Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2502542_0001.png
Januar 2021
Intern erfaringsopsamling på virtuelle erhvervsfremstød gennemført i
2020 med støtte fra Trade Councils fremstødsbevilling
The Trade Councils (TC) fremstødsbevilling har til formål at understøtte dansk ek-
sport gennem tilskud til fælles eksportfremstød. Eksportfremstødene giver de delta-
gende virksomheder mulighed for at udnytte de fordele og synergier, der er knyttet til
fælles deltagelse gennem f.eks. udveksling og deling af viden, ideer og erfaringer.
Derudover kan et fremstød skabe større opmærksomhed om de danske virksomhe-
der på målmarkedet. Det drejer sig eksempelvis om deltagelse på fagmesser eller dele-
gationsbesøg, hvor en gruppe danske virksomheder besøger et relevant eksportmar-
ked og deltager i aktiviteter med henblik på at øge deres eksport og udbygge deres
kontakter til forretnings- og samarbejdspartnere.
Som følge af COVID-19-pandemien og de afledte danske og globale restriktioner har
det været særdeles vanskeligt at gennemføre fysiske erhvervsfremstød af den karak-
ter, der normalt gives tilskud til gennem fremstødsbevillingen i 2020. På den bag-
grund afholdt TC en ekstraordinær ansøgningsrunde i juni, der havde til formål at
støtte virtuelle fremstød set i lyset af de begrænsede muligheder for at besøge ek-
sport. I denne runde blev der givet tilsagn til 32 virtuelle fremstød, mens der i ansøg-
ningsrunden i august 2020 ligeledes blev givet tilsagn om støtte til 19 virtuelle eller
delvist virtuelle fremstød. Derudover blev der i november 2020 afholdt et officielt,
virtuelt erhvervsfremstød til Nederlandene med fokus på grøn energi. Med henblik
på at opsamle erfaringer med denne nye form for fremstød, har TC igangsat en min-
dre kvalitativ undersøgelse, der gøres tilgængelig for koordinatorgruppen for fælles
erhvervsfremstød og andre interesserede parter via TCs hjemmeside.
Erfaringsopsamlingen er gennemført i løbet af december 2020, hvor TC har talt med
et udsnit af de virksomheder, der har deltaget i et virtuelt erhvervsfremstød i løbet af
3. og 4. kvartal 2020. Vi har også talt med to af de koordinatorer, der har arrangeret
flest virtuelle fremstød samt løbende modtaget tilbagemeldinger fra en bredere kreds
af koordinatorer. Formålet med erfaringsopsamlingen har været at få overblik over
særligt virksomhedernes erfaringer med at deltage i denne nye form for erhvervs-
fremstød. Vi har samlet udsagn fra virksomheder og koordinatorer af fremstødene i
anonymiseret form. Opsamlingen supplerer TCs tilfredshedsmålinger, der gennemfø-
res efter et fremstød er gennemført.
Indhold og målretning af de virtuelle fremstød
Pr. 17. december 2020 var der afholdt 25 virtuelle fremstød
1
. Dette inkluderer det of-
ficielle virtuelle fremstød til Nederlandene, der blev arrangeret af Udenrigsministeriet
1
Et enkelt fremstød spænder fra december 2020 til januar 2021, men er talt med her.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502542_0002.png
i samarbejde med en gruppe erhvervsorganisationer i november 2020
2
. Bilag 1 på no-
tatets sidste side giver et samlet overblik over de gennemførte fremstød, koordinato-
rer, lande og antal deltagende virksomheder.
De virtuelle fremstød har været sammensat af flere komponenter. Nogle fremstød er
født virtuelle, mens andre er blevet konverteret fra delegationsbesøg og messefrem-
stød, der ikke har kunnet gennemføres fysisk. Mange fremstød har bestået af
semi-
narer
eller
rundbordssamtaler
med potentielle kunder, samarbejdsparterne og/eller
myndigheder på et målmarked. I nogle tilfælde har der været tale om en enkelt aktør
som f.eks. et skibsværft, en online-platform eller en kommune. På nogle af fremstø-
dene er der desuden blevet udarbejdet et
digitalt eksportørkatalog,
mens der på an-
dre er organiseret efterfølgende
b2b-møder.
