Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2627846_0001.png
TALEPUNKTER TIL FOLKETINGETS ERHVERVS-
UDVALG
22. september 2022
2022-12046
johamb
[DET TALTE ORD GÆLDER]
Møde i Folketingets Erhvervsudvalg den 22. september 2022
vedrørende rådsmøde (konkurrenceevne) den 29. september
2022
Samrådsspørgsmål AJ
Ministeren bedes redegøre for de sager på dagsordenen for
rådsmødet den 29. september 2022 (konkurrenceevne - indre
marked og industri), som er relevante for udvalgets sagsområ-
de.
[Indledning]
Mange tak for invitationen til at komme her i dag.
Jeg er blevet bedt om at redegøre for de danske prioriteter
på mit område under det tjekkiske formandskab her i andet
af halvår af 2022
som anmodet om i samrådsspørgsmål
AK.
Derudover vil jeg gennemgå de sager, som er sat på dags-
ordenen til rådsmødet for konkurrenceevne den 25. novem-
ber
som anmodet om i samrådsspørgsmål AJ.
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
Hertil vil jeg orientere om fire sager, som jeg i morgen fo-
relægger Europaudvalget med henblik på forhandlingsop-
læg.
[På rådsmødedagsordenen]
Og med det vil jeg gå videre til næste samrådsspørgsmål
om sager på dagsordenen for konkurrenceevnerådsmødet
den 29. september.
[Eco-design forordningen]
Kommissionen fremsatte den 30. marts 2022 et forslag
til eco-design-forordning, der sætter en ramme for krav
til miljøvenligt design for bæredygtige produkter. Emnet
er sat på til politisk drøftelse.
Der er med forslaget lagt op til, at forordningen udvider
anvendelsesområdet for eco-design-reglerne og stiller
krav til produkterne ud fra flere parametre. Der er for
eksempel særligt fokus på cirkulær økonomi og forbru-
gerinformation. Der stilles en række informations-krav,
der skal gøres tilgængelige via digitale produktpas.
Regeringen kan generelt støtte ambitionen om bedre og
mere bæredygtige produkter på det indre marked. Det
gælder også ambitionen om at anvende digitale løsnin-
ger til at dele produktinformationer.
[Single Market Emergency Instrument]
Et andet punkt på rådmødedagsordenen er en politisk
drøftelse om forslaget til et nødinstrument for det indre
marked.
2
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
Covid-19-krisen viste, at kriser kan udfordre det indre
markeds fire friheder. Og at det er vigtigt, at vi tager ved
lære af krisen og sikrer os bedre mod potentielle kriser i
fremtiden.
Forslaget er stadig meget nyt, så vi er stadig ved at skabe
det fulde overblik over indholdet. Jeg kan dog oplyse
følgende:
Forslaget vil introducere en gradvis eskalering af tiltag i
tilfælde af krisesituationer;
o
Normaltilstand, som dækker situationer, hvor der
ikke er tale om en krise, men hvor der udarbejdes
analyser for at identificere behov i tilfælde af kri-
ser.
o
Årvågenhedstilstand, som gælder når en egentlig
krise kan være nært forstående, og der introduce-
res en række hovedsaglige frivillige tiltag.
o
Krisetilstand, hvor tiltagene i høj grad ligner dem
i årvågenhedstilstanden, men hvor der i højere
grad er tale om obligatoriske tiltag.
Derudover foreslår Kommissionen også, at der kan ind-
føres tiltag for at sikre forsyninger af visse kritiske varer.
Regeringen støtter overordnet formålet og ambitionerne
med Kommissionens forslag. Det er vigtigt for Danmark
at sikre beskyttelsen af det indre markeds fire friheder.
Det er dog samtidig vigtigt, at kriseinstrumentets ramme
udelukkende forholder sig til det indre marked, og at det
ikke inddrager unødige og over-regulatoriske tiltag. In-
3
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
2627846_0004.png
strumentet skal være proportionalt og så vidt muligt gøre
brug af allerede eksisterende indre markeds værktøjer.
[Sager til forhandlingsoplæg]
Og nu vil jeg slutte af med de fire forhandlingsoplæg, som
jeg tager med mig til forelæggelsen i Europaudvalget i
morgen.
[Mikrochipsforordningen (Chips act)]
Den første sag til forhandlingsoplæg er mikrochipforord-
ningen
den såkaldte
Chips Act.
Mikrochips er en afgørende komponent i det moderne sam-
fund. Alt fra industrimaskiner og medicinsk udstyr til vores
mobiltelefoner og computere indeholder mikrochips.
Alt dette er blevet tydeligt med den omfattende mangel på
mikrochips, som har sat produktionen i stå mange steder.
Jeg tror, vi alle har hørt om nogle, som har måttet vente
længe på en ny vaskemaskine eller en ny bil på grund af
manglen på mikrochips.
Chips Act
forsøger at adressere den stigende mangel på
chips, hvor man fra europæisk side ønsker at producere 20
procent af verdensmarkedet for mikrochips i 2030. I dag
står EU for 10 procent.
Forslaget består af tre søjler.
Den første søjle handler om at styrke
EU’s teknologiske og
innovative kapacitet under det såkaldte ”Mikrochips til Eu-
ropa”-initiativ.
4
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
2627846_0005.png
Den anden søjle handler om øget produktions-kapacitet i
EU. Det betyder for eksempel, at det gøres mere attraktivt
for virksomheder at etablere produktionsanlæg i EU.
Den tredje søjle indeholder en fælles overvågnings- og kri-
semekanisme, der skal ruste EU til fremtidige forsynings-
kriser. Fx kan produktionsanlæg under en krise forpligtes
til at prioritere ordrer til kritiske sektorer, så forsyningen i
EU holdes ved lige.
Opgaven bliver i EU at finde den rigtige balance mellem på
den ene side at kunne mere selv. Og samtidig sikre et fort-
sat åbent og velfungerende globalt marked for mikrochips,
så vi stiller danske virksomheder og forbrugere bedst mu-
ligt.
Chips Act er også en del af den udvikling, hvor geopolitik
bliver en større del af den erhvervspolitiske dagsorden
og
hvor forsyningssikkerhed understøtter vores konkurrence-
evne.
[Instrument mod økonomisk tvang fra tredjelande]
Den anden sag til forhandlingsoplæg handler om EU’s nye-
ste skud på stammen af handelsinstrumenter, som skal be-
skytte EU og dets medlemsstater mod tredjelandes økono-
miske tvang og urimelig handelspraksis.
Den 8. december 2021 udsendte Kommissionen et forslag
om et nyt handelsinstrument til beskyttelse af EU og dets
medlemsstater mod tredjelandes økonomiske tvang.
5
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
Økonomisk tvang indebærer, at et tredjeland forsøger at
presse EU eller en medlemsstat til at træffe et bestemt poli-
tisk valg, mens det anvender eller truer med at anvende han-
dels- og investerings-foranstaltninger.
Forslaget vil udstyre EU med nye greb og mulighed for
modsvar på økonomisk tvang, som vi ikke har i værktøjskas-
sen i dag i EU.
Det kunne for eksempel være suspension af forpligtelser i
forbindelse med handel med tjenesteydelser eller udelukkel-
se fra at byde på større offentlige kontrakter.
Udsigten til et modsvar, der ”gør ondt” så at sige, skal få
tredjelandet til at ændre adfærd
løfte truslen eller ultimativt
ophæve sin økonomiske tvang.
Regeringen er derfor enig med EU-Kommissionen i, at vi i
EU er langt bedre stillet, hvis vi på EU-niveau kan sætte ef-
fektivt ind overfor ”afpresning” fra tredjelande.
For regeringen er det vigtigt, at formålet med forslaget først
og fremmest skal være at forebygge og afskrække tredjelan-
de fra at indføre økonomisk tvang mod EU eller en af med-
lemsstaterne. Og at Kommissionens anvendelse af instru-
mentet primært udgøres af en dialog- og forhandlingsbaseret
tilgang, som samtidigt lægger maksimalt pres på tredjelandet
til at ændre adfærd.
Regeringen vil derfor også have fokus på at skabe et balan-
ceret og proportionalt instrument. Hvor indførelsen af EU-
modforanstaltninger mod et tredjeland alene anvendes som
en sidste udvej.
6
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
Det skal være med til at sikre, at instrumentet ikke eskalerer
konflikter unødigt, og samtidig understøtter en regelbaseret
international handelsorden.
Dog må vi forvente, at Kommissionen også skal have hand-
lerum til at
forberede
eventuelle modsvar i situationer med
økonomisk tvang. På den måde er EU klar med modtræk på
spillepladen i det øjeblik, truslen bliver omsat til økonomisk
tvang.
[Direktivforslag om styrkelse af forbrugernes rolle i den grøn-
ne omstilling gennem bedre beskyttelse mod urimelig praksis
og bedre oplysning]
Den næste sag, jeg vil tale om, handler om styrkelse af for-
brugernes rolle i den grønne omstilling. En styrkelse ved
hjælp af bedre beskyttelse mod urimelig praksis og bedre
oplysning.
Forslaget foreslår ændringer af to eksisterende direktiver,
nemlig direktivet om urimelig handelspraksis og forbruger-
rettighedsdirektivet.
Kommissionen ønsker at styrke forbrugernes rettigheder i
forbindelse med den grønne omstilling. Og at gøre det mu-
ligt for forbrugerne at træffe mere informerede og miljø-
venlige valg, når de køber produkter. Dette kan fremme et
mere bæredygtigt forbrug.
Dels gøres det ved at styrke beskyttelsen af forbrugerne
mod vildledende handelspraksis og ved at sikre bedre op-
lysning til forbrugerne om produkter i forbindelse med
indgåelsen af aftaler.
7
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
Regeringen er generelt positiv over for forslaget. Den
grønne omstilling har høj prioritet for regeringen. Det er
vigtigt, at forbrugerbeskyttelsen er effektiv. Og at reglerne
og håndhævelsen af dem så vidt muligt, er ensartede i hele
EU.
I dag er forbrugerne i stigende grad fokuseret på at købe
mere bæredygtigt, og de er ofte villige til at betale mere for
produkter, som de opfatter som grønne og klimavenlige.
Greenwashing gør det sværere for forbrugerne at navigere i
landskabet af grøn markedsføring
og det forhindrer for-
brugerne i at kunne bidrage aktivt til den grønne omstilling.
Det er samtidig et problem for de virksomheder, der reelt
tilbyder bæredygtige produkter.
Det er det, forslaget vil komme til livs.
[Forordningsforslag om beskyttelse af geografiske betegnel-ser
for håndværks- og industriprodukter
(”Non-agri GI”-forslaget)
Den sidste sag til forhandlingsoplæg er Kommissionens
forslag til forordning om beskyttelse af geografiske be-
tegnelser for håndværks- og industriprodukter. Også
kendt som non-agri GI-forslaget. Forslaget blev fremsat
d. 13. april i år.
I dag kender vi beskyttelsen af geografiske betegnelser
for landbrugsprodukter fra for eksempel Champagne-
distriktet i Frankrig eller Lammefjordskartofler her fra
Danmark.
8
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 405: Spm., om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22/9-22 om rådsmødet (Konkurrenceevne – indre marked og industri) den 29. september 2022, til erhvervsministeren
Et lignende system foreslås for håndværks- og industri-
produkter, således at for eksempel Muranoglas fra Ve-
nedig kan opnå beskyttelse på samme måde.
Forslaget fastsætter en række krav til medlemsstaterne i
forbindelse med etableringen af det nye rettighedssy-
stem, herunder finansiering, ansøgningsprocedure, kon-
trol af produktion, markedsovervågning og håndhævelse
af beskyttede produkter.
Dansk erhvervsliv har ikke tradition for at anvende be-
skyttelse via geografiske betegnelser, og der forventes
kun at komme meget få ansøgninger om beskyttelse fra
danske producenter.
For regeringen
er det generelt vigtigt, at EU’s lovgivning
på IP-området fremmer beskyttelse af danske produkter
til gavn for danske og europæiske virksomheder.
Dog ser regeringen begrænset potentiale i geografiske be-
tegnelser for håndværks- og industriprodukter. Der er en
risiko for, at det administrative system, der etableres, ikke
står mål med de økonomiske gevinster.
Regeringen støtter forslaget, idet der dog lægges vægt på
en række forhold, herunder at beskyttelsessystemet gøres
så administrativt simpelt som muligt både for myndighe-
der og virksomheder.
[Afsluttende]
Det var min gennemgang. Tak fordi jeg måtte komme.
9