Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2619426_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
7. september 2022
Besvarelse af spørgsmål 390 alm. del stillet af udvalget den 26. august
2022 efter ønske fra Hans Christian Schmidt (V).
Spørgsmål:
Med henblik på et eventuelt kommende samråd bedes ministeren oversende
en beskrivelse af EKF’s normale krav til danske økonomiske interesser
(dansk indhold i bred forstand) i forbindelse med kreditgivning til grønne
energiprojekter, herunder bedes ministeren
redegøre for, hvordan EKF’s
egen klimapolitik indgår i de normale krav:
https://ekf.dk/media/cuelv-
bvt/ekf_klimapolitik_dk_nov2021_1.pdf
Svar:
Erhvervsministeriet har forelagt spørgsmålet for EKF, der oplyser føl-
gende:
”EKF er sat i verden for at fremme danske virksomheders eksport og in-
ternationalisering og på den måde skabe værdi for Danmark.
Jf. Lov om EKF Danmarks Eksportkredit skal de forretninger, EKF er med
til at finansiere, have værdi for Danmark. Forretningens værdi for Dan-
mark
også kaldet Dansk Økonomisk Interesse (DØI)
indgår som en
integreret del af EKF’s samlede vurdering af den enkelte
forretning.
For at EKF kan tilbyde finansiering eller risikoafdækning kræves det såle-
des, at der er en tilstrækkelig dansk økonomisk interesse i den konkrete
forretning. Dansk økonomisk interesse skal forstås i bred forstand. I for-
bindelse med vurderingen af, om der er en tilstrækkelig dansk økonomisk
interesse til stede, skal det tages i betragtning, at produktion i vekslende
omfang finder sted i udlandet parallelt med, at værditilvækst og afkast af
produktionen kan henføres til Danmark.
Den øgede globalisering har således medført, at der er sket et brud i de
traditionelle værdikæder i produktion og salg af varer, hvilket blandt andet
har medført, at delkomponenter og halvfabrikata i stigende grad bliver
produceret et andet sted i verden end det færdige produkt. Den største vær-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 390: MFU spm. om en beskrivelse af EKF’s normale krav til danske økonomiske interesser (dansk indhold i bred forstand) i forbindelse med kreditgivning til grønne energiprojekter, til erhvervsministeren
2/3
ditilvækst kan også findes helt uden for den egentlige produktion i eksem-
pelvis design, innovation, marketing, eftersalgs-service og lignende. Disse
dele af produktionen stiller ofte høje krav til medarbejdernes kompetencer.
For et land som Danmark er det af stor betydning at opretholde og gerne
udbygge denne del af virksomhedernes værdikæde. Det skyldes ikke blot,
at den typisk understøtter arbejdspladser med et relativt højt lønniveau,
men også at tilstedeværelsen af disse arbejdspladser i Danmark blandt an-
det muliggør positive afledte effekter i form af nye højproduktive virksom-
heder.
EKF skal derfor, jf. Lov om EKF Danmarks Eksportkredit, ikke kun foku-
sere på den del af værditilvæksten, der sker i de rene produktionsled, men
også fokusere på den værdiskabelse, der ligger i dansk-baseret produktud-
vikling, design, innovation, marketing, efter-salgs service og lignende.
EKF’s vurdering af Dansk Økonomisk Interesse tager konkret udgangs-
punkt i følgende elementer, som holdes op imod det kreditbeløb, som EKF
skal dække i projektet:
Danske produkter og serviceydelser produceret af eksportvirksomhe-
den selv og/eller af underleverandører i Danmark.
Dækningsbidrag fra udenlandske datterselskaber i forbindelse med
projektet.
Servicekontrakter som f.eks. vedligeholdelses- og reparationskontrak-
ter.
Følgekontrakter.
Dansk ejerskab.
De fleste OECD-lande tilbyder deres eksportører eksportkredit under lig-
nende ordninger, hvorfor det af hensyn til den danske konkurrenceevne er
vigtigt, at EKF har mulighed for at kunne tilbyde danske virksomheder de
samme eller tilsvarende ydelser som de andre eksportkreditinstitutter i
OECD.
EKF’s nuværende tilgang til Dansk Økonomisk Interesse blev senest revi-
deret i september 2018 med inddragelse af den finansielle forligskreds, og
de overordnede principper er i tråd med EKF’s historiske tilgang til Dansk
Økonomisk Interesse.
For så vidt angår EKF’s klimapolitik, er denne ligeledes siden lanceringen
i november 2021 ved COP26 blevet en integreret del af EKF’s forretning
og de krav, EKF stiller til deres kunder. Med klimapolitikken tager EKF
både stilling til og ansvar for den globale klimadagsorden. Derudover ar-
bejder EKF løbende for at påvirke de multilaterale rammer for internatio-
nal finansiering, så de lever op til Parisaftalens mål. Klimapolitikken giver
således EKF et afsæt til at understøtte danske eksportører i den grønne
ERU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 390: MFU spm. om en beskrivelse af EKF’s normale krav til danske økonomiske interesser (dansk indhold i bred forstand) i forbindelse med kreditgivning til grønne energiprojekter, til erhvervsministeren
3/3
omstilling i en skærpet global konkurrence, hvor grøn omstilling i stigende
grad er et konkurrenceparameter.
Konkret indgår en vurdering af alle transaktioners klimapåvirkning samt
miljø og sociale forhold i EKF’s kreditvurderingsproces. Selve udmøntnin-
gen af klimapolitikken tager bl.a. udgangspunkt i følgende elementer:
EKF foretager en klimarisikovurdering af storskala projekter samt po-
tentielle negative indvirkninger på miljø og sociale forhold i henhold
til IFC-standarder.
Projekter, som falder under Danmarks Grønne Fremtidsfond, hvoraf
14 mia. af de 25 mia. kr. skal bruges på at finansiere eksport af grønne
danske løsninger gennem EKF, vurderes i tråd med EU-Taksonomien.
EKF er for nuværende ved at udarbejde en CO2-baseline for hele por-
teføljen, som dækker scope 1, 2 og scope 3 emissioner, jf. den interna-
tionale standard Greenhouse Gas Protocol (GHG -protokollen). Op-
gørelse af enkelte EKF-projekters CO2-aftryk følger internationale
standarder for CO2-beregning.
For vedvarende energiprojekter beregnes de undgåede emissioner.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup