%
54%
51%
36%
27%
8%
Mikro (n=98)
Ja
17%
8%
SMV (n=197)
Nej, men vi forventer at gøre det
12%
Stor (n=89)
Nej
24%
22%
9%
Alle (n=384)
Ved ikke
Mikro (n=98)
Ja
18%
SMV (n=195)
27%
Stor (n=89)
Nej
22%
Alle (n=382)
Ved ikke
Nej, men vi forventer at gøre det
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=384.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=382.
19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0020.png
Virksomhederne har både øget og fastholde eksport efter rådgivningen
Virksomhederne estimerer, at de efter rådgivningen fra The Trade Council har øget eksporten med DKK 620 mio. og fastholdt
DKK 1,4 mia.
POTENTIELT ØGET EKSPORT FOR DKK 9,7 MIA.
Virksomhederne har angivet deres bedste estimat for, hvor meget de efter
samarbejdet med The Trade Council har øget og forventer at øge deres
eksport de kommende tre år.
Der er en del usikkerhed forbundet med dette estimat, fordi virksomhederne
kan have svært ved at forudsige omfanget af den ikke-realiserede eksport.
Figuren nedenfor illustrerer virksomhedernes estimat af den realiserede og
forventede øgede eksport fordelt på virksomhedernes størrelse.
• Samlet set estimerer virksomhederne, at deres årlige eksport vil forøges
med DKK 9,7 mia. fra de modtog rådgivning og tre år frem.
• Størstedelen af denne eksport (94 pct.) er forventet eksport og alt andet
lige forbundet med mere usikkerhed end de realiserede estimater.
• Der er seks outliers. Det drejer sig om seks store virksomheder, der hver
har angivet en forventet eksport på mere end DKK 250 mio.
Hvor meget har I øget eller forventer I at øge jeres årlige eksport efter
samarbejdet med The Trade Council?
(DKK mio.)
0
4.500
230
3.750
330
620
SMV (n=127)
Stor (n=30)
Realiseret
Ukendt virk.
størrelse (n=3)
Forventet
Alle (n=215)
20
130
Mikro (n=17)
880
400
SMV (n=47)
Stor (n=18)
Ukendt virk.
størrelse (n=4)
Forventet
6 outliers:
DKK 3.670 mio.
4.460
5.480
10
9.680
POTENTIELT FASTHOLDT EKSPORT FOR DKK 6,9 MIA.
Virksomhederne har tilsvarende angivet deres bedste estimat for, hvor meget
eksport de har fastholdt og forventer at fastholde over de næste tre år efter
deres samarbejde med The Trade Council.
Dette estimat er endnu mere usikkert end virksomhedernes estimat for, hvor
meget eksporten er øget. Det kan være svært for virksomhederne at vurdere
den alternative situation, hvor de havde mistet deres eksport.
• Virksomhederne vurderer, at den realiserede fastholdte eksport (DKK 1,4
mia.) er betydeligt større end den realiserede øgede eksport (DKK 620
mio.). Dette mønster kan være forårsaget af, at virksomhederne har været
bekymrede for at miste eksport under COVID-19.
• Størstedelen af den fastholdte eksport (79 pct.) er forventet fastholdt
eksport og er således mere usikker end realiseret eksport.
• Der er tre outliers (eksport
på mere end DKK 250 mio.),
som udgør en
stor andel af de store virksomheders eksport.
Hvor meget årlig eksport har I fastholdt eller forventer I at fastholde?
(DKK mio.)
0
10
6.910
9.060
3 outliers:
DKK 3.800 mio.
1.010
DKK 700 mio.
800
60
Mikro (n=55)
1.430
Alle (n=86)
Realiseret
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=314.
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=156.
20
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0021.png
Generel eksportfremme har bidraget til at understøtte eksporten
Virksomhederne, der har søgt hjælp på grund af COVID-19 inden for generel eksportfremme, estimerer, at de har øget
eksporten med DKK 400 mio. og fastholdt eksport for DKK 420 mio.
COVID-19 HAR FÅET VIRKSOMHEDERNE TIL AT SØGE GENEREL
EKSPORTFREMME
60 pct. af virksomheder har på grund af COVID-19 søgt hjælp til generel
eksportfremme. Generel eksportfremme defineres som rådgivning
vedrørende: (i) at komme ind på et nyt marked; (ii) dialog og samarbejde
med eksisterende udenlandske partnere (fx distributører og agenter); eller
(iii) adgang til teknisk support/tekniske ressourcer.
