Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2500268_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
Christiansborg
13. december 2021
Svar på Erhvervsudvalgets spørgsmål nr. 49 (Alm. del) af 4.
november 2021 stillet efter ønske fra Kim Valentin (V)
Spørgsmål
Hvis ministeren vurderer, at det ikke er muligt at få det danske forslag om en Parallel
Stacks Approach igennem i de kommende forhandlinger om Europa-Kommissio-
nens forslag til nye basel-regler, vil regeringen i forhandlingerne så arbejde for, at:
Svar
Løsningen for boliglån med lave tab bliver permanent?
Realkreditlån til virksomheder med lave tab også omfattes af forslaget (også
med en permanent løsning)?
Løsningen for ikke-ratede virksomheder bliver permanent?
Kommissionen har 27. oktober 2021 fremsat forslag til revision af EU’s kapital-
kravsregler, som gennemfører Basel III-anbefalinger om kapitalkrav til kreditinsti-
tutter.
Der henvises til svar på ERU spørgsmål 48 af 4. november 2021.
Forslaget indebærer bl.a.:
Lån til beboelsesejendomme
(”residential immovable property”):
En
midlertidig
undtagelse fra den generelle standardmetode for kapitalkrav, hvor
effekten af det såkaldte kapitalgulv
(en ”bund” under det kapitalkrav, som
kreditinstitutter
under regulering og tilsyn
beregner ved egne risikomo-
deller) ellers vil være betydelig for kreditinstitutter med lavrisikoboliglån,
herunder dansk realkredit. Landene kan, indtil udgangen af 2032, benytte
en relativt lav risikovægt på 10 pct. (i stedet for 20 pct.) for boliglån med
lån-til-værdi (LTV) på 0-55 pct. (den såkaldt sikrede del af lånet) og indtil
udgangen af 2029 en risikovægt på 45 pct. (i stedet for 75 pct.) for boliglån
med LTV på 55-80 pct. (den såkaldt usikrede del af lånet). Risikovægten på
45 pct. forøges gradvist i 2030, 2031 og 2032.
Kriterierne for at anvende disse risikovægte er en tabshistorik, hvor der hø-
jest har været et tab på 0,25 pct. af lånet i hvert af de seneste seks år.
Lån til virksomheder uden kreditvurdering:
En
midlertidig
undtagelse fra
den generelle standardmetode, hvor effekten af kapitalgulvet ellers vil være
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: MFU spm. om, hvis ministeren vurderer, at det ikke er muligt at få det danske forslag om en Parallel Stacks Approach igennem i de kommende forhandlinger om Europa-Kommissionens forslag til nye basel-regler, vil regeringen i forhandlingerne så arbejde for, at: • Løsningen for boliglån med lave tab bliver permanent? • Realkreditlån til virksomheder med lave tab også omfattes af forslaget (også med en permanent løsning)? • Løsningen for ikke-ratede virksomheder bliver permanent, til finansministeren
Side 2 af 2
betydelig for institutter med lån til virksomheder uden kreditvurdering, her-
under danske pengeinstitutter. Landene kan, indtil udgangen af 2032, be-
nytte en relativt lav risikovægt på 65 pct. (i stedet for 100 pct.) for disse lån,
når kapitalkravet under kapitalgulvet beregnes.
Kriterierne for at anvende denne risikovægt er en parameter for ’sandsyn-
lighed
for tab’ på højest 0,5 pct.
Begge ordninger kan forlænges efter forslag fra Kommissionen, som vil skulle be-
sluttes af Rådet og Europa-Parlamentet.
Regeringens udgangspunkt er, at ordningerne bør gøres varige. Det vil bidrage til at
mindske uhensigtsmæssige konsekvenser af EU-implementeringen af Basel-anbe-
falingernes såkaldte kapitalgulv. Danmark har arbejdet aktivt for en parallel tilgang
til kapitalgulvet, fordi den i højere grad bevarer risikofølsomheden i institutternes
kapitalkrav. Danmark har efter forslagets fremsættelse anført, at man ønsker kapi-
talgulvet ændret, så det følger den parallelle tilgang, alternativt at de foreslåede ord-
ninger skal gøres permanente. Der er ikke andre lande end Danmark, der efter for-
slagets fremsættelse har støttet den parallelle tilgang. Enkelte lande har støttet de
foreslåede ordninger og indikeret ønske om permanente ordninger.
Kommissionens forslag indeholder ikke nogen lignende midlertidig ordning for lån
til erhvervsejendomme (”commercial
immovable property”),
herunder realkreditlån
til virksomheder (erhvervsejendomme).
Regeringen vil tage nærmere stilling til Kommissionens forslag ifm. udarbejdelse af
grund- og nærhedsnotat om forslaget, herunder på baggrund af en vurdering af
konsekvenserne af forslaget. Regeringen vil fastlægge sin tilgang til forhandlingerne
på baggrund af en samlet vurdering af sagen.
Der er tale om vanskelige forhandlinger. Mange lande og Kommissionen, ECB,
EBA m.fl. ønsker en gennemførelse tæt på Basel-anbefalingerne og er imod de fo-
reslåede ordninger, særligt hvis de får permanent karakter. Enkelte lande vil mulig-
vis støtte ordningerne, og at de i højere grad bliver varige.
Der henvises i øvrigt til svar på ERU spørgsmål 48 af 4. november 2021. Der hen-
vises også til samlenotat ifm. ECOFIN 9. november 2021.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister