Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2502541_0001.png
Virksomhedernes oplevede
effekter af The Trade
Council’s generelle ydelser
- En effektmåling baseret på spørgeskema og interview
18.12.19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
For information on obtaining additional copies,
permission to reprint or translate this work, and all
other correspondence.
Please contact:
DAMVAD Analytics
Havnegade 39
DK-1058 Copenhagen K
[email protected]
damvad.com
DAMVAD Analytics
Engelbrektsgatan 5
114 32 Stockholm
Copyright 2017, Damvad Analytics A/S
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0003.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Indholdsfortegnelse
1
2
Indledning
Sammenfatning
2.1
3
Centrale figurer
4
6
7
8
8
10
12
12
12
14
14
17
18
21
21
22
24
24
27
31
Metode til at måle effekten
3.1
3.2
Om undersøgelsen
Repræsentativitet
4
Virksomhedernes formål og forventninger
4.1
4.2
Virksomhedernes formål med samarbejde
De resultater, som virksomhederne forventer
5
Virksomhedernes oplevede outcomes
5.1
5.2
5.3
Ny viden og indsigt
Nye kontakter
Goverment Public Affairs
6
Umiddelbare effekter
6.1
6.2
Forretningsudvikling og effektivisering
Umiddelbare Goverment Public Affairs-effekter
7
Virksomhedernes oplevede økonomiske effekter
7.1
7.2
7.3
Ny og øget eksport
Fastholdt eksport
The Trade Council’s betydning for de økonomiske effekter
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0004.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
1
Indledning
Internationalisering af danske virksomheder og deres eksport er en vigtig drivkraft for vækst
og velstand i Danmark. Når danske virksomheder tager til udenlandske markeder, får de ikke
blot et større marked til deres produkter, de tager også erfaringer med hjem, som gør dem
dygtigere og mere produktive. Det gavner os alle i form af højere vækst og velstand.
For nogle virksomheder kan der imidlertid være barrierer, som hindrer virksomheder i at
udnytte mulighederne på eksportmarkederne. Det kan eksempelvis være manglende indsigt i
lokale regulatoriske og markedsmæssige forhold og manglende netværk i det pågældende
land. For andre virksomheder kan der være behov for hjælp til at indgå i dialog med lokale
myndigheder med henblik på at søge indflydelse på beslutningsprocesser på
eksportmarkederne, det vil sige ’Government Public Affairs’. Det kan også dreje sig om
assistance til at løse konkrete eksportudfordringer, eksempelvis i forhold til fortoldning af
danske varer. Dette er udvalgte eksempler på forhold, hvor Udenrigsministeriet, og herunder
the Trade Council, med sin lokale tilstedeværelse, sektorfaglige ekspertise, netværk og
officielle status kan hjælpe danske virksomheder med at overkomme barrierer.
The Trade Council er den del af Udenrigsministeriet, som løser opgaver for private
virksomheder inden for eksport, innovation og investeringsfremme. Det gør de blandt andet
ved at tilbyde en række ydelser gennem danske ambassader, generalkonsulater og
innovationscentre rundt omkring i verden. The Trade Council hjælper virksomheder ved at
rådgive, indsamle markedsviden, afholde eksportfremstød og facilitere dialog med de rette
myndigheder og udenlandske virksomheder. The Trade Council har bl.a. til formål at hjælpe
virksomheder med at udvide deres eksport, komme ind på nye markeder, tiltrække
investeringer fra udlandet samt understøtte deres innovation. I nærværende effektmåling er
The Trade Council’s investeringsfremme- og eksportfremstødsindsats ikke medtaget. For
effektanalyse af The Trade Council’s eksportfremstødsindsats kan i stedet henvises til
rapporten ”Effektmåling af fælles erhvervsfremstød 2016-2017”
Denne effektmåling har til formål at opgøre de effekter, som virksomhederne oplever som følge
af samarbejdet med The Trade Council. Analysen er baseret på interviews med 15
virksomheder samt et spørgeskema udsendt til samtlige 1.501 virksomheder, der har købt og
modtaget mindst 10 timers konsulentydelser i 2017 og har accepteret at blive kontaktet.
Virksomhederne er blevet bedt om at beskrive, hvorfor de har samarbejdet med The Trade
Council, og hvad de fik ud af det.
Spørgeskemaer og interviews er velegnede til at afdække virksomhedernes
oplevede
effekter
af samarbejde med The Trade Council. Det er muligt at få et meget nuanceret billede af, hvad
virksomhederne har fået ud af samarbejdet, og det er muligt at spørge ind til effekter, som ikke
fremgår af statistiske oplysninger.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0005.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Analysen er bygget op omkring en effektkæde, der beskriver de forventede trin fra aktiviteten
(samarbejdet med The Trade Council) til den langsigtede økonomiske effekt. Effektkæden er
illustreret i forenklet form i figuren nedenfor med eksempler på indikatorer, som vi bruger til at
måle The Trade Council’s effekter.
Figur 1.1
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
S EFFEKTKÆDE
De fire led i kæden korresponderer med rapportens hovedkapitler:
I kapitel 4 belyser vi virksomhedernes formål med og forventninger til samarbejdet. Det
kan være et ønske om eksport, at reducere produktionsomkostninger, få adgang til
risikovillig kapital etc.
I kapitel 5 fokuserer vi på
outcomes
af samarbejdet med The Trade Council. Det kan
være, at virksomhederne opnår ny viden om særlige forhold på markedet og
potentialet, kontakter til kunder, videnspartnere og myndigheder.
I kapitel 6 belyser vi de umiddelbare effekter, som virksomhederne oplever. Det er fx
etablering på nye markeder, justeret strategi, lancering af nye produkter og
arbejdsprocesser eller eksterne investeringer (risikovillig kapital).
I kapitel 7 opgør vi virksomhedernes oplevede økonomiske effekter. Det er de effekter,
som forventes at opstå på lidt længere sigt som følge af samarbejdet. Vi undersøger
effekterne i form af eksport og reducerede omkostninger.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0006.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
2
Sammenfatning
Analysens hovedkonklusioner
Der er forskellige årsager til, at virksomheder vælger at samarbejde med The
Trade Council. Mange virksomheder gør det for at styrke eksporten. Det
gælder for 59 pct. af virksomhederne.
The Trade Council har i 2017 samarbejdet med virksomheder, som vurderer,
at de efterfølgende har øget eller fastholdt eksport for knap 31 mia. kr. Heraf
er ca. 5. mia. kr. allerede realiseret, og ca. 26 mia. kr. forventes realiseret i
de kommende år.
For en betydelig del af virksomhederne var samarbejdet med The Trade
Council afgørende for at opnå disse eksporteffekter. Virksomheder, der
angiver, at de opnåede og forventede resultater i høj eller meget høj grad
skyldes samarbejdet med The Trade Council, har oplevet økonomiske
effekter for 11,1 mia. kr.
The Trade Council hjælper virksomheder med at udnytte erhvervsmæssige potentialer på
udenlandske markeder ved at skabe kontakt til de rette virksomheder og myndigheder,
formidle viden om lokale markedsforhold samt rådgive virksomhederne om valg af
forretningsmodel og bidrage til udrulning heraf. The Trade Council har som offentlig
repræsentant og via deres lokale tilstedeværelse ofte særligt gode muligheder for at skabe
kontakt til de rette myndigheder og virksomheder. Det hjælper virksomhederne til hurtigere at
komme ind på nye markeder og afsøge muligheder, de ellers havde fravalgt på grund af
manglende lokalt kendskab.
De virksomheder, som The Trade Council har samarbejdet med i 2017, forventer efterfølgende
at realisere økonomiske effekter for i alt ca. 31 mia. kr. Heraf er ca. 5 mia. kr. allerede
realiseret. De økonomiske effekter er opgjort som ny og øget eksport samt eksport, som
virksomhederne har formået at fastholde som følge af indsatsen.
Det er ikke muligt for virksomhederne præcist at opgøre, hvor stor en del af de økonomiske
effekter, der kan tilskrives The Trade Council. Effekterne fremkommer i et komplekst samspil
med virksomhedernes egne aktiviteter og ydre omstændigheder. Dertil kommer, at nogle af
virksomhederne formentlig havde formået at øge eksporten på anden vis, hvis de ikke havde
samarbejdet med The Trade Council.
I stedet har vi bedt virksomhederne angive, i hvilken grad effekterne kan tilskrives The Trade
Council. Virksomheder, der angiver, at de opnåede resultater i høj eller meget høj grad skyldes
samarbejdet med The Trade Council, forventer at realisere økonomiske effekter for 11,1 mia.
kr.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0007.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
2.1 Centrale figurer
S
AMLEDE ØKONOMISKE EFFEKTER
,
OPDELT PÅ HVOR HØJ GRAD AF BETYDNING
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL TILSKRIVES
EFFEKTEN
13% (4 mia.)
0%
22% (6,8 mia.)
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
11,1 Mia kr.
14% (4,3 mia.)
50% (17 mia.)
H
AR
I
SOM FØLGE AF JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL OPNÅET KONTAKT TIL
:
(K
UN VIRKSOMHEDER SOM HAVDE TIL FORMÅL AT OPNÅ KONTAKT
).
Udenlandske kontakter (i alt)
Danske kontakter (i alt)
Andre
5%
23%
62%
H
AR
I
SOM FØLGE AF JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
... (
VÆLG GERNE FLERE SVAR
)
Ny eller forbedret forretningsmodel?
Introduceret et nyt produkt på et eksportmarked?
Forbedret eller udviklet et produkt, en service eller en arbejdsproces?
Ændret jeres eksportstrategi?
Etableret et datterselskab i et andet land?
Udlagt dele af jeres produktion til andre lande end Danmark?
Minimum én af ovenstående
Andet
20%
17%
15%
12%
8%
3%
49%
8%
S
AMLET ØKONOMISK EFFEKT AF
T
RADE
C
OUNCIL
Ny og øget eksport
21.229
MIO
.
KR
.
Fastholdt eksport
9.583
MIO
.
KR
.
Samlet
30.812
MIO
.
KR
.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0008.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
3
Metode til at måle effekten
Data er indsamlet ved hjælp af et spørgeskema, som er udsendt til samtlige virksomheder, der
har modtaget rådgivning fra The Trade Council i 2017. Undtaget er de virksomheder, der har
deltaget på erhvervsfremstød
1
og udenlandske virksomheder, der har modtaget rådgivning
som led i The Trade Council’s investeringsfremmeindsats.
Spørgeskemaet afdækker virksomhedernes effekter af samarbejdet ved bl.a. at kvantificere
den eventuelle eksportvækst, som virksomhederne har oplevet efterfølgende.
Spørgeskemaer er en god metode til at indsamle information blandt mange respondenter. Det
giver mulighed for at belyse mønstre og tendenser ved hjælp af statistiske analyser. Det er
samtidig vigtigt at understrege den usikkerhed, der er forbundet med surveydata.
Respondenterne kan ikke forventes at svare 100 pct. objektivt på alle spørgsmål og med fuld
information. Samtidig kan respondenten have svært ved at udtale sig om, hvad der ville være
sket, hvis de ikke havde modtaget The Trade Council’s ydelser. Derfor er det i vidt omfang
oplevede
effekter, vi indsamler med spørgeskemaundersøgelsen. Det indebærer, at der er en
vis risiko for fejlslutninger i forhold til sammenhængen mellem aktiviteter og effekter.
Erfaring viser, at spørgeskemaer skal være fokuserede, lette at besvare og relativt korte. Ellers
er der risiko for, at respondenter misforstår spørgsmål og/eller falder fra, inden spørgeskemaet
er besvaret.
Spørgeskemaundersøgelsens resultater er suppleret af interview med 15 virksomheder for at
at afdække de mekanismer, hvormed The Trade Council skaber værdi for virksomhederne.
Indsigter fra interviewene inddrages løbende i rapporten.
3.1 Om undersøgelsen
Undersøgelsen er udsendt til en nettopopulation på 1.501 virksomheder. I alt har 403
virksomheder gennemført spørgeskemaet, hvilket svarer til 26 pct. Yderligere har 9 pct. af
virksomhederne besvaret dele af spørgeskemaerne. De ufuldstændige besvarelser er
medtaget i det omfang, det har været muligt. Det giver en samlet svarprocent på 35 pct. Dette
betragter vi som en tilfredsstillende svarprocent.
1
Det inkluderer virksomheder der deltager på messer, udstillinger etc. med henblik på at
markedsføre danske produkter.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0009.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Spørgeskemaerne er udsendt til de kontaktpersoner, som er registreret i The Trade Council’s
databaser. Det vil typisk være de personer, som har indgået aftalen med The Trade Council.
Vi kan dog ikke verificere, hvem der rent faktisk har udfyldt spørgeskemaerne.
9
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0010.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
3.2 Repræsentativitet
Validiteten af en spørgeskemaanalyse beror på, at respondenterne er repræsentative for den
fulde population. Der er en underliggende risiko for, at dem, der har besvaret spørgeskemaet,
er de virksomheder, der fx har haft særligt positive eller negative oplevelser. Eller at udvalgte
grupper af populationen har en større tilbøjelighed til at besvare spørgeskemaet, fx
virksomheder i særlige brancher eller størrelsesgrupper.
Det er ikke muligt at afdække disse analytiske risici fuldstændigt – men vi kan afklare, om
respondenterne ligner den fulde population målt på objektive karakteristika. Vi har derfor
sammenlignet respondenterne med de virksomheder, der ikke har besvaret spørgeskemaet.
Virksomhederne bliver sammenlignet på objektive karakteristika, navnlig antal ansatte,
branche og hjemkommune. Det har til formål at sandsynliggøre, at de virksomheder, som har
svaret på spørgeskemaet, er repræsentative for hele populationen.
Der er et stort sammenfald mellem de to grupper målt på disse parametre. Det indikerer, at
stikprøven er repræsentativ. Sammenholdt med svarprocenten på 35% vurderer vi, at
datagrundlaget er tilstrækkelig robust til at belyse virksomhedernes oplevede effekter af The
Trade Council’s generelle ydelser.
I figur 3.1, 3.2 og 3.3 på de efterfølgende sider er virksomhedernes fordeling illustreret for antal
ansatte, hjemkommune og branche.
Figur 3.1
V
IRKSOMHEDER FORDELT PÅ ANTAL ANSATTE OG DERES SVARSTATUS
18%
17%
14%
10%
8%
6%
4% 5%
3%
2%
9%
11%
7%
5%
7%
9%
8%
6%
15% 14%
10% 10%
0
1
2-4
5-9
10-19
20-49
50-99
100-199 200-499 500-999
+1000
Antal ansatte
Gennemført og ikke-komplette
Ikke svaret
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics og CVR-data fra virk.dk. n=1501
10
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0011.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 3.2
V
IRKSOMHEDER FORDELT PÅ TOP
10
KOMMUNER OG DERES SVARSTATUS
43%
46%
18%
11%
6% 7%
9%
5%
7%
5%
5% 4%
7%
4% 5%
3% 5%
4% 4%
3%
SE
S
K
AV
N
SA
XE
U
R
R
R
U
EN
AA
LB
O
AA
R
VI
BO
BO
H
BY
-T
AA
R
ER
LA
D
BE
N
BA
LL
ER
O
G
D
SK
AN
Gennemført og ikke-komplette
LY
N
G
Ikke svaret
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics og CVR-data fra virk.dk. n=1501
Figur 3.3
V
IRKSOMHEDER FORDELT PÅ BRANCHE OG SVARSTATUS
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Kultur, fritid og anden service
Information og kommunikation
Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed
Handel og transport
Finansering og forsikring
Erhvervsservice
Ejendomshandel og udlejning
Bygge og anlæg
Ikke svaret
1%
1%
2%
2%
4%
4%
22%
22%
16%
22%
0%
1%
7%
11%
10%
9%
32%
34%
Gennemført og ikke-komplette
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics og CVR-data fra virk.dk. n=1501
R
U
D
ER
D
SD
H
AL
G
G
G
P
11
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0012.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
4
Virksomhedernes formål og forventninger
Vi har spurgt virksomhederne, hvad deres formål var med at samarbejde med The Trade
Council, og hvad de forventede at få ud af samarbejdet. I dette kapitel belyser vi
virksomhedernes overvejelser, som går forud for samarbejdet og grunden til, at virksomheder
vælger at indgå i samarbejdet.
4.1 Virksomhedernes formål med samarbejde
Styrket eksport er for hovedparten af virksomhederne et af formålene med at samarbejde med
The Trade Council. 59 pct. angiver, at det var et formål at opnå ny eller øget eksport. Det
dækker over virksomheder, som ønskede hjælp til at komme ind på nye markeder eller styrke
eksporten på et marked, de allerede var på. Derudover svarer 14 pct. af virksomhederne, at
formålet var at fastholde eksisterende eksport. Det kan eksempelvis være hjælp til at forlænge
eksisterende salgsaftaler eller til at håndtere reguleringsmæssige forhold, der kan forhindre
eller reducere eksporten, se figur 4.1.
Figur 4.1
H
VILKE AF NEDENSTÅENDE FORMÅL HAVDE JERES VIRKSOMHED MED SAMARBEJDET MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
59%
14%
6%
Opnå ny eller øget
Fastholde
eksport
eksisterende eksport
Opnå ekstern
investering
Andel
2%
Reducere
omkostningerne fx i
produktionen
17%
Andet
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 481, Flere svar mulige.
Relativt få virksomheder angiver, at formålet med samarbejdet var at opnå ekstern finansiering
(6 pct.) eller at reducere omkostningerne (2 pct.).
4.2 De resultater, som virksomhederne forventer
Etablering og styrket tilstedeværelse på et marked forudsætter kontakter til de rette personer
hos både virksomheder og myndigheder, samt viden om markedet. Det afspejler sig i
virksomhedernes forventninger til at samarbejdet med The Trade Council. Knap to ud af tre
12
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0013.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
virksomheder forventer, at samarbejdet vil give dem nye myndighedskontakter, større netværk
og markedsadgang som et primært resultat. Derudover forventer knap én ud af tre at opnå
viden og kompetencer, navnlig viden om markedet og eksportrelaterede kompetencer.
Figur 4.2
Hvilke primære resultater forventede I at få ud af samarbejdet med The Trade Council?
65%
40%
32%
9%
Myndighedskontakter,
netværk og
markedsadgang
Etablering af salg- og
distributionskanaler
Viden og kompetencer
Udvikling og effektivisering
(innovation)
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 471, Flere svar mulige.
Endelig forventer fire ud af ti konkret at etablere nye salgs- og distributionskanaler. Det betyder
også, at seks ud af ti
ikke
forventede at opnå nye salgs- og distributionskanaler som et primært
resultat. Det kan hænge sammen med, at en del virksomheder benytter sig af The Trade
Council i de indledende faser, hvor de afsøger muligheder og forsøger at få fodfæste. Det kan
tage lang tid at gå fra at afsøge muligheder til at få fx salgsaftaler med lokale virksomheder.
En anden mulig forklaring kan være, at en del virksomheder efterspørger Goverment Public
Affairs assistance, som på den korte bane typisk ikke handler om nye afsætningskanaler.
For en del virksomheder er ambassadernes lokale netværk en af de centrale årsager til, at de
vælger at samarbejde med The Trade Council. Det bekræftes i interviews med flere
virksomheder, som også nævner, at samarbejdet med The Trade Council giver dem en form
for offentlig blåstempling, der gør det lettere at komme i kontakt med både myndigheder og
virksomheder i udlandet.
13
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0014.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
5
Virksomhedernes oplevede outcomes
I dette afsnit belyser vi de outcomes, som virksomhederne kan forvente som en direkte
konsekvens af samarbejdet med The Trade Council. Her fokuserer vi på outcomes i form af
ny viden, nye kontakter og umiddelbare public-affairs outcomes (præciseres nedenfor).
5.1 Ny viden og indsigt
Størstedelen af virksomhederne angiver, at de er blevet klogere på de forretningsmæssige
potentialer på de pågældende markeder. 44 pct. af virksomhederne angiver, at de i høj eller
meget høj grad er blevet klogere på de forretningsmæssige potentialer. Omvendt svarer
omtrent hver femte virksomhed, at de i mindre grad eller overhovedet ikke oplever at være
blevet klogere på de forretningsmæssige potentialer på eksportmarkederne som følge af
samarbejdet med The Trade Council, se figur 5.1.
Figur 5.1
I
HVILKEN GRAD ER
I
BLEVET KLOGERE PÅ DE FORRETNINGSMÆSSIGE POTENTIALER PÅ EKSPORTMARKEDER EFTER
JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
33%
35%
11%
10%
11%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 465.
42 pct. af virksomhederne angiver, at de i høj eller meget høj grad har opnået ny viden om
særlige nationale eller kulturelle forhold på eksportmarkederne, se figur 5.2.
14
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0015.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 5.2
I
HVILKEN GRAD HAR
I
OPNÅET NY INDSIGT I SÆRLIGE NATIONALE ELLER KULTURELLE FORHOLD PÅ
EKSPORTMARKEDER EFTER JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
31%
33%
10%
13%
12%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 458.
Det samme billede tegner sig for virksomhedernes vurdering af, om de har styrket deres
generelle kompetencer til at drive eksport. Generelt oplever de fleste virksomheder at blive
bedre til at drive eksport. 32 pct. af virksomhederne vurderer , at de i høj eller meget høj grad
har fået styrket kompetencerne, se figur 5.3.
Figur 5.3
I
HVILKEN GRAD HAR
I
STYRKET JERES KOMPETENCER TIL GENERELT AT DRIVE EKSPORT SOM FØLGE AF JERES
SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
34%
26%
19%
6%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
15%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 456.
15
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0016.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Vi har særligt spurgt virksomhederne om samarbejdet har givet dem indsigt i de nyeste
teknologiske trends inden for deres marked. 21 pct. af virksomhederne angiver, at det er
tilfældet i høj eller meget høj grad, se figur 5.4.
Figur 5.4
I
HVILKEN GRAD HAR
I
OPNÅET INDSIGT I DE NYESTE TEKNOLOGISKE TRENDS OG ØVRIGE TENDENSER I JERES
MARKED EFTER JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
29%
17%
4%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
25%
25%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 450,
Omvendt angiver 25 pct. af virksomhederne, at de overhovedet ikke har opnået ny indsigt.
Resultatet skal ses i sammenhæng af, at det er relativt få af virksomhederne, der har det som
et primært formål at opnå denne type indsigter (jf. figur 4.2). Omtrent 9 pct. af virksomhederne
har angivet innovation som det primære formål med deres samarbejde.
2
2
Det skal bemærkes, at virksomheder, der køber rådgivning fra innovationscentre, også kan
have til formål at rejse kapital eller videreudvikle deres forretningsmodel.
16
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0017.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
I figur 5.5 har vi fremhævet resultaterne for de virksomheder, der angiver innovation som et
primært formål. Blandt dem er det kun én virksomhed, som ikke oplever, at de har opnået ny
indsigt i teknologiske trends og tendenser. Næsten ni ud af ti virksomheder i gruppen oplever
i nogen eller højere grad at have fået ny indsigt om teknologiske trends.
Figur 5.5
I
HVILKEN GRAD HAR
I
OPNÅET INDSIGT I DE NYESTE TEKNOLOGISKE TRENDS OG ØVRIGE TENDENSER I JERES
MARKED EFTER JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
38%
33%
18%
10%
3%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 40, Kun respondenter som har angivet "Udvikling og effektivisering" jf. figur 4.2, er medtaget
5.2 Nye kontakter
Som nævnt i kapitel 4 er det for over halvdelen af virksomhederne et primært formål med
samarbejdet med The Trade Council at opbygge netværk eller etablere salgskanaler.
Blandt de virksomheder, som havde til formål at opbygge myndighedskontakter, netværk og
markedsadgang, formåede 62 pct. at få nye udenlandske kontakter – ofte potentielle kunder
og kommercielle samarbejdspartnere og i lidt mindre omfang videnspartnere, se figur 5.6.
17
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0018.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 5.6
H
AR
I
SOM FØLGE AF JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL OPNÅET KONTAKT TIL
:
Udenlandske kontakter (i alt)
Potentielle udenlandske kunder
Kommercielle udenlandske samarbejdspartnere
Udenlandske videnspartnere
Danske kontakter (i alt)
Danske videnspartnere
Kommercielle danske samarbejdspartnere
Potentielle danske kunder
Andre
13%
12%
8%
5%
21%
23%
31%
48%
62%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 288. Kun respondenter som har angivet "Myndighedskontakt, netværk og markedsadgang" jf.
figur 4.2, er medtaget
En del virksomhederne etablerede også nye danske kontakter. Det lykkedes for knap hver
fjerde virksomhed, som samarbejdede med The Trade Council i 2017.
Virksomhedsinterview, som vi har gennemført i forbindelse med effektmålingen, bekræfter, at
The Trade Council er i stand til at udnytte deres lokale kendskab og tilstedeværelse til effektivt
at identificere de rette kontakter og etablere kontakt til dem.
En del af de virksomheder, som havde til formål at opnå myndighedskontakter, netværk og
markedsadgang, opnår ikke nye kontakter. Vi har dog ikke oplysninger om, hvor mange af
disse virksomheder, der havde til formål konkret at opnå nye kontakter. Virksomheder, der
fokuserede på fx
markedsadgang,
har ikke nødvendigvis behov for at etablere kontakter og
netværk.
5.3 Goverment Public Affairs
The Trade Council hjælper virksomheder med at opnå politisk indsigt, kommerciel viden og
adgang til politiske beslutningstagere. Det kan være afgørende for virksomhedernes
muligheder for at opnå fx markedsadgang og dermed eksportaftaler.
Godt halvdelen af de virksomheder, der havde til formål at opnå myndighedskontakter,
netværk og markedsadgang, angiver, at de har opnået kontakt til lokale eller nationale
myndigheder i udlandet. Men også virksomheder, for hvem det ikke var et primært formål, har
fået kontakter til myndigheder. Samlet set har 40 pct. af alle virksomheder formået dette, jf.
figur 5.8.
18
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0019.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 5.8
H
AR
I
SOM FØLGE AF JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL OPNÅET KONTAKT TIL LOKALE ELLER
NATIONALE MYNDIGHEDER I UDLANDET
52%
40%
Alle virksomheder
Virksomheder for hvem formålet var:
"Myndighedskontakter, netværk og
markedsadgang"
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, , "Alle virksomheder": n= 444, , Virksomheder for hvem formålet var myndighedskontakt, netværk
og markedsadgang: n=288
Flere virksomheder, som vi har interviewet, fortæller, at The Trade Council kan hjælpe med at
åbne døre, som ellers er lukkede. The Trade Council bruger deres officielle tyngde og
diplomatiske forbindelser til at få danske virksomheder i direkte kontakt med lokale
myndigheder.
19
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0020.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Næsten ni ud af ti virksomheder oplever at have opnået en vis indsigt i lokale barrierer for at
træde ind på et marked, og godt en tredjedel vurderer, at de i høj eller meget høj grad opnåede
indsigt, se figur 5.7.
Figur 5.7
I
HVILKEN GRAD HAR SAMARBEJDET MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL GIVET INDSIGT I LOKALE BARRIERER FOR AT
TRÆDE IND PÅ ET ELLER FLERE EKSPORTMARKEDER
?
Alle virksomheder
Virksomheder for hvem formålet var: "Myndighedskontakter, netværk og markedsadgang"
37% 37%
26% 27%
16% 16%
8%
9%
13%
11%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, , "Alle virksomheder": n= 441, Virksomheder for hvem formålet var myndighedskontakt, netværk
og markedsadgang: n=286.
Det er afgørende for virksomhederne, at de kan håndtere lokale barrierer for at gå ind på
markedet. Lokale regler kan fx adskille sig betydeligt fra danske forhold. Et eksempel er
Sydafrikas ”Black Economic Empowerment”-lovgivning, som ligger langt fra normerne i dansk
lovgivning og derfor umiddelbart kan være svære at håndtere for virksomheder, der vil ind på
markedet. En virksomhed vi har talt med fortæller, at de fik hjælp af The Trade Council med at
forstå lovgivningen og generelt at navigere på det sydafrikanske marked. Det var afgørende
for deres beslutning om at etablere sig i landet.
20
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0021.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
6
Umiddelbare effekter
I dette kapitel præsenteres de umiddelbare effekter for virksomhederne. Det er de forholdsvist
kortsigtede effekter, der skaber grundlag for de senere økonomiske effekter, fx i form af ny og
øget eller fastholdt eksport.
Vi har inddelt de umiddelbare effekter i forretningsudvikling og effektivisering samt Goverment
Public Affairs.
6.1 Forretningsudvikling og effektivisering
Virksomhedernes samarbejde med The Trade Council kan medvirke til, at de gennemfører
forandringer af forskellig karakter. Det kan fx være justeringer af deres forretningsmodel og
eksportstrategi eller etablering af et datterselskab i udlandet. Det kan også være justeringer af
de produkter, som de danske virksomheder udbyder. I nogle tilfælde erfarer virksomhederne,
at udenlandske kunder har særlige behov og ønsker, som ikke opfyldes med de eksisterende
produkter. Det betyder, at virksomhederne skal udvikle nye eller justere de eksisterende
produkter for at trænge igennem på markedet.
Hver femte virksomhed angiver, at de har lavet en ny eller forbedret forretningsmodel som
følge af samarbejdet med The Trade Council. Næsten lige så mange rapporterer, at de har
introduceret et nyt produkt på et eksportmarked og forbedret eller udviklet et produkt, en
service eller en markedsproces, se figur 6.1.
Figur 6.1
H
AR
I
SOM FØLGE AF JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL OPNÅET FØLGENDE
: (
VÆLG GERNE FLERE
SVAR
)
Ny eller forbedret forretningsmodel?
Introduceret et nyt produkt på et eksportmarked?
Forbedret eller udviklet et produkt, en service eller en arbejdsproces?
Ændret jeres eksportstrategi?
Etableret et datterselskab i et andet land?
Udlagt dele af jeres produktion til andre lande end Danmark?
Minimum én af ovenstående
Andet
20%
17%
15%
12%
8%
3%
49%
8%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 436, Andelen viser hvor mange der har angivet ja til at have opnået de forskellige elementer.
21
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0022.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
6.2 Umiddelbare Goverment Public Affairs-effekter
The Trade Council tilbyder med deres Government Public Affairs-ydelser hjælp til at varetage
virksomhedernes interesse i forhold til myndigheder og politiske processer. Det er blandt andet
relevant på de områder, hvor offentlige myndigheder har en væsentlig indflydelse, enten fordi
markedet er reguleret, eller fordi den offentlige myndighed er en potentiel kunde. Fx på
markedet for infrastruktur og sundhed, hvor offentlige myndigheder ofte spiller en betydelig
rolle. The Trade Council kan hjælpe med at øge de lokale myndigheders kendskab til danske
virksomheders produkter og løsninger. Det kan også dreje sig om håndtering af handelstvister
eller generel opbygning af relationer til relevante offentlige myndigheder.
Blandt de virksomheder, der ønskede at få indflydelse på lokal eller national regulering, angiver
omtrent hver anden virksomhed, at det lykkedes i nogen eller højere grad efter samarbejdet
med The Trade Council. Hver femte virksomhed angiver, at det lykkedes i høj eller meget høj
grad, se figur 6.2.
Figur 6.2
I
HVILKEN GRAD HAR
I
OPNÅET INDFLYDELSE PÅ LOKAL ELLER NATIONAL REGULERING PÅ MARKEDER EFTER
JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
34%
27%
20%
15%
5%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n= 288. Kun virksomheder, for hvem formålet var myndighedskontakt, netværk og markedsadgang
er blevet spurgt om dette spørgsmål
Det skal ses i lyset af, at det ikke er alle virksomhederne, som har haft til formål at påvirke
reguleringen. Dertil kommer, at det kan være en svær proces at påvirke reguleringen, især
hvis der er modstridende interesser, som myndighederne skal tage hensyn til.
22
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0023.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Knap halvdelen af virksomhederne vurderer, at de har formået at sætte eller ændre en
dagsorden i udlandet efter samarbejdet med The Trade Council. Lidt over hver femte svarer,
at The Trade Council har bidraget til at løse en tvist med en lokal eller national myndighed, se
figur 6.3.
Figur 6.3
T
O SPØRGSMÅL VEDR
.
EFFEKTERNE AF
G
LOBAL
P
UBLIC
A
FFAIRS
-Y
DELSERNE
: A
NDEL AF VIRKSOMHEDERNE
,
DER SVARER
JA
47%
22%
Har I kunne sætte eller ændre en dagsorden i
udlandet, efter jeres samarbejde med The Trade
Council?
Har jeres samarbejde med The Trade Council
bidraget til, at I har fået løst en tvist med en lokal
eller national myndighed?
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics: Spørgsmålet. "Har I kunne sætte eller ændre en dagsorden i udlandet, efter jeres samarbejde med
The Trade Council?", n= 281, På spørgsmålet: "Har jeres samarbejde med The Trade Council bidraget til, at I har fået løst en tvist med en lokal
eller national myndighed?” n=279. Kun virksomheder, for hvem formålet var myndighedskontakt, netværk og markedsadgang er blevet spurgt
om dette spørgsmål
Det skal understreges, at resultaterne i figur 6.3 vedrører alle virksomheder, som havde til
formål at opnå myndighedskontakt, netværk og markedsadgang. En del af disse havde ikke
nødvendigvis til formål at sætte eller ændre en dagsorden – eller løse en tvist.
23
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0024.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
7
Virksomhedernes oplevede økonomiske effekter
Et centralt formål med The Trade Council’s ydelser og tilskudsordninger er at hjælpe
virksomhederne til at opnå økonomiske effekter, typisk i form af eksport og/eller reducerede
produktionsomkostninger.
Vi har bedt virksomhederne om at angive, i hvilket omfang samarbejdet med The Trade
Council har ført til ny og øget eksport samt fastholdt eksport. Ny eksport kan fx være resultatet
af, at virksomhederne med The Trade Council’s hjælp får eksportaftaler i et nyt land. The Trade
Council kan derudover hjælpe virksomhederne med at fastholde eksport, som af forskellige
årsager er i fare for at gå tabt.
Vi har bedt virksomhederne angive eksport, der allerede er realiseret, og eksport de forventer
realiseret inden for de næste tre år som følge af samarbejdet med The Trade Council.
Kun fire virksomheder har angivet reducerede produktionsomkostninger, hvorfor disse effekter
er taget ud af afrapporteringen.
7.1 Ny og øget eksport
Knap to-tredjedel af respondenterne, som havde til hensigt at opnå ny eller øget eksport,
angiver, at virksomhederne har øget eksporten eller forventer at øge den efter samarbejdet.
Ca. 24 pct. har allerede realiseret den øgede eksport, mens 40 pct. forventer at gøre det, jf.
figur 7.1.
Figur 7.1
H
AR
I
EFTER JERES SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL ØGET JERES EKSPORT
?
5%
24%
31%
Ja
Nej, men vi forventer at gøre det
Nej
Ved ikke
40%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics:, n=266, Kun respondenter som har angivet "opnå ny eller øget eksport" jf. figur 4.1, er medtaget
24
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0025.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
En del af virksomhederne (31 pct.) har ikke oplevet øget eksport, selvom de havde forventet
det. Det betyder dog ikke, at samarbejdet ikke har haft værdi for virksomhederne. En del
virksomheder erfarer i løbet af samarbejdet, at det pågældende marked ikke har et
tilstrækkeligt potentiale, eller at der er behov for yderligere forberedelser, før de succesfuldt
kan gå ind på markedet. Sidstnævnte var tilfældet for virksomheden NAG1, som vi har
interviewet i forbindelse med undersøgelsen. NAG1 producerer støjabsorberende autoværn
og ønskede at afsøge mulighederne for at sælge autoværnene i Asien. I samarbejde med The
Trade Council afholdte NAG1 møder med relevante myndigheder i Singapore. Det viste sig
imidlertid, at de lokale myndigheder krævede flere produkttests, før de ville afprøve NAG1’s
løsninger. Selvom samarbejdet med The Trade Council ikke førte til eksportaftaler i første
omgang, fik NAG1 øget forståelse for, hvad det kræver at sælge deres produkter på disse
markeder.
Samlet har The Trade Council bidraget til en oplevet stigning i eksport på ca. 21 mia. kr. hos
virksomheder, som har samarbejdet med The Trade Council i 2017. Lidt over tre mia. kr. er
realiseret, mens de resterende ca. 18 mia. kr. forventes opnået inden for de næste tre år.
Tabel 7.1
Ø
GET EKSPORT
Mio. kr.
Øget eksport angivet i survey
(Antal virksomheder der har svaret på spørgsmålet=415)
Allerede
realiseret
695
Forventet
inden for de
næste tre år
4.088
Samlet øget
eksport
4.783
Gennemsnitlig øget eksport pr. virksomhed
(Pr. virksomhed der har svaret på spørgsmålet)
2
650
10
3.350
12
4.000
Effekt fra
outliers*
(6 outliers i alt)
Ny eksport i alt (mio. kr.)
(Gennemsnitlig fastholdt eksport, gange samlet antal
virksomheder, plus summen af outliers)
3.153
18.075
21.229
Note: *6 virksomheder har indrapporteret effekter, der er væsentligt større end de øvrige virksomheders effekter. Disse statistiske outliers er
ikke medregnet i den gennemsnitlige øgede eksport, da de hæver gennemsnittet og den samlede effekt markant. Outliers eksporteffekt bliver i
stedet tilføjet til sidst.
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics:, n=421, outliers >250 mio. DKK. Alle beregninger tager udgangspunkt i: H
AR
I
EFTER JERES
SAMARBEJDE MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL ØGET JERES EKSPORT
?, Samlet antal virksomheder = 1495 + outliers
25
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0026.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Ud af de i alt 1.501 virksomheder, som har modtaget spørgeskemaet, har 421 besvaret
spørgeskemaet og angivet eksporteffekter (dvs. enten 0 eller positive effekter).
De indrapporterede effekter er opregnet til fuld population – med andre ord beregner vi en
eksporteffekt for de virksomheder, som ikke har besvaret spørgeskemaet. Den samlede effekt
på 21,2 mia. kr. er altså et estimat for alle 1.501 virksomheder.
I denne beregning antager vi, at den gennemsnitlige effekt pr. virksomhed er ens for de
virksomheder, der har besvaret spørgeskemaet, og dem der ikke har. Denne opregning er
behæftet med en vis usikkerhed, jf. metodebeskrivelsen i afsnit 3.
Seks virksomheder har indrapporteret særligt høje eksporteffekter på hver især over 250 mio.
kr. Vi vurderer, at det er særtilfælde, som ikke er repræsentative for den gennemsnitlige
virksomhed, som The Trade Council samarbejder med. De udgår derfor af
gennemsnitsberegningen og lægges til separat i den samlede effektvurdering. Det har den
konsekvens, at den samlede beregnede effekt er mindre, end den ellers ville være.
I figur 7.2 har vi isoleret den rapporterede økonomiske effektskabelse for de virksomheder,
som angiver, at de har samarbejdet med The Trade Council i forbindelse med formål relateret
til Global Public Affairs. Det er ikke muligt at opregne eksporteffekten for den fulde population,
da vi ikke har informationer om formålet med samarbejdet for de virksomheder, som ikke har
besvaret spørgeskemaet. Vi kan derfor kun beregne eksporteffekten for de virksomheder, der
har besvaret spørgeskemaet. Virksomheder, som har angivet Government Public Affairs som
et primært fomål, har realiseret ny eksport for 1,2 mia. kr. og har en forventning om, at der
skabes for yderligere 6 mia. kr. inden for de næste tre år, se figur 7.2.
Figur 7.2
Ø
GET EKSPORT
(M
IO
.
KR
.),
ISOLERET FOR VIRKSOMHEDER MED ET
GPA-
FORMÅL
*
7.263
6.066
1.197
Allerede realiseret
Forventet inden for de næste tre år
Samlet øget eksport
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics. Kun virksomheder som har angivet ”myndighedskontakter, større netværk og markedsadgang er et
primært fomål ”(jf. figur 4.2).(n=306), OBS på at disse effekter ikke er opregnet til populationen *GPA er forkortelse for Government Public Affairs.
26
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0027.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Industrivirksomheder
3
står for en relativt stor del af eksporteffekterne. Omtrent en tredjedel af
de virksomheder, der har samarbejdet med The Trade Council i 2017, er industrivirksomheder
– men de står for halvdelen af den øgede eksport, se figur 7.3. Servicevirksomheder inden for
handel, transport, erhvervsservice, information og kommunikation står for størstedelen af den
resterende eksport.
Figur 7.3
ØGET EKSPORT FORDELT PÅ BRANCHER
Information og
kommunikation
15%
Bygge og anlæg
3%
Erhvervsservice
16%
Industri,
råstofindvinding og
forsyningsvirksomh
ed
50%
Handel og transport
16%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics. n=421. For omtrent en fjerdedel af virksomhederne har vi ikke oplysninger om branchetilhørsforhold.
Disse virksomheder er derfor ikke medtaget i beregningen.
7.2 Fastholdt eksport
En del virksomheder samarbejder med The Trade Council for at fastholde eksport, som af
forskellige årsager er i risiko for at gå tabt. Ofte er det relativt store virksomheder, som
samarbejder med The Trade Council for at fastholde eksport. Det kan være eksport, som er
truet af handelstvister eller uhensigtsmæssig regulering. Her kan The Trade Council hjælpe
ved at tage kontakt til og indgå i dialog med relevante myndigheder sammen med de danske
virksomheder. Det er The Trade Council’s Government Public Affairs-ydelse.
3
Virksomheder inden for industry, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed.
27
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0028.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Fastholdt eksport er i denne rapport sidestillet med ny og øget eksport og indgår derfor også i
beregningen af de økonomiske effekter.
Blandt de virksomheder, som havde til formål at fastholde eksisterende eksport, angiver 35
pct., at de har fastholdt eller forventer at fastholde eksport, som ellers havde været tabt. 38
pct. angiver omvendt, at de ikke har fastholdt eksport, selvom det var formålet, se figur 7.4.
Figur 7.4
H
AR
I
FASTHOLDT EKSPORT
,
SOM POTENTIELT HAVDE VÆRET TABT UDEN SAMARBEJDET MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
27%
23%
Ja
Nej, men vi foventer at gøre det
12%
Nej
Ved ikke
38%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics: n=60, Kun respondenter som har angivet "fastholde eksisterende eksport" jf. figur 4.1, er medtaget
Samlet set er den fastholdte eksport knap halvt så stor som den nye og øgede eksport. Vi
estimerer, at The Trade Council har bidraget til at fastholde eksport for i alt 9,5 mia. kr., som
ellers ville være faldet bort, se tabel 7.2.
4
4
Det inkluderer effekten for virksomheder, som ikke havde til formål at fastholde eksport.
28
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0029.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Tabel 7.2
F
ASTHOLDT EKSPORT
Mio. kr.
Fastholdt eksport angivet i survey
Gennemsnitlig fastholdt eksport
Effekt fra
outliers*
(4 outliers i alt)
Allerede
realiseret
339
1
610
1.854
Forventet
inden for de
næste tre år
710
2
5.125
7.729
Samlet
fastholdt
eksport
1.049
3
5.735
9.583
(Antal virksomheder der har svaret på spørgsmålet=408)
(Pr. virksomhed der har svaret på spørgsmålet)
Fastholdt eksport i alt, mio. kr.
(Gennemsnitlig øget eksport, gange samlet antal
virksomheder, plus summen af outliers)
Note: *4 virksomheder har indrapporteret effekter, der er væsentligt større end de øvrige virksomheders effekter. Disse statistiske outliers er
ikke medregnet i den gennemsnitlige øgede eksport, da de hæver gennemsnittet og den samlede effekt markant. Outliers eksporteffekt bliver i
stedet tilføjet til sidst.
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n=412, outliers >250 mio. DKK. Alle beregninger tager udgangspunkt i:
"Har I fastholdt eksport som potentielt havde været tabt uden samarbejdet med the Trade Council?" Samlet antal virksomheder, 1497 + outliers
Størstedelen af den fastholdte eksport er endnu ikke realiseret, men virksomhederne
forventer, at det sker inden for de næste tre år.
Fire virksomheder forventer at fastholde eksportaftaler, der er væsentligt større end de øvrige
virksomheders forventninger. Det aflæses i linjen ”Effekt fra outliers”. Det afspejler, at The
Trade Council samarbejder med nogle af Danmarks største virksomheder. Indsatser for disse
store virksomheder udgør en betydelig del af de samlede økonomiske effekter af The Trade
Council’s arbejde. Da de beror på effekter for relativt få virksomheder, kan effekten fra outliers
svinge betydeligt fra år til år som følge af virksomhedernes størrelse og samarbejdets natur.
Virksomheder, som angiver, at de har samarbejdet med The Trade Council i forbindelse med
formål relateret til Global Public Affairs, forventer at fastholde eksport for godt 6,4 mia. kr. Heraf
er 0,7 mia. kr. allerede realiseret, mens de resterende 5,7 mia. kr. forventes realiseret inden
for de næste tre år, se figur 7.5. Det er ikke muligt at opregne eksporteffekten for den fulde
population, da vi ikke har informationer om formålet med samarbejdet for de virksomheder,
som ikke har besvaret spørgeskemaet. Vi kan derfor kun beregne eksporteffekten for de
virksomheder, der har besvaret spørgeskemaet.
29
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0030.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 7.5
F
ASTHOLDT EKSPORT
(M
IO
.
KR
.),
ISOLERET FOR VIRKSOMHEDER MED ET
GPA-
FORMÅL
*
6448
5725
723
Allerede realiseret
Forventet inden for de næste tre år
Samlet fastholdt eksport
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics. Kun virksomheder som har angivet
”myndighedskontakter, større netværk og markedsadgang er et
primært fomål ”(jf. figur 4.2).(n=306), OBS på at disse effekter ikke er opregnet til populationen *GPA er forkortelse for Government Public Affairs.
Særligt industrivirksomheder har formået at fastholde eksportaftaler som følge af samarbejdet
med The Trade Council. Omtrent hver tredje virksomhed, der samarbejder med The Trade
Council, er i industrien – men de står for ca. 87 pct. af den fastholdte eksport, se figur 7.6.