Virksomhederne estimerer samlet set at have øget eller fastholdt eksport
for DKK 820 mio. Virksomhederne forventer yderligere at øge eller
fastholde eksport for DKK 5,3 mia. over de kommende tre år.
Virksomhederne angiver, at de i gennemsnit har øget deres eksport med
DKK 8,6 mio.
610
40
Mikro (n=25)
SMV (n=56)
Realiseret
Stor (n=8)
Forventet
Ukendt virk.
størrelse (n=2)
For virksomheder, der har søgt generel eksportfremme på grund af
COVID-19: Hvor meget har I øget eller forventer I at øge jeres årlige
eksport efter samarbejdet med The Trade Council?
0
2.240
10
4.810
2 outliers:
DKK 1.860 mio.
4.410
100
1.560
260
400
Alle (n=91)
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=91.
Øget og fastholdt eksport for virksomheder, der har søgt generel
eksportfremme
(DKK mio.)
6.130
0
20
Hvor meget årlig eksport har I fastholdt eller forventer I at fastholde?
(DKK mio.)
1.320
150
90
0
10
2.390
190
2.190
2 outliers:
DKK 1.860 mio.
5.310
630
900
580
720
60
Mikro (n=27)
820
SMV (n=57)
Realiseret
Stor (n=10)
Forventet
Ukendt virk.
størrelse (n=2)
Alle (n=96)
20
Mikro (n=10)
110
320
420
SMV (n=26)
Stor (n=5)
Realiseret
Forventet
Ukendt virk.
størrelse (n=2)
Alle (n=43)
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=96.
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=43.
21
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0022.png
Dialog med lokale myndigheder har bidraget til at understøtte eksporten
Virksomhederne, der på grund af COVID-19 har søgt dialog med lokale myndigheder, estimerer, at de har øget eksporten med
DKK 330 mio. og fastholdt eksport for DKK 270 mio.
COVID-19 HAR GIVET VIRKSOMHEDERNE BEHOV FOR AT INDGÅ I
DIALOG MED LOKALE MYNDIGHEDER
Virksomheder, der har søgt bistand relateret
til COVID-19, har svaret på
spørgsmålet om rådgivning vedrørende
dialog med lokale myndigheder.
Virksomheder, der har søgt rådgivning vedrørende dialog med lokale
myndigheder, estimerer samlet set, at de har øget eller fastholdt eksport
for DKK 600 mio. Virksomhederne forventer yderligere at øge eller
fastholde eksport for DKK 4.340 mio. over de kommende tre år.
I gennemsnit har de virksomheder, der har søgt rådgivning vedrørende
dialog med lokale myndigheder, øget deres eksport med DKK 12,5 mio.
420
For virksomheder der har søgt rådgivning vedrørende dialog med
lokale myndigheder på grund af COVID-19: Hvor meget har I øget eller
forventer I at øge jeres årlige eksport efter samarbejdet med The Trade
Council?
0
10
4.150
2.520
3 outliers:
DKK 2.200 mio.
3.820
100
870
170
60
Mikro (n=9)
330
SMV (n=25)
Realiseret
Stor (n=10)
Forventet
Ukendt virk.
størrelse (n=1)
Alle (n=45)
Øget og fastholdt eksport for virksomheder der har søgt rådgivning
vedrørende dialog med lokale myndigheder
(DKK mio.)
4.940
0
10
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=45.
Hvor meget årlig eksport har I fastholdt eller forventer I at fastholde?
(DKK mio.)
790
0
140
0
3 outliers:
2.660
90
DKK 2.200 mio.
4.340
300
520
190
1.170
160
330
500
70
Mikro (n=9)
270
600
SMV (n=26)
Realiseret
Stor (n=12)
Forventet
Ukendt virk.
størrelse (n=1)
Alle (n=48)
80
10
Mikro (n=2)
SMV (n=11)
Stor (n=4)
Realiseret
Forventet
Ukendt virk.
størrelse (n=1)
Alle (n=18)
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=48.
Note: Estimaterne er afrundet til nærmeste DKK 10 mio
.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=18.
22
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0023.png
Mange virksomheder vurderer, at en del af det opnåede resultat
skyldes samarbejdet med the trade council
40 pct. af virksomhederne vurderer, at de opnåede resultater i høj eller meget høj grad skyldes samarbejdet med The
Trade Council.
STØRSTEDELEN AF VIRKSOMHEDERNE TILSKRIVER EN DEL AF DET
OPNÅEDE RESULTAT SAMARBEJDET MED THE TRADE COUNCIL
• 40 pct. af virksomhederne vurderer, at de opnåede resultater i høj eller
meget høj grad skyldes samarbejdet med The Trade Council.
• Det er specielt de mindre virksomheder, der tilskriver The Trade Council
en betydelig rolle. 57 pct. af mikrovirksomhederne angiver, at det opnåede
resultat i høj eller meget høj grad skyldes samarbejdet med The Trade
Council.
• 13 pct. af virksomhederne angiver, at The Trade Council i mindre grad
spillede en rolle i forhold til det opnåede resultat. Kun 7 pct. angiver, at
samarbejdet med The Trade Council overhovedet ikke havde nogen
betydning for det opnåede resultat.
I hvilket omfang vurderer du, at de opnåede resultater skyldes
samarbejdet med The Trade Council?
(procent)
24
40 pct.
11
I hvilket omfang vurderer du, at de opnåede resultater skyldes samarbejdet
med The Trade Council?
(procent af virksomheder)
MIKRO (n=65)
45
32
12
3
8
SMV (n=147)
43
16
5
STOR (n=53)
41
29
43
11
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
13
7
I mindre grad
Overhovedet ikke
9
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
21
17
I mindre grad
9
Overhovedet ikke
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=269.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=265.
23
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0024.png
Størstedelen af virksomhederne oplever samarbejdet med the trade council
som tidsbesparende
Det er især de mindre virksomheder, der oplever samarbejdet med The Trade Council som tidsbesvarende.
STØRSTEDELEN AF VIRKSOMHEDERNE OPLEVER SAMARBEJDET
MED THE TRADE COUNCIL SOM TIDSBESPARENDE
• 24 pct. af virksomhederne angiver, at de ikke kunne have opnået samme
resultat uden samarbejdet med The Trade Council, og det gælder især
mikrovirksomhederne.
• 17 pct. af virksomhederne svarer, at det ville have taget dem mere end et
år at opnå samme resultat. En lidt større andel af mikrovirksomhederne
(20 pct.) deler denne oplevelse.
• 13 pct. af virksomhederne angiver, at det ikke ville have taget længere tid
uden samarbejdet med The Trade Council. Det er specielt de store
virksomheder (23 pct.), der svarer dette. Kun 9 pct. af
mikrovirksomhederne og 10 pct. af SMV’erne svarer, at det ikke ville tage
længere tid.
Hvor meget længere ville det tage jer at opnå de angivne resultater,
hvis I ikke havde gjort brug af The Trade Council?
(procent)
22
Hvor meget længere ville det tage jer at opnå de angivne resultater, hvis I
ikke havde gjort brug af The Trade Council?
(procent)
MIKRO (n=66)
30
20
29
12
9
SMV (n=147)
30
17
21
10
41 pct.
STOR (n=53)
27
17
19
13
13
13
24
26
25
23
Vi havde ikke gjort
det uden The
Trade Council
Længere end
12 måneder
6-12 måneder
1-5 måneder
Det ville ikke
tage længere tid
Vi havde ikke gjort
det uden The
Trade Council
Længere end
12 måneder
6-12 måneder
1-5 måneder
Det ville ikke
tage længere tid
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=270.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics, n=266.
24
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0025.png
Dkk 9,6 mia. Af den nye eksport skyldes i meget høj eller høj grad
samarbejdet med the trade council
40 pct. af virksomhederne vurderer, at rådgivningen fra The Trade Council i meget høj eller høj grad har haft en positiv effekt
på de opnåede eller forventede resultater.
SIMPEL EKSTRAPOLERING AF DEN ESTIMEREDE EKSPORTEFFEKT
Spørgeskemaet er udsendt til 1.458 respondenter, og 522 respondenter har besvaret
eller delvist besvaret det (svarprocent på 36 pct.). Respondenterne repræsenterer
1.007 virksomheder.
Respondenterne estimerer samlet set, at deres virksomheder har realiseret (øget
eller fastholdt – se næste side) eksport for DKK
2,1
mia. efter samarbejdet med The
Trade Council. Dertil forventer respondenterne, at deres virksomhed vil øge eller
fastholde eksport for DKK 14,5 mia. over de kommende tre år. De 522 respondenter
estimerer samlet set ny eksport for DKK 16,6 mia., hvoraf DKK 8,2 mia. skyldes 9
outliers.
Respondenterne angiver dermed, at deres virksomhed i gennemsnit har øget eller
fastholdt eksport for DKK 16,1 mio. efter samarbejdet (uden effekten fra outliers).
Ekstrapoleres denne effekt til hele populationen af virksomheder (n=1.007) fås en
potentiel ny eksport på DKK 24,4 mia., når effekten fra outliers lægges til. Dette er et
konservativt estimat af to grunde:
1. Effekten er ekstrapoleret til antallet af virksomheder fremfor respondenter,
selvom respondenten muligvis ikke medregner værdien af alle de
rådgivningsforløb, som virksomheden har modtaget.
2. Effekten er antaget at være 0 i de virksomheder, der enten ikke har besvaret
spørgsmålet om eksporteffekten eller har svaret ‘ved ikke’ på spørgsmålet,
selvom et manglende svar kan være udtryk for, at respondenten har været i tvivl
om størrelsen af eksporteffekten.
Estimeret øget og fastholdt eksport efter samarbejde med The Trade Council
(DKK mio.)
I alt
Øget og fastholdt eksport
Heraf effekt fra outliers
Gennemsnit (uden outliers)
Ny eksport i alt
Realiseret
2.050
700
2,6
3.310
Forventet
14.540
7.470
13,5
21.040
Samlet
16.590
8.170
16,1
24.350
I meget
høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet
ikke
Total
2.625
6.970
DKK 9,6 mia.
9.865
I beregningen antages, at den gennemsnitlige eksporteffekt i virksomheder, der ikke
har deltaget i undersøgelsen, er den samme som i virksomheder, der har deltaget.
Validiteten af denne antagelse afhænger af, om respondenterne er repræsentative for
hele populationen.
Mens respondentvirksomhederne størrelsesmæssigt ligner virksomhederne i den
samlede populationen, kan det ikke udelukkes, at de to grupper af virksomheder er
forskellige målt på andre parametre.
Derfor kan vi heller ikke vurdere, i hvilken retning
eventuelle
bias kan forventes at trække.
Slutteligt sammenholder vi virksomhedernes estimerede eksporteffekt med, hvor stor
en andel af eksporteffekten respondenterne tilskriver samarbejdet med The Trade
Council.
40 pct. af respondenterne vurderer, at det opnåede resultat i deres virksomhed i høj
eller meget høj grad skyldes samarbejdet med The Trade Council. Anvendes dette
estimat på den samlede nye eksport opnås en effekt på DKK 9,6 mia.
i
realiseret og
forventet ny (øget og fastholdt) ekspor, der i meget høj eller høj grad kan relateres til
samarbejdet med The Trade Council.
Det skal understreges, at dette er en simpel ekstrapolering baseret på
virksomhedernes oplevede effekt af samarbejdet.
Samlet økonomisk effekt opdelt på betydning af The Trade Councils rådgivning:
I hvilket omfang vurderer du, at de opnåede resultater skyldes samarbejdet med
The Trade Council?
(DKK mio.)
24.350
1.720
3.170
Note: Outliers defineres som realiseret eller forventede eksporteffekter på mere end DKK 250 mio. Der er 9 outliers, som ikke indgår i beregningen af gennemsnittet per virksomhed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics.
25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0026.png
Den nye eksport kan enten være øget eller fastholdt eksport
Af den estimerede nye eksport på DKK 24,3 mia. er omkring DKK 15,2 mia. øget eksport, mens DKK 9,1 mia. er fastholdt
eksport.
Estimeret øget og fastholdt eksport efter samarbejde med The Trade Council
(DKK mio.)
I alt
Øget og fastholdt eksport
Heraf effekt fra outliers
Gennemsnit (uden outliers)
Realiseret
2.050
700
2,6
3.310
Forventet
14.540
7.470
13,5
21.040
Samlet
16.590
8.170
16,1
24.350
Ny eksport i alt
Øget eksport
Øget eksport
Heraf effekt fra outliers
Gennemsnit (uden outliers)
Øget eksport i alt
Fastholdt eksport
Realiseret
620
0
1,2
1.200
Forventet
9.060
3.670
10,3
14.010
Samlet
9.680
3.670
11,5
15.210
Realiseret
1.430
700
1,4
2.110
Forventet
5.480
3.800
3,2
7.030
Samlet
6.910
4.500
4,6
9.140
26
Øget eksport
Heraf effekt fra outliers
Gennemsnit (uden outliers)
Ny eksport i alt
Note: Outliers defineres som realiseret eller forventede eksporteffekter på mere end DKK 250 mio. Der er 9 outliers, som ikke indgår i beregningen af gennemsnittet per virksomhed.
Kilde: Spørgeskemaundersøgelse udsendt af Implement Economics.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502544_0027.png
CONTACT
Eva Rytter Sunesen
[email protected]