Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2501325_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. december 2021
Besvarelse af spørgsmål 62 alm. del stillet af udvalget den 16.
november 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11/10-21 fra
Bygherreforeningen, materiale af 16/11-21 samt præsentationer fra
foretrædet den 18/11-21 vedr. revision af udbudsloven, jf. ERU alm. del
bilag 16, 63 og 67 (internt bilag)?
Svar:
Bygherreforeningen har til brug for foretrædet i Erhvervsudvalget
fremsendt materiale, der bl.a. indeholder forslag til revision af
udbudsloven. Forslagene inkluderer bl.a. muligheden for at kunne
angive specifikke fabrikater for udvalgte produkter, at mindre
ændringer i udbudsmaterialet ikke bør medføre nyt udbud, øget
vejledning om anvendelse af de fleksible udbudsprocedurer samt mere
enkel og automatiseret anvendelse af ESPD’et (det fælles europæiske
udbudsdokument). Forslagene inkluderer endvidere øget klarhed om
udskiftning af konsortiedeltagere ved konkurs, indførelse af en
platform, hvor ordregivere kan dele erfaringer om leverandører, som har
overtrådt forpligtelser samt sammentænkning af udbudsloven og
tilbudsloven.
Indledningsvist bemærkes det, at regeringen i forbindelse med
erhvervsudspillet i
Danmark kan mere I
har lanceret en række
initiativer, der skal skabe smidigere rammer for de offentlige udbud, så
virksomhederne ikke skal bruge unødvendig tid på at afgive tilbud. Det
omfatter bl.a. en vejledningsindsats i anvendelsen af de fleksible
udbudsprocedurer med henblik på at fremme innovation, samt at
undersøge hvordan vi udnytter mulige digitale løsninger til at
smidiggøre udbudsprocessen til gavn for ikke mindst de små og
mellemstore virksomheder.
Jeg kan desuden henvise til det nyligt etablerede Center for Offentlig-
Privat Innovation, der fra årsskiftet bl.a. får til opgave at understøtte
øget kvalitet og effektivitet i hele den offentlige sektor gennem
innovation, og som skal bidrage til offentlig-private samarbejder om
udvikling af nye teknologiske løsninger eller anvendelse af kendt
teknologi på en ny og innovativ måde.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om at kommentere henvendelsen af 11/10-21 fra Bygherreforeningen, materiale af 16/11-21 samt præsentationer fra foretrædet den 18/11-21 vedr. revision af udbudsloven, til erhvervsministeren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har endvidere gennemført en
faglig evaluering af udbudsloven i 2019-2020, som behandler flere af
de forslag, som Bygherreforeningen har rejst.
Det drejer sig blandt andet om ønsket om, at der i særlige tilfælde bør
være mulighed for at kunne angive specifikke fabrikater for udvalgte
produkter og muligheden for at foretage ændringer i udbudsmaterialet
uden fornyet udbud.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har oplyst følgende:
”Det fremgår af evalueringen, at
det som udgangspunkt vil være i strid
med udbudsdirektivet at henvise til specifikke fabrikater, men at der kan
undtages fra forbuddet, når en tilstrækkelig nøjagtig og forståelig
beskrivelse af kontraktens genstand ikke er mulig. Det vil altid afhænge
af en konkret vurdering, hvorvidt det vil være tilladt at henvise til
fabrikatnavne i et bestemt udbud. Baggrunden for forbuddet afspejler et
hensyn til bl.a. ligebehandlingsprincippet og velfungerende og fair
konkurrence.
Derudover fremgår det af evalueringen, at ændringer af
udbudsmaterialet kan foretages, når der er tale om uvæsentlige eller
væsentlige ændringer, men at det ikke er muligt at foretage ændringer
af grundlæggende elementer, dvs. ændringer som fx potentielt ville
kunne have ændret konkurrencefeltet. Mindre ændringer, som er
uvæsentlige eller væsentlige, og som derved ikke er grundlæggende, vil
således være tilladelige efter udbudsreglerne, men det er en konkret
vurdering, hvordan en ændring skal kategoriseres.
Bygherreforeningen retter derudover fokus på de seneste ændringer af
udbudsloven fra 2019. Det drejer sig om pligten til at fastlægge og
beskrive indholdet af evalueringsmodellen i udbudsmaterialet, og
pligten til at foretage kvalitetsevalueringen uden kendskab til
prisevalueringen for bygge- og anlægsopgaver over 350 mio. kr. (det
såkaldte ”to-kuvert-system”).
Disse ændringer behandles ligeledes i evalueringen af udbudsloven og
blev drøftet bl.a. i den tekniske arbejdsgruppe, som blev nedsat i
forbindelse med evalueringen. Det er Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsens vurdering, at ændringerne ikke er i strid med EU-
retten. Samtidig vurderes den danske særregel om, at
evalueringsmodellen skal offentliggøres i udbudsmaterialet at medføre
større gennemsigtighed for de virksomheder, der ønsker at byde på de
offentlige opgaver, hvilket giver bedre mulighed for, at disse
virksomheder kan optimere deres tilbud. Det vurderes, at dette kan
styrke den effektive konkurrence om opgaverne.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 62: Spm., om at kommentere henvendelsen af 11/10-21 fra Bygherreforeningen, materiale af 16/11-21 samt præsentationer fra foretrædet den 18/11-21 vedr. revision af udbudsloven, til erhvervsministeren
Det fremgår dog ligeledes af evalueringen af udbudsloven, at der kun er
et spinkelt grundlag for at evaluere effekten af lovændringen fra 2019,
hvorfor Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil foretage en analyse af
danske ordregiveres brug af evalueringsmodeller, herunder betydningen
af offentliggørelseskravet, når der foreligger et bedre grundlag herfor.
Bygherreforeningens materiale indeholder endvidere enkelte forslag,
som ikke håndteres i regeringsudspillet eller evalueringsrapporten. Det
drejer sig om et ønske om øget klarhed om udskiftning af
konsortiedeltagere ved konkurs, indførelsen af en platform hvor
ordregivere kan dele erfaringer om leverandører, som har overtrådt
forpligtelser og endeligt et ønske om sammentænkning af udbudsloven
og tilbudsloven.
For så vidt angår udskiftning af konsortiedeltagere har Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen i 2018 offentliggjort en vejledning, som omhandler
udbud med deltagelse af konsortier, hvori ændringer som følge af blandt
andet konkurs kort behandles.
Det vurderes, at informationsudveksling mellem ordregivere på en
platform ikke i sig selv vil være i strid med udbudsdirektivet, men
beslutninger truffet på baggrund af oplysninger delt i et sådan forum skal
naturligvis leve op til kravene i udbudsloven. En sådan videndeling vil
endvidere bygge på den enkelte ordregivers erfaringer med virksomheden
i forhold til det konkrete udbud og således ikke nødvendigvis erfaringer,
som er relevante for opgavevaretagelsen i forhold til andre udbud. Det kan
have omfattende konsekvenser for virksomhederne, hvis de ikke bliver
vurderet korrekt af ordregiveren, hvorfor forslaget ikke vurderes
hensigtsmæssigt.
Det har tidligere været overvejet, om tilbudsloven bør gennemgå et
eftersyn. Dette kan evt. genovervejes, når revisionen af udbudsloven er
gennemført.”
Jeg har bedt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om at invitere
Bygherreforeningen til et dialogmøde, hvor Bygherreforeningen bl.a.
kan få mulighed for at uddybe disse synspunkter og forslag.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3