Figur 7.6
S
AMLET FASTHOLDT EKSPORT FORDELT PÅ HOVEDBRANCHER
Information og
kommunikation
7%
Handel og transport
4%
Erhvervsservice
1%
Industri,
råstofindvinding og
forsyningsvirksomhe
d
87%
Kultur, fritid og
anden service
1%
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics. n=421.
30
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0031.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Samlet set har virksomheder med et formål relateret til Global Public Affairs (GPA) har oplevet
eksporteffekter for i alt 13,7 mia. kr., se tabel 7.3.
Tabel 7.3
S
AMLEDE EKSPORTEFFEKT ISOLERET FOR VIRKSOMHEDER MED FORMÅL RELATERET TIL
GPA
GPA (n=306)
(Ikke opregnet til populationen)
Samlet ny og øget eksport
Samlet fastholdt eksport
Total
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics.
7.236 mio. kr
6.448 mio. kr
13.684 mio kr.
7.3 The Trade Council’s betydning for de økonomiske effekter
De økonomiske effekter, der er angivet ovenfor, er baseret på virksomhedernes
indrapporteringer. For nogle virksomheder har samarbejdet med The Trade Council haft en
begrænset betydning for effektens størrelse – og for andre en væsentligt større eller
udslagsgivende betydning. Interview med en række deltagere viser, at nogle virksomheder
slet ikke ville have forsøgt at gå ind på de nye markeder uden støtten fra The Trade Council –
eller de ville have gjort det på et senere tidspunkt.
De effekter, som virksomhederne oplever, realiseres i et komplekst samspil mellem
samarbejdet med The Trade Council og en række andre aktiviteter og forhold. Det kan være
virksomhedens øvrige indsatser, generelle strømninger i markedet eller noget helt tredje.
Det er ikke muligt at isolere den rene effekt af The Trade Council’s aktiviteter med det
tilgængelige surveydata. Det bunder grundlæggende i, at det ikke er muligt for virksomhederne
at angive, hvor store eksporteffekter de ville opleve i den kontrafaktiske situation, hvor de ikke
havde samarbejdet med The Trade Council. Det må formodes, at virksomhederne havde
gennemført andre aktiviteter, hvis de ikke havde samarbejdet med The Trade Council. Dette
ville muligvis også have ført til eksport – men i hvilket omfang er ikke muligt at vurdere i denne
analyse. Det kræver andre data og analytiske metoder.
Vi har i stedet bedt virksomhederne om at vurdere i overordnede kategorier, i hvilket omfang
resultaterne kan tilskrives samarbejdet med The Trade Council. Det kan give en indsigt i
betydningen af samarbejdet med The Trade Council set fra virksomhedernes perspektiv.
31
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0032.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Omtrent 27 pct. af virksomhederne vurderer, at resultaterne i høj eller meget høj grad kan
tilskrives samarbejdet med The Trade Council, se figur 7.7.
Figur 7.7
I
HVILKET OMFANG VURDERER DU
,
AT DE OPNÅEDE RESULTATER SKYLDES SAMARBEJDET MED
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
36%
18%
9%
20%
17%
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics: n=407.
Omvendt vurderer 17 pct. af virksomhederne, at de opnåede resultater overhovedet ikke
skyldes samarbejdet med The Trade Council. Størstedelen af disse har oplevet begrænsede
økonomiske effekter. Flere har angivet en økonomisk effekt på nul kr.
Omvendt er de økonomiske effekter forholdsvist store for de virksomheder, der vurderer, at
effekterne i meget høj grad skyldes samarbejdet med The Trade Council. Disse virksomheder
står samlet set for 22 pct. af de økonomiske effekter.
Af de oplevede økonomiske effekter stammer 36 pct. fra virksomheder, der vurderer, at
effekterne i høj eller meget høj grad kan tilskrives samarbejdet med The Trade Council, se
figur 7.8. Det er samlet set ca. 11,1 mia. kr.
32
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0033.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 7.8
S
AMLEDE ØKONOMISKE EFFEKTER
,
OPDELT PÅ HVOR HØJ GRAD AF BETYDNING
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
TILSKRIVES AF EFFEKTEN
(
KR
.)
13% (4 mia.)
0%
22% (6,8 mia.)
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
14% (4,3 mia.)
50% (17 mia.)
Overhovedet ikke
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics, n=407
Samarbejdet med The Trade Council kan dels gavne virksomhederne ved, at de oplever større
økonomiske effekter – og dels ved at de økonomiske effekter optræder hurtigere, end de ellers
ville. Fx fordi The Trade Council kan hjælpe virksomhederne med hurtigere at afdække
potentialet og komme i kontakt med de rette personer og myndigheder. Begrænsninger på
ressourcer og personale i virksomhederne kan betyde, at et tilsvarende projekt tager længere
tid eller i sidste ende ikke bliver gennemført.
Blandt de virksomheder, der har oplevet en effekt, vurderer 22 pct., at de ikke ville have
gennemført projektet uden samarbejdet med The Trade Council. Disse virksomheder ville
derfor med stor sandsynlighed ikke opnå de samme effekter uden samarbejdet med The Trade
Council. Yderligere 20 pct. af virksomhederne vurderer, at det ville tage længere end 12
måneder at opnå de samme resultater, se figur 7.9.
33
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0034.png
Effektmåling af The Trade Council
|
DAMVAD Analytics
Figur 7.9
H
VOR MEGET LÆNGERE VILLE DET TAGE JER AT OPNÅ DE ANGIVNE RESULTATER
,
HVIS VIRKSOMHEDEN IKKE
HAVDE GJORT BRUG AF
T
HE
T
RADE
C
OUNCIL
?
19%
22%
16%
20%
22%
Det ville ikke tage
længere tid
1-5 måneder
6-12 måneder
Længere end 12
måneder
Vi havde ikke gjort
det uden The Trade
Council
Kilde: Survey udsendt af DAMVAD Analytics: n=334, kun virksomheder der har angivet at TC har en effekt i ovenstående i figur 7,1, er blevet
spurgt om dette
Omvendt vurderer ca. 41 pct., at de ville opnå tilsvarende resultater inden for et halvt år, hvis
de ikke havde samarbejdet med The Trade Council.
Resultatet vidner samlet set om, at de fleste virksomheder oplever, at de hurtigere opnår
resultater som følge af samarbejdet med The Trade Council.
34
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 79: Spm., om ministeren vil fremsende effektanalyser eller evalueringer af de danske eksportordninger for de seneste 3 år, til udenrigsministeren
2502541_0036.png
DAMVAD Analytics
Havnegade 39
DK-1058 Copenhagen K
[email protected]
damvad.com
DAMVAD Analytics
Engelbrektsgatan 5
114 32 Stockholm
Copyright 2019, Damvad Analytics A/S