Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
17. december 2021
Besvarelse af spørgsmål 67 alm. del stillet af udvalget den 19. novem-
ber 2021 efter ønske fra Rune Lund (EL), Preben Bang Henriksen (V)
og Lisbeth Bech Nielsen (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan Danske Bank orienterer potentielt be-
rørte kunder, og hvilken dokumentation for Danske Banks undersøgelse af
kundens sag, banken sender til kunden, herunder om den enkelte kunde får
beregningsgrundlaget for Danske Banks afgørelse tilsendt, så den enkelte
kunde har en reel mulighed for at efterprøve, om Danske Banks fornyede
gennemgang af deres sag er sket på et rigtigt grundlag, som kunden er enig
i?
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der
har oplyst følgende:
”Finanstilsynet har i sin afgørelse af 21. september 2020 givet Danske
Bank påbud om at sikre en individuel kommunikation til alle kunder, som
kan være berørt af bankens fejlagtige gældsinddrivelse.
Det fremgår af første delrapport fra de uvildige undersøgere af 31. oktober
2021, at Danske Bank i efteråret 2020 har sendt breve til bankens inkasso-
kunder. I brevene oplyste Danske Bank kunderne om sagen, herunder om
banken vurderede, at kundens sag var konkret berørt af fejlen, om banken
vurderede at kunden ikke var berørt, eller at banken endnu ikke havde vur-
deret om kunden var berørt. Samtidig oplyste banken, at rentetilskrivnin-
gen var sat i bero. I de sager, hvor kunden havde betalt mere end 60 pct. af
gælden, oplyste banken desuden, at betalingen i igangværende betalings-
aftaler var sat i bero.
Det fremgår endvidere af rapporten, at banken har sendt nye breve til kun-
derne, hvis der efter dette tidspunkt er sket ændringer i kundens sag. Det
kan f.eks. være, hvis nye kunder er overført til inddrivelse eller kundens
risikoprofil har ændret sig f.eks. i de tilfælde, hvor kundens fortsatte afbe-
taling har medført, at kundens tilbagebetaling af gæld overstiger grænsen
på 60 pct., som banken har anlagt for at sikre, at der kun inddrives gæld
som kunden med meget stor sandsynlighed skylder.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk