Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2500779_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
14. december 2021
Besvarelse af spørgsmål 57 alm. del stillet af udvalget den 16. novem-
ber 2021 efter ønske fra Andreas Steenberg (RV).
Spørgsmål:
Med henvisning til artiklen: ”Finanstilsynet afviser Jyske Banks grønne
udspil: Nu vil politikerne se på reglerne”, Finanswatch.dk, den 5. maj 2021,
mener ministeren så, at reglerne om accessorisk virksomhed er tidssva-
rende i forhold til de udfordringer, der er vedr. den grønne omstilling, og
at de giver bankerne de rigtige forudsætninger for at bidrage til den grønne
omstilling?
https://finans.dk/finans2/ECE12951846/finanstilsynet-afviser-jyske-
banks-groenne-udspil-nu-vil-politikerne-se-paa-reglerne/?ctxref=ext
Svar:
Jeg har til brug for besvarelsen forelagt spørgsmålet for Finanstilsynet, der
har oplyst følgende, som jeg kan henholde mig til:
”For
at sikre, at indskyderes penge ikke bruges til drift af almindelig er-
hvervsvirksomhed indeholder lov om finansiel virksomhed en række reg-
ler, der begrænser et pengeinstituts virksomhedsområde. Pengeinstituttet
må som udgangspunkt kun udøve aktiviteter, der betragtes som kernevirk-
somhed, hvilket er udtømmende oplistet i bilag 1 til loven. Reglerne har
også til formål at undgå interessekonflikter eksempelvis i forhold til pen-
geinstituttet og dets øvrige kunder, når pengeinstituttet i vidt omfang ude-
lukkes fra at drive almindelig erhvervsmæssig virksomhed.
Et pengeinstitut kan drive virksomhed, der er accessorisk til kernevirksom-
heden, men virksomhedsaktiviteten skal ligge i naturlig forlængelse af pen-
geinstituttets kernevirksomhed. Det er vurderingen, at produktion af el ikke
ligger i forlængelse af pengeinstitutvirksomhed. Reglerne om accessorisk
virksomhed er senest revideret i 2018.
En aktivitet, der i sin helhed modsvarer en omkostning for pengeinstituttet,
betragtes derfor som en del af pengeinstituttets drift frem for accessorisk
virksomhed. Et pengeinstitut er derfor ikke begrænset i muligheden for at
bidrage til den grønne omstilling i forbindelse med driften af pengeinsti-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 61: MFU spm. om, med henvisning til artiklen: Finanstilsynet afviser Jyske Banks vindmøllekøb, Finanswatch.dk, den 5. maj 2021, mener ministeren så, at der er de rigtige lovgivningsrammer for, at bankerne kan bidrage til den grønne omstilling, til erhvervsministeren
tuttet. Det kan f.eks. ske ved drift af egen vindmølle til udligning af pen-
geinstituttets eget elforbrug, da eget elforbrug er en nødvendighed for at
opretholde pengeinstituttets kernevirksomhed.
Pengeinstituttet har også andre muligheder for at bidrage til den grønne
omstilling, herunder:
Udlån til kunder, der bidrager til den grønne omstilling
Investeringer/ejerskab som mindretalsaktionærer/andelshavere i
virksomheder (eksempelvis andele i vindmøller), der bidrager til
den grønne omstilling
Disse muligheder begrænser pengeinstituttets risiko, dels som følge af ri-
sikospredning, og dels som følge af, at pengeinstituttet ikke selv har ansva-
ret for den erhvervsmæssige drift af den pågældende aktivitet.”
Reglerne opretholder et fornuftigt princip om, at pengeinstitutterne i ud-
gangspunktet skal drive finansiel virksomhed og ikke anden erhvervsmæs-
sig virksomhed. Det skyldes pengeinstitutternes særlige rolle i samfundet.
Her vejer hensynet til den finansielle stabilitet samt beskyttelsen af indsky-
dernes
altså kundernes
penge tungt. Ligeledes sikrer denne adskillelse,
at pengeinstitutterne ikke er i konkurrence med deres kunder.
Der er inden for de eksisterende regler for pengeinstitutter flere finansie-
rings- og investeringsmuligheder, der kan bidrage til den grønne omstil-
ling, uden at pengeinstitutterne driver erhvervsvirksomhed i konkurrence
med det øvrige erhvervsliv.
Jeg finder som udgangspunkt, at reglerne om accessorisk virksomhed er
tidssvarende, da de i takt med samfundets udvikling giver mulighed for, at
pengeinstitutternes virksomhedsaktiviteter løbende kan justeres. Derfor ser
jeg ikke grund til at udvide reglerne for accessorisk virksomhed på nuvæ-
rende tidspunkt.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2