Visse virtuelle fremstød har udeluk-
kende bestået af b2b-møder. Tre fremstød har været
webinarer,
der har fungeret
som introduktion til markedsmuligheder som en forløber for fysiske delegationsbe-
søg, som vil blive afholdt senere. Endelig blev fire fremstød med deltagelse på
mes-
ser,
konverteret af arrangørerne til et virtuelt format.
De virtuelle erhvervsfremstød fordeler sig næsten ens på nær- og fjernmarkeder med
hhv. 11 og 14 fremstød. Tabel 1 nedenfor viser fordelingen af fremstød på sektorer:
Sektor
Energi
Energi, Vand og Miljø
Fødevarer
Maskinindustri
Service (transport og logistik)
Sundhed
Tabel 1: Fordeling af virtuelle erhvervsfremstød på sektorer
Antal fremstød
6
4
7
1
2
5
Virksomhedernes tilfredshed med de virtuelle fremstød
Hver gang et erhvervsfremstød er gennemført, modtager de deltagende virksomhe-
der herefter en tilfredshedsmåling med syv spørgsmål og et felt til kommentarer fra
Trade Council. Tabel 2 herunder viser, at den gennemsnitlige tilfredsprocent for vir-
tuelle erhvervsfremstød, sammenlignet med fysiske fremstød gennemført i 2020, lig-
ger en smule lavere.
Fremstød
Fysiske fremstød
Virtuelle fremstød
Antal
fremstød
18
22
4
Tilfredsheds-
procent
3
87 pct.
84 pct.
Svarprocent
60 pct.
61 pct.
Tabel
2: Sammenligning af den gennemsnitlige tilfredshedsprocent pr. 17. december 2020
Dansk Industri, Dansk Eksportforening, SMV-Danmark og State of Green.
anførte gennemsnitlige tilfredshedsprocent er udtrykt som andelen af virksomheder, som har
svaret, at de enten er ”meget tilfredse” eller ”tilfredse” på spørgsmålet: ”Hvor tilfredse har I samlet set
været med hele fremstødet?”
4
Der er kun medtaget 22 fremstød, fordi der for de resterende 3 ikke foreligger en tilfredshedsunder-
søgelse.
2
3
Den
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
Det lille dyk i tilfredshed har formentlig flere forklaringer. Der tale om en ny måde at
afholde erhvervsfremstød på, hvor både virksomheder og koordinatorer har skullet
finde deres ben i forhold til, hvad der giver bedst resultater og effekt i det virtuelle
format. Derudover har de store fagmesser, der har valgt at konvertere til et virtuelt
format, også haft begyndervanskeligheder og behov for at tilpasse deres koncept. Ek-
sempelvis så en stor messe sig nødsaget til at aflyse deres digitale udstillingsplatform,
der skulle have været et omdrejningspunkt og fungeret som reklamesøjle for udstil-
lere, med meget kort varsel som følge af tekniske vanskeligheder.
Adspurgt om, hvor tilfredse virksomhederne har været med deltagelsen af potentielle
kunder, partnere og andre relevante kontakter i fremstødslandet, svarer 69 pct. af
virksomhederne, at de været tilfredse eller meget tilfredse.
Tilfredshedsundersøgelserne indeholder derudover et kommentarfelt, hvor virksom-
hederne kan angive eventuelle bemærkninger til fremstødet. Nedenstående citater er
et udpluk herfra, der er anonymiseret, og afspejler forskellige oplevelser på nogle af
de virtuelle fremstød.
Udsagn 1
"Som altid var der god opbakning fra arrangørerne og de var behjælpelige med de
tvivlsspørgsmål vi havde. Jeg vil nævne, at hvis ikke der havde været tilskud, havde vi ikke deltaget.
Vi har efterfølgende fået positiv respons fra både eksisterende kunder og potentielt nye, at det var
nemt at find os på trods af, at messen ikke var som den plejer. Det var et godt initiativ at lave det
fælles fremstød, og vi håber, at de øvrige udstillere har haft den samme positive oplevelse."
Udsagn 2
"Messe X skal helt klart optimere i forhold til at afholde en virtuel udstilling, som
er brugervenlig for besøgende, samt giver eksponering for udstillere. (…) Derudover så virkede deres
videoarena ikke. Det var alfabetisk, og hvis man hedder X er man nede i bunden ud af 2500 vide-
oer. Man kunne søges på os og finde vores videoer, men man kunne ikke afspille dem. (…)”
Udsagn 3
” For os var X den første digitale messe, hvilket gør det svært at afgøre og sammen-
ligne med tidligere deltagelse. Vores oplevelse var desværre, at der var stort set ingen kundeaktivitet i
vores digitale stande. X’s expo set-up var klinisk/upersonligt og med næsten ingen mulighed for in-
teraktivitet med besøgende på standen. Et mere 'virkeligt' miljø med mulighed for live video samtaler
vil være en forbedring. ”
Udsagn 4:
” Virtuel udstilling er et nyt forum for de fleste eksportvirksomheder, så selvom vi
som virksomhed ikke fik gavn af denne deltagelse, har vi fået gavn af at definere, hvilke muligheder
i virtuelle udstillinger, som er MUST og ikke interessante ved vores fremtidige deltagelse. For helt
sikkert ER, at virtuelle udstillinger bliver et supplement og i en vis grad overtager vores tidligere del-
tagelse ved fysiske udstillinger også efter, at pandemien er "overstået".”
Udsagn 5
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502542_0004.png
” Jeg savner, at deltagere efter seancen fik tilsendt adgang til et forum, hvor alle præ-
sentationer var tilgængelige. Som potentiel kunde ville dette være af stor vigtighed, da man naturligvis
ikke kan huske alt, hvad der bliver præsenteret.”
Tilbagemelding fra virksomhederne
Omkring 300 virksomheder har deltaget i et virtuelt fremstød, dvs. omkring 12 virk-
somheder i gennemsnit pr. fremstød. Vi har som led i erfaringsopsamlingen talt med
11 virksomheder, hvoraf 9 af disse er SMV’er, som har deltaget i 10 forskellige virtu-
elle fremstød (en virksomhed har deltaget i to fremstød). Vi spurgte til virksomheder-
nes udbytte af at deltage i fremstødet, hvilke elementer, der var vellykkede samt om
noget kunne forbedres, hvis fremstødet skulle gentages. Flere tilbagemeldinger var
sammenfaldende og kan opsummeres i de fire nedenstående punkter
5
.
1) Virtuelle fremstød er et brugbart værktøj
- Virksomhederne er overordnet set tilfredse med de virtuelle fremstød – sær-
ligt set i lyset af, at det kun har været muligt at afvikle meget få fysiske frem-
stød siden marts 2020.
2) Virtuelle fremstød er ressourceeffektive
- Flere af virksomhederne nævner, at de virtuelle fremstød er betydeligt mindre
ressourcekrævende end
fysiske
fremstød både hvad angår tid og økonomi.
- De virtuelle fremstød er en god måde at øge sit kendskab til og indsigt i et
marked og de eksisterende muligheder.
3) Forberedelsesfasen er vigtig
- Virksomhederne efterspørger mere information inden afholdelsen af er-
hvervsfremstødet – eksempelvis via en præsentation af de deltagende lokale
virksomheder og deres udfordringer.
-
Fremstødene dækker ofte en bestemt sektor, hvor den pågældende danske
virksomhed opererer inden for en subsektor. Derfor kan forskellige dele af et
virtuelt fremstød ramme ved siden af i forhold til virksomheden præcise inte-
resser. Flere virksomheder ønsker sig bedre mulighed for at kunne forberede,
hvor de skal lægge deres kræfter under fremstødet.
Forberedelsesfasen kan også udgøre et grundlag for virksomhedernes be-
dømmelse af, hvorvidt indholdet gør deltagelse i fremstødet relevant eller ej.
-
4) Virksomhederne efterspørger mere specifik information og koordination
- På de virtuelle fremstød er det vigtigt, at koordinator faciliterer en skarp in-
troduktion af de deltagende parters problemstillinger, behov, løsninger m.m.,
så deltagere på begge sider kan få en idé om, hvad der hhv. efterspørges og
udbydes.
5
Da der er tale om en kvalitativ erfaringsopsamling, er punkterne ikke nødvendigvis repræsentative
for alle deltagende virksomheders oplevelser.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502542_0005.png
-
Koordinatorer kan med fordel tænke lidt mere i ”medejerskab” for de delta-
gende danske virksomheder gennem bedre koordinering på tværs af arrangø-
rer og deltagere.
Man kan nå ud til en bredere skare af lokale virksomheder, hvis de danske
virksomheder interagerer med arrangørerne af fremstødet og bliver involveret
allerede i forberedelsesfasen.
Flere virksomheder har lokale folk og distributører, som kan være behjælpe-
lige. Ved hjælp af øget inddragelse af disse vil det være lettere at få målrettet
fremstødet i en retning, som bliver mere relevant for de deltagende parter.
-
-
Koordinators erfaringer
Vi har derudover talt med to koordinatorer, der har arrangeret 8 af de gennemførte
virtuelle fremstød. Samtalerne suppleres af andre løbende tilbagemeldinger om erfa-
ringer med virtuelle fremstød fra koordinatorerne til TC. Koordinatorernes erfaringer
kan opsummeres i de tre følgende punkter.
1) Virtuelle fremstød er kommet for at blive – også efter COVID-19.
- Virtuelle fremstød er et godt redskab til at skabe nye kontakter på eksport-
markederne. Flere virksomheder kan deltage takket være den fleksibilitet ift.
pris og investering af tid de virtuelle fremstød giver.
-
Formatet kræver udvikling og tilvænning til nye forretningsgange for virk-
somhederne. Der er tale om en fortløbende læringsproces, hvor virksomhe-
der, der deltager i de virtuelle fremstød bliver bedre gang for gang ud fra et
trial and error-perspektiv.
At skabe netværk er stadigvæk det vigtigste for virksomhederne. De er til-
fredse, når fremstødene genererer nye kunder, og der opstår mulighed for
B2B-møder efter rundbordssessioner (præsentationer).
Fremstødene fungerer bedst, når danske virksomheder gives mulighed for di-
rekte interaktion med de lokale virksomheder. Dette stiller krav til de danske
repræsentationers
6
forberedelse, netværk og udvælgelse af lokale virksomhe-
der.
Virksomhederne er tilbageholdende med at stille de gode spørgsmål eller dele
gode pointer i åbne fora, fordi de er konkurrenter.
2)
Virksomhederne efterspørger mere B2B
-
-
-
3) Ordentlige rammebetingelser er en vigtig præmis
- Planlægning er centralt, og dette stiller krav til forberedelsesfasen.
Koordinatorer af erhvervsfremstød anvender ofte danske repræsentationer som medarrangører på
fremstød.
6
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
-
-
-
Efterfølgende tilgængelighed af kontaktoplysninger på deltagere og informa-
tion delt under rundbordsmøder etc. er vigtigt for opfølgning på fremstødet.
Det er vigtigt, at teknikken fungerer så fejlfrit som muligt, da virksomhederne
ellers springer fra.
Fremstødet skal være så fokuseret som muligt for at bevare virksomhedernes
interesse.
Opsamling
Både koordinatorer og virksomheder understreger, at fysiske møder og aktiviteter,
som f.eks. netværksopbygning, ikke kan erstattes af virtuelle arrangementer og udbyt-
tet heraf som udgangspunkt stadig er større. Dog viser de tilbagemeldinger, der er
fremlagt i nærværende notat, at virtuelle erhvervsfremstød er et værdifuldt alternativ i
en tid, hvor fysiske fremstød er svære at gennemføre, og der pågår en vigtig lærings-
proces i forhold til, hvordan skaber udbytte og resultater for deltagende virksomhe-
der. TC vil forsat give støtte til virtuelle eller delvist virtuelle fremstød i 2021 med
henblik på forsat at understøtte dansk eksport. Vi vil ligeledes forsætte med at følge
op på resultater samt virksomhedernes tilfredshed med det virtuelle format og håber,
at notatet kan give input til, hvordan formatet løbende kan udvikles.
SPK / Fremstødsteamet
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502542_0007.png
Bilag 1: Oversigt over gennemførte projekter pr. december 2020
Projekttitel
Land
Sektor
Koordinator
Antal
virksom-
heder
8
Virtuelt erhvervsfremstød for knowhow,
teknologi og løsninger til hospitals- og ple-
jesektoren
Virtuelt erhvervsfremstød i Lagos for kvæg-
produktion
Virtuelt erhvervsfremstød energisektoren -
Del I
Virtuelt erhvervsfremstød for procesoptime-
ring og vandforbrug i fødevareindustrien
Virtuelt erhvervsfremstød med Alibaba for
kosmetik-, pleje- og helsevirksomheder
Virtuelt erhvervsfremstød for svinesektoren
Virtuelt erhvervsfremstød for sundhedssek-
toren - Del I
Virtuelt erhvervsfremstød for "cold chain"
løsninger og logistik til fødevareproduktion
og -transport
Officielt virtuelt erhvervsfremstød med
H.K.H. Kronprinsen
Virtuelt erhvervsfremstød for storkundemø-
der med svinesektoren
Virtuelt erhvervsfremstød "Asia Pacific Ma-
ritime V Connect" for marine- og shipping-
industrien
Virtuelt fremstød i Kina for skibsbygningsin-
dustrien
Virtuelt erhvervsfremstød for vedvarende
energi og vand
Virtuelt erhvervsfremstød ifm. "V-Fair GOW
2000 - Global Offshore" for offshore vind-
sektoren
Virtuelt erhvervsfremstød "Shopping Line"
for storkundemøder inden for svinesekto-
ren
Virtuelt erhvervsfremstød for sundhedssek-
toren - Del II
Virtuelt erhvervsfremstød på "MEDICA &
COMPAMED" for health care
Virtuelt erhvervsfremstød for fjernvarme-
sektoren
Virtuelt erhvervsfremstød for vandsektoren
- Del III
Virtuelt erhvervsfremstød i Chile og Peru
for mineindustrien
Virtuelt erhvervsfremstød "Asian District
Cooling Webinars" for fjernkøling
Finland
Sundhed
Danish Export
Association
Landbrug og
Fødevarer
Dansk industri
Danish Export
Association
Dansk Erhverv
Landbrug og
Fødevarer
Dansk Industri
Landbrug og
Fødevarer
Den danske am-
bassade i Haag
Landbrug og
Fødevarer
Landbrug og
Fødevarer
Danish Export
Association
Dansk Industri
Danish Wind Ex-
port
Dansk Industri
Nigeria
Italien
Australien
Kina
Colombia
Italien
Ghana
Fødevarer og
Landbrug
Energi, Vand
og Miljø
Fødevarer og
Landbrug
Sundhed
Fødevarer og
Landbrug
Sundhed
Fødevarer og
Landbrug
Energi
13
7
6
14
14
7
7
Nederlan-
dene
Chile
Singapore
19
Fødevarer og
Landbrug
Service (trans-
port og logi-
stik)
Service (trans-
port og logi-
stik)
Energi, Vand
og Miljø
Energi
15
13
Kina
25
Argentina
Storbritan-
nien
Mexico
6
5
Fødevarer og
Landbrug
Sundhed
Sundhed
Energi
Vand & Miljø
Maskinindustri
Energi
11
Italien
Tyskland
NL, GB &
DE
Italien
Chile & Peru
Indien &
Kina
Dansk Industri
Danish Care
Danish Board of
District Heating
Dansk Industri
Dansk Industri
Danish Board of
District Heating
7
15
11
6
8
8
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502542_0008.png
Virtuelt erhvervsfremstød i Amsterdam på
"PLMA" for private label producenter til fø-
devarebranchen
Virtuelt erhvervsfremstød for vandsektoren
Virtuelt erhvervsfremstød i Hamborg på
"WindEnergy - The Global on & offshore
event" for vindmølleindustrien
Virtuelt erhvervsfremstød i Tashkent for
vand- og energisektoren
Nederlan-
dene
Mexcio
Tyskland
Fødevarer og
Landbrug
Vand & MIljø
Energi
Food from Den-
mark
Dansk Industri
Danish Wind Ex-
port
Dansk Industri
30
5
24
Usbekistan
Energi, Vand
& Miljø
Ikke oplyst
8