Erhvervsudvalget 2021-22
ERU Alm.del
Offentligt
2601307_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
28. juni 2022
Besvarelse af spørgsmål 328 alm. del stillet af udvalget den 9. juni
2022 efter ønske fra ikkemedlem af udvalget Karina Adsbøl (UFG).
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at flere forretninger køre med til-
budsapp, dvs. man skal have en smartphone og have installeret en app for
at få det gældende tilbud, og mener ministeren, det er forskelsbehandling
over for ældre og andre, der ikke har en smartphone eller kan administre-
re elektronisk app, såfremt de er udelukket fra de tilbud, som app-
modtagerne har?
Svar:
Når forretningerne markedsfører tilbud, skal de overholde markedsfø-
ringsloven, der regulerer, hvordan de må markedsføre sig over for for-
brugerne. Fx skal forretningerne udvise god markedsføringsskik, og deres
markedsføring må ikke være vildledende eller aggressiv.
Som lovgivningen er i dag, er det derudover i vid udstrækning op til den
enkelte forretning, hvordan den ønsker at prissætte sine produkter og be-
slutte, om og hvordan forbrugere kan opnå en særlig rabat eller få del i et
særligt tilbud. Fx om et tilbud kun gælder i et bestemt tidsrum, som for-
udsætter, at kunden har mulighed for at handle på det givne tidspunkt for
at få del i tilbuddet, eller om et tilbud forudsætter, at kunden installerer
forretningens app for at opnå tilbudsprisen.
Det er således ikke i strid med markedsføringsloven at have kundepro-
grammer og lignende, hvor kunderne kan opnå ekstra rabat. Der er heller
ikke umiddelbart noget krav i markedsføringsloven om formatet til kun-
deprogrammer eller krav om, at tilbud skal udbydes i flere formater.